PISMENA PRIPREMA ZA NASTAVNI SAT
Školska godina: Razred: Datum: __________
Predmet: Bosanski, hrvatski i srpski jezik i
književnost
Nastavna
oblast/tema: Gramatika
Nastavna
jedinica: Vrste imenica
Ciljevi časa: a) ODGOJNI
(vaspitni)............................................................................
..............................................................................................................
b)
OBRAZOVNI.......................................................................................
..............................................................................................................
Struktura 1.
Uvodni čas 2. Čas upoznavanja sa novom
građom
Tip časa 3. Čas
uvježbavanja i primjene stečenog znanja
4. Čas
utvrđivanja, ponavljanja i ocjenjivanja
5.
Kombinovani čas
Oblici nastavnog rada: 1. Frontalni oblik rada 2. Grupni oblik rada
3. Rad u parovima 4. Individualni oblik rada
Nastavni objekti, 1. Nastavni objekti ..................
2. Nastavna sredstva ................
sredstva i pomagala 3. Nastavna pomagala
............. 4. Literatura ...............................
Nastavne metode: 1. Metode zasnovane na posmatranju (pokazivanje)
2. Metode zasnovane na praktičnim časovima učenika
3. Metode zasnovane na riječima : monološke
dijaloške
rad
sa knjigom
SADRŽAJ I ARTIKULACIJA NASTAVNOG SATA
UVODNI
DIO (7 min):
U uvodnom dijelu časa ponoviti sa učenicima vrste riječi.
Kontrolna pitanja:
1. Koliko vrsta riječi imamo u bosanskom jeziku? (10)
2. Kako smo ih podijelili? (Na
promjenjive, nepromjenjive i polupromjenjive.)
3. Koje su to promjenjive? (Imenice, zamjenice, pridjevi, glagoli i neki
brojevi.)
4. Koje su to nepromjenjive? (Prijedlozi, veznici, uzvici, riječce i
neki prilozi.)
5. A koje su to polupromjenjive? (Neki brojevi i neki prilozi.)
Nas sada interesuju samo promjenjive vrste riječi.
6. Zašto su one promjenjive? (Zato što u vjelosti mogu mijenjati svoj
oblik)
Primjer: ruka –
a
ruk
– u DEKLINACIJA
ruke
– e
gledaLA
je
gledaŠ KONJUGACIJA
gledat
ĆE
BRZ
auto
BRŽI
auto KOMPARACIJA
NAJBRŽI
auto
7. Koja vrsta riječi se deklinira, odnosno mijenja po padežima? (Imenice,
zamjenice, pridjevi i neki brojevi.)
8. Koje se konjugiraju? (Glagoli.)
9. A koje kompariraju? (Neki pridjevi i neki prilozi.)
GLAVNI
DIO (30 min):
U glavnom dijelu časa najaviti učenicima da će na času naučiti nešto više o
IMENICAMA. Ispisati naslov nastavne jedinice na tablu: «Imenice (značaj i
vrste imenica)».
Nakon toga pročitati odlomak iz knjige «Naš jezik», «Roman o novčiću»
Kemala Mahmutefendića na stranici 56.
Pogledajmo sada u tekstu ove riječi koje su ispisane masnim (podebljanim)
slovima.
10. Zašto se one razlikuju od ostalih riječi iz teksta? Da li one nekoga
ili nešto IMENUJU? (Da.)
11. Koga? Šta imenuju? (RAD NA TEKSTU: učenici sami otkrivaju značenje
markiranih riječi, određuju šta ili koga imenuju date riječi.
DEFINICIJA: RIJEČI KOJIMA IMENUJEMO
BIĆA, PREDMETE I POJAVE NAZIVAJU SE IMENICE.
- Imamo nekoliko podjela imenica.
Mi ćemo ih prvo podijeliti prema ZNAČENJU, pa tako prema ZNAČENJU imenice
možemo podijeliti na:
1. VLASTITE I
2. ZAJEDNIČKE IMENICE
Primjer: iz sljedećeg niza imenica navesti učenike da pokušaju
razdvojiti vlastite od zajedničkih:
Kemal Mahmutefendić, narod, Evropa, Bosna, snijeg, kiša, Brundo,
ljepota, Sunce, Mjesec, povrće, med, Sava, Majevica, kamen, polje, olovka,
Olovo, magla, Maglaj.
12. Šta vidimo iz ovih
primjera?
