Školska godina: Razred:
Datum:
Predmet: Bosanski, hrvatski i srpski jezik i
književnost
Nastavna oblast/tema: Književnost
Nastavna jedinica: Vladimir Pištalo: Ćeif
Ciljevi časa: a) ODGOJNI
(vaspitni)............................................................................
..............................................................................................................
b)
OBRAZOVNI.......................................................................................
..............................................................................................................
Struktura 1.
Uvodni čas 2. Čas upoznavanja sa
novom građom
Tip časa 3. Čas
uvježbavanja i primjene stečenog znanja
4. Čas
utvrđivanja, ponavljanja i ocjenjivanja
5.
Kombinovani čas
Oblici nastavnog rada: 1. Frontalni oblik rada 2. Grupni oblik rada
3. Rad u parovima 4. Individualni oblik rada
Nastavni objekti, 1. Nastavni objekti ..................
2. Nastavna sredstva ................
sredstva i pomagala 3. Nastavna pomagala
............. 4. Literatura ...............................
Nastavne metode: 1. Metode zasnovane na posmatranju (pokazivanje)
2. Metode zasnovane na praktičnim časovima učenika
3. Metode zasnovane na riječima : monološke
dijaloške
rad
sa knjigom
SADRŽAJ I ARTIKULACIJA NASTAVNOG SATA
UVODNI
DIO (7min.)
Kontrolna pitanja i mogući odgovori učenika:
1. Šta je književnost? (Književnost je
umjetnički način izražavanja misli i osjećanja jezikom, odnosno pismom ili
govornom riječju. Književnost je, dakle, umjetnost.)
2. Koje još umjetnosti poznajete? (Slikarstvo,
muzika, film, ples, arhitektura, pozorišna umjetnost.)
3. Na šta se književnost kao umjetnost dijeli? (Na
književne rodove.)
4. Nabrojite mi književne rodove! (Epika,
lirika i dramatika.)
5. A kako dijelimo književne rodove? (Na
književne vrste.)
6. Koje su epske književne vrste? (Roman,
pripovijetka, priča, novela, poslovica, zagonetka...)
7. Šta su stilske figure i sa kojima ste se do
sada upoznali? (Stilske figure su posebni oblici i načini izražavanja u
književnosti – epitet, hiperbola, personifikacija, metafora itd.)
8. Šta je hiperbola? (Hiperbola je stilska
figura koju karakteriše preuveličavanje osobina ili intenzitet radnje. Ona
najviše i najjače izražava emocionalni ton pjesničkog jezika. Grč. hyperbole
– pretjerivanje: npr.: Glava mu se raspada. I kad nam muške uzmete živote/grobovi
naši boriće se s vama. A. Šantić.)
GLAVNI
DIO: (30 min.)
Tečno i izražajno pročitati učenicima pripovijetku
Ćeif, a potom zatražiti od učenika da kratko u jednoj rečenici kažu šta
je pisac opisao u ovom odlomku. (Pisac je opisao način života vojnika u
Jugoslovenskoj narodnoj armiji.)
9. Iz čije perspektive pisac sagledava život u
kasarni? (Iz perspektive vojnika Mirka.)
10. Šta je Mirko po zanimanju? (Inžinjer.)
11. Šta nam to govori o njemu? (Da je visoko
obrazovan čovjek.)
12. Da li je, onda, Mirko pametan, da li je on
intelektualac? (Da, Mirko je intelektualac.)
13. Pronađite u tekstu rečenicu koja nas na to
upućuje! (RAD NA TEKSTU: I rečenica: Mirko je, dakle, pretplaćen na američki
časopis Nacionalna geografija što nam govori da voli da čita o
različitim temama (u ovom slučaju o životinjama), da ima dakle široka
interesovanja. On je intelektualac. Iako se vama čini da to toliko i nije važno
za interpretaciju ovog odlomka, zapravo je vrlo bitno.)
Da vidimo sad kako je Mirko svoje znanje o
životinjama, tačnije o Srebrnogrbim
iskoristio da opiše vojnički život i atmosferu u kasarni.
14. Šta Mirko radi? Na šta se odlučuje? (Piše
pismo udruženju za zaštitu životinja – američkom udruženju.)
15. I kako je Mirko podijelio ljude u kasarni? (Na
vojnike i na Srebrnogrbe.)
16. Ko su ti Srebrnogrbi? (Vrsta snažnih
majmuna gorila.)
17. Koga Mirko izjednačava sa Srebrnogrbim? (Oficire
JNA.)
18. Na osnovu čega je izvršena identifikacija
oficira i gorila? (Na osnovu ponašanja, ali i na osnovu fizičkog izgleda,
kao i na osnovu nekih njihovih karakternih osobina.)
19. Šta je Mirka Ninkovića, zapravo, ponukalo da
piše svoje imaginarno pismo društvu za zaštitu životinja, odnosno, kako to
pisac kaže, «udruženju za sprečavanje okrutnosti prema životinjama»? Šta
mislite zašto se pisac upravo tako izrazio: «udruženje za sprečavanje
OKRUTNOSTI...», a ne udruženje za zaštitu životinja – na čemu je akcenat. (Mirko
je podstaknut najnovijim američkim istraživanjima o životinjama po kojem i
životinje imaju emocije i mogu da pate i da se od njih ne očekuje više samo da
odgovaraju na stimulans, poželio da se obrati tome udruženju i opiše odnos
prema vojnicima u JNA koji je i više nego okrutan i nehuman; od vojnika se
traži da «reaguju samo na stimulanse», dakle, na naredbe, da isključe svaki
racio/razum, svaku logiku i smisao i da bez razmišljanja čine sve što im se
naredi. U jednoj jugosloavenskoj kasarni u nekom neimenovanom gradu M. prema
vojniku se postupa onako kako se u Americi više ne postupa ni prema
životinjama.)
«Vi niste ovdje da mislite, nego da izvršavate
tuđe misli i naređenja.» ç Ovo je rečenica kojom se najčešće nadređeni u
vojsci obraćaju vojnicima. Na samom početku od vojnika se traži da potisnu
razum i prestanu biti «homo sapiensi» - razumni ljudi. Vojnik se tretira kao
posebna «vrsta», oni se ne odgajaju, oni se treniraju, «dresiraju».
20. Šta mislite, da li je to tako u svakoj vojsci?
(Vjerovatno jeste, pa i u američkoj, ali naš glavni lik Mirko, kao i sam
pisac vjerovatno, imao je priliku da osjeti «dresuru» JNA koja je, to su vam
vjerovatno pričali vaši očevi, bila na glasu po strogoći, disciplini ili, kako
to naš pisac/glavni lik pokušava opisati, po OKRUTNOSTI.)
21. Šta mislite zašto Mirko piše ovo svoje
imaginarno pismo? Kako se on snalazi u vojsci? Je li očajan? Zašto on
jednostavno ne uspijeva da se pokori vojnoj devizi: «Ne misli! Izvršavaj
naređenja!»? Koja je njegova životna deviza/moto/parola? Pronađite to u tekstu!
(RAD NA TEKSTU: «Čovjek se rukovodi razumom, životinja djeluje
instinktivno.)
Mirko Ninković je intelektualac, čovjek širokih
shvatanja i interesovanja, on jednostavno ne umije da ne misli. Mirko ima o
svemu lični stav i nastoji da o svemu da svoj sud. Zato sam na početku časa
naglasio da je to što je Mirko inžinjer – obrazovan čovjek veoma važno da bi se
shvatio njegov odnos prema jednoobraznom, da kažemo, zatupljujućem vojnom
režimu i obrazovanju.
22. U kojem dijelu pripovijetke i na koji način
pisac govori o okrutnosti oficira prema običnim vojnicima? Pronađite to! (RAD
NA TEKSTU: u onom dijelu gdje govori o «rici» Srebrnogrbih, tj. oficira.)
23. Kako Mirko opisuje tu riku? Kojom stilskom
figurom se služi? Pročitajte taj dio! Koja je stilska figura «Od njihovog
urlika potamne ružičnjaci» i «Vojniku Ninkoviću se čini da ------- nebo
od zemlje»? Je li to preuveličavanje? Šta smo rekli, koju stilsku figuru
karakteriše preuveličavanje? (Hiperbolu.)
DEFINICIJA:
HIPERBOLA je stilska figura koju karakteriše preuveličavanje osobina ili
intenziteta radnje. Ona najviše i najjače izražava emocionalni ton pjesničkog
jezika. Grč. hyperbole – pretjerivanje.
24. Šta mislite koju je emociju glavnog lika pisac
iskazao ovim dvjema hiperbolama? (Emociju straha.)
25. Na koji način ta rika i taj strah utiču na
Mirka? (Paraliziraju njegove misli i on ne može da misli.)
26. Pronađite to u tekstu! (RAD NA TEKSTU: «Rika
Srebrnogrbih odvaja misli od glave...»; «Satima mu je duša rezonirala od te
rike i nije mogao da ostane sam sa sobom.»)
DEFINICIJA:
METAFORA – grč. metaphora =
prenošenje. Metafora je stilska figura koja se najjednostavnije definiše kao
skraćeno poređenje, dakle poređenje bez riječce «kao». Metafora se zasniva na
zajedničkoj osobini dvaju predmeta/osoba i sl., ali se kod nje ne pominje onaj
koji se poredi, već se imenuje onaj drugi, s kojim se poredi i njime se upućuje
na onaj prvi predmet. Metafora je prenošenje jedne riječi na neku drugu oblast.
Npr.: osobine oficira /i fizičke i karakterne/ predstavljene su osobinama
gorila – Srebrnogrbih. Osobine životinja prenesene su na čovjeka.
27. Mirko oficire JNA poredi, dakle, sa godilama,
jer ljudi ne riču, to rade životinje. Srebrnogrbi/gorile su metafora oficira.
Recite mi šta se krije iza te metafore, na koji način pisac poredi ofocire sa
godilama? Rekli smo: opisujući njihov fizički izgled, karakterne osobine,
njihovo ponašanje prema vojnicima, tj. podređenima, tj njihovu opicirsku
zadaću. Pronađite u tekstu karakterne osobine oficira? Kakvi su oni? (Oni su
lijeni i škrti.)
28. Kako izgledaju oficiri? Jesu li krupni i
snažni? (Jesu.)
29. Jesu li ozbiljni? Zašto se ne smiju? (Zato
što se boje da ih vojnici neće shvatiti dovoljno ozbiljno, da će izgubiti
kontrolu i moć nad njima i samim tim i reputaciju/glas dobrih oficira.) ç nabaciti temu STROGI NASTAVNIK BEZ OSMIJEHA NA
LICU
30. Kakav odnos vlada između samih ofocira?
Pronađite tu rečenicu u tekstu! (RAD NA TEKSTU)
31. Pisac spominje HIJERARHIJU! Znate li šta ta
riječ zznači? (Stepen vlasti od najnižeg do najvišeg pa, samim tim, stepen
moći.)
32. Šta označava ko je viši, a ko niži oficir? (Zvjezdice
na ramenu.)
33. A kakvi su zapravo oficiri izvan kasarne? Šta
ih karakteriše? Koje osobine? Pronađite to u tekstu! (Lijeni, škrti,
štedljivi, idu u lov.)
34. Razlikuju li se mnogo od nekih drugih ljudi? (Ne!)
«Zanimljivo je da je svet izvan kasarne
potpuno odvojen od uma oficira.»
35. Na koji način Mirko podnosi život i atmosferu
u vojsci? (Razumom i strpljenjem.)
36. Pronađite rečenicu u kojoj se to vidi! (RAD
NA TEKSTU)
37. Čime još Mirko prevladava tu atmosferu? (Pisanjem.
On piše dnevnik u kojem opisuje ljude i situacije oko sebe.)
38. Koga je još Mirko opisao? (Vojnika Nikolu.)
39. Kako ga je opisao? Kakav je Nikola, je li
krupan? (Jeste.)
40. A je li pametan i obrazovan? (Nije.)
41. Zašto se on iščuđava na tvrdnju da čovjek ima
razum? Da li je Nikola lakše podnosio vojničke dane od Mirka? (Jeste.)
42. Šta mislite zašto? (Jer nije mnogo ni o
čemu razmišljao, samo je izvršavao naredbe.)
43. Pa zašto se on iščuđuje na Nikolinu tvrdnju da
se čovjek rukovodi razumom? (Zato što je to njemu strano, jer je naučen da
ne misli i da se ne rukovodi vlastitim razumom.)
44. Pa šta možemo zaključiti? Da li je piščeva
namjera bila da ismije vojnika Nikolu, ili je on kroz lik Nikolin zapravo
prikazao zatupljujući, ograničeni vojni sistem/režim čiji je vojnik Nikola
tipični produkt. Nikola je onakav kakve oficiri vole, oni ne vole
intelektualce. Njima treba neko ko ne misli svojom glavom već samo izvršava
njihove naredbe bez pogovora. Pisac ovdje zapravo ironizira vojni obrazovni
sistem.
45. Da li neko zna šta je to IRONIJA?
DEFINICIJA:
Ironija (grč. eironeia – pretvaranje) je stilska figura koja nastaje kada se
riječima daje suprotan smisao od onoga koje one imaju u svom osnovnom značenju.
Npr. kada nekome ko je loš čovjek kažemo: «Pa naravno, dobričina si ti!», onda
smo riječ «dobričina» upotrijebili u ironičnom značenju, dakle u suprotnom
značenju od onog koje ona zaista ima. Ili, npr. kada za nekog ko nema pojma
matematiku kažemo: «Ma poznato je da je on odličan matematičar!». Pri pisanju
ironizirane riječi se obično stavljaju pod navodnike.
46. Na koji način Mirko ironizira političku
nastavu? Da li se u vojsci predaje o evoluciji – razvoju čovjeka od nižeg ka
višoj vrsti koja se od nižih vrsta razlikuje razumom? (Ne predaje, predaje
se o oružju, municiji, tehnikama i strategijama ratovanja i sl.)
Takvom jednom vojnom predavanju on ukazuje manju
važnost od predavanja o evoluciji i lik vojnika Nikole nije ništa drugo do
ironiziranje ograničenog, zatupljujućeg vojnog sistema obrazovanja, koji
proizvodi ljude koji ne znaju da se rukovode vlastitim razumom – ne znaju da
misle.
ZAVRŠNI DIO (8 min.)
Rezimirati
glavne ideje do kojih se došlo na času.
DOMAĆI I SAMOSTALNI RADOVI UČENIKA:
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.