subota, 2. ožujka 2019.

GEOGRAFIJA - Azija (komplet od 14 nastavnih priprema)

Nastavna tema: Australija i Oceanija/Polarne oblasti
Nastavne jedinice:
1. Geografski položaj, veličina, obale i reljef Azije
2. Klimatsko-vegetacijska obilježja i vode Azije
3. Stanovništvo Azije
4. Privredna obilježja Azije
5. Kontinentalna Azija
6. Zakavkazje
7. Južna Azija
8. Jugoistočna Azija
9. Indija
10. Malezija
11. Položaj i prirodno-geografska obilježja Istočne Azije
12. Stanovništvo i privreda Istočne Azije
13. Kina
14. Japan



I                                                             
Pismena priprema iz geografije

Razred: VIII
Nastavna tema: Azija-opće geografske karakteristike
Nastavna jedinica: Geografski položaj, veličina, obale i reljef Azije
Tip časa: Obrada novog gradiva
Nastavne metode: dijaloško-ilustrativna metoda
Cilj časa: usvajanje znanja o općim geografskim karakteristikama Azije (geografski položaj, granice, veličina kontinanta, obale i mora, te reljefna obilježja). Aktivnim učešćem učenici će pratiti proces učenja, razvijati sposobnost uočavanja, zapažanja i zaključivanja.
Oblici rada: frontalni, individualni oblik rada i interaktivno učenje
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, geografska karta svijeta, udžbenik geografije za VIII razred, atlas svijeta, tabla, slijepa karta.

Struktura nastavnog časa:
Uvodni dio: 5 min.
U uvodnom dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte, kroz pitanja ponoviti sledeće:
1. Šta nazivamo starim, a šta novim svijetom?
2. Koji kontinent ima najveću površinu?
3. Šta je „Evroazija“?
4. Gdje su nastale prve civilizacije?
5. Koji je značaj Sueckog kanala?
6. Šta je reljef?
7. Pod uticajem kojih sila nastaje reljef?
8. Koji su osnovni oblici reljefa?
9. Kako se reljef predstavlja na geografskoj karti?

Glavni dio: 25 min.
-       Kontinent Starog svijeta
-       Azija (asirska riječ „asu“) istok, svjetlost, Sunce, izlazak Sunca
-       Površina – 44 mil. km2 ili 1/3 ukupnog svjetskog kopna (najveći kontinent na Zemlji)
-       3,8 mlrd stanovnika ili 61% stanovništva savremenog svijeta (najmnogoljudniji kontinent)
-       Povoljan geografski položaj (svojim geografskim položajem gotovo je u fizičkom kontaktu sa svim kontinentima)
-       Granice:
            - zapad: planina i rijeka Ural, Kaspijsko jezero, kumomanička udolina, Azovsko more, Crno more, moreuzi Bosfor i Dardaneli
            - jugozapad: Suecki kanal, Crveno more, moreuz Bab-el-mandeb
            - jug: Indijski okean
            - istok: Tihi okean
            - sjever: Sjeverno ledeno more
- Azijska obala je vrlo razuđena (1/4 površine zauzimaju veliki otoci, poluotoci, otočne skupine)
- poluotoci: Arabijski, Indijski, Indokineski
     - otočne skupine (arhipelazi): Indonezija, Filipini, Japan
- otoci: Cejlon, Tajvan (Formoza), Sahalin
- zalivi: Bengalski, Arapsko-perzijski
- Moreuzi: Bosfor, Dardaneli, Suecki kanal, Bab-el-Mandeb, Malajski, Beringov
- mora: Crno, Sredozemno, Crveno, Arabijsko, Ohotsko, Japansko, Žuto, Južnokinesko...
- Planinski kontinent čiji se reljef formirao kroz sve četiri geološke ere
- Prosječna nadmorska visina – 950 m
- 2/3 Azije ispunjavaju planine i visoravni, a 1/3 nizije
- Stare prekambrijske ploče ili štitovi: - Arabija (jugozapadna Azija)
                                                              - Angara (zapadni sibir)
                                                              - Dekan (središnja Indija)
-  Stare (gromadne) planine: Tjan-Šan, Altaj, Srednjosibirske planine i Ural
- Mlade (vjenačne) planine: Pontijske, Taurus, zagros, Elburs, Kavkaz,  Hindukuš, Karakorum, Kven-Lun, Himalaji sa najvišim vrhom sviijeta Mont Everest visok 8848m
-  Nizije: Mezopotamija, Zapadnosibirska, Velika kineska, Indogangenska
- Visoravni: Anatolska, Iranska i Tibet (najveća visoravan sa prosječnom nadmorskom visinom od 4877 m).
- Pustinje: Gobi, Takla-Makan
Završni dio: 15 min.
U završnom dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte ponoviti obrađenu nastavnu jedinicu.
1. Gdje se Azija nalazi u odnosu na ekvator, a gdje u odnosu na Grinvič?
2. Zašto se za Aziju kaže da je to kontinent u kojem Sunce uvijek sija?
3. Kakav je geografski položaj Azije?
4. Navedi granice Azije?
5. Kakve su azijske obale?
6. Koji su najveći poluotoci, otoci i otočne skupine Azije?
7. Koje se reljefne cjeline izdvajaju na azijskom kontinentu?
8.     Gdje se nalaze stare prekambrijske ploče ili štitovi?
9.     Gdje se nalaze stare planine?
10.  Koje su najplodnije i najnaseljenije nizije Azije?
11.  Koje su starosti Himalaji i koji je najviši vrh Himalaja, a ujedno i svijeta?
12.  Zašto je Zapadnosibirska nizija slabo naseljena?

