ponedjeljak, 2. siječnja 2017.

Akcenti - poluprogramirana nastava


Nastavna oblast:  jezik
Nastavna jedinica: Akcenti/naglasci

Struktura i tip časa: usvajanje novih znanja

Odgojno-obrazovni ciljevi:

Odgojni: njegovanje privrženosti vlastitom jeziku kao nasljeđu, njegovanje govorne kulture, razvijanje međusobnog uvažavanja i poštovanja različitosti u izražajnim sposobnostima, navikavanje na timski rad, razvijanje jezičke radoznalosti i istraživačkog duha,  razvijanje sklonosti ka sadržajima koji poboljšavaju komunikacijske sposobnosti, motiviranje stvaralačkih potencijala, kreativnih sposobnosti i sklonosti, razvijanje takmičarskog duha, razvijanje ljubavi prema tradiciji BiH

Obrazovni: upoznavanje učenika sa vrijednostima jezičkog standarda, upoznavanje učenika sa jezičkim zakonitostima, utvrđivanje postojećih i sticanje novih znanja iz oblasti jezika, akcenti/naglasci



Funkcionalni: razvijanje sposobnosti za pravilan govor i pisanje, razvijanje smisla za konkretno precizno izražavanje, razvijanje, izgrađivanje i formiranje perceptivnih, mentalnih, manuelnih i komunikativnih sposobnosti, razvijanje vještine govora, slušanja, posmatranja, razvijanje i podsticanje kreativnosti i vještine učenika, sticanje samopouzdanja, upornosti i istrajnosti u radu, razvoj kritičkog mišljenja i logičkog razmišljanja, razvijanje osjećaja samopoštovanja, samosvijesti i osjećaja pripadnosti jezičkoj zajednici

Nastavne metode i postupci: tekst-metoda, metoda usmenog izlaganja i razgovora, metoda demonstriranja,  ilustrativna metoda,
Oblici jezičke i socijalne komunikacije: frontalni rad, individualni rad,  grupni rad

Nastavna sredstva  pomagala: Naš jezik 9, Radna sveska 9, kreda, bilježnica, olovke, pano, nastavni listići


Tematska  korelacija

Međupodručna: kultura izražavanja,

Međupredmetna:

Ishodi učenja: prepoznaje jačinu, intonaciju i trajanje izgovora, pravilno čita naglasno označene riječi, bilježi naglasak/akcent na jednostavijim i čestim riječima



Tok izvođenja nastavnog sata

Motivacioni dio sata

 Ovo već znaš!
ü  Što je, ustvari, akcent/naglasak?
ü  Sama riječ kazuje da je to pojava koja se zbiva na samom glasu ili nad glasom, neki popratni dio glasa. To je zvukovna/auditivna istaknutost jednog sloga u odnosu na druge  slogove u istom glasovnom nizu (istoj riječi).

  v  Ta istaknutost se postiže jačinom, intonacijom i trajanjem izgovora.
o   Jačina (intenzitet) je naglašen ili nenaglašen izgovor.
o   Intonacija (kretanje tona, njegova visina), može biti silazna ili uzlazna.
o   Trajanje (kvantitet) je duljina izgovora (dug ili kratak izgovor).

Glavni dio sata

Najava nastavne jedinice: Akcenti/naglasci
Uz demonstraciju sa panoa, učenici postupno i samostalno rješavaju zadatke (poluprogramirana nastava). Nakon svakog zadatka drupe izlažu rezultate do kojih su došli.

Zadaci:

GRUPA A

Dragi učenici,                                                                                

Danas ćete biti mali pronalazači, odnosno otkrivat ćete ljepote i zakone jezika kojim se svakodnevno služite.
Zadatak vam je da samostalno naučite o akcentu. Gradivo ćete usvajati postepeno, „korak po korak“.

Pažljivo pročitajte i naučite svaku informaciju da biste mogli uspješno uraditi postavljene zadatke.

Na kraju se nalaze rješenja svih zadataka. Ne gledajte rješenja unaprijed, jer ćete tako moći da kontrolišete koliko ste naučili o akcentu.


1.    informacija

Akcenat (naglasak) je isticanje jednog dijela govora jačinom, visinom i dužinom ili samo nekim od tih elemenata.
Mi ćemo govoriti o akcentovanom slogu riječi. Takav slog se izgovara uz pojačan rad govornih organa, zbog čega je glasniji i jasniji od ostalih.

