Nastavne jedinice:
1. Geografski položaj, veličina, obale i reljef Azije
2. Klimatsko-vegetacijska obilježja i vode Azije
3. Stanovništvo Azije
4. Privredna obilježja Azije
5. Kontinentalna Azija
6. Zakavkazje
7. Južna Azija
8. Jugoistočna Azija
9. Indija
10. Malezija
11. Položaj i prirodno-geografska obilježja Istočne Azije
12. Stanovništvo i privreda Istočne Azije
13. Kina
14. Japan
2. Klimatsko-vegetacijska obilježja i vode Azije
3. Stanovništvo Azije
4. Privredna obilježja Azije
5. Kontinentalna Azija
6. Zakavkazje
7. Južna Azija
8. Jugoistočna Azija
9. Indija
10. Malezija
11. Položaj i prirodno-geografska obilježja Istočne Azije
12. Stanovništvo i privreda Istočne Azije
13. Kina
14. Japan
I
Pismena priprema iz geografije
Razred: VIII
Nastavna tema: Azija-opće
geografske karakteristike
Nastavna jedinica: Geografski položaj, veličina, obale i reljef Azije
Tip časa: Obrada
novog gradiva
Nastavne metode:
dijaloško-ilustrativna metoda
Cilj časa:
usvajanje znanja o općim geografskim karakteristikama Azije (geografski
položaj, granice, veličina kontinanta, obale i mora, te reljefna obilježja).
Aktivnim učešćem učenici će pratiti proces učenja, razvijati sposobnost
uočavanja, zapažanja i zaključivanja.
Oblici rada:
frontalni, individualni oblik rada i interaktivno učenje
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, geografska karta svijeta, udžbenik
geografije za VIII razred, atlas svijeta, tabla, slijepa karta.
Struktura nastavnog časa:
Uvodni dio: 5 min.
U uvodnom
dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte, kroz pitanja ponoviti
sledeće:
1. Šta
nazivamo starim, a šta novim svijetom?
2. Koji
kontinent ima najveću površinu?
3. Šta je
„Evroazija“?
4. Gdje su
nastale prve civilizacije?
5. Koji je
značaj Sueckog kanala?
6. Šta je reljef?
7. Pod uticajem kojih sila nastaje
reljef?
8. Koji su osnovni oblici reljefa?
9. Kako se reljef predstavlja na
geografskoj karti?
Glavni dio: 25 min.
-
Kontinent Starog svijeta
-
Azija (asirska riječ „asu“)
istok, svjetlost, Sunce, izlazak Sunca
-
Površina – 44 mil. km2 ili
1/3 ukupnog svjetskog kopna (najveći kontinent na Zemlji)
-
3,8 mlrd stanovnika ili
61% stanovništva savremenog svijeta (najmnogoljudniji kontinent)
-
Povoljan geografski
položaj (svojim geografskim položajem gotovo je u fizičkom kontaktu sa svim
kontinentima)
-
Granice:
- zapad:
planina i rijeka Ural, Kaspijsko jezero, kumomanička udolina, Azovsko more,
Crno more, moreuzi Bosfor i Dardaneli
- jugozapad:
Suecki kanal, Crveno more, moreuz Bab-el-mandeb
- jug:
Indijski okean
- istok: Tihi
okean
- sjever:
Sjeverno ledeno more
- Azijska obala je vrlo razuđena (1/4 površine zauzimaju veliki
otoci, poluotoci, otočne skupine)
- poluotoci: Arabijski, Indijski, Indokineski
- otočne skupine (arhipelazi): Indonezija,
Filipini, Japan
- otoci: Cejlon, Tajvan (Formoza), Sahalin
- zalivi: Bengalski, Arapsko-perzijski
- Moreuzi: Bosfor, Dardaneli, Suecki kanal, Bab-el-Mandeb,
Malajski, Beringov
- mora: Crno, Sredozemno, Crveno, Arabijsko, Ohotsko, Japansko,
Žuto, Južnokinesko...
- Planinski
kontinent čiji se reljef formirao kroz sve četiri geološke ere
- Prosječna
nadmorska visina – 950 m
- 2/3 Azije
ispunjavaju planine i visoravni, a 1/3 nizije
- Stare prekambrijske ploče ili štitovi:
- Arabija (jugozapadna Azija)
- Angara (zapadni sibir)
- Dekan (središnja Indija)
- Stare
(gromadne) planine: Tjan-Šan, Altaj, Srednjosibirske planine i Ural
- Mlade (vjenačne) planine: Pontijske,
Taurus, zagros, Elburs, Kavkaz,
Hindukuš, Karakorum, Kven-Lun, Himalaji sa najvišim vrhom sviijeta Mont
Everest visok 8848m
- Nizije: Mezopotamija, Zapadnosibirska,
Velika kineska, Indogangenska
- Visoravni: Anatolska, Iranska i Tibet
(najveća visoravan sa prosječnom nadmorskom visinom od 4877 m).
- Pustinje: Gobi, Takla-Makan
Završni dio: 15 min.
U završnom
dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte ponoviti obrađenu
nastavnu jedinicu.
1. Gdje se
Azija nalazi u odnosu na ekvator, a gdje u odnosu na Grinvič?
2. Zašto se
za Aziju kaže da je to kontinent u kojem Sunce uvijek sija?
3. Kakav je
geografski položaj Azije?
4. Navedi
granice Azije?
5. Kakve su
azijske obale?
6. Koji su
najveći poluotoci, otoci i otočne skupine Azije?
7. Koje se
reljefne cjeline izdvajaju na azijskom kontinentu?
8.
Gdje se nalaze stare
prekambrijske ploče ili štitovi?
9.
Gdje se nalaze stare
planine?
10.
Koje su najplodnije i
najnaseljenije nizije Azije?
11.
Koje su starosti Himalaji
i koji je najviši vrh Himalaja, a ujedno i svijeta?
12.
Zašto je Zapadnosibirska
nizija slabo naseljena?
-
Na slijepoj karti Azije
učenici će ucrtati granice, te najveće planinske lance i nizije Azije
II
Pismena priprema iz
geografije
Razred: VIII
Nastavna tema: Azija-opće
geografske karakteristike
Nastavna jedinica: Klimatsko-vegetacijska obilježja i vode Azije
Tip časa: Obrada
novog gradiva
Nastavne metode:
dijaloška metoda, demonstrativna metoda, metoda grafičkih radova
Cilj časa:
usvajanje znanja o klimatsko-vegetacijskim obilježjima Azije, hidrografskoj
mreži, riječnim slivovima i riječnim sistemima Azije. Aktivnim učešćem učenici
će pratiti proces učenja, razvijati sposobnost uočavanja, zapažanja i
zaključivanja.
Oblici rada:
frontalni, individualni oblik rada i interaktivno učenje
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VIII razred,
atlas svijeta, tabla, slijepa karta.
Struktura nastavnog časa:
Uvodni dio: 5 min.
U uvodnom
dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte, kroz pitanja ponoviti
sledeće:
1. Po čemu
se razlikuju vrijeme i klima?
2. Koje sve
tipove klime poznajete?
3. Kako na
klimu nekog područja utiče raspored kopna i mora, a kako reljef?
4. Kako
klima utiče na raspored biljnog i životinjskog svijeta?
5. Gdje se
nalaze rijeke: Ind, Hoang Ho, Tigris, Ob...
Glavni dio: 20-25 minuta
-
Klimatski faktori:
o
geografska širina
o
reljef
o
zračne mase
o
raspored kopna i mora
-
Klimatsko-vegetacijska
obilježja:
A-
klima:
Ø Prašumska klima tropska kišna šuma ili
prašuma
Ø monsunska klima monsunske trnovite šume –
džungle
Ø savanska klima savane
B-
klima:
Ø Pustinjska i polupustinjska
Pustinjska vegetacija i oaze
klima
C-
klima:
Ø Umjereno topla
klima Listopadna šuma
Ø Hladna kontinentalna Stepe
Ø Sredozemna klima Sredozemna vegetacija
D-
klima:
Ø Snježno-šumska klima
Tajga
E-
klima
Ø Polarna klima Tundra
-
Vode Azije: rijeke Azije
pripadaju sljedećim slivovima:
Ø Sliv Sjevernog ledenog mora: Ob, Lena i Jenisej
Ø Sliv Tihog okeana: Amur, Hoang Ho, Jangcekjang, Sikijang
Ø Sliv Indijskog okeana: Ind, Gang, Brahmaputra
Ø Sliv Arapsko-persijskog zaliva: Šat-el- Arab (nastaje spajanjem
Tigrisa i Eufrata)
Ø Sliv Aralskog jezera: Amu Darja i Sir Darja
-
Jezera: - Kaspijsko jezero
(najveće jezero svijeta)
-
Aralsko jezero
- Bajkalsko jezero (najdublje jezero
svijeta)
-
Balhaško jezero
Završni dio: 10-15
minuta
Ponoviti obrađenu nastavnu jedinicu
- Koji činioci utiču na različitost klime u Aziji?