-       Na slijepoj karti Azije učenici će ucrtati granice, te najveće planinske lance i nizije Azije
                           

II

Pismena priprema iz geografije
Razred: VIII
Nastavna tema: Azija-opće geografske karakteristike
Nastavna jedinica: Klimatsko-vegetacijska obilježja i vode Azije
Tip časa: Obrada novog gradiva
Nastavne metode: dijaloška metoda, demonstrativna metoda, metoda grafičkih radova
Cilj časa: usvajanje znanja o klimatsko-vegetacijskim obilježjima Azije, hidrografskoj mreži, riječnim slivovima i riječnim sistemima Azije. Aktivnim učešćem učenici će pratiti proces učenja, razvijati sposobnost uočavanja, zapažanja i zaključivanja.
Oblici rada: frontalni, individualni oblik rada i interaktivno učenje
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VIII razred, atlas svijeta, tabla, slijepa karta.

Struktura nastavnog časa:
Uvodni dio: 5 min.
U uvodnom dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte, kroz pitanja ponoviti sledeće:
1. Po čemu se razlikuju vrijeme i klima?
2. Koje sve tipove klime poznajete?
3. Kako na klimu nekog područja utiče raspored kopna i mora, a kako reljef?
4. Kako klima utiče na raspored biljnog i životinjskog svijeta?
5. Gdje se nalaze rijeke: Ind, Hoang Ho, Tigris, Ob...

Glavni dio: 20-25 minuta

-       Klimatski faktori:
o   geografska širina
o   reljef
o   zračne mase
o   raspored kopna i mora

-       Klimatsko-vegetacijska obilježja:
A-    klima:
Ø  Prašumska klima                     tropska kišna šuma ili prašuma
Ø  monsunska klima                     monsunske trnovite šume – džungle
Ø  savanska klima                         savane
    
B-    klima:
Ø  Pustinjska i polupustinjska      Pustinjska vegetacija i oaze
                     klima

C-    klima:
Ø  Umjereno  topla klima              Listopadna šuma
Ø  Hladna kontinentalna                Stepe
Ø  Sredozemna klima                     Sredozemna vegetacija

D-    klima:
Ø  Snježno-šumska klima            Tajga

E-    klima
Ø  Polarna klima                          Tundra

-       Vode Azije: rijeke Azije pripadaju sljedećim slivovima:
Ø  Sliv Sjevernog ledenog mora: Ob, Lena i Jenisej
Ø  Sliv Tihog okeana: Amur, Hoang Ho, Jangcekjang, Sikijang
Ø  Sliv Indijskog okeana: Ind, Gang, Brahmaputra
Ø  Sliv Arapsko-persijskog zaliva: Šat-el- Arab (nastaje spajanjem Tigrisa i Eufrata)
Ø  Sliv Aralskog jezera: Amu Darja i Sir Darja
-       Jezera: - Kaspijsko jezero (najveće jezero svijeta)
                 - Aralsko jezero
                 - Bajkalsko jezero (najdublje jezero svijeta)
                 - Balhaško jezero