Npr: Pišem OLOVKOM. (a ne kredom)
         PIŠEM olovkom. (a ne crtam)

Zadatak 1: Odredite najznačajniju riječ u rečenici pomoću teksta u zagradi, zatim pravilno i glasno izgovorite cijelu rečenicu.

Moj prijatelj dolazi sutra. (a ne tvoj)
Moj prijatelj dolazi sutra. (a ne prijateljica)
Moj prijatelj dolazi sutra. (a ne odlazi)
Moj prijatelj dolazi sutra. (a ne prekosutra)



2.    informacija

Samo jedan slog unutar riječi je akcentovan i kada glasno izgovorimo tu određenu riječ možemo osjetiti da se taj slog glasnije i jasnije izgovara. Dakle, nosilac akcenta je SLOG.

VAŽNO: Akcenat nikada ne može biti na zadnjem slogu.

Zadatak 2: Odredite koji slog je nosilac akcenta u sljedećim primjerima. Kako biste lakše riješili zadatak, glasno izgovarajte riječi i kucnite rukom o sto kada osjetite da je slog naglašeniji.

pri-ja-telj
do-la-zi
su-tra


3.    informacija

DUGI I KRATKI AKCENTI
Pažljivijim osluškivanjem akcentovanih slogova može se lako uočiti da se oni ne izgovaraju uvijek na isti način. Izgovorimo glasno sljedeće rečenice:

Luka je kupio kilogram luka.
Zora je doputovala kad je svanula zora.
Ova ptica kao da je krila svoja duga krila.

Neke riječi pišu se slično ili na potpuno isti način, ali njihov izgovor je različit i imaju različita značenja.
Vjerovatno ste zapazili parove:
Luka-luka, Zora-zora, krila-krila

Šta uočavate? Po čemu se razlikuju ovi parovi?
Sigurno ste osjetili razliku u dužini akcentovanih slogova ili, drugačije rečeno KVANTITETU.



Lūka èdug slog      lŭka èkratak slog
Zōra è dug slog     zŏra è kratak slog
Krĭla èkratak slog   krīla èdug slog

˗ oznaka za DUG slog
̆  oznaka za KRATAK slog 


Zadatak 3: Prvo odredite mjesto akcenta u sljedećim riječima (koji je slog akcentovan), a potom obilježite akcentovani slog odgovarajućom oznakom za dužinu sloga.

grada – gradovi
lonac – lonca
bio – bila



4.    informacija

Prema tome, naš jezik ima 4 AKCENTA: dva duga i dva kratka.

                                                                                    dugosilazni

                dugouzlazni
                                               kratkouzlazni
                                                                                              kratkosilazni



Više o njima na sljedećem času J


RJEŠENJA:

1.
MOJ prijatelj dolazi sutra.
         Moj PRIJATELJ dolazi sutra.
         Moj prijatelj DOLAZI sutra.
         Moj prijatelj dolazi SUTRA.

2.
PRI-ja-telj
DO-la-zi
SU-tra

3.
grāda – grădovi
lŏnca – lōnca
bĭo - bīla




GRUPA B

Dragi učenici,

Danas ćete biti mali pronalazači, odnosno otkrivat ćete ljepote i zakone jezika kojim se svakodnevno služite.
Zadatak vam je da samostalno naučite o akcentu. Gradivo ćete usvajati postepeno, „korak po korak“.

Pažljivo pročitajte i naučite svaku informaciju da biste mogli uspješno uraditi postavljene zadatke.

Na kraju se nalaze rješenja svih zadataka. Ne gledajte rješenja unaprijed, jer ćete tako moći da kontrolišete koliko ste naučili o akcentu.

1.    informacija

Akcenat (naglasak) je isticanje jednog dijela govora jačinom, visinom i dužinom ili samo nekim od tih elemenata.
Mi ćemo govoriti o akcentovanom slogu riječi. Takav slog se izgovara uz pojačan rad govornih organa, zbog čega je glasniji i jasniji od ostalih.

Npr: Pišem OLOVKOM. (a ne kredom)
         PIŠEM olovkom. (a ne crtam)

Zadatak 1: Odredite najznačajniju riječ u rečenici pomoću teksta u zagradi, zatim pravilno i glasno izgovorite cijelu rečenicu.

Amir piše pismo. (a ne Davor)
Amir piše pismo. (a ne čita)
Amir piše pismo. (a ne zadatak)



2.    informacija

Samo jedan slog unutar riječi je akcentovan i kada glasno izgovorimo tu određenu riječ možemo osjetiti da se taj slog glasnije i jasnije izgovara. Dakle, nosilac akcenta je SLOG.

