Školska godina: Razred:
Datum: __________
Predmet: Bosanski, hrvatski i srpski jezik i
književnost
Nastavna
oblast/tema: Medijska kultura
Nastavna jedinica:
Strip kao medij
Ciljevi časa: a) ODGOJNI
(vaspitni)............................................................................
..............................................................................................................
b)
OBRAZOVNI.......................................................................................
..............................................................................................................
Struktura 1.
Uvodni čas 2. Čas upoznavanja sa
novom građom
Tip časa 3. Čas
uvježbavanja i primjene stečenog znanja
4. Čas
utvrđivanja, ponavljanja i ocjenjivanja
5.
Kombinovani čas
Oblici nastavnog rada: 1. Frontalni oblik rada 2. Grupni oblik rada
3. Rad u parovima 4. Individualni oblik rada
Nastavni objekti, 1. Nastavni objekti ..................
2. Nastavna sredstva ................
sredstva i pomagala 3. Nastavna pomagala
............. 4. Literatura ...............................
Nastavne metode: 1. Metode zasnovane na posmatranju (pokazivanje)
2. Metode zasnovane na praktičnim časovima učenika
3. Metode zasnovane na riječima : monološke
dijaloške
rad
sa knjigom
SADRŽAJ I ARTIKULACIJA NASTAVNOG SATA
UVODNI
DIO (7min.)
U uvodnom dijelu časa postaviti učenicima nekoliko
motivacijskih pitanja:
1. Da li ste ikada čuli za riječ strip?
(Učenički odgovori)
2. Šta je to strip i s kojim ste se stripovima vi
susretali, odnosno koje ste čitali?
GLAVNI
DIO: (30 min.)
Danas ćemo govoriti nešto više o stripu kao
vrsti medijske kulture. Naučit ćemo kada se strip prvi puta javio i u kakvoj formi, zatim ćemo govoriti o
razvoju stripa u BiH, a na kraju časa ćemo pokušati napraviti jedan kratki
strip.
3. Na početku da vas pitam da li neko zna šta
znači riječ strip? (Ta riječ vodi porijeklo od engleske riječi, a znači
vrpca.)
4. Zašto vrpca, šta mislite, kakve veze ima
vrpca sa stripom?
Podpitanje: Kako se odvija radnja u stripu?
Da li vas strip podsjeća na film?
(Pa da, i strip je kao i film sastavljen od niza
međusobno povezanih sličica, koje se nastavljaju jedna na drugu i čine jednu
cjelinu, s tom razlikom što su te sličice u filmu pokretne, a u stripu nisu. Zajedničko im je, dakle, to što se film
snima na filmsku vrpcu, a i strip se crta nau nizovima kvadrata koji
predstavljaju traku.)
DEFINICIJA:
ZBOG TE FORMALNE SLIČNOSTI SA FILMOM – NIZANJEM SLIKA, STRIP JE NAZVAN
NOVINSKIM FILMOM. UZ FILM, TELEVIZIJU I NOVINE, STRIP JE VEOMA ZNAČAJAN
OBLIK MODERNE MEDIJESKE KULTURE.
5. Hakde da vidimo od čega se sastoji jedan strip?
(Sastoji se iz CRTEŽA i DIJALOGA)
6. Da li su ti crteži međusobno povezani? (Jesu)
7. Kako se i gdje pišu dijalozi unutar jednog
stripa? (Dijalozi se pišu u oblačiće koji se nalaze iznad nacrtanih likova
stripa i u njima se ispisuje sadržaj onoga što likovi govore.)
8. Da li strip može biti bez dijaloga? (Može.)
9. Da li neko zna kako se zove takva vrsta stripa
izražena samo u slikama? (Zove se FOTOSTRIP ili strip u slikama.)
Predavački dio:
Strip je u početku dugo smatran kao nešto što nema
nikakve veze ni sa kulturom ni sa umjetnošću, smatran je šundom.
Uglavnom je služio za zabavu. Međutim, s vremenom se i strip mijenjao i tako mu
je priznata umjetnička vrijednost i svrstan je u oblast medijske kulture.