- Koji se tipovi klime izdvajaju u Aziji?
- Koja su osnovna obilježja prašumske klime?
- Koja su osnovna obilježja monsunske klime?
- Gdje u Aziji nalazimo pustinje i po čemu se one razlikuju?
- Koja su obilježja D-klime?
- Gdje se nalazi „sjeverni pol hladnoće“?
- Koje su najvažnije biljne oblasti Azije i gdje su formirane?
- Koje su najugroženije vrste Azije i zašto?
- Kojim slivovima pripadaju rijeke Azije?
- Koja su najznačajnija jezera Azije?
III
Pismena priprema iz geografije
Razred: VIII
Nastavna tema: Azija-opće
geografske karakteristike
Nastavna jedinica: Stanovništvo Azije
Tip časa: Obrada
novog gradiva
Nastavne metode:
metoda razgovora, metoda rada sa tekstom
Cilj časa:
usvajanje znanja o društvenogeografskim karakteristikama Azije. Izgraditi
pozitivne osobine ličnosti (humanost, istrajnost u radu...). Aktivnim učešćem
učenici će pratiti proces učenja, razvijati sposobnost uočavanja, zapažanja i
zaključivanja.
Oblici rada:
frontalni, individualni oblik rada, interaktivno učenje i rad u parovima
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VII razred,
atlas svijeta, tabla, slijepa karta.
Tehnike učenja: KWL
tabela, „oluja mozga“, usmjereno čitanje i mišljenje
Motivacija: motivirati
učenike da ranije stečena znanja povežu i primijene sa novim tehnikama učenja.
Nove tehnike učenja bi trebalo da im otvore vidike i načine rada koji će im
učenje učiniti lakšim i zabavnijim što će potaknuti razvoj njihovog
samopouzdanja, prijateljskih odnosa prema drugima, toleranciji. Navodeći ih da
sami dolaze do zaključaka, koriste ranije stečena znanja na novi način
motivirat će ih da dalje rade sa većim zanimanjem i elanom.
Preduvjeti: upoznati
učenike sa novim tehnikama učenja dajući im jasne upute . od učenika se traži
da su uspješno savladali predhodno gradivo kako bi mogli dalje pratiti nastavne
sadržaje. Veoma je važno uspostaviti prijateljsku i saradničku atmosferu u
odjeljenju.
Materijali: Karta
Azije, udžbenika, atlas i tabla
Resursi i upravljanje vremenom:
evokacija:
5 minuta
razumijevanje
značenja: 20 minuta za rad na tekstu
refleksija:
20 minuta – popuniti treću kolonu KWL tabele, te ponoviti/pročitati sve što smo
napisali u prvoj i drugoj koloni, čime ćemo dobiti jedno cjelovito predavanje o
stanovništvu Azije.
Obrada nastavne
jedinice
KWL tabela: tehnika se sastoji u popunjavanju tabele koja ima tri
kolone. Kolone se popunjavaju postepeno – jedna po jedna. Tabelu možemo
popunjavati individualno, grupno ili frontalno. Pošto je za obradu nastavne
jedinice planiran jedan nastavni čas popunjavat ćemo tabelu frontalno i to prve
dvije kolone, a treću kolonu popunjavat ćemo nakon rada u paru. (primjer KWL
tabele)
K (šta znamo?)
|
W (šta želimo
znati?)
|
L (šta smo
naučili?)
|
-najmnogoljudniji
kontinent na Zemlji
-3,8 mrld
stanovnika ili 61% svjetskog stan.
-najmnogoljudnija
zemlja svijeta je Kina sa 1,3 mrld st.
-najbrojniji
sta. žute rase
-SA
najveći svjetski izvoznik nafte
|
-Koji su
razlozi neravnomjerne gustine naseljenosti u Aziji?
-Kojim
rasnim skupinama pripada stanovništvo Azije?
-Koje su
najveće azijske religije i gdje su rasprostranjene?
|
-Različiti
prirodni uslovi odražavaju se na nejednaku naseljenost kontinenta i na život
ljudi. Tako npr. središnje Azije, hladni sjever i pustinjski i polupustinjski
predjeli su rijetko naseljeni, dok se monsunska Azija uvrštava u područja
najgušće naseljenosti na svijetu.
-Na tlu
Azije žive pripadnici sve tri rasne skupine: žuta, bijela i crna rasa(Vede,
Draviti i Negriti).
-Najraširenija
religija je islam (Jugozap., dio Južne i Jugoist. Azije); kršžanstvo
(Libanon, Sirija i Zakavkazje); hinduizam (Južna Azija); budizam (Jugoist. i
Istočna Azija); lamaizam (Tibet).
|
Nastavnik najavljuje nastavnu jedinicu: Stanovništvo Azije i
postavlja učenicima pitanje: Šta znate o stanovništvu Azije? Predstavljanjem
metoda i tehnika interaktivnog učenja: KWl – tabela i „oluja mozga“. Na tabli
je već iscrtana KWL tabela.
-
Učenici primjenom tehnike
„oluja mozga“ daju odgovore koje nastavnik bilježi u prvu kolonu tabele.
Nastavnik ponovo postavlja pitanje: Šta želite saznati o
stanovništvu Azije?
- Učenici postavljaju pitanja koje nastavnik bilježi u drugu
kolonu.
RAZUMIJEVANJE
ZNAČENJA/GLAVNI DIO:
Uz primjenu
metoda: rad na tekstu objašnjavanja, uočavanja i zaključivanja učenici svoja
saznanja o stanovništvu Azije predstavljaju izradom sažetka. Nastavnik posmatra
rad učenika i pruža im eventualnnu pomoć.
REFLEKSIJA/ZAVRŠNI DIO:
-
Popunjavanje treće kolone KWL tabele: šta smo naučili?
- Svoja
saznanja učenici dopunjuju objašnjenjem i pokazivanjem na geografskoj karti
Azije;
- Poslije
popunjavanja treće kolone slijedi vraćanje na prvu kolonu KWL tabele i pitanje:
da li su vaše tvrdnje šta mislite da znate o stanovništvu Azije potrđene?
- Vraćanje
na drugu kolonu KWL tabele i pitanje: Da li ste dobili odgovore na postavljenja
pitanja?
- Uputiti
učenike na dalja istraživanja kako bi proširili svoje znanja iz ove oblasti.
Zaključak:
-
Da li vam se dopao ovakav
način rada?
-
Šta biste promijenili i
sl. pitanja
IV
Pismena priprema iz geografije
Razred: VIII
Nastavna tema: Azija-opće
geografske karakteristike
Nastavna jedinica: Privredna obilježja Azije
Tip časa: Obrada
novog gradiva
Nastavne metode:
metoda razgovora, metoda rada sa tekstom
Cilj časa:
ponoviti i proširiti znanja o privrenim karakteristikama Azije. Razvijati
sposobnost samostalnog rada, uočavanja bitinih činjenica i zaključivanja.
Oblici rada:
frontalni, individualni oblik rada, interaktivno učenje i rad u parovima
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VII razred,
atlas svijeta, tabla, slijepa karta.
Tehnike učenja: KWL
tabela, „oluja mozga“, usmjereno čitanje i mišljenje
Motivacija: motivirati
učenike da ranije stečena znanja povežu i primijene sa novim tehnikama učenja.
Nove tehnike učenja bi trebalo da im otvore vidike i načine rada koji će im
učenje učiniti lakšim i zabavnijim što će potaknuti razvoj njihovog
samopouzdanja, prijateljskih odnosa prema drugima, toleranciji. Navodeći ih da
sami dolaze do zaključaka, koriste ranije stečena znanja na novi način
motivirat će ih da dalje rade sa većim zanimanjem i elanom.
Preduvjeti: upoznati
učenike sa novim tehnikama učenja dajući im jasne upute . od učenika se traži
da su uspješno savladali predhodno gradivo kako bi mogli dalje pratiti nastavne
sadržaje. Veoma je važno uspostaviti prijateljsku i saradničku atmosferu u
odjeljenju.
