NASTAVNA PRIPREMA IZ
B/ H/ S JEZIKA I KNJIŽEVNOST
Razred: VII
Nastavna jedinka: “Priča o
pečurkama”, Danilo Kiš
Tip časa: Interpreteacija
pripovijetke
Škola:
Nastavnica:
MOTIVACIJA: Pripovijetka “Priča o pečurkama” je priča u kojoj nas
autor upoznaje sa jednom porodicom, njenim materijalnim / socijalnim statusom,
osobinama pojedinih likova i porodičnim odnosima. Istina, iz priče saznajemo
ponešto i o samim pečurkama, ali pečurke se ovdje pojavljuju više kao simbol života,
ali i smrti. Naime, ovo je veoma sugestivan priča o majci i njenih dvoje djece koji,
pronašavši gljive u kojima su vidjeli izvor hrane za naredne dane, zamalo da
nastradaju, jer su gljive bile otrovne. Učenici će veoma lako uočiti materijalno
stanje ove porodice i težinu pripovijetke. Izraziće empatiju s likovima,
iznijeti svoje mišljenje o svemu tome, dovesti u vezu ovu priču sa nekim
sličnim porodičnim pričama iz
života.
CILJEVI:
Aktivno učešće u interpretaciji pripovijetke učenike će navesti na
razmišljanje o težini života glavnih likova, njihovom susretu sa smrću,
probuditi određena osjećanja kod njih, ali i navesti ih da razmisle o stvarnim
likovima i njihovim teškim životima, kao i da uporede svoj život i život svoje
porodice sa životom porodice iz pripovijetke, te izvedu neke zaključke. Cilj je
podstaknuti ih da kritički misle, te da svoje mišljenje formulišu i iznesu; da
razmišljaju o uzrocima i posljedicama događaja, o svakodnevnom životu i njegovoj vezi sa knjževnim djelom. Učenici će tokom časa
upoznati sve bitne odlike proznog teksta počev od teme, preko događaja, likova,
pouka.
PREDUSLOVI: Potrebno
je da rad u grupama bude već dovoljno poznat učenicima. Takođe je neophodno da
je nastavnik kod djece već ranije razvio svijest o bitnosti njihovog
pojedinačnog mišljenja o svemu, ali i o
nužnosti uvažavanja tuđih mišljenja. Jedino će tako djeca slobodno izreći svoje
mišljenje, bez straha da ono ne bude prihvaćeno, te takođe, bez rezerve, pažljivo saslušati ostala mišljenja i eventualno,
na osnovu njih, dopuniti svoje.
OCJENJIVANJE:
Prateći aktivno učešće u pojedinačnom i grupnom radu, kao i
zaključke do kojih pojedinac dođe, a grupa ih prihvati, nastavnik će ocijeniti
učenike.
RESURSI:
Pripremiti veći broj papira A3 formata, flomastere, eventualno
grafoskop; unaprijed pripremljena pitanja za diskusiju i zadatke za grupni rad.
VRIJEME:
- Grupisanje i evokacija:
5-10 min.
-
Razumijevanje značenja: 25 min.
-
Refleksija: ostatak časa
GRUPISANJE:
Učenike je potrebno grupisati u
grupe od po 4 učenika,kako bi bili u mogučnosti da rade individualno, u
paru ili u grupi (zavisno od uputa
nastavnika).
TEHNIKE: „oluja
mozga“, diskusuja po specifičnim pitanjima, pisanje pisma likovima.
TOK
ČASA
Naglasiti učenicima da će
raditi u grupama, te da stolove pripreme za rad u 4 grupe.Pošto se radi o
malobrojnom odjeljenju, učenike pomoću listića na kojima su ispisani nazivi
četriju vrsta gljiva (vrganji, šampinjoni, pupavke i bukovače), podijeliti u
grupe od po 4 učenika. Učenici sa istim listićima čine grupu. Sve to traje 5
minuta.