Završni dio: 10-15 minuta
Ponoviti obrađenu nastavnu jedinicu
  1. Koji činioci utiču na različitost klime u Aziji?
  2. Koji se tipovi klime izdvajaju u Aziji?
  3. Koja su osnovna obilježja prašumske klime?
  4. Koja su osnovna obilježja monsunske klime?
  5. Gdje u Aziji nalazimo pustinje i po čemu se one razlikuju?
  6. Koja su obilježja D-klime?
  7. Gdje se nalazi „sjeverni pol hladnoće“?
  8. Koje su najvažnije biljne oblasti Azije i gdje su formirane?
  9. Koje su najugroženije vrste Azije i zašto?
  10. Kojim slivovima pripadaju rijeke Azije?
  11. Koja su najznačajnija jezera Azije?



III
Pismena priprema iz geografije
Razred: VIII
Nastavna tema: Azija-opće geografske karakteristike
Nastavna jedinica: Stanovništvo Azije
Tip časa: Obrada novog gradiva
Nastavne metode: metoda razgovora, metoda rada sa tekstom
Cilj časa: usvajanje znanja o društvenogeografskim karakteristikama Azije. Izgraditi pozitivne osobine ličnosti (humanost, istrajnost u radu...). Aktivnim učešćem učenici će pratiti proces učenja, razvijati sposobnost uočavanja, zapažanja i zaključivanja.
Oblici rada: frontalni, individualni oblik rada, interaktivno učenje i rad u parovima
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VII razred, atlas svijeta, tabla, slijepa karta.
Tehnike učenja: KWL tabela, „oluja mozga“, usmjereno čitanje i mišljenje
Motivacija: motivirati učenike da ranije stečena znanja povežu i primijene sa novim tehnikama učenja. Nove tehnike učenja bi trebalo da im otvore vidike i načine rada koji će im učenje učiniti lakšim i zabavnijim što će potaknuti razvoj njihovog samopouzdanja, prijateljskih odnosa prema drugima, toleranciji. Navodeći ih da sami dolaze do zaključaka, koriste ranije stečena znanja na novi način motivirat će ih da dalje rade sa većim zanimanjem i elanom.
Preduvjeti: upoznati učenike sa novim tehnikama učenja dajući im jasne upute . od učenika se traži da su uspješno savladali predhodno gradivo kako bi mogli dalje pratiti nastavne sadržaje. Veoma je važno uspostaviti prijateljsku i saradničku atmosferu u odjeljenju.
Materijali: Karta Azije, udžbenika, atlas i tabla
Resursi i upravljanje vremenom:
evokacija: 5 minuta
razumijevanje značenja: 20 minuta za rad na tekstu
refleksija: 20 minuta – popuniti treću kolonu KWL tabele, te ponoviti/pročitati sve što smo napisali u prvoj i drugoj koloni, čime ćemo dobiti jedno cjelovito predavanje o stanovništvu  Azije.
 
Obrada nastavne jedinice

KWL tabela: tehnika se sastoji u popunjavanju tabele koja ima tri kolone. Kolone se popunjavaju postepeno – jedna po jedna. Tabelu možemo popunjavati individualno, grupno ili frontalno. Pošto je za obradu nastavne jedinice planiran jedan nastavni čas popunjavat ćemo tabelu frontalno i to prve dvije kolone, a treću kolonu popunjavat ćemo nakon rada u paru. (primjer KWL tabele)
K (šta znamo?)
W (šta želimo znati?)
L (šta smo naučili?)
-najmnogoljudniji kontinent na Zemlji
-3,8 mrld stanovnika ili 61% svjetskog stan.
-najmnogoljudnija zemlja svijeta je Kina sa 1,3 mrld st.
-najbrojniji sta. žute rase
-SA najveći svjetski izvoznik nafte
-Koji su razlozi neravnomjerne gustine naseljenosti u Aziji?
-Kojim rasnim skupinama pripada stanovništvo Azije?
-Koje su najveće azijske religije i gdje su rasprostranjene?
-Različiti prirodni uslovi odražavaju se na nejednaku naseljenost kontinenta i na život ljudi. Tako npr. središnje Azije, hladni sjever i pustinjski i polupustinjski predjeli su rijetko naseljeni, dok se monsunska Azija uvrštava u područja najgušće naseljenosti na svijetu.
-Na tlu Azije žive pripadnici sve tri rasne skupine: žuta, bijela i crna rasa(Vede, Draviti i Negriti).
-Najraširenija religija je islam (Jugozap., dio Južne i Jugoist. Azije); kršžanstvo (Libanon, Sirija i Zakavkazje); hinduizam (Južna Azija); budizam (Jugoist. i Istočna Azija); lamaizam (Tibet).


