PISMENA PRIPREMA ZA NASTAVNI SAT
Školska godina: 2005/2006 Razred: VII1, 2,
3, 4, 5 Datum: 7. 9. 2005. god.
Predmet: Bosanski, hrvatski i srpski jezik i
književnost
Nastavna
oblast/tema: Književnost
Nastavna
jedinica: Musa Ćazim Ćatić: U aleji
Ciljevi časa: a) ODGOJNI:
- razvijanje ljubavi prema književnosti
- osposobljavanje za samostalni i grupni rad
b)
OBRAZOVNI: upoznavanje sa jednim književnim djelom
c) FUNKCIONALNI: - razvijanje mašte,
sposobnosti zapažanja, zaključivanja i sintetiziranja
Struktura 1.
Uvodni čas 2. Čas upoznavanja sa
novom građom
Tip časa 3. Čas
uvježbavanja i primjene stečenog znanja
4. Čas
utvrđivanja, ponavljanja i ocjenjivanja
5. Kombinovani čas
Oblici nastavnog rada: 1. Frontalni oblik rada 2. Grupni oblik rada
3. Rad u parovima 4. Individualni oblik rada
Nastavni izvori,
sredstva i pomagala: uždbenici, kreda, tabla, sveske
Nastavne metode: 1. Metode zasnovane na posmatranju (pokazivanje)
2. Metode zasnovane na praktičnim časovima učenika
3. Metode zasnovane na riječima : monološke
dijaloške
rad
sa knjigom
SADRŽAJ I ARTIKULACIJA NASTAVNOG SATA
UVODNI
DIO (7min.)
U uvodnom dijelu časa ponoviti sa učenicima o
lirskoj pjesmi i vrstama lirskih pjesama:
1. Kako smo podijelili poeziju? (Poeziju smo
podijelili na LIRSKU i EPSKU.)
2. Koja je razlika između te dvije vrste poezije?
(Epska poezija opisuje neki događaj, ali bez pjesnikovih emocija, ona je,
dakle, objektivna, dok je lirska poezija subjektivna i u njoj se iznose
pjesnikove emocije, ideje, stavovi i pogledi na svijet oko njega kao i njegova
razmišljanja o životu, ljubavi, ljudima i slično. U formalnom smisli lirska
pjesma je dosta kraća od epske.)
3. Koje vrste lirskih pjesama poznajete? (Ljubavne,
socijalne, opisne, rodoljubive, misaone itd.)
4. Znate li za još neke podjele lirskih pjesama? (Himna,
oda, elegija, epigram, epitaf itd.)
Danas ćemo učiti jednu novu vrstu lirske pjesme –
novu i po osjećanju koje u njoj dominira, a i po formi (broju stihova i strofa,
njihovom rasporedu itd.).
GLAVNI
DIO: (30 min.)
Tečno i izražajno pročitati pjesmu U aleji,
a potom neka je i učenici pročitaju za sebe. Izdiktirati učenicima ukratko neke
osnovne podatke o piscu Musi Ćazimu Ćatiću. Napisati naslov nastavne jedinice
na tabli i pristupiti interpretaciji pjesme, maksimalno uključujući i učenike
postavljajući pitanja. (Ispisati nepoznate riječi na tabli.)
1. Da li u vašem gradu postoji eleja? (Postoji,
aleja kestenova, po njoj se i ulica zove Aleja kestenova.)
2. Dakle, šta je aleja? (Red drveća – drvored.)
3. O kakvoj aleji pjesnik pjeva? (O aleji
platana.)
4. Zna li neko kako izgledaju platani? (Platani
su drveće, dekorativno drveće u parkovima i vrlo su visoki.)
5. Kakva osjećanja pjesnika preplavljuju dok sjedi
u parku i promatra aleju platana? (Pjesnikom ovladavaju sjetna i tužna
osjećanja, zatim osjećanja straha, kajanja, razočarenja.)
6. O čemu pjesnik pjeva u prvoj strofi? (Prva
strofa je opisna i pjesnik opisuje aleju platana u vrijeme kraja ljeta i
početka jeseni u sumraku.)
