PISMENA PRIPREMA ZA NASTAVNI SAT
Školska godina: Razred: Datum:
Predmet: Bosanski, hrvatski i srpski jezik i
književnost
Nastavna
oblast/tema: Književnost
Nastavna
jedinica: Dinko Šimunović: Duga
Ciljevi časa: a) ODGOJNI
(vaspitni)............................................................................
..............................................................................................................
b)
OBRAZOVNI.......................................................................................
..............................................................................................................
Struktura 1.
Uvodni čas 2. Čas upoznavanja sa
novom građom
Tip časa 3. Čas
uvježbavanja i primjene stečenog znanja
4. Čas
utvrđivanja, ponavljanja i ocjenjivanja
5.
Kombinovani čas
Oblici nastavnog rada: 1. Frontalni oblik rada 2. Grupni oblik rada
3. Rad u parovima 4. Individualni oblik rada
Nastavni objekti, 1. Nastavni objekti ..................
2. Nastavna sredstva ................
sredstva i pomagala 3. Nastavna pomagala
............. 4. Literatura ...............................
Nastavne metode: 1. Metode zasnovane na posmatranju (pokazivanje)
2. Metode zasnovane na praktičnim časovima učenika
3. Metode zasnovane na riječima : monološke
dijaloške
rad
sa knjigom
SADRŽAJ I ARTIKULACIJA NASTAVNOG SATA
UVODNI
DIO (7min.)
Postaviti učenicima kontrolna pitanja:
1. Koje književne rodove poznajete? (Epika,
lirika i dramatika.)
2. Koje književne vrste spadaju u epiku? (Roman,
pripovijetka, novela...)
3. Da li znate šta je to sujeverje/praznovjerje i
koje vrste sujevjerja vi poznajete? (Sujevjerje je neosnovano vjerovanje da
neke stvari ili pojave mogu da utječu na naše živote i sudbine, pa npr.
vjerovanje da crna mačka ili broj 13 donose nesreću itd.)
4. Da li znate kakva je to patrijarhalna sredina?
(To je sredina u kojoj muškarac vodi glavnu riječ, a žene i ženska djeca su
obespravljeni.)
GLAVNI
DIO: (30 min.)
Najaviti nastavnu jedinicu i ispisati je na
tabli.
Mi ćemo se danas upoznati sa jednom pripovijetkom,
tj. odlomkom iz pripovijetke Duga, Dinka Šimunovića u kojoj je dat lik
jedne djevojčice i njena nesretna sudniba u jednom patrijarhalnoj sredini.
Izražajno pročitati učenicima odlomak iz čitanke.
INTERPRETACIJSKI DIO ČASA
Učenicima postaviti nekoliko motivacijskih
pitanja i aktivno ih uključiti u interpretaciju pripovijetke.
5. Šta saznajemo iz uvodnog dijela
pripovijetke?
a) o kojem godišnjem dobu se radi u
pripovijetci?
b)
koje je mjesto radnje?
c)
kakva je sredina – između koga se pravi razlika?
(Vrijeme radnje je ljeto, jako vrelo ljeto, a
radnja pripovijetke je smještena u mjestu Čardaci, u sredinu u kojoj se pravila
velika razlika između dječaka i djevojčica – djevojčicama nije bilo dozvoljeno
da se igraju i danju izlaze napolje.)
6. Da li su djevojčice čeznule da se i one
poigraju kao i dječaci? (Jesu, čeznule su sve, neke više neke manje.)
Zatim nam pisac u priču uvodi i glavni lik,
djevojčicu Srnu, opisujući pri tome i njen izgled, ali i karakter, osobine,
čežnje, snove.
7. Da vidimo najprije u kakvoj je porodici Srna
živjela: bogatoj ili siromašnoj? (Bogatoj, otac joj je bio serdar –
starješina sela.)
8. Da li je djevojčici pravo ime bilo Srna? (Nije,
to joj je bio nadimak; pravo ime joj je bilo Brunhilda.)
9. Srna i Brunhilda, kako vama zvuči prvo, a kako
drugo ime? (Prvo zvuči nježnije, ljepše, osjećajnije)
10. Ko joj je dao ime, a ko nadimak? (Ime joj
je dala majka, a nadimak mještani sela, Čardačani.)
11. Šta mislite zašto su je mještani nazvali baš
Srna, da li je ličila na srnu i na koji način? (RAD NA TEKSTU: djeca
pronalaze opise djevojčice u kojem se poredi sa srnom.)
12. Kakva je srna životinja? (Vitka, plašljiva,
stalno u pokretu, divlja i pitoma u isto vrijeme.)
13. Kakva je bila Srna, za čime je čeznula, a kako
je živjela? (Srna je bila veoma živahna, vedra djevojčica, voljela je da
zapjeva i zračila je radošću i pozitivnom energijom. Čeznula je za prirodom i
igrom u prirodi, a živjela je kao u zatvoru, lišena svake slobode kretanja i
ponašanja.)