Nastavnik najavljuje nastavnu jedinicu: Stanovništvo Azije i postavlja učenicima pitanje: Šta znate o stanovništvu Azije? Predstavljanjem metoda i tehnika interaktivnog učenja: KWl – tabela i „oluja mozga“. Na tabli je već iscrtana KWL tabela.
-       Učenici primjenom tehnike „oluja mozga“ daju odgovore koje nastavnik bilježi u prvu kolonu tabele.

Nastavnik ponovo postavlja pitanje: Šta želite saznati o stanovništvu Azije?
- Učenici postavljaju pitanja koje nastavnik bilježi u drugu kolonu.

RAZUMIJEVANJE ZNAČENJA/GLAVNI DIO:

Uz primjenu metoda: rad na tekstu objašnjavanja, uočavanja i zaključivanja učenici svoja saznanja o stanovništvu Azije predstavljaju izradom sažetka. Nastavnik posmatra rad učenika i pruža im eventualnnu pomoć.

REFLEKSIJA/ZAVRŠNI DIO:

- Popunjavanje treće kolone KWL tabele: šta smo naučili?
- Svoja saznanja učenici dopunjuju objašnjenjem i pokazivanjem na geografskoj karti Azije;
- Poslije popunjavanja treće kolone slijedi vraćanje na prvu kolonu KWL tabele i pitanje: da li su vaše tvrdnje šta mislite da znate o stanovništvu Azije potrđene?
- Vraćanje na drugu kolonu KWL tabele i pitanje: Da li ste dobili odgovore na postavljenja pitanja?
- Uputiti učenike na dalja istraživanja kako bi proširili svoje znanja iz ove oblasti.

Zaključak:

-       Da li vam se dopao ovakav način rada?
-       Šta biste promijenili i sl. pitanja


IV

Pismena priprema iz geografije
Razred: VIII
Nastavna tema: Azija-opće geografske karakteristike
Nastavna jedinica: Privredna obilježja Azije
Tip časa: Obrada novog gradiva
Nastavne metode: metoda razgovora, metoda rada sa tekstom
Cilj časa: ponoviti i proširiti znanja o privrenim karakteristikama Azije. Razvijati sposobnost samostalnog rada, uočavanja bitinih činjenica i zaključivanja.
Oblici rada: frontalni, individualni oblik rada, interaktivno učenje i rad u parovima
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VII razred, atlas svijeta, tabla, slijepa karta.
Tehnike učenja: KWL tabela, „oluja mozga“, usmjereno čitanje i mišljenje
Motivacija: motivirati učenike da ranije stečena znanja povežu i primijene sa novim tehnikama učenja. Nove tehnike učenja bi trebalo da im otvore vidike i načine rada koji će im učenje učiniti lakšim i zabavnijim što će potaknuti razvoj njihovog samopouzdanja, prijateljskih odnosa prema drugima, toleranciji. Navodeći ih da sami dolaze do zaključaka, koriste ranije stečena znanja na novi način motivirat će ih da dalje rade sa većim zanimanjem i elanom.
Preduvjeti: upoznati učenike sa novim tehnikama učenja dajući im jasne upute . od učenika se traži da su uspješno savladali predhodno gradivo kako bi mogli dalje pratiti nastavne sadržaje. Veoma je važno uspostaviti prijateljsku i saradničku atmosferu u odjeljenju.
Materijali: Karta Azije, udžbenika, atlas i tabla
Resursi i upravljanje vremenom:
evokacija: 5 minuta
razumijevanje značenja: 20 minuta za rad na tekstu
refleksija: 20 minuta – Popuniti treću kolonu, te ponoviti/pročitati sve što smo napisali u prvoj i drugoj koloni, čime ćemo dobiti jedno cjelovito predavanje o privrenim karakteristikama Azije.
 

