PISMENA PRIPREMA ZA NASTAVNI SAT
Školska godina: Razred: Datum: __________
Predmet: Bosanski, hrvatski i srpski jezik i
književnost
Nastavna
oblast/tema: Gramatika
Nastavna
jedinica: Vrste riječi
Ciljevi časa: a) ODGOJNI
(vaspitni)............................................................................
..............................................................................................................
b)
OBRAZOVNI.......................................................................................
..............................................................................................................
Struktura 1.
Uvodni čas 2. Čas upoznavanja sa
novom građom
Tip časa 3. Čas
uvježbavanja i primjene stečenog znanja
4. Čas
utvrđivanja, ponavljanja i ocjenjivanja
5.
Kombinovani čas
Oblici nastavnog rada: 1. Frontalni oblik rada 2. Grupni oblik rada
3. Rad u parovima 4. Individualni oblik rada
Nastavni objekti, 1. Nastavni objekti ..................
2. Nastavna sredstva ................
sredstva i pomagala 3. Nastavna pomagala
............. 4. Literatura ...............................
Nastavne metode: 1. Metode zasnovane na posmatranju (pokazivanje)
2. Metode zasnovane na praktičnim časovima učenika
3. Metode zasnovane na riječima : monološke
dijaloške
rad
sa knjigom
SADRŽAJ I ARTIKULACIJA NASTAVNOG SATA
UVODNI
DIO (7 min):
U uvodnom dijelu časa ponoviti sa učenicima osnovno što su naučili o
riječima uz sljedeća kontrolna pitanja:
1. Šta je to glas?
2. Šta nastaje udruživanjem glasova u veće
jedinice? (Riječi.)
Reći učenicima da će na ovom času naučiti nešto novo o riječima bosanskog
jezika.
GLAVNI
DIO (30 min):
U glavnom dijelu časa pročitati tekst iz udžbenika «Naš jezik»
na stranici 26.
Navesti učenike na analizu na sljedeći način:
a) Zatražiti od njih da izdvoje iz teksta sve riječi koje imenuju bića,
predmete, pojave: šolja, mlijeka, hljeba, ruku.
b) Zatim zatražiti da izdvoje riječi koje imenuju radnju: dade, spusti,
gledala...
c) I nakon toga da izdvoje riječi koje imenuju neku osobinu: nove (cipele),
tvrda (stopala)...
Nakon toga reći učenicima da u bosanskome jeziku imamo DESET VRSTA RIJEČI i
to:
1. IMENICE: šolja,
mlijeka, hljeb, ruka, glava...
2. ZAMJENICE: ona, mu, ga,
to...
3. GLAGOLI: dade,
spusti, gledala...
4. PRIDJEVI: nove,
tvrde...
5. BROJEVI: jednu...
6. PRILOZI: pažljivo,
dugo, nikada, odsad...
7. PRIJEDLOZI: na, u, o...
8. UZVICI: oh...
9. VEZNICI: i, a...
10. RIJEČCE: da, ne, li,
zar...
(UZ POMOĆ OVE PODJELE NAVESTI UČENIKE DA IZ PROČITANOG TEKSTA IZDVOJE
RIJEČI I SVRSTAJU IH U ODREĐENU VRSTU RIJEČI.)
Nakon toga navesti sljedeće primjere:
a) Spusti ruku na GLAVU.
b) Zaklima GLAVOM.
a) Ti toliko ličiš na mog SINA.
b) Bit ćeš odsad moj SIN.
3. Šta uočavamo u ovim primjerima? (Uočavamo da su riječi glava i sin
promijenile svoj oblik.)
4. Da li se ovdje promijenila cijela riječ ili samo jedan njen oblik? (Promijenio
se samo jedan dio riječi, dok je drugi ostao isti.)
5. Koji se to dio riječi promijenio, a koji je ostao isti? (UČENICI NA
TABLI POKAZUJU TU PROMJENU NA PRIMJERU.)
GLAV --------------- U gramatički
nastavci
GLAV --------------- OM
SIN --------------- A
SIN --------------- / osnova
riječi
DEFINICIJA: Kod riječi koje mijenjaju
svoj oblik, imamo dva dijela:
1. OSNOVU
2. NASTAVAK
Osnova je nepromjenjivi dio riječi.
Nastavak je promjenjivi dio riječi.
A pogledajmo sada sljedeće riječi: nikada, da, li, na, oh...
Pokušajte odrediti osnovu i nastavak kod ovih riječi.
6. Da li je to moguće? (Nije. Ove riječi ne mogu mijenjati svoj
oblik.)
PREMA TOME DA LI SE OBLIK RIJEČI MOŽE
MIJENJATI ILI RIJEČ UVIJEK OSTAJE ISTA, RIJEČI MOŽEMO SVRSTATI U TRI GRUPE:
1. PROMJENJIVE: TO
SU ONE RIJEČI KOJE MOGU U CJELOSTI MIJENJATI SVOJ OBLIK, A TO SU IMENICE,
ZAMJENICE, GLAGOLI I PRIDJEVI.
2. NEPROMJENJIVE: TO
SU ONE RIJEČI KOJE NE MOGU MIJENJATI SVOJ OBLIK, A TO SU PRIJEDLOZI, UZVICI,
VEZNICI I RIJEČCE.
3. POLUPROMJENJIVE:
TO SU ONE RIJEČI IZ ČIJE SE GRUPE NEKE RIJEČI MIJENJAJU, A NEKE NE MIJENJAJU, A
TO SU BROJEVI I PRILOZI.
ZAVRŠNI
DIO (8 min):
U završnom dijelu zadati učenicima sljedeći zadatak: da u svoje sveske
prema svojoj šaci nacrtaju dva šablona i u njih (u svaki prst) napišu vrste
riječi.
DOMAĆI, SAMOSTALNI I PRAKTIČNI RAD UČENIKA
Za domaći rad zadati učenicima da od svake vrste riječi napišu po
četiri riječi.
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.