Materijali: Karta
Azije, udžbenika, atlas i tabla
Resursi i upravljanje vremenom:
evokacija:
5 minuta
razumijevanje
značenja: 20 minuta za rad na tekstu
refleksija:
20 minuta – Popuniti treću kolonu, te ponoviti/pročitati sve što smo napisali u
prvoj i drugoj koloni, čime ćemo dobiti jedno cjelovito predavanje o privrenim
karakteristikama Azije.
Obrada nastavne
jedinice:
KWL tabela: tehnika se sastoji u popunjavanju tabele koja ima tri
kolone. Kolone se popunjavaju postepeno – jedna po jedna. Tabelu možemo
popunjavati individualno, grupno ili frontalno. Pošto je za obradu nastavne
jedinice planiran jedan nastavni čas popunjavat ćemo tabelu frontalno i to prve
dvije kolone, a treću kolonu popunjavat ćemo nakon rada u paru. (primjer KWL
tabele)
K (šta znamo?)
|
W (šta želimo
znati?)
|
L (šta smo
naučili?)
|
-privredno
nerazvijen kontinent
-stanovništvo
se pretežno bavi poljoprivredom
-SA
najveći svjetski izvoznik nafte
-najrazvijenija
zemlja je Japan...
|
- Koja su
obilježja privrednog razvoja Azije?
-Koje su
najvažnije grane privrede?
-Koje je
najveće prirodno bogatstvo Azije?
-Gdje se
nalaze zemlje izvoznice nafte?
-Šta su
azijski tigrovi?
-Na koje
geo. regije se dijeli azijski kontinent?
|
-Aziju
karakteriše neujednačen privredni razvoj između pojedinih zemalja. Prema
bruto društvenom proizvodu po stanovniku, Azija je jedino razvijenija od
Afrike. Međutim, na njenoj teritoriji nalaze se veoma razvijene zemlje, kao
što su Japan, ali i one koje spadaju u grupu najsiromašnijih država svijete,
npr Bangladeš.
-Najvažnija
privredna grana je poljoprivreda. Njome se bavi većina azijskog stanovništva.
Najvažnija prehrambena kultura je riža.
-Azija
raspolaže raznovrsnim prirodnim bogatstvima, a najveći značaj ima nafta.
-Zemlje
izvoznice nafte se nalaze u Jugozap. Aziji oko Arapsko-pers. zaliva.
-Azijski
tigrovi su azijske zemlje koje su doživjele brz privredni razvoj ulažući u
izvozno orijentisanu industriju koja se temelji na visokoj tehnologiji i
stranoj radnoj disciplini.
-Azijski
kontinent se dijeli na sljedeće geo. regije: Jugozap.; Južna, Jugoist.;
Istočna, Središnja i Sjeverna Azija
|
Nastavnik najavljuje nastavnu jedinicu: Privreda Azije i
postavlja učenicima pitanje: Šta znate o privredi Azije? Predstavljanjem metoda
i tehnika interaktivnog učenja: KWl – tabela i „oluja mozga“. Na tabli je već
iscrtana KWL tabela.
-
Učenici primjenom tehnike
„oluja mozga“ daju odgovore koje nastavnik bilježi u prvu kolonu tabele.
Nastavnik ponovo postavlja pitanje: Šta želite saznati o
privredi Azije?
- Učenici postavljaju pitanja koje nastavnik bilježi u drugu
kolonu.
RAZUMIJEVANJE
ZNAČENJA/GLAVNI DIO:
Uz primjenu
metoda: rad na tekstu objašnjavanja, uočavanja i zaključivanja učenici svoja
saznanja o privredi Azije predstavljaju izradom sažetka. Nastavnik posmatra rad
učenika i pruža im eventualnnu pomoć.
REFLEKSIJA/ZAVRŠNI DIO:
-
Popunjavanje treće kolone KWL tabele: šta smo naučili?
- Svoja
saznanja učenici dopunjuju objašnjenjem i pokazivanjem na geografskoj karti
Azije;
- Poslije
popunjavanja treće kolone slijedi vraćanje na prvu kolonu KWL tabele i pitanje:
da li su vaše tvrdnje šta mislite da znate o privredi Azije potrđene?
- Vraćanje
na drugu kolonu KWL tabele i pitanje: Da li ste dobili odgovore na postavljenja
pitanja?
- Uputiti
učenike na dalja istraživanja kako bi proširili svoje znanja iz ove oblasti.
Zaključak:
-
Da li vam se dopao ovakav
način rada?
-
Šta biste promijenili i
sl. pitanja
V
Pismena priprema iz geografije
Razred: VIII
Nastavna tema: Centralna Azija
Nastavna jedinica: Kontinentalna Azija
Tip časa: Obrada
novog gradiva
Nastavne metode:
dijaloška metoda, demonstrativna metoda, metoda grafičkih radova
Cilj časa:
usvajanje znanja o geografskom položaju, prirodnogeografskim i
društvenogeografskim karakteristikama Središnje Azije.
Aktivnim
učešćem u radu učenici će pratiti proces učenja, razvijati sposobnost zapažanja
i zaključivanja.
Oblici rada:
frontalni, individualni oblik rada i interaktivno učenje
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VIII razred,
atlas svijeta, tabla, slijepa karta.
Struktura nastavnog časa:
Uvodni dio: 10 minuta
U uvodnom
dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte, kroz pitanja ponoviti
sledeće:
1.Uz pomoć geografske karte pronaći države koje pripadaju ovoj
regiji.
2. U sastavu koje velike države su bile države Kontinentalne
Azije?
3. Zašto u Kontinentalnoj Aziji ima dosta pustinja?
4. Kojim dijelom Azije je prolazio tzv. „put svile“?
Glavni dio: 25 minuta
-
Geografski položaj:
prostire se između Sibira na sjeveru, Kaspijskog jezera na zapadu, Iranske
visije i Hindukuša na jugu i pustinje Gobi na istoku.
-
Naziva se i Srednjim
istokom, jer se gledajući iz evropske perspektive nalazi između Dalekog istoka
(Istočna Azija) i Bliskog istoka (Jugozapadna Azija).
-
Reljef se stepenasto
izdiže od zapada prema istoku. U reljefu se izdvajaju sljedeće cjeline:
Turanska nizija, Ferganska dolina, Kazaško visočje i planinski lanci Altaja i
unutrašnje Mongolije.
-
Klima: stepsko-pustinjska
klima sa toplim ljetima i hladnim zimama
-
Vegetacija: stepa na
sjeveru koja prema jugu prelazi u pustinju i polupustinju
-
Riječna mreža nerazvijena.
Najvažnije rijeke su: Sir Darja i Amu Darja
-
Jezera –
Balhaško, Aralsko
-
Regija je rijetko
naseljena; najveću naseljenost imja Ferganska dolina u kojoj gustina
naseljenosti iznosi i do 300 st/km2.
-
Najbrojniji narodi:
Turkmeni, Uzbeci, Tadžici, Kirkizi, Kazasi, Mongoli i dr. narodi
-
Na prostoru Kontinentalne
Azije nalazi se 6 država: Kazahstan, Turkmenistan, Uzbekistan, Tadžikistan,
Kirgistan i Mongolija. Sve države izuzev Mongolije su članice ZND koju predvodi
Ruska Federacija.
-
Regija raspolaže značajnim
zalihama ruda (ugalj, željezo, olovo, cink, nafta i zemni gas...)
-
Industrija se razvila na
bazi prerade domaćih sirovina. Najznačajnije grane industrije su: crna i
obojena metalurgija, hemijska, metalna industrija i dr.
-
Osnovna privredna grana je
poljoprivreda. Najvažnije ratarske kulture su pamuk i pšenica, a od stoke
najviše se uzgajaju kamile, konji, goveda i ovce „karakul“
Završni dio: 10 minuta
- Gdje se nalazi Kontinentalna Azija?
- Zašto se Kontinentalna Azija naziva još i Središnjim istokom?
- Nabrojte države regije i pokažite ih na karti.
- Navrojte reljefne cjeline Kontinentalne Azije.
- Zašto se rijeke ove regije ne ulijevaju u mora?
- Koji narodi žive na ovom prostoru?
- Opiši privredni razvoj regije.
