petak, 8. veljače 2019.

Nastavna priprema - VRSTE RIJEČI

PISMENA PRIPREMA ZA NASTAVNI SAT


Školska godina:          Razred:              Datum: __________

Predmet: Bosanski, hrvatski i srpski jezik i književnost

Nastavna oblast/tema: Gramatika

Nastavna jedinica: Vrste riječi



Ciljevi časa: a) ODGOJNI (vaspitni)............................................................................
                             ..............................................................................................................
                         b) OBRAZOVNI.......................................................................................
                             ..............................................................................................................

Struktura    1. Uvodni čas  2. Čas upoznavanja sa novom građom
 Tip časa      3. Čas uvježbavanja i primjene stečenog znanja
                      4. Čas utvrđivanja, ponavljanja i ocjenjivanja
                      5. Kombinovani čas

Oblici nastavnog rada:  1. Frontalni oblik rada  2. Grupni oblik rada
                                             3. Rad u parovima  4. Individualni oblik rada

Nastavni objekti,  1. Nastavni objekti ..................  2. Nastavna sredstva ................
sredstva i pomagala    3. Nastavna pomagala ............. 4. Literatura ...............................

Nastavne metode: 1. Metode zasnovane na posmatranju (pokazivanje)
                                    2. Metode zasnovane na praktičnim časovima učenika
                                    3. Metode zasnovane na riječima : monološke
                                                                                        dijaloške
                                                                                      rad sa knjigom


SADRŽAJ I ARTIKULACIJA NASTAVNOG SATA


UVODNI DIO  (7 min):

U uvodnom dijelu časa ponoviti sa učenicima osnovno što su naučili o riječima uz sljedeća kontrolna pitanja:

1. Šta je to glas?
2. Šta nastaje udruživanjem glasova u veće  jedinice? (Riječi.)

Reći učenicima da će na ovom času naučiti nešto novo o riječima bosanskog jezika.

GLAVNI DIO  (30 min):

U glavnom dijelu časa pročitati tekst iz udžbenika «Naš jezik» na stranici 26.

Navesti učenike na analizu na sljedeći način:

a) Zatražiti od njih da izdvoje iz teksta sve riječi koje imenuju bića, predmete, pojave: šolja, mlijeka, hljeba, ruku.

b) Zatim zatražiti da izdvoje riječi koje imenuju radnju: dade, spusti, gledala...

c) I nakon toga da izdvoje riječi koje imenuju neku osobinu: nove (cipele), tvrda (stopala)...

Nakon toga reći učenicima da u bosanskome jeziku imamo DESET VRSTA RIJEČI i to:

1. IMENICE:             šolja, mlijeka, hljeb, ruka, glava...
2. ZAMJENICE:       ona, mu, ga, to...
3. GLAGOLI:            dade, spusti, gledala...
4. PRIDJEVI:            nove, tvrde...
5. BROJEVI:             jednu...
6. PRILOZI:              pažljivo, dugo, nikada, odsad...
7. PRIJEDLOZI:       na, u, o...
8. UZVICI:                 oh...
9. VEZNICI:              i, a...
10. RIJEČCE:           da, ne, li, zar...

(UZ POMOĆ OVE PODJELE NAVESTI UČENIKE DA IZ PROČITANOG TEKSTA IZDVOJE RIJEČI I SVRSTAJU IH U ODREĐENU VRSTU RIJEČI.)

Nakon toga navesti sljedeće primjere:

a) Spusti ruku na GLAVU.
b) Zaklima GLAVOM.

a) Ti toliko ličiš na mog SINA.
b) Bit ćeš odsad moj SIN.

3. Šta uočavamo u ovim primjerima? (Uočavamo da su riječi glava i sin promijenile svoj oblik.)

4. Da li se ovdje promijenila cijela riječ ili samo jedan njen oblik? (Promijenio se samo jedan dio riječi, dok je drugi ostao isti.)

5. Koji se to dio riječi promijenio, a koji je ostao isti? (UČENICI NA TABLI POKAZUJU TU PROMJENU NA PRIMJERU.)
 


            GLAV             ---------------                U                               gramatički nastavci
            GLAV             ---------------                OM
            SIN                  ---------------                A
            SIN                  ---------------                /                                        osnova riječi
 







DEFINICIJA: Kod riječi koje mijenjaju svoj oblik, imamo dva dijela:
                       
1. OSNOVU
2. NASTAVAK

Osnova je nepromjenjivi dio riječi.
Nastavak je promjenjivi dio riječi.

A pogledajmo sada sljedeće riječi: nikada, da, li, na, oh...

Pokušajte odrediti osnovu i nastavak kod ovih riječi.

6. Da li je to moguće? (Nije. Ove riječi ne mogu mijenjati svoj oblik.)

PREMA TOME DA LI SE OBLIK RIJEČI MOŽE MIJENJATI ILI RIJEČ UVIJEK OSTAJE ISTA, RIJEČI MOŽEMO SVRSTATI U TRI GRUPE:

1. PROMJENJIVE: TO SU ONE RIJEČI KOJE MOGU U CJELOSTI MIJENJATI SVOJ OBLIK, A TO SU IMENICE, ZAMJENICE, GLAGOLI I PRIDJEVI.

2. NEPROMJENJIVE: TO SU ONE RIJEČI KOJE NE MOGU MIJENJATI SVOJ OBLIK, A TO SU PRIJEDLOZI, UZVICI, VEZNICI I RIJEČCE.

3. POLUPROMJENJIVE: TO SU ONE RIJEČI IZ ČIJE SE GRUPE NEKE RIJEČI MIJENJAJU, A NEKE NE MIJENJAJU, A TO SU BROJEVI I PRILOZI.


ZAVRŠNI DIO  (8 min):
U završnom dijelu zadati učenicima sljedeći zadatak: da u svoje sveske prema svojoj šaci nacrtaju dva šablona i u njih (u svaki prst) napišu vrste riječi.

DOMAĆI, SAMOSTALNI I PRAKTIČNI RAD UČENIKA


Za domaći rad zadati učenicima da od svake vrste riječi napišu po četiri riječi.





















































Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.