VAŽNO: Akcenat nikada ne može biti na zadnjem slogu.

Zadatak 2: Odredite koji slog je nosilac akcenta u sljedećim primjerima. Kako biste lakše riješili zadatak, glasno izgovarajte riječi i kucnite rukom o sto kada osjetite da je slog naglašeniji.

A-mir
pi-še
pi-smo


3.    informacija

DUGI I KRATKI AKCENTI
Pažljivijim osluškivanjem akcentovanih slogova može se lako uočiti da se oni ne izgovaraju uvijek na isti način. Izgovorimo glasno sljedeće rečenice:

Luka je kupio kilogram luka.
Zora je doputovala kad je svanula zora.
Ova ptica kao da je krila svoja duga krila.

Neke riječi pišu se slično ili na potpuno isti način, ali njihov izgovor je različit i imaju različita značenja.
Vjerovatno ste zapazili parove:
Luka-luka, Zora-zora, krila-krila

Šta uočavate? Po čemu se razlikuju ovi parovi?
Sigurno ste osjetili razliku u dužini akcentovanih slogova ili, drugačije rečeno KVANTITETU.


Lūka èdug slog      lŭka èkratak slog
Zōra è dug slog     zŏra è kratak slog
Krĭla èkratak slog   krīla èdug slog

˗ oznaka za DUG slog
̆  oznaka za KRATAK slog 


Zadatak 3: Prvo odredite mjesto akcenta u sljedećim riječima (koji je slog akcentovan), a potom obilježite akcentovani slog odgovarajućom oznakom za dužinu sloga.

voz – rob
slavan – jadan
vući – pući



4.    informacija

Prema tome, naš jezik ima 4 AKCENTA: dva duga i dva kratka.

                                                                                    dugosilazni

                dugouzlazni
                                               kratkouzlazni
                                                                                              kratkosilazni



Više o njima na sljedećem času J

RJEŠENJA:

1.
AMIR piše pismo.
Amir PIŠE pismo.
Amir piše PISMO.

2.
A-mir
PI-še
PI-smo

3.
vōz - rǒb
slāvan – dan
ći – ći
GRUPA C

Dragi učenici,

Danas ćete biti mali pronalazači, odnosno otkrivat ćete ljepote i zakone jezika kojim se svakodnevno služite.
Zadatak vam je da samostalno naučite o akcentu. Gradivo ćete usvajati postepeno, „korak po korak“.

Pažljivo pročitajte i naučite svaku informaciju da biste mogli uspješno uraditi postavljene zadatke.

Na kraju se nalaze rješenja svih zadataka. Ne gledajte rješenja unaprijed, jer ćete tako moći da kontrolišete koliko ste naučili o akcentu.

1.    informacija

Akcenat (naglasak) je isticanje jednog dijela govora jačinom, visinom i dužinom ili samo nekim od tih elemenata.
Mi ćemo govoriti o akcentovanom slogu riječi. Takav slog se izgovara uz pojačan rad govornih organa, zbog čega je glasniji i jasniji od ostalih.

Npr: Pišem OLOVKOM. (a ne kredom)
         PIŠEM olovkom. (a ne crtam)

Zadatak 1: Odredite najznačajniju riječ u rečenici pomoću teksta u zagradi, zatim pravilno i glasno izgovorite cijelu rečenicu.

Sanja lijepo pjeva. (a ne Iva)
Sanja lijepo pjeva. (a ne loše)
Sanja lijepo pjeva. (a ne priča)



2.    informacija

Samo jedan slog unutar riječi je akcentovan i kada glasno izgovorimo tu određenu riječ možemo osjetiti da se taj slog glasnije i jasnije izgovara. Dakle, nosilac akcenta je SLOG.

VAŽNO: akcenat nikada ne može biti na zadnjem slogu.

Zadatak 2: Odredite koji slog je nosilac akcenta u sljedećim primjerima. Kako biste lakše riješili zadatak, glasno izgovarajte riječi i kucnite rukom o sto kada osjetite da je slog naglašeniji.

Sa-nja
li-je-po
pje-va
3.    informacija

DUGI I KRATKI AKCENTI
Pažljivijim osluškivanjem akcentovanih slogova može se lako uočiti da se oni ne izgovaraju uvijek na isti način. Izgovorimo glasno sljedeće rečenice:

Luka je kupio kilogram luka.
Zora je doputovala kad je svanula zora.
Ova ptica kao da je krila svoja duga krila.