VI
Pismena priprema iz geografije
Razred: VIII
Nastavna tema: Centralna Azija
Nastavna jedinica: Zakavkazje
Tip časa: Obrada
novog gradiva
Nastavne metode:
dijaloška metoda, demonstrativna metoda, metoda grafičkih radova
Cilj časa:
usvajanje znanja o geografskom položaju i prirodnogeografskim i
društvenogeografskim karakteristikama Zakavkazja.
Aktivnim
učešćem u radu učenici će pratiti proces učenja, razvijati sposobnost zapažanja
i zaključivanja.
Oblici rada:
frontalni, individualni oblik rada i interaktivno učenje
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VIII razred,
atlas svijeta, tabla, slijepa karta.
Struktura nastavnog časa:
Uvodni dio: 10 minuta
U uvodnom
dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte, kroz pitanja ponoviti
sledeće:
1. Služeći
se kartom odredite položaj Zakavkazja.
2. Koji je
najveći planinski sistem ovog područja?
3. Koja
mora okružuju Zakavkazje?
4. Koje se
države nalaze na tom prostoru?
Glavni dio: 25 minuta
-
Zakavkazje je posebna cjelina Centralne Azije koju čine tri male države:
Gruzija, Armenija i Azerbejdžan;
-
Zakavkazje obuhvata
prostor između Kaspijskog jezera i Crnog mora;
-
Reljef: planinski lanci (Veliki
i Mali Kavkaz i Armenska visoravan) i prostrane nizije (Kolhidska i Kurinska
nizija);
-
Klima: planinska i
suptropska;
-
Rijeke: Kura koja se
ulijeva u Kaspijsko jezero i Rion koja svoj tok završava u Crnom jezeru;
-
Jezero: Sevan
-
Prostor Zakavkazja je gušće
naseljena cjelina Centralne Azije; prosječna gustina naseljenosti je oko 88
st/km2; značajne su razlike u gustini
naseljenosti između nizijskih i planinskih područja, te između pojedinih
država;
-
Najbrojniji narodu su
Armeni, Gruzini i Azerbejdžanci, mada tu žive pripadnici i drugih naroda, kao
što su Rusi, oseti, Abhazi i dr.
-
U religijskom pogledu oni
su pravoslavci, sunitski i šiitski muslimani, katolici;
-
Privrednu osnovu egije
čine poljoprivreda, rudno bogatstvo i industrija;
-
Ratarsvo je razvijeno u
nizijskim, a stočarstvo u planinskim predjelima;
-
Najznačajnije
poljoprivredne kulture su čaj, pamuk i agrumi, a od stoke najviše se uzgajaju
ovce;
-
Rudna bogatstva – nafta i
zemni plin, bakar, željezo, zlato, platina...;
-
Industrija razvijena i
skoncentrisana oko glavnih gradova triju država;
Završni dio: 10 minuta
Ponoviti
obrađenu nastavnu jedinicu:
- Nabrojte države Zakavkazja?
- Koje se reljefne cjeline izdvajaju u tom području? Pokazati na karti.
- Koji su glavni riječni tokovi Zakavkazja?
- Zašto se za Zakavkazje kaže da ima složenu etničku strukturu?
- Koje su glavne poljprivredne kulture ovog prostora?
- Nabrojte najvažnije industrijske grane Zakavkazja.
VII
Pismena priprema iz geografije
Razred: VIII
Nastavna tema: Monsunska Azija
Nastavna jedinica: Južna Azija
Tip časa: Obrada
novog gradiva
Nastavne metode:
dijaloška metoda, demonstrativna metoda, metoda grafičkih radova
Cilj časa: dati
učenicima osnovna znanja o geografskom položaju i prirodno-geografskim i
društveno-geografskim odlikama Južne Azije; razvijati sposobnost snalaženja na
geografskoj karti; razvijanje svijesti kod učenika o značaju Indijskog
poluotoka za svjetsku kulturu i civilizaciju; razvijanje sposobnosti timskog
rada, rada u grupama
Oblici rada:
frontalni, grupni oblik rada i interaktivno učenje
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VIII razred,
atlas svijeta, tabla, slijepa karta.
Struktura nastavnog časa:
Uvodni dio: 5 minuta
1.Uz pomoć
geografske karte odgovorite koja mora okružuju azijski kontinent?
2. Kako se
zove najveći planinski lanac Azije?
3.
Objasnite pojam „monsunska Azija“?
Glavni dio: 30 minuta
(Mini
predavaje je ustvari buđenje interesovanja kod učenika za nastavnu edinicu, te
podsjećanje na ranije usvojena znanja)
Južna Azija
je široko otvorena prema Indijskom okeanu na jugu, dok je sa ostalih strana
Himalajima, Iranskom visijom i Burmanskim planinama odvojena od Centalne,
Jugozapadne i Jugoistočne Azije. Zbog svoje veličine i izolovanosti od ostalog
kontinanta često se naziva Indijskim potkontinentom.
U reljefu
se izdvajaju tri cjeline: vjenačne planine (Himalaji, Karakorum, Hindukuš) na
sjeveru, Indogangenska nizija u središnjem dijelu i visoravan Dekan na jugu.
Klima
najvećeg dijela Južne Azije je monsunska. Prirodnu vegetaciju najvećim dijelom
čini savana, zatim pustinjska, planinska vegetacija te tropske kišne i
listopadne šume.
Riječna
mreža je razvijena. Najznačajnije rijeke su Ind, Gang, Bramaputra, Narbada,
Godavari i Krišna.
Južna Azija
je mozaik naroda, religija i rasa. Na ovom prostoru nalaze se dvije velike
religije: budizam i hinduizam, a u prošlosti se proširio i islam, te
kršćanstvo. Starosjedioci Dravidi i Vede su crne rase. Danas su malobrojni uz
pripadnike bijele rase (Indijci, Pakistanci, Nepalci i dr.)
Broj
stanovnika brzpo raste, šro je rezultat visokog prirodnog priraštaja. Danas u
ovoj regiji živi oko 1,4 mrd stanovnika. Ovo je jedno od najgušće naseljenih
područja svijeta.
Glavna
privredna djelatnost većine stanovništva je poljoprivreda. Najvažnije ratarske
kulture su : riža, juta, pšenica, šećerna trska, pamuk i dr.
Regija
raspolaže značajnim rudnim bogatstvima kao što su: ugalj, bakar, olovo, zlato i
nafta. pojedine industrijske grane kao metalurgija, hemijska, metalna
industrija tek doživljavaju svoj razvoj.
Regiju
danas čini 7 država, od kojih se površinom i brojem stanovnika posebno izdvaja
Indija i Pakistan.
Rad učenika u grupama:
Nastavni listići:
I grupa:
1. Opiši geografski položaj Južne Azije.
2. Zašto se za Južnu Aziju često upotrebljava naziv Indijski
potkontinent?
II grupa:
1. Koje se reljefne cjeline izdvajaju u Južnoj Aziji?
2. Koje rijeke imaju najveći značaj za regiju?
III grupa:
1.Koji su tipovi klime zastupljni u
Južnoj Aziji?
2. Objasnite kako monsuni utiču na život
stanovništva Južne Azije?
IV grupa:
1. Koja su područja
Južne Azije najgušće naseljena i zašto?
2. Zašto je engleski
jezik jedan od službenih jezika?
V grupa:
1. Zašto je industrija
slabo razvijena?
2. Koje se države nalaze
na prostoru Južne Azije?
Nastavnik posmatra rad učenika u grupama i pruža im eventualnu
pomoć.
Završni dio:
Predstavnici grupa predstavljaju naučeno uz dodatno
objašnjenje.
Najbolja
grupa biće nagrađena.
VIII
Pismena priprema iz geografije
Razred: VIII
Nastavna tema: Monsunska Azija
Nastavna jedinica: Jugoistočna Azija
Tip časa: Obrada
novog gradiva
Motivacija: obradom
nastavnih jedinica geografski položaj, obale i regionalna podjela Azije učenici
su upoznali sa Jugoistočnom Azijom. Ranije stečena znanja učenici će povezati i
dobiti jasniju sliku o ovoj geografskoj regiji. Primjenom novih tehnika učenja,
učenje će im postati zanimljivije, a učenici će biti kreativniji i odgovorniji
u radu.
Cilj časa: Kod
učenika razviti sposobnost kritičkog mišljenja, podsticati osjećaj sigurnosti i
vlastite vrijednosti, te razvijati svijest kod učenika o značaju Indokineskog
poluotoka za svjetsku kulturu i civilizaciju
Preduslovi: da
bi uspješno realizovali ovu nastavnu jedinicu učenici treba da imaju određena
geografska znanja – poznaju i čitaju geografsku kartu, poznaju toplotne
pojaseve, klimatske faktore, da su dobro savladali predhodnu nastavnu jedinicu
(Južnu Aziju), te da znaju primjenjivati metode i tehnike kooperativnog učenja,
kako bi pokazali naučeno i iznijeli svoj kritički stav.
