PISMENA PRIPREMA ZA NASTAVNI SAT
Školska godina: Razred: Datum: __________
Predmet: Bosanski, hrvatski i srpski jezik i
književnost
Nastavna
oblast/tema: Književnost
Nastavna
jedinica: Oskar Vajld «Sretni kraljević» (osobine bajke)
Ciljevi časa: a) ODGOJNI
(vaspitni)............................................................................
..............................................................................................................
b)
OBRAZOVNI.......................................................................................
..............................................................................................................
Struktura 1.
Uvodni čas 2. Čas upoznavanja sa
novom građom
Tip časa 3. Čas
uvježbavanja i primjene stečenog znanja
4. Čas
utvrđivanja, ponavljanja i ocjenjivanja
5.
Kombinovani čas
Oblici nastavnog rada: 1. Frontalni oblik rada 2. Grupni oblik rada
3. Rad u parovima 4. Individualni oblik rada
Nastavni objekti, 1. Nastavni objekti ..................
2. Nastavna sredstva ................
sredstva i pomagala 3. Nastavna pomagala
............. 4. Literatura ...............................
Nastavne metode: 1. Metode zasnovane na posmatranju (pokazivanje)
2. Metode zasnovane na praktičnim časovima učenika
3. Metode zasnovane na riječima : monološke
dijaloške
rad
sa knjigom
SADRŽAJ I ARTIKULACIJA NASTAVNOG SATA
UVODNI
DIO (7 min):
U uvodnom dijelu časa porazgovarati sa učenicima o bajkama i postaviti
nekoliko probnih pitanja:
Prije pitanja pokazati učenicima crtež koji dočarava jedan prizor iz
bajke i upitati ih na šta ih on asocira.
1. Da li je neko od vas čitao neke bajke?
2. Koje?
3. Da li vam se bajke sviđaju ili ne?
4. Ako je odgovor da – zašto, a ako ne zašto ne?
GLAVNI
DIO (30 min):
U glavnom dijelu časa najviti učenicima nastavnu jedinicu i ispisati naslov
na tabli: «Bajka (osobine bajki)»
5. Sjećate li se kada samo radili pjesmu «Djevojka i behar»?
6. Šta smo rekli za tu pjesmu? Je li ona spada u narodnu ili umjetničku
vrstu umjetničkih djela? (U narodnu.)
7. Na isti način možemo podijeliti i
prozna književna djela. Pa šta možemo reći za njih. Kakva mogu biti djela u
prozi? (Mogu biti ona djela koja pripadaju usmenoj narodnoj književnosti i
djela koja pripadaju umjetničkoj književnosti.)
8. Zašto za narodne pripovijetke kažemo da su narodne? (Zato što
ih je stvorio narodni stvaralac u našoj daljoj prošlosti kada se priče nisu
zapisivale već su prenošene sa usmenim pripovijedanjem, s koljenja na koljeno;
za njih ne znamo ime autora koji ih je prvi stvorio, a one su tek kasnije
sakupljane i zapisivane kao narodno blago.)
9. A kakva su to umjetnička prozna djela? (To su djela koja je napisao
pisac za kojeg znamo kako se zove i to je njegovo originalno djelo. Osim toga,
umjetnička djela se razlikuju od usmenih narodnih i po stilu /načinu/ na koji
su napisana, po jeziku i još nekim drugim karakteristikama.)
IZGLED TABLE:
EPSKA DJELA SE DIJELE NA:
1. USMENU NARODNU KNJIŽEVNOST
2. UMJETNIČKU KNJIŽEVNOST
Podnaslov: PODJELA USMENE NARODNE PROZNE
KNJIŽEVNOSTI:
1. BASNA,
2. ANEGDOTA,
3. PRIPOVIJETKA,
4. NARODNA BAJKA.
(Pošto nas ovdje interesuje samo BAJKA mi ćemo samo o njoj i govoriti
na ovom času.)
NARODNE BAJKE:
10. Da li neko zna šta su karakteristike narodne bajke? (Narodna bajka je priča fantastičnog sadržaja u kojoj
se međusobno ispreplići stvarni i nestvarni svijet.) ç IZDIKTIRATI UČENICIMA
Pokazati učenicima crtež koji kada se bolje pogleda može da da i sliku
zeca i sliku ptice dugokljunke. Crtež pokazati s ciljem da učenici bolje shvate
te dvije strane medalje kada su u pitanju bajke: stvarni i nestvarni svijet,
pokušati kod njih razviti shvatanje da sve stvari kada ih bolje sagledamo imaju
i svoju drugu stranu svoje naličje.