14. Da li su i druge djevojčice odgajane kao Srna?
(Jesu, ali su one takav način života lakše prihvatale od Srne.)
15. Zašto su se ostale djevojčice lakše pomirile
sa svojom sudbinom i da li za ovu sredinu možemo reći da je patrijarhalna ako
je muškoj djeci dozvoljeno više slobode nego ženskoj? (Da, ovdje se radi o
jednoj patrijarhalnoj sredini u kojoj se ženskoj djeci nameće jedan veoma strog
i dosadan obrazac ponašanja koje one tiho i bez vanjske pobune prihvataju i
kasnije ga i same prenose na svoje djevojčice.)
16. Kakva je djevojčica Srna bila prema svojim
roditeljima? (Bila je brižna i mnogo ih je poštovala i voljela.)
17. Da li je bila sretna, je li patila? (Nije
bila nimalo sretna i patila je, ali to nije htjela da pokaže ni roditeljima ni
mještanima.)
18. Šta mislite zašto Srna nikada nije rekla
roditeljima kako se zapravo osjeća? Da li zato:
a)
što je ne bi razumjeli?
b)
što se bojala da ih ne razočara?
c)
što je bila mnogo ponosna?
d)
ili zbog svih ovih razloga pomalo?
19. Da li su roditelji mnogo voljeli svoju
jedinicu? (Jesu)
20. Pa kako to da nisu mogli primjetiti da pati? (Srnini
roditelji su je mnogo voljeli i zato su htjeli da je lijepo odgoje i pripreme
za život buduće supruge, majke, dame. U tom svom nastojanju postali su slijepi
za sve drugo: za djevočicine čežnje, snove, patnje. Nisu mogli ili nisu htjeli
da vide njenu patnju jer su smatrali da je to njeno stanje prolazno. Ali su se
prevarili: djevojčica je šutila i duboko patila.)
21. Šta kaže pisac, šta je sve Srna željela da
radi? (RAD NA TEKSTU: «Ona je htjela da se na jablan penje, da prepliva Glibušu, da trči
na konju, da se potuče s dječacima – i stotine drugih čudnovatih i strašnih
stvari»)
22. A onda je jednog dana ugledala dugu. Zna li
neko objasniti šta je duga i kako i kada nastaje? (Duga je optička varka
koja nastaje prelamanjem svjetlosti kroz kapi kiše. Nastaje, dakle, kada pada
kiša i istovremeno sija sunce. Kada u tom trenutku pogledate u nebo učinit će
vam se da je prekriveno lukom, mostom od sedam boja – i to je duga. Ta optička
varka ne traje dugo, a u narodu postoji sujevjerje/vjerovanje po kojem
djevojčice ukoliko prođu ispod duge, postaju dječaci.)
23. Može li se proći ispod duge? Može li se proći
ispod neba? (Ne može.)
24. Zašto je djevojčica odlučila da prođe ispod
duge? (Zato što je očajnički željela postati dječak, jer su dječaci imali
svu slobodu i pravo na igranje, a njoj nije bilo dozvoljeno ni da zapjeva kad
hoće, pa čak ni ono što ostalim djevojčicama nije branjeno.)
25. Koliko jako je djevojčica željela da bude
dječak? (Veoma jako, njena želja je bila jača i od straha od smrti.
Toliko je bila zaslijepljena željom da o smrti zapravo nije niti
razmišljala, te je tako nepromišljeno zakoračila u močvaru.)
26. Kako pisac na kraju nagovještava tragediju? (Opisom:
crnim oblakom i jesenskim vjetrom.)
Dakle, pripovijetka započinje ljetom i opisom
ljetnog dana, a završava tmurnim jesenjim danom. Srna je nastradala. Odlučila je da prođe
ispod duge i postane dječak – sin po svaku cijenu.
27. Pa šta na kraju možemo reći o čemu govori ova
pripovijetka, šta je tema? (Govori o nesretnom životu djevojčice Srne i
njenom stradanju.)
IZGLED TABLE:
Podaci o piscu: ukratko o piscu
Tema: STRADANJE DJEVOJČICE SRNE KOJA NIJE
PRIHVAĆENA ONAKVOM KAKVA JEST PA JE POŽELJELA DA BUDE NEKO DRUGI.
Ideja: LJUDI BI BILI MANJE NESRETNI KADA BI IH DRUGI
PRIHVATILI ONAKVIMA KAKVI SU.
ZAVRŠNI DIO (8 min.)
Stilske figure:
Epiteti:
božanskim zrakama, kamene kuće, žarko ljeto, nemilog sunca, gospodskih
djevojčica...
Poređenje: a
kose do ramena kao ugašeno zlato...
Onomatopeja: krv
joj je šumila...
Oblici
kazivanja:
Naracija, opis,
monolog, (RAD NA
TEKSTU: učenici pronalaze u tekstu ove oblike kazivanja.
DOMAĆI I SAMOSTALNI RADOVI UČENIKA:
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.