Obrada nastavne jedinice:

KWL tabela: tehnika se sastoji u popunjavanju tabele koja ima tri kolone. Kolone se popunjavaju postepeno – jedna po jedna. Tabelu možemo popunjavati individualno, grupno ili frontalno. Pošto je za obradu nastavne jedinice planiran jedan nastavni čas popunjavat ćemo tabelu frontalno i to prve dvije kolone, a treću kolonu popunjavat ćemo nakon rada u paru. (primjer KWL tabele)


K (šta znamo?)
W (šta želimo znati?)
L (šta smo naučili?)
-privredno nerazvijen kontinent
-stanovništvo se pretežno bavi poljoprivredom
-SA najveći svjetski izvoznik nafte
-najrazvijenija zemlja je Japan...
- Koja su obilježja privrednog razvoja Azije?
-Koje su najvažnije grane privrede?
-Koje je najveće prirodno bogatstvo Azije?
-Gdje se nalaze zemlje izvoznice nafte?
-Šta su azijski tigrovi?
-Na koje geo. regije se dijeli azijski kontinent?
-Aziju karakteriše neujednačen privredni razvoj između pojedinih zemalja. Prema bruto društvenom proizvodu po stanovniku, Azija je jedino razvijenija od Afrike. Međutim, na njenoj teritoriji nalaze se veoma razvijene zemlje, kao što su Japan, ali i one koje spadaju u grupu najsiromašnijih država svijete, npr Bangladeš.
-Najvažnija privredna grana je poljoprivreda. Njome se bavi većina azijskog stanovništva. Najvažnija prehrambena kultura je riža.
-Azija raspolaže raznovrsnim prirodnim bogatstvima, a najveći značaj ima nafta.
-Zemlje izvoznice nafte se nalaze u Jugozap. Aziji oko Arapsko-pers. zaliva.
-Azijski tigrovi su azijske zemlje koje su doživjele brz privredni razvoj ulažući u izvozno orijentisanu industriju koja se temelji na visokoj tehnologiji i stranoj radnoj disciplini.
-Azijski kontinent se dijeli na sljedeće geo. regije: Jugozap.; Južna, Jugoist.; Istočna, Središnja i Sjeverna Azija


Nastavnik najavljuje nastavnu jedinicu: Privreda Azije i postavlja učenicima pitanje: Šta znate o privredi Azije? Predstavljanjem metoda i tehnika interaktivnog učenja: KWl – tabela i „oluja mozga“. Na tabli je već iscrtana KWL tabela.
-       Učenici primjenom tehnike „oluja mozga“ daju odgovore koje nastavnik bilježi u prvu kolonu tabele.

Nastavnik ponovo postavlja pitanje: Šta želite saznati o privredi Azije?
- Učenici postavljaju pitanja koje nastavnik bilježi u drugu kolonu.





RAZUMIJEVANJE ZNAČENJA/GLAVNI DIO:

Uz primjenu metoda: rad na tekstu objašnjavanja, uočavanja i zaključivanja učenici svoja saznanja o privredi Azije predstavljaju izradom sažetka. Nastavnik posmatra rad učenika i pruža im eventualnnu pomoć.

REFLEKSIJA/ZAVRŠNI DIO:

- Popunjavanje treće kolone KWL tabele: šta smo naučili?
- Svoja saznanja učenici dopunjuju objašnjenjem i pokazivanjem na geografskoj karti Azije;
- Poslije popunjavanja treće kolone slijedi vraćanje na prvu kolonu KWL tabele i pitanje: da li su vaše tvrdnje šta mislite da znate o privredi Azije potrđene?
- Vraćanje na drugu kolonu KWL tabele i pitanje: Da li ste dobili odgovore na postavljenja pitanja?