11. Ko su obično likovi u bajkama? (Kraljevi, prinčevi, princeze,
kraljevi sinovi ili kćeri, obični ljudi, a sdruge strane imamo razna
fantastična bića kao npr. aždahe, vile, zmajeve, patuljke, kao i životinje iz
stvarnog života koje nemaju nikakve natprirodne osobine.)
12. Koje je vrijeme zbivanja u narodnim bajkama? (Radnja u narodnim
bajkama se uvijek odvija u PROŠLOSTI.)
13. Je li to vrijeme u narodnim bajkama precizno određeno? Da li znamo
tačno godinu ili čak i datum kada se desio neki događaj opisan u narodnim
bajkama? (Ne znamo. Vrijeme radnje u bajkama nije tačno određeno.)
14. A mjesto radnje. Da li nam narodni pripovjedač bajki daje tačno
određeno mjesto gdje se zbivaju događaji u bajci? Da li on imenuje to mjesto i
recimo kaže: «Desilo se to davno, davno u mjestu zvanom Sapna...»
ili ne spominje ime mjesta? (Ne spominje se ni mjesto događanja.)
15. Pa kako obično počinju narodne bajke? Kojim riječima? (Bio jednom
jedan kralj i živio je iza sedam gora i iza sedam mora itd.)
16. Ko se u narodnim bajkama suprotstavlja i bori jedno protiv drugoga? (DOBRO
I ZLO.)
17. Ko uvijek na kraju pobjeđuje? (Dobro.)
18. Pa kakav kraj obično imaju narodne bajke? (Srećan.) Kako obično
završavaju narodne bajke? Kojim riječima? (I živjeli su dugo i sretno do
kraja svoga života.)
UMJETNIČKE BAJKE:
19 Na početku smo rekli da postoje narodne i umjetničke bajke. Narodne je,
rekli smo stvorio narodni stvaralac, a šta je sa ovim umjetničkim? Ko je njih
napisao? (Umjetnik koji nije anoniman i kojem znamo ime i prezime i znamo da
je to njegovo originalno djelo.)
Bitno je da znate da su seu
mjetnička prozna djela razvila iz narodne proze, pa i umjetnička književnost
ima neke karakteristike naše usmene narodne književnosti, s tim što su pisci
umjetničkih djela otišli i korak dalje i unijeli neke nove osobine u svoja
djela o kojima ćemo mi sada nešto više reći.
Što se tiče UMJETNIČKIH BAJKI treba znati da
se one u mnogo čemu oslanjaju na narodne bajke, ali su i daleko otišle u onom
što ih od njih razlikuje.
20. Šta bi bilo to u čemu se ogleda
različitost između narodnih i umjetničkih bajki?
PA GLAVNA RAZLIKA JE U TOME ŠTO JE SAVREMENI
PISAC BAJKI U NJIH, PORED KRALJEVA, CAREVA, PRINCEZA ITD., U UMJETNIČKE BAJKE
UBACIO KAO LIKOVE I LJUDE IZ SVAKODNEVNOG ŽIVOTA KOJI SE RAZLIKUJU PO NAČINU
SVOG ŽIVOTA, ŽELJAMA, POTREBAMA ITD.
TAKOĐER POJAVLJUJU SE I NOVA FANTASTIČNA BIĆA
KAO NPR. BILJKE I PREDMETI KOJI POSTAJU JUNACI TIH NOVIH BAJKI. BAJKE DOBIJAJU
ŠALJIV TON, UZVIŠEN ILI TUŽAN... NE POČINJU UVIJEK ISTO I NE ZAVRŠAVAJU SE
UVIJEK SRETNO.
21. Da li možete da se sjetite nekog stranog ili našeg autora umjetničkih
bajki? (Hans Kristijan Andersen, Šarl Pero, braća Grim, Ahmed Hromadžić,
Ivana-Brlić Mažuranić...)
ZAVRŠNI
DIO (8 min):
U završnom dijelu časa sa učenicima ponoviti najvažnije zaključke i
razlike između narodnih i umjetničkih bajki, a zatim im i izdiktirati
najvažnije definicije.
DOMAĆI, SAMOSTALNI I PRAKTIČNI RAD UČENIKA
Za domaći rad zadati učenicima da pročitaju jednu narodnu i jednu
umjetničku bajku i da uoče i izdvoje sve razlike između njih do kojih budu
mogli doći.
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.