10. Šta mislite gdje su se javili korijeni stripa?
Strip je vrlo stara umjetnost. Nalazimo ga još na
pećinskim zidovima, na egipatskim papirusima, kao i na starogrčkim vazama.
Naravno, tada to nije bilo crtanje stripa. Tek korišćenjem štampe strip postaje
ono što je danas.
FORMA STRIPA
Pod formom podrazumijevamo način na koji je
nešto načinjeno. Mi ćemo sada da vidimo kakva je forma (način stvaranja)
stripa.
Jasno je da svaka sličica nije strip. Da bi crtež
postao stripom on mora da bude uokviren linijama i imaju kvadratni ili pravougaoni
oblik. Tekst u stripu se najčešće piše u balončićima koji imaju produženi
šiljak čiji je vrh okrenut prema ustima nacrtanog lika koji govori. Tekst
stripa može biti ispisan i ispod crteža u dugim i uskim pravougaonicima.
STRIP I FILM
Kao što smo već rekli, strip ima veoma puno
značajnih karakteristika kao i film. Razvijao se uporedo s njim. Sasvim je
obična stvra da se stripovi prenesu na filmsko platno, bilo kao igrani, bilo
kao animirani (crtani) film. Poznati primjeri gdje je strip poslužio kao uzorak
da se napravi i film je «Zoro», «Princ Valijant», «Asteriks».
STRIP I KNJIŽEVNA DJELA
Strip se često puta zasniva na književnom djelu.
Najpoznatiji primjeri stripovanja književnih djela se , na primjer: Servantesov
Don Kihot, Robinson Kruso Defoa, David
Koperfild Čarlsa Dikensa itd. U bosanskohercegovačkom stripu poznati su
stripovi Ismeta Erdića koji je stripovao priču Majka Zije
Dizdarevića, te nacrtao stripove po djelima Skendera Kulenovića, Nafije Sarajlić,
Alije Nametka i drugih.
TEMATIKA STRIPA
Strip nije tematski određen. Može biti
humoristični, viteški, naučnofantastični, vestern stripovi i sl. Strip ima
izraženu zabavnu crtu, ali on je daleko od toga da bude samo zabava. Strip ima
značajnu obrazovnu i odgojnu namjenu, on daje znanja i razvija esetetski smisao
kod djece.
VAŽNO JE ISTAĆI DA JE STRIP ČESTO PRVI
KORAK KA KASNIJEM ČITANJU KNJIŽEVNIH DJELA.
NASTANAK STRIPA
Prvi strip se pojavio 1896. godine kada je
američki crtač Ričard Felton objavio prvi strip u nastavcima pod nazivom
Žuti dječak. A za današnju popularnost stripa najzaslužniji su
strip-crtači kao što su Goskinji i Uderzo sa stripom o Asteriksu,
Alek Rejmond, autor Fleš Gordona, Harold Foster, autor
Tarzana i Princa Valijanta itd.
STRIP U BiH
Strip u BiH pojavljuje se prije Drugog svjetskog
rata. Za njegovu popularnost u našoj zemlji naročitu ulogu je imala omladinska
štampa, naročito sarajevske Male novine u kojima su objavljivani
američki stripovi kao npr. Tarzan.
Sedamdesetih godina u Malim novinama
stripove crta Ahmet Muminović, koji će postati najproduktivniji autor
stripa u BiH. Njegovi originalni stripovi nose naziv: Nikolino i Emir
i Valter brani Sarajevo. Pored njega značajni bh. strip-autori
su: Tonči Bender, Nedžad Begović, Željko Graf i dr.
ZAVRŠNI DIO (8 min.)
U završnom
dijelu časa ponoviti još jednom najznačajnije o stripu i njegovom nastanku i
formi, a zatim podijeliti učenicima po jednu tablu stripa i kao
rekreativni dio časa zatražiti od njih da u paru naprave scenario po vlastitom
nahođenju i upišu ga u dijaloške okvire.
DOMAĆI I SAMOSTALNI RADOVI UČENIKA:
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.