Neke riječi pišu se slično ili na potpuno isti način, ali njihov izgovor je različit i imaju različita značenja.
Vjerovatno ste zapazili parove:
Luka-luka, Zora-zora, krila-krila

Šta uočavate? Po čemu se razlikuju ovi parovi?
Sigurno ste osjetili razliku u dužini akcentovanih slogova ili, drugačije rečeno KVANTITETU.


Lūka èdug slog      lŭka èkratak slog
Zōra è dug slog     zŏra è kratak slog
Krĭla èkratak slog   krīla èdug slog

˗ oznaka za DUG slog
̆  oznaka za KRATAK slog 

Zadatak 3: Prvo odredite mjesto akcenta u sljedećim riječima (koji je slog akcentovan), a potom obilježite akcentovani slog odgovarajućom oznakom za dužinu sloga.

ruka – ručica
žaba – žabac
zdrav – zdravlje




4.    informacija

Prema tome, naš jezik ima 4 AKCENTA: dva duga i dva kratka.

                                                                                    dugosilazni

                dugouzlazni
                                               kratkouzlazni
                                                                                              kratkosilazni



Više o njima na sljedećem času J


RJEŠENJA:

1.
SANJA lijepo pjeva.
Sanja LIJEPO pjeva.
Sanja lijepo PJEVA.

2.
SA-nja
LI-je-po
PJE-va

3.
ka – čica
žăba – žābac
zdrăv - zdrāvlje



GRUPA D

Dragi učenici,

Danas ćete biti mali pronalazači, odnosno otkrivat ćete ljepote i zakone jezika kojim se svakodnevno služite.
Zadatak vam je da samostalno naučite o akcentu. Gradivo ćete usvajati postepeno, „korak po korak“.

Pažljivo pročitajte i naučite svaku informaciju da biste mogli uspješno uraditi postavljene zadatke.

Na kraju se nalaze rješenja svih zadataka. Ne gledajte rješenja unaprijed, jer ćete tako moći da kontrolišete koliko ste naučili o akcentu.

1.    informacija

Akcenat (naglasak) je isticanje jednog dijela govora jačinom, visinom i dužinom ili samo nekim od tih elemenata.
Mi ćemo govoriti o akcentovanom slogu riječi. Takav slog se izgovara uz pojačan rad govornih organa, zbog čega je glasniji i jasniji od ostalih.

Npr: Pišem OLOVKOM. (a ne kredom)
         PIŠEM olovkom. (a ne crtam)

Zadatak 1: Odredite najznačajniju riječ u rečenici pomoću teksta u zagradi, zatim pravilno i glasno izgovorite cijelu rečenicu.

Ona mnogo govori. (a ne on)
Ona mnogo govori. (a ne malo)
Ona mnogo govori. (a ne radi mnogo)



2.    informacija

Samo jedan slog unutar riječi je akcentovan i kada glasno izgovorimo tu određenu riječ možemo osjetiti da se taj slog glasnije i jasnije izgovara. Dakle, nosilac akcenta je SLOG.

VAŽNO: Akcenat nikada ne može biti na zadnjem slogu.

Zadatak 2: Odredite koji slog je nosilac akcenta u sljedećim primjerima. Kako biste lakše riješili zadatak, glasno izgovarajte riječi i kucnite rukom o sto kada osjetite da je slog naglašeniji.

o-na
mno-go
go-vo-ri


3.    informacija

DUGI I KRATKI AKCENTI
Pažljivijim osluškivanjem akcentovanih slogova može se lako uočiti da se oni ne izgovaraju uvijek na isti način. Izgovorimo glasno sljedeće rečenice:

Luka je kupio kilogram luka.
Zora je doputovala kad je svanula zora.
Ova ptica kao da je krila svoja duga krila.

Neke riječi pišu se slično ili na potpuno isti način, ali njihov izgovor je različit i imaju različita značenja.
Vjerovatno ste zapazili parove:
Luka-luka, Zora-zora, krila-krila

Šta uočavate? Po čemu se razlikuju ovi parovi?
Sigurno ste osjetili razliku u dužini akcentovanih slogova ili, drugačije rečeno KVANTITETU.


Lūka èdug slog      lŭka èkratak slog
Zōra è dug slog     zŏra è kratak slog
Krĭla èkratak slog   krīla èdug slog

˗ oznaka za DUG slog
̆  oznaka za KRATAK slog 

Zadatak 3: Prvo odredite mjesto akcenta u sljedećim riječima (koji je slog akcentovan), a potom obilježite akcentovani slog odgovarajućom oznakom za dužinu sloga.

most – mosta
konac – konca
lisac – lisica
grob – groblje


4.    informacija

Prema tome, naš jezik ima 4 AKCENTA: dva duga i dva kratka.