Ocjenjivanje: koristiti
grupno samoocjenjivanje. unaprijed istaknuti da će najbolja grupa biti
ocijejena čime bi se pojačala motivacija.
Resursi: za čas
pripremiti papir A4 i A3 formata, flomastere ili olovke u boji, oznake za
formiranje grupa, ekspertne liste sa različitim radnim zadacima, geografsku
kartu Azije, atlas, udžbenik geografije za VIII razred.
Upravljanje vremenom: za realizaciju nastavne jedinice predviđen je jedan školski
čas.
Evokacija: 5
minuta
Razumijevanje značenja: 25 minuta
Refleksija: 15
minuta
Grupisanje: učenike
podijeliti u petočlane grupe, tako što će na početku časa pri ulasku u kabinet
izvlačiti kartice sa različitim tropskim voćem karakterističnim za ovu
geografsku regiju. Unutar matične grupe učenici će se razbrojati od 1 do 5,
tako da svaki učenik dobije broj od 1 do 5, jer je nastavna jedinica
podijeljena na pet dijelova.
Tehnike RWCT-a: „oluja
mozga“, Slagalica II, grozd, Venov dijagram
OBRADA NASTAVNE JEDINICE
Evokacija: 5
minuta
U ovoj fazi
časa koristiti tehniku „oluja mozga“, gdje će učenici iznositi asocijacije o
Jugoistočnoj Aziji (monsuni, Indokina, Malajski prolaz, cunami, Indonezija,
Filipini...)
Razumijevanje značenja: 25 minuta
U ovoj fazi
časa učenici će tehnikom Slagalica II raditi na tekstu Jugoistočna Azija iz
udžbenika za VIII razred uz upotrebu geografskog atlasa.
Pojašnjenje tehnike: kod ove tehnike svi učenici čitaju isti tekst, ali imaju
različite zadatke, tj. ekspertne liste, koje sadrže po tri pitanja na koja
odgovara svaki učenik dok čita tekst. Prvo se formiraju petočlane matične grupe
i učenicima se podijele ekspertne liste sa različitim zadacima. Učenik br. 1
dobija ekspertnu listu 1, učenik br. 2 dobija ekspertnu listu 2 itd. Prilikom
čitanja teksta učenici prave bilješke o dijelovima teksta koji se odnosi na
pitanja iz njihovih ekspertnih lista. Nakon čitanja teksta u matičnim grupama,
formiraju se ekspertne grupe: sve jedinice čine jednu ekspertnu grupu, dvojeke
drugu i tako redom. Ekspernim grupama potrebno je 5 do 7 minuta da pronađu
odgovore, da osmisle najefikasniji način da te odgovore sa potrebnim
objašnjenjima prezentiraju članovima svojih matičnih grupa. Nakon usaglašavanja
učenici se iz svojih ekspertnih grupa vraćaju u prvobitne matične grupe. Svaki
učenik matičnoj grupi prezentuje šta je naučio u ekspertnoj.Poslije poučavanja
u matičnoj grupi po jedan ekspert, koga imenuje grupa, još jednom sažeto izloži
odgovore sa svoje eksperne liste za cijeli razred.
Ekspertna lista 1
Ø Šta čini regiju Jugoistočna Azijaž
Ø Koje su granice Jugoistočne Azije
Ø Objasni značaj Malajskog prolaza za ovaj dio azijskog
kontinenta?
Ekspertna lista 2
Ø Kakav je reljef Jugoistočne Azije
Ø Opiši planine ove regije (nastanak, pravac pružanja, visina i
sl.)
Ø Zašto je Jugoistočnu Aziju geotektonski nestabilno područje?
Ekspertna lista 3
Ø U kojem je toplotnom pojasu smještena Jugoistočna Azija i kako
se to odražava na klimu i vegetaciju?
Ø Koji su tipovi klime i vegetacije zastupljeni u ovoj regiji?
Ø Opiši riječnu mrežu regije.
Ekspertna lista 4
Ø Kakva je gustina naseljenosti Jugoistočne Azije?
Ø Zašto je Jugoistočna Azija etnički, rasno i kulturno mozaična
regija?
Ø Koje su religije zastupljene u ovoj regiji?
Ekspertna lista 5
Ø Koje su glavne privredne djelatnosti stanovništva ove regije?
Ø Ukaži na privredne razlike između pojedinih zemalja Jugoistočne
Azije.
Ø Opiši političku podjelu regije.
Refleksija: 15 minuta
U ovoj fazi po jedan ekspert iz svake grupe izlaže sažetak svog
dijela za cijeli razred. Kao završna aktivnost bila bi provjera znanja tehnikom
„grozd“, pri čemu bi svaka grupa uradila grozd sa temom Jugoistočna Azija.
Poslije
obrade nastavne jedinice: zamoliti učenike da tehnikom Venov dijagram navedu
sličnosti i razlike između Jugoistočne i Južne Azije.
(primjer) -
„Grozd“ Jugoistočne Azije
IX
Pismena priprema iz geografije
Razred: VIII
Nastavna tema: Monsunska Azija
Nastavna jedinica: Indija
Tip časa: Obrada
novog gradiva
Nastavne metode:
dijaloška metoda, demonstrativna metoda, metoda grafičkih radova
Cilj časa: dati
učenicima osnovna znanja o geografskom položaju i prirodno-geografskim i
društveno-geografskim odlikama Indije, razvijati sposobnost snalaženja na
geografskoj karti; razvijanje svijesti o bogatom kulturno-historijskom naslijeđu
Indije; razvijanje navike istraživanja.
Oblici rada:
frontalni i individualni oblik rada
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VIII razred,
atlas svijeta, tabla, slijepa karta
Struktura nastavnog časa:
Uvodni dio: 5
minuta
U uvodnom
dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte, kroz pitanja ponoviti
sledeće:
1. Navedite
prirodne cjeline Južne Azije!
2. Koje se
države nalaze na prostoru Južne Azije?
3. Koja je
najveća država Južne Azije?
4. Koje se prirodne
cjeline Južne Azije nalaze na prostoru Indije?
5. Pod
čijom je vlasti Indija bila dugo vremena?
6. Koji su
tragovi te vladavine?
Glavni dio: 25
minuta
Najava
cilja časa i obrada nastavne jedinice.
-
Indija zahvata najveći dio
Indijskog poluotoka. U njenom reljefu mogu se izdvojiti tri cjeline: planinski
lanci Himalaja i Karakoruma na sjeveru, Indogangenska ili Hindustanka nizija u
sredini i visoravan Dekan na jugu. Ovu prostranu visoravan okružuju sa istoka i
zapada Istočni i Zapadni Gati.
-
Sjeverni dijelovi Indije
imaju planinsku klimu, dok je ostali prostor pod uticajem periodičnih vjetrova
– monsuna (monsunska klima), ali sa značajnim razčlikama u količini padavina
između pojedinih dijelova. Najmanju količinu padavina primaju sjeverozapadni
dijelovi, gdje preovladava pustinjska vegetacija, a najveću količinu padavina
primaju sjeveroistočni dijelovi, pa je tu zastupljena tropska kišna šuma.
Najveći dio Indije prekrivaju savane.
-
Po broju stanovnika Indija
je druga država svijeta i jedna od najgušće naseljenih na svijeti sa 327
st/km2. Jako su izražene razlike u gustini naseljenosti između pojedinih
dijelova. U pustinjskim predjelima na sjeverozapadu na 1 km2 živi manje od 10
st, a u Indogangenskoj niziji preko 1000 st/kkm2.Većina stanovništva živi na selima.
Najveći višemilionski gradovi su Bombaj, Delhi, Kalkuta, Madras i dr. Više od polovine gradskog stanovništva
živi u siromašnim četvrtima tzv. slamovima, što predstavlja veliki socijalni
problem.
-
Indija je pravi mozaik
naroda. Prema vjerskoj pripadnosti oko 80% su hindusi, a od ostalih najviše je
muslimana oko 14%.