DEFINICIJA: Vidimo da VLASTITE IMENICE služe
za označavanje vlastitih imena ljudi, životinja, nebeskih tijela, rijeka,
planina, gradova itd. Dakle, ove imenice označavaju samo nekoga ili nešto što
je jedinstveno i jedino u svijetu.
13. I kako pišemo vlastite imenice? (Pišemo ih velikim početnim slovom) ç izdiktirati
DEFINICIJA: ZAJEDNIČKE
IMENICE služe nam za imenovanje bića, predmeta i pojava koje imaju neke
zajedničke osobine.
14. Kako pišemo zajedničke imenice? (Pišemo ih malim slovom.)
- To nam je, dakle, prva i osnovna podjela imenica.
Međutim, imenice možemo dijeliti i dalje.
Tako imamo posebnu PODJELU ZAJEDNIČKIH IMENICA na:
1. ZBIRNE (KOLEKTIVNE)
IMENICE I
2. GRADIVNE IMENICE.
ZBIRNE (KOLEKTIVNE)
IMENICE
Primjeri: djeca, burad,
cvijeće, lišće, klasje, narod itd.
15. Šta j to karakteristično za zbirne imenice? Da li kada kažemo djeca,
burad ili cvijeće znamo tačan broj djece, buradi ili cvijeća? (Ne znamo.)
16. Znači ove imenice označavaju šta? (ZBIR NRČEGA – MNOŠTVO NEČEGA
što je nebrojivo.)
DEFINICIJA: ZBIRNE
(KOLEKTIVNE) IMENICE označavaju mnoštvo nečega (bića ili predmeta) u nekom
zbiru koji je nemoguće izbrojati – ne znamo broj onoga što imenujemo.
Primjeri: kamen, snijeg,
šećer, brašno, zemlja, voda itd.
17. Šta označavaju ove zajedničke imenice? (Označavaju vrstu
materije.)
18. Dakle, koje su to imenice? (Gradivne imenice.)
DEFINICIJA: GRADIVNE
IMENICE označavaju vrstu materije bez obzira na količinu.
Sada ćemo se vratiti na ZBIRNE IMENICE i vidjeti kako njih dijelimo.
Zbirne imenice se dijele po značenju i načinu tvorbe. Tako da imamo
sljedeće vrste zbirnih imenica:
a) imenice izvedene
nastavkom/sufiksom –je:
npr. klasje < klas + je;
cvijeće < cvijet + je;
b) imenice izvedene
nastavkom/sufiksom –ad:
npr. burad < bur + ad;
telad < tel + ad;
c) imenice koje označavaju
skupinu nečega, pojmovni zbir:
npr. rodbina, družina, živina,
narod.
VAŽNO!!! Zbirne imenice treba
razlikovati od značenja mnaožine vlastitih ili zajedničkih imenica:
jedan list šest listova
deset lišća
Šta
možemo zaključiti iz ovog primjera?
Da su zbirne imenice nebrojive
Postoji još jedan način za podjelu imenica.
Primjer: napisati na tabli imenicu ljubav i imenicu hljeb.
19. Koja je po vama osnova razlika između ove dvije imenice? (Hljeb je
nešto što vidimo, nešto opipljivo, dakle, nešto konkretno, dok je
imenica ljubav nevidljiva stvar, neopipljiva, dakle, nešto apstraktno.
20. Pa kako još možemo podijeliti sve imenice?
Na: 1. KONKRETNE I
2.
APSTRAKTNE IMENICE.
DEFINICIJA: Konkretne (stvarne ili
predmetne) imenice označavaju bića i predmete iz stvarnog života, npr. auto,
kuća, otac, majka, brat, drug, jabuka, i sl., ili znače bića i predmete koji se
mogu zamisliti da postoje, npr.
gospodar, zvijezda...
DEFINICIJA: Apstraktne (nestvarne ili
misaone) imenice označavaju sve ono što postoji u životu, ali je neopipljivo,
nedodirljivo, neizmjerivo i neizbrojivo.
Npr. osobine: dobrota, ljepota, marljivost...
osjećanja: radost,
tuga, sreća, ljubav...
stanja: spavanje,
šetnja, rad...
prirodne pojave: svitanje, oluja, poplava, vjetar...
ZAVRŠNI
DIO (8 min):
U završnom dijelu časa ponoviti sa učenicima najbitnije i vježbati na
primjerima iz udžbenika.
DOMAĆI, SAMOSTALNI I PRAKTIČNI RAD UČENIKA
Za domaći rad: napisati pet vlastitih, pet zajedničkih, pet zbirnih,
pet gradivnih, pet konkretnih i pet apstraktnih imenica.
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.