                                                                                    dugosilazni

                dugouzlazni
                                               kratkouzlazni
                                                                                              kratkosilazni



Više o njima na sljedećem času J
RJEŠENJA:

1.
            ONA mnogo govori.
Ona MNOGO govori.
Ona mnogo GOVORI.

2.
O-na
MNO-go
GO-vo-ri

3.
mōst – mŏsta
nac – kōnca
sac – sica
grŏb - grōblje



GRUPA E

Dragi učenici,

Danas ćete biti mali pronalazači, odnosno otkrivat ćete ljepote i zakone jezika kojim se svakodnevno služite.
Zadatak vam je da samostalno naučite o akcentu. Gradivo ćete usvajati postepeno, „korak po korak“.

Pažljivo pročitajte i naučite svaku informaciju da biste mogli uspješno uraditi postavljene zadatke.

Na kraju se nalaze rješenja svih zadataka. Ne gledajte rješenja unaprijed, jer ćete tako moći da kontrolišete koliko ste naučili o akcentu.

1.    informacija

Akcenat (naglasak) je isticanje jednog dijela govora jačinom, visinom i dužinom ili samo nekim od tih elemenata.
Mi ćemo govoriti o akcentovanom slogu riječi. Takav slog se izgovara uz pojačan rad govornih organa, zbog čega je glasniji i jasniji od ostalih.

Npr: Pišem OLOVKOM. (a ne kredom)
         PIŠEM olovkom. (a ne crtam)

Zadatak 1: Odredite najznačajniju riječ u rečenici pomoću teksta u zagradi, zatim pravilno i glasno izgovorite cijelu rečenicu.

Himzo čita knjigu. (a ne Azur)
Himzo čita knjigu. (a ne piše je)
Himzo čita knjigu. (a ne novine)



2.    informacija

Samo jedan slog unutar riječi je akcentovan i kada glasno izgovorimo tu određenu riječ možemo osjetiti da se taj slog glasnije i jasnije izgovara. Dakle, nosilac akcenta je SLOG.

VAŽNO: Akcenat nikada ne može biti na zadnjem slogu.

Zadatak 2: Odredite koji slog je nosilac akcenta u sljedećim primjerima. Kako biste lakše riješili zadatak, glasno izgovarajte riječi i kucnite rukom o sto kada osjetite da je slog naglašeniji.


Him-zo
či-ta
knji-gu


3.    informacija

DUGI I KRATKI AKCENTI
Pažljivijim osluškivanjem akcentovanih slogova može se lako uočiti da se oni ne izgovaraju uvijek na isti način. Izgovorimo glasno sljedeće rečenice:

Luka je kupio kilogram luka.
Zora je doputovala kad je svanula zora.
Ova ptica kao da je krila svoja duga krila.

Neke riječi pišu se slično ili na potpuno isti način, ali njihov izgovor je različit i imaju različita značenja.
Vjerovatno ste zapazili parove:
Luka-luka, Zora-zora, krila-krila

Šta uočavate? Po čemu se razlikuju ovi parovi?
Sigurno ste osjetili razliku u dužini akcentovanih slogova ili, drugačije rečeno KVANTITETU.

Lūka èdug slog      lŭka èkratak slog
Zōra è dug slog     zŏra è kratak slog
Krĭla èkratak slog   krīla èdug slog

˗ oznaka za DUG slog
̆  oznaka za KRATAK slog 

Zadatak 3: Prvo odredite mjesto akcenta u sljedećim riječima (koji je slog akcentovan), a potom obilježite akcentovani slog odgovarajućom oznakom za dužinu sloga.

kuća – majka
jabuka – raditi
meso - noga


4.    informacija

Prema tome, naš jezik ima 4 AKCENTA: dva duga i dva kratka.

                                                                                    dugosilazni

                dugouzlazni
                                               kratkouzlazni
                                                                                              kratkosilazni



Više o njima na sljedećem času J






RJEŠENJA:

1.
HIMZO čita knjigu.
Himzo ČITA knjigu.
Himzo čita KNJIGU.
           
2.
HIM-zo
ČI-ta
KNJI-gu

3.
ća – mājka
buka – diti
so – ga





Završni dio časa:

Ponoviti najbitnije i ocijeniti aktivnost učenika.






























Nastavnik:                                                                                                   Pregledao:




Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.