-
Indija raspolaže velikim
prirodnim bogatstvom (rijeke, obradive površine, šume, rude...). Međutim, ona i
dalje spada u grupu nerazvijenih država svijeta. Gotovo 2/3 njenog stanovništva
živi od poljoprivrede, a najvažnije poljoprivredne kulture su: riža, pšenica,
kukuruz, proso, šećerna trska, pamuk, uljarice. Indija je najveći svjetski
proizvođač banana, a proizvodi i velike količine limuna, narandži, manga.
Stočarstvo ima veliki značaj. Indija ima najviše goveda na svijetu. Hindusi ne
koriste goveđe meso u ishrani, pa goveda služe za rad na poljima i dobijanje
mlijeka.
-
Rudno bogatstvo je
raznovrsno: željezna ruda, kameni ugalj, boksit, hrom i mangan. Industrija je
uglavnom opterećena zastarjelom tehnologijom i malom produktivnošću.
Skoncentrisana je uglavnom oko većih gradova, a najvažnije industrijske grane
su: tekstilna, prehrambena i mašinska industrija.
Završni dio: 15
minuta
U završnom
dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte ponoviti obrađenu
nastavnu jedinicu.
1. Koje se
prirodne cjeline izdvajaju u Indiji?
2. Koji su
tipovi klime zastupljeni u Indiji?
3. Opiši
vegetaciju Indije!
4. Koja su
glavna obilježja Indijskog stanovništva?
5. Koji su
najveći gradovi i skojim se problemima susreću?
6. Koje
poljoprivredne proizvode izvozi Indija?
7. Koja su
obilježja indijske industrije?
Na slijepoj
karti Indije obilježiti sljedeće:
a)
reljefne cjeline
b)
najveće gradove
Plan table
Indija
-
Najveća država
Monsunske Azije, smještena na Indijskom poluotoku
-
Reljefne cjeline: a)
planinski lanci Himalaja i Karakoruma na sjeveru
b)Indogangenska nizija (Hindustan) u sredini
c) visoravan Dekan
- Klima: planinska,
monsunska
- Vegetacija:
pustinjska, savana i tropske kišne šume
- Stanovništvo: po broju
stanovnika druga država svijeta, mozaik naroda, većinu čine hindusi
- Višemilionski
gradovi: Delhi, Bombaj, Kalkuta, Madras...
- Privreda: većina
stanovništva živi od poljoprivrede
X
Pismena priprema iz geografije
Razred: VIII
Nastavna tema: Monsunska Azija
Nastavna jedinica: Malezija
Tip časa: Obrada
novog gradiva
Nastavne metode:
dijaloška metoda, demonstrativna metoda, metoda grafičkih radova
Cilj časa: dati
učenicima osnovna znanja o geografskom položaju i prirodno-geografskim i
društveno-geografskim odlikama Malezije, razvijati sposobnost snalaženja na
geografskoj karti; razvijanje svijesti o bogatom kulturno-historijskom
naslijeđu Malezije; razvijanje navike istraživanja.
Oblici rada:
frontalni i individualni oblik rada
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VIII razred,
atlas svijeta, tabla
Struktura nastavnog časa:
Uvodni dio: 5
minuta
U uvodnom
dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte, kroz pitanja ponoviti
sledeće:
1. Gdje se
nalazi Jugoistočna Azija?
2. Koji su
najveći otoci i poluotoci Jugoistočne Azije?
3. Koje su
kolonijalne sile vladale ovim dijelom svijeta?
4. Koje se
zemlje danas nalaze u ovoj regiji?
5. Gdje se
nalazi Malezija i znate li po čemu je poznata u svijetu?
Glavni dio: 25
minuta
Najava
cilja časa.
-
Malezija se nalazi u
regiji Jugoistočna Azija. Sastoji se od kopnenog dijela na Malajskom poluotoku
(Zapadna Malezija) i otočnog dijela na sjeveru i sjeverozapadu otoka Borneo
(Istočna Malezija).
-
Klima je ekvatorijalna sa
visokim temperaturama i obiljem padavina tokom cijele godine. Prirodnu
vegetaciju čine tropske kišne šume – prašume, koje pokrivaju blizu 60%
površine. Rijeke su kratkih tokova, ali su bogate vodom.
-
2/3 stanovištva čine
Malajci, koji su islamske vjeroispovijesti. Pored njih u Maleziji živi veliki
broj Kineza i Indijaca (hindusi i budisti). U manjem zapadnom dijelu Malezije
živi oko 80% njenog stanovništva. Najgušće su naseljene priobalne nizije na
Malajskom poluotoku, dok je Istočna Malezija, posebno njena unutrašnjost
rijetko naseljena.
-
Malezijska privreda se u
zadnjim decenijama prošlog stoljeća ubrajala među privrede sa najbržim razvojem
u svijetu. Izbijanjem privredne krize krajem prošlog stoljeća taj napredak
djelimično je zaustavljen. Danas je Malezija srednje razvijena zemlja u kojoj
industrija dobija sve veći značaj. Tome doprinosi veliki broj izvozno
orijentisanih kompanija koje su u vlasništvu stranog kapitala. Najvažnije grane
industrije su: elektronska, hemijska, prehrambena, automobilska, drvna
industrija.
-
Glavna poljoprivredna
područja su na Malajskom poluotoku. Najznačajniji poljoprivredni proizvod je
palmino ulje, po čijoj proizvodnji je vodeća zemlja u svijetu. Pored njega značajna
je proizvodnja kaučuka, kakaa, riže, šećerne trske i sl.
-
Malezija raspolaže
značajnim zalihama nafte i zemnog plina. Te zalihe zadovoljavaju domaće
potrebe, a dio visokokvalitetne nafte se i izvozi.
Završni dio: 15
minuta
U završnom
dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte ponoviti obrađenu
nastavnu jedinicu.
1. Objasni
geografski položaj Malezije?
2. Koji su
tipovi klime i vegetacije zastupljeni u Maleziji?
3. Kakva je
etnička struktura stanovništva Malezije?
4. Na čemu
Malezija temelji svoj privredni razvoj?
5. Koji su
glavni poljoprivredni proizvodi Malezije?
6. U čemu
se ogleda značaj Malajskog prolaza?
Plan table
Malezija
-
Malezija se nalazi na
Malajskom poluotoku i otoku Borneo
-
Klima je
ekvatorijalna, a prirodnu vegetaciju čine tropske kišne šume (prašume)
-
Većinu njenog
stanovništva čine Malajci
-
Doživjela značajan
industrijski razvoj (srednje razvijena zemlja)
-
Raspolaže značajnim
nalazištima nafte i prirodnog gasa
-
Najvažniji
poljoprivredni proizvod je palmino ulje
XI
Pismena priprema iz geografije
RAZRED: VIII
NASTAVNA TEMA: Istočna Azija
NASTAVNA JEDINICA: Položaj i prirodno-geografska obilježja Istočne Azije
TIP ČASA: Obrada
novog gradiva
MOTIVACIJA: Da bi učenike
motivirali za rad objasniti im nove metode učenja / razmijeni misli u paru,
ekspertne grupe, vruća olovka. Navesti učenike da ranije stečena znanja povežu
i primijene sa novim tehnikama učenja.
CILJEVI: Razvijati svijest kod
učenika o značaju Dalekog Istoka za svjetsku kulturu i civilizaciju; razvijati
sposobnost uočavanja, zapažanja te
insistirati da učenici sami donose zaključke. Uspostaviti saradničku
atmosferu u odjeljenju. Stvoriti potrebu da
aktivnim učešćem prate proces
učenja i ostvare saradnja u radu sa
ostalim članovima grupe. Insistirati na upotrebi geografske karte, atlasa,
udžbenika.
PREDUVJETI:
Prije
obrade nastavne jedinice potrebno je učenike upoznati sa novim tehnikama
učenja. Upute moraju biti kratke i jasne. Da bi uspješno realizivali nastavnu
jedinicu neophodno je da učenici savladaju gradivo o prirodnogeografskim i
društvenogeografskim karakteristikama, te regionalnoj podjeli Azije, kako bi
mogli nastaviti pratiti nove sadržaje.
RESURSI I
UPRAVLJANJE VREMENOM:
Učenicima dati jasne upute za rad.
evokacija: 7 minuta – razmijeni misli
u paru
razumijevanje
značenja:
ekspertne grupe 30 minuta (10 minuta za rad na tekstu,10 minuta za razgovor o
pročitanom, 10 minuta za prezentaciju)
refleksija: 8 minuta – vruća
olovka
MATERIJALI:
izlazne
kartice za podjelu u grupe, udžbenik, karta, atlas, globus, papir A4 i A3, flomasteri ili olovke
u boji
GRUPISANJE:
U fazi
evokacije radit ćemo u paru-po klupama kako učenici sjede, a za dalji rad
grupisat ćemo se u pet grupa na osnovu smajlija.
OBRADA
NASTAVNE JEDINICE:
Dati jasne upute za rad kako ne bi bilo
nesporazuma i gubljenja dragocjenog vremena.Naglasiti učenicima da paze na
disciplinu i poštuju vrijeme određeno za pojedine aktivnosti.
Evokacija:
7
minuta
-
U ovoj fazi časa najavit ćemo kratku diskusiju u paru. Naime, zamolit
ćemo učenike da kratkko razgovaraaju, jedni druge podsjete na ono što su do
sada naučili o Dalekom Istoku ili Istočnoj Aziji iz historije i geografije.
-
Prije sljedeće faze zamolit ćemo jednog učenika da nam ukratko iznese
zaključke ove diskusiije. Ostali učenici u razredu mogu ga po potrebi dopuniti.
Razumijevanje
značenja: 30
minuta
- Tehnika rada: Ekspertne grupe
- U ovoj fazi časa učenici se grupišu u
5 grupa koje će biti zadužene za konkretne zadatke.
- Grupisanje izvršiti na osnovu
smajlija.
- Zadaci koji su pripremljeni na
nastavnim listićima učenici mogu izvlačiti ili da odredimo prema sklonostima
učenika.
Ekspertna grupa broj 1 istaživat će
geografski položaj Istočne Azije
Ekspertna grupa broj 2 proučavat će
reljefna obilježja Istočne Azije
Ekspertna grupa broj 3 proučavat će
klimatske faktore i tipove klime Istočne Azije
Ekspertna grupa broj 4 proučavat će
vegetaciju Istočne Azije
Ekspertna grupa broj 5 proučavat će
riječnu mrežu Istočne Azije
-
Za rad u ekspertnim grupama učenici rade 20 minuta. Takođe učenici
trebaju da izaberu i prezentatore grupe.
Prezentaciju ćemo vršiti prema brojevima ekspertnih grupa i na taj način dobit
ćemo cjelovtu sliku o geografskom položaju i prirodnogeografskim
karakteristikama Istočne Azije.
-
Kada učenici završe svoje plakate zamolit ćemo prezentatore da
prezentiraju rad svoje grupe. Ostale učenike zamoliti da pažljivo prate
prezentaciju kako bismo mogli utvrditi konačne zaključke u fazi refleksije.
Refleksija:
8
minuta
U ovoj fazi korisit ćemo tehniku „vruća
olovka“. Ova je tehnika pisanja za sebe i sastoji se u tome da učenici pišu bez
prekida određeni vremenski period (3-4 minute). Kada istekne predviđeno vrijeme
za pisanje zamolit ćemo učenike da nam pročitaju neke od svojih radova.
Ocijeniti najaktivnije učenike
XII
Pismena priprema iz geografije
Razred: VIII
Nastavna tema: Istočna Azija
Nastavna jedinica: Stanovništvo i privreda Istočne Azije
Tip časa: Obrada
novog gradiva
Nastavne metode:
dijaloška metoda, demonstrativna metoda
Cilj časa: dati
učenicima osnovna znanja o društveno-geografskim odlikama Istočne Azije,
razvijati sposobnost snalaženja na geografskoj karti; shvatiti filozofiju
načina života stanovništva koje nastanjuje ovu regiju; razvijanje navike
istraživanja.
Oblici rada:
frontalni i individualni oblik rada
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VIII razred,
atlas svijeta, tabla
Struktura nastavnog časa:
Uvodni dio: 5
minuta
U uvodnom
dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte, kroz pitanja ponoviti
sledeće:
1. Uz pomoć
geografske karte odredite geografski položaj Istočne Azije.
2. Kojim
rasnim skupinima pripada stanovništvo Azije?
3. U kojem
dijelu Azije žive pripadnici žute rase?
4. Uz
upotrebu geografske karte odredite koji diječlovi Istočne Azije imaju
najpovoljnije uvjete za život.
Glavni dio: 25
minuta
Najava
cilja časa.
-
Japanski otoci, Korejski
poluotok i Kineska nizija su područja najstarijih svjetskih civilizacija, koje
su u pojedinim historijskim periodima bile daleko naprednije od evropskih.
-
Danas u ovoj regiji živi
oko 1,5 milijardi stanovnika, što čini oko ¼ svjetske populacije.
-
Skoro cijelo stanovništvo
čine pripadnici tri naroda: Kinezi, Japanci i Koreanci i jedne rase – žute ili
mongoloidne.
-
Postoje izražene razlike u
gustini naseljenosti između obalnih i unutrašnjih područja. Te razlike
uslovljene su različitim prirodno-geografskim karakteristikama regije. Kineska
nizija, Korejski poluotok i otoci u Tihim okeanu su veoma gusto naseljeni, dok
u unutrašnjosti gustina naseljenosti je isppod 10 st/km2.
-
U gusto naseljenim
područjima regije razvili su se višemilionski gradovi, a neki od njih kao
Tokio, Seul, Peking, Šangaj spadaju u najveće svjetske gradove.
-
Istočna Azija je prostor u
kome su gotovo sve zemlje dostigle visok stepen razvijenosti privrede. Japan,
Južna Koreja i Tajvan ubrajaju se u privredno najrazvijenije zemlje svijeta.
Jedina nerazvijena država ove regije je Sjeverna Koreja.
-
poljoprivreda ima veliki
značaj. U monsunskom području veći značaj ima ratarstvo, a u unutrašnjosti
stočarstvo. Najvažnije ratarske kulture su: riža, pšenica, kukuruz, pamuk. Od
stoke najviše se uzgajaju goveda, na Tibetu – jak, konji, ovce i koze. Veliki
značaj ima i ribolov, a Kina i Japan se uvrštavaju u ribarske sile svijeta.
-
Istočna Azija raspolaže
raznovrsnim rudnim bogatstvom – ugalj, željezo, bakar, olovo, boksit i dr. koje
je dobro iskorišteno za razvoj raznovrsne industrije.
-
U političkom pogledu danas
se u ovoj regiji nalazi 5 država. Najveća je Kina.
Završni dio: 15
minuta
U završnom
dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte ponoviti obrađenu
nastavnu jedinicu.
1. Koji su
najbrojniji narodi na prostoru Istočne Azije?
2. Kako se
klimatsko-vegetacijske razlike odražavaju na gustinu naseljenosti?
3. Koji su
najveći gradovi regije i pokažite ih na geografskoj karti?
4. Koje su
glavne poljoprivredne kulture Istočne Azije?
5. Zašto su
Kina i Japan svjetske ribolovne velesile?
6. Koliko
se država nalazi u regiji i koja je država najveća?
Samostalan
rad:
-
Nacrtati političku kartu
Istočne Azije
-
Istražiti koje proizvode
imate u svom domaćinstvu, a da potiču iz Istočne Azije (Kine, Koreje)
Plan table
Stanovništvo i privreda Istočne Azije
- 1,5 mililjardi stanovnika ili ¼ svjetske
populacije
- Najbrojniji narodi: Kinezi, Japanci i Koreanci
(pripadnici žute rase)
- Priobalna (monsunska) područja su najgušće
naseljena
- Najznačajnija privredna grana je
poljoprivreda
- Većina država ove regije doživljava značajan
industrijski razvoj; jedina nerazvijena država je Sjeverna Koreja
- Politička podjela: Kina, Japan, Sjeverna
Koreja, Južna Koreja i Tajvan
XIII
Pismena priprema iz geografije
Razred: VIII
Nastavna tema: Istočna Azija
Nastavna jedinica: Kina
Tip časa: Obrada
novog gradiva
Nastavne metode:
dijaloška metoda, demonstrativna metoda
Cilj časa: dati
učenicima osnovna znanja o geografskom položaju i prirodno-geografskim i
društveno-geografskim odlikama Kine, razvijati sposobnost snalaženja na
geografskoj karti; razvijanje svijesti o bogatom kulturno-historijskom
naslijeđu Kine; razvijanje navike istraživanja.
Oblici rada:
frontalni i individualni oblik rada
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VIII razred,
atlas svijeta, tabla
Struktura nastavnog časa:
Uvodni dio: 5
minuta
U uvodnom
dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte, kroz pitanja ponoviti
sledeće:
- Koji
narodi naseljavaju Istočnu Aziju?
- Koje
države čine Istočnu Aziju? (pokazati na geografskoj karti)
- Koja je
najveća država Istočne Azije?
Glavni dio: 25
minuta
Najava cilja
časa.
-
Kina zahvata najveći dio
Istočne Azije. prostire se od obala Tihog okeana do duboko u unutrašnjost
azijskog kontinenta. Po površini je treća, a po broju stanovnika prva država
svijeta.
-
Kinu možemo podijeliti na
užu ili nisku Kinu na istoku i spoljnu ili visoku kinu na zapadu.
-
Najveći dio visoke Kine
zahvata visoravan Tibet, koju okružuju visoki planinski grebeni Himalaja,
Karakoruma i Kun-lun-šana. Između planinskih uzvišenja na sjeverozapadu nalaze
se velike zavale – Džungarija i Tarimska zavala.
-
Nisku Kinu čine Mandžurija
na sjeveroistoku, te bazeni najvećih kineskih rijeka: hoanghoa, Jangcekjanga i
Sikjanga. Povoljna klima, plodno tlo, gusta riječna mreža i duga morska obala
uticali su na to da je ovo glavni dio države, pa je u njemu skoncentrisano oko
95% stanovništva.
-
Većinu stanovništva čine
Kinezi oko 92%, a ostalo stanovništvo čine Tibetanci, Ujguri, Tajlanđani i dr.
-
U prošlosti je prirodni
priraštaj bio vrlo visok, pa je Kina imala veoma brz porast broja stanovnika.
Od 80-tih godina prošlog stoljeća provodi se politika tzv. „jednog djeteta“, pa
su natalitet i prirodni priraštaj znatno smanjeni.
-
Stepen urbanizacije je
nizak. Više od polovine njenog stanovništva živi na selima i pretežno se bavi
poljoprivredom.
-
Ratarstvo ima veći značaj
od stočarstva. Glavna ratarska područja su uz Hoangho i Jangcekjang, te
suptorpsko područje na jugoistoku. U tim područjima uspijevaju 2-3 žetve
godišnje. Kina spada među najveće svjetske proizvođače riže, pšenice,
kukkuruza, krompira, svile, duhana, čaja, kikirikija. Iako stočarstvo ima manji
značaj, po broju svinja i ovaca je prva u svijetu, te najveći svjetski
proizvođač mesa.
-
Važnu ulogu u ishrani
stanovništva, ali i u izvozu ima
ribolov. Po ulovu ribe Kina je vodeća zemlja svijete.
-
Kina je najveći svjetski
proizvođač jabuka, mandarina i nektarina, a u svjetskom vrhu je i po
proizvodnji banana, narandži, manga i ananasa.
-
Rudna bogatstva su
raznovrsna: nafta, željezna ruda, cink, boksit, bakar, nikl i predstavljaju
temelj industrijske proizvodnje. Kina je vodeći svjetski proizvođač željeza,
čelika, aluminijuma, vještačkih đubriva, televizora i frižidera, a u svjetskom
vrhu je i po proizvodnji papira, klima uređaja, mobilnih telefona i sl.
Završni dio: 15
minuta
U završnom
dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte ponoviti obrađenu
nastavnu jedinicu.
- Opiši
geografski položaj Kine.
- Koje su
osnovne razlike između visoke i niske Kine?
- Zašto je
Kina neravnomjerno naseljena?
- Objasni
tzv. „politiku jednog djeteta“ u Kini?
- Koje je
glavno zanimanje kineskog stanovništva?
- Koja su
najznačajnija rudna bogatstva Kine?
- Zašto se
kineski industrijski proizvodi dobro prodaju na svjetskom tržištu?
Samostalan rad: Istražite šta je u dalekoj prošlosti iz Kine
stiglo u Evropu
Plan table
Kina
- Najveća država Istočne Azije
- Najmnogoljudnija država svijete
- Reljefno se dijeli na nisku (istočnu) i
visoku (zapadnu) Kinu
- Većinu stanovništva čine Kinezi
- Kina je vodeći svjetski proizvođač
jabuka, mesa, željeza, čelika, aluminijuma i sl.
XIV
Pismena priprema iz geografije
Razred: VIII
Nastavna tema: Istočna Azija
Nastavna jedinica: Japan
Tip časa: Obrada
novog gradiva
Nastavne metode:
dijaloška metoda, demonstrativna metoda
Cilj časa: dati
učenicima osnovna znanja o geografskom položaju i prirodno-geografskim i
društveno-geografskim odlikama Japana, razvijati sposobnost snalaženja na
geografskoj karti; razvijanje svijesti o bogatom kulturno-historijskom
naslijeđu Japana; razvijanje navike istraživanja.
Oblici rada:
frontalni i individualni oblik rada
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VIII razred,
atlas svijeta, tabla
Struktura nastavnog časa:
Uvodni dio: 5
minuta
U uvodnom
dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte, kroz pitanja ponoviti
sledeće:
- Koji
narodi naseljavaju Istočnu Aziju?
- Koje
države čine Istočnu Aziju? (pokazati na geografskoj karti)
- Koja je
država Istočne Azije privredno najrazvijenija?
Glavni dio: 25
minuta
Najava
cilja časa.
-
Japanci svoju zemlju nazivaju Nippon ili Nihon, što znači „zemlja
izlazećeg Sunca“
-
Japan je otočna zemlja
Istočne Azije, smještena u Tihom okeanu na 4 velika otoka – Hokaido, Honšu,
Šikoku i Kjušu, te velikom broju malih otoka.
-
Japan se nalazi u zapadnom
dijelu pacifičkog „vatrenog prstena“, pa ga odlikuju česte vulkanske erupcije i
zemljotresi.
-
Reljef je pretežno
planinski. Priobalne nizije zahvataju mali dio površine, ali su veoma gusto
naseljene.
-
Klima je pod uticajem
monsuna i morskih struja – hladne (Ojašio)
koja dolazi sa sjevera i tople (Kurošio) sa juga. Značajne su razlike u
količini padavinaizmeđu vlažnijih južnijih i sušnijih sjevernih dijelova. Južni
dijelovi imaju obilježja suptropske, a sjeverni umjereno-kontinentalne klime
-
Rijeke su kratkog toka i
sa velikim padovima. Najveće su Tone, Šimano i Kiso. Od jezera, veličinom se
ističe Biva na otoku Honšu.
-
Šume pokrivaju 2/3
površine Japana. Na jugu su suptropske, u središnjem dijelu listopadne i
mješovite, a na sjeveru četinarske.
-
Japan je nacionalno
homogena država. Većinu stanovništva oko 99% čine Japanci. Prirodni priraštaj
je nizak, te se zbog toga povećava udio starog stanovništva u ukupnom broju.
-
Japan je gusto naseljena
zemlja. U priobalnim nizijama, na oko 20% površine skoncentrisano je oko 90%
stanovništva, a polovina od toga živi u dijelu otoka Honšu, između Tokija i
Kobea.Unutrašnji planinski predjeli su rjeđe naseljeni.
-
Japan je privredna
najrazvijenija država Azije i jedna od najrazvijenijih u svjetu. Poljoprivredu
odlikuju usitnjeni posjedi, savremena obrada zemlje, ali i nedovoljno obradivih
površina. Glavna ratarska kultura je riža.
-
Industrija je veoma
razvijena i raznovrsna. Uz SAD, Japan je vodeća industrijska država svijeta.
Spada u grupu najvećih svjetsih proizvođača automobila, brodova, frižidera,
televizora, kompjutera, papira, sirovog željeza, čelika i dr.
Završni dio: 15
minuta
U završnom
dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte ponoviti obrađenu
nastavnu jedinicu.
- Da lil je
za Japan opravdan naziv „zemlja izlazećeg Sunca“ i zašto?
- Koji su
najveći japanski otoci?
- Zašto su
vulkanske erupcije i zemljotresi česta pojava u Japanu?
- Opiši
klimu Japana?
- Koja su
obilježja japanske privrede?
Samostalan
rad: Istražiti kojim se uređajima svakodnevno služite, a proizvedeni
su u Japanu; nabrojte velike japanske proizvođače automobila.
Plan table
Japan
- Japan je najrazvijenija država Azije
- Smješten je na četiri velika otoka (Honšu,
Hokaido, Kjušu i Šikoku), te velikom broju malih otoka u Tihom okeanu
- Veoma
je gusto naseljena država
- 99% stanovništva čine Japanci
- Spada u vodeće svjetske proizvođače
automobila, brodova, kompjutera, papira i sl.
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.