7. Zašto je pjesnik izabrao da pjeva o aleji
upravo u to doba godine i u to doba dana; šta simbolizira jesen, a šta sumrak?
Imaju li oni neke veze sa pjesnikovim osjećanjem? Jeste li ikada čuli frazu
«jesen moga života» i na šta vas ona asocira? (Jesen je simbol starenja i
prolaznosti, sumrak također.)
8. Da li znate šta simboliziraju platani? (Za
razliku od čovjeka koji doživi samo jednu «svoju jesen», drveće ih doživi mnogo
i svaki put iznova izlista i iznova je tu mirno i postojano osim ako ga čovjek
lično ne uništi, ne posiječe. Platani, dakle, simboliziraju vječnost i
postojanost, prkos vremenu i konačnosti i kao takvi stoje nasuprot ljudske/pjesnikove
prolaznosti.)
9. Pa šta mislite, zašto ovom našem pjesniku sjene
platana izgledaju upravo sablasno? (Zato, djeco, što je upravo tu, u parku,
posmatrajući platane osjetio hladnoću starosti i usamljenosti, shvatio svoju
konačnost i naslutio smrt.)
10. Pročitajte drugu strofu! Zašto pjesnik
naglašava da je sam? Je li sretan? (Naglašava svoju usamljenost jer je
uplašen i nesretan.)
11. A zašto je nesretan? Za čime on, zapravo,
žali? (Pjesnik žali za minulom mladošću i neostvarenim ljubavnim snovima.)
12. A šta simbolizuje «daleka rijeka» - da li je
ona fikcija, simbol, plod pjesnikove mašte ili zaista protiče kroz taj park? (Daleka
rijeka simbol je pjesnikove prohujale mladosti. Pjesnik se u parku prisjeća
svoje mladosti; naviru sjećanja, ali kako pjesnik kaže «i zamiru» i u posljednjem stihu ove
strofe najvaljuje nam svoju «uvehlu radost ranu».)
13. Šta pjesnik podrazumijeva pod «zlaćanim
sanjama»? i zbog čega je on tužan osim zbog toga što je star i što je
mladost prošla? Zašto se osjeća kao da je mladost i život uzalud potrošio? (Zato
što je ko zna iz kojih razloga propustio da ostvari najveći ljubavni san, da
bude sa svojom Ćulizarom. Pjesnik je jednom volio, istinski i snažno, ali nije
ostvario tu svoju jedinu, veliku ljubav. Zbog toga je pod stare dane sam, zbog
toga se osjeća tužno, uplašeno i prazno.)
14. Kako tumačite posljednju strofu? Zašto pjesnik
kune vrijeme? (Zato što je u nepovrat odnijelo mladost, zdravlje i životnu
radost, «mirise i boje», kako on kaže, i voljenu mu djevojku. Kad je
čovjek mlad, pun je elana, život oko sebe udiše punim plućima, ima planove i
želje, a kad ostari sve to nestaje, ostaju samo sjećanja na minule dane koja
peku i stvaraju tugu, jad, strah i prazninu.)
TEMA: Tuga i žal za minulom mladošću i
neostvarenim ljubavnim snovima. (Izdiktirati učenicima)
IDEJA 1: Čovjek dok je mlad treba da se trudi
da ostvari što više svojih planova i snova, da se u starosti ne bi kajao.
(Izdiktirati učenicima)
IDEJA 2: Ljubav je velika i važna stvar u životu svakog
čovjeka. Svako ima potrebu da voli i da bude voljen i da ostari s nekim, jer
starost je sama po sebi teška i neugodna, još kad je dočekamo potpuno sami,
onda je sve mnogo tužnije i teže. (Izdiktirati učenicima)
OSNOVNI MOTIV: Prolaznost života
SPOREDNI MOTIVI: Aleja platana, park,
neostvarena ljubav itd.