EVOKACIJA
Učenicima na grafoskopu
pokazati sliku na kojoj je prikazana gljiva. Nakon njihovog prepoznavanja,
upitati ih da li znaju i za drugi naziv za gljivu, ako ne znaju, podsjetiti ih
na naziv: pečurka. Tehnika „oluja mozga“ na temu gljive /pečurke. (Djeca se
prisjećaju svega što znaju o gljivama). Ovaj dio časa traje takođe 5 minuta.
RAZUMIJEVANJE
ZNAČENJA
Bez najave nastavne
jedinice, tečno i izražajno čitam pripovijetku, dok učenici sjede opušteno i
slušaju. Nakon emocijalne pauze, najavljujem nastavnu jedinicu i pisca i
ispisujem to na tabli.(Učenici čine isto u svoje sveske.)
Zatim, postavljam
nekoliko pitanja za diskusiju:
(Učenici rade na tekstu.)
1.
Da sam vam pročitala samo naslov pripovijetke,
šta biste pomislili o čemu ona govori?
2.
Nakon što ste čuli pripovijetku, možete li mi
reći o čemu ona govori; kako biste joj vi dali naziv?
3.
Ko su glavni likovi u priči i u kakvoj su vezi?
4.
Šta saznajemo o vrganjima, a šta o likovima iz
priče?
5.
Zašto su skupljali šišarke?
6.
Kako su se osjećali kada su ugledali mnogo gljiva
na jednom mjestu?
7.
Šta su za njih značile te gljive?
8.
Zbog čega ne žele da iko sazna gdje su ubrali
gljive?
9.
Šta nam to govori o njima?
10. Da li su i drugi tajili mjesto gdje pronađu
gljive; u kojem dijelu priče to saznajemo?
11. Dječak
zna kako se gljive suše; znate li vi tako mnogo o gljivama i berete li ih? Zbog
čega dječak priča toliko o gljivama, a ne o igri?
12. Koga, na povratku kući, naši likovi susreću?
13. Šta ste pomislili kada je gospodin Horvat
štapom probio gljivu koja je ispala iz džaka?
14. Šta doznajemo o gosp. Horvatu; kakav je njegov
odnos prema glavnim junacima, a kakav prema, ocu? Pojasnite!
15. Šta bi se dogodilo da nisu sreli gosp.
Horvata?
16. Kako se, ipak, likovi, osjećaju kada saznaju
istinu, posebno dječak?
17. Kakav je kraj priče; jeste li očekivali ovakav
kraj? Da ste vi pisac, kako biste završili priču?
18. Poznejete li vi nekoga ko živi slično kao i
likovi iz priče?(Odgovoriti sa DA ili NE, bez imenovanja.)
(Korištenjem ove tehnike
ukratko će biti ponovljen sadržaj pripovijetke, te utvrđeno koliko i kako su je
učenici razumjeli.)
Nakon toga zadati zadatke
za rad u grupama:
I GRUPA(VRGANJI): Odrediti temu i ideju priče i
objasniti ih!
II GRUPA(ŠAMPINJONI): Kratki podaci o piscu i ilustracija neke scene
iz priče!
III GRUPA(PUPAVKE):
Napisati pismo liku ili likovima iz priče!
IV GRUPA(BUKOVAČE): Osmisliti
pitanja vezana za priču, o kojima biste željeli porazgovarati sa nastavnicom
ili ostalim učenicima!
Predstavnici grupa izlažu
šta je grupa uradila; najbitnije izdiktiraju ostalim učenicima. Ovaj dio časa
traje 25 minuta.
REFLEKSIJA
Učenici ili nastavnica
(zavisno od toga kome je pitanje upućeno) odgovaraju na pitanja koja je
osmislila IV grupa.
NAKON
OBRADE NASTAVNE JEDINICE
Učenicima zadati domaću
zadaću, sastav na temu: „Moja sreća nije dugo trajala“
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.