LIRSKE SLIKE:
1. «Gasne se krvavo oko lipanjskog plavetno dana» (sumrak)
2. «I rujni već dašak struji večeri
snene i meke» (dolazak jeseni)
3. “A
parkom cvijetnim tiho – ko bijele sablasti neke
Nijeme se pružaju sjene visokih bujnih
platana” (aleja platana u parku)
4. «Ja, sam na klupi, sjedim i slušam»
(pjesnik na klupi)
5. «Do mene dopire šumor kaskada daleke
rijeke»
6. «I ti, Ćulizaro, najljepša sanjo moja» (lik žene)
15. Znate li kako se zove lirska pjesma u kojoj je
opjevana pjesnikova tuga i žal za nečim nedostižnim i neostvarivim ili nečim
što je nepovratno prošlo? (Zove se ELEGIJA.)
DEFINICIJA:
ELEGIJA je vrsta lirske pjesme u
kojoj se izražava tuga, bol i žaljenje za nečim što je nedostižno ili nečim što
je nepovratno prošlo (mladošću, npr.)
Formalna analiza pjesme
Obratimo sad
pažnju na formu ove pjesme.
16. Koliko
strofa i stihova ima pjesma? (Ima 4 strofe i 14 stihova.)
17. Po koliko
stihova imaju prve dvije strofe, a po koliko treća i četvrta strofa? (Prve dvije strofe imaju po četiri stiha, a druge dvije po tri stiha.)
18. Kako se zove
strofa od po četiri stiha? (Katren.)
19. A kako se
zove strofa od po tri stiha? (Tercina.)
20. A da li neko
zove kako se zove vrsta lirske pjesme čija se specifična forma ogleda u tome da
se pjesma sastoji od ukupno 14 stihova raspoređenih u 4 strofe, od kojih su
prva i druga strofa katreni, a treća i četvrta tercine? (Zove
se SONET.)
DEFINICIJA: SONET je
pjesnička forma, vrsta lirske pjesme koja se sastoji od 14 stihova i 4 strofe
od kojih su prve dvije strofe od po 4 stiha (katreni), a druge dvije strofe od
po 3 stiha (tercine).
Tvorac soneta je
srednjovjekovni italijanski pjesnik iz Toskane (13. stoljeće), Frančesko Petrarka,
koji je zbirku svojih soneta pod nazivom Kanconijer posvetio Lauri,
djevojci koju je u životu sreo svega nekoliko puta, a ostao zaljubljen u nju
cijeloga života i s kojom nije nikada ostvario nikakav kontakt niti poznanstvo.
Jezičko-stilska analiza pjesme
Rekli smo da
doživljaje prirode Ćatić direktno dovodi u vezu sa svojim unutarnjim,
najdubljim osjećanjima. Pa da vidimo kojim stilskim sredstvima pjesnik slika
prirodu i otkriva svoja osjećanja.
(Rad u grupama.
Učenike podijeliti u šest grupa od kojih je svaka grupa zadužena da pronađe po
jednu stilsku figuru: 1. grupa epitete, 2 grupa onomatopeje, 3. grupa metafore,
4. grupa poređenja, 5. grupa personifikacije, 6. grupa kontraste. Predstavnici
grupa daju svoje odgovore i ispisuju stilske figure na tabli, a učenici iz
ostalih grupa zapisuju u sveske.)
EPITETI: krvavo
oko, večeri snene i meke, parkom cvijetnim, bolno srce.
ONOMATOPEJA:
cvili, šumor.
METAFORA:
drhtavih grana stabla mojega žića; krvavo oko lipanjskog plavetnog dana.
POREĐENJE: ko zvuci
srebrene jeke; cvili poput ranjena ptića; ko bijele sablasti neke.
PERSONIFIKACIJA:
srce cvili, plače uvehla mladost.
KONTRAST: dana –
večeri, lipanj – rujan, mladost – starost.
ZAVRŠNI DIO (8 min.)
Ukratko ponoviti
s učenicima najbitnije pojedinosti vezane za ovu pjesmu.
Za dz. zadati
učenicima da napišu sastav na temu Mladost – ludost.
Nastavnik pripravnik: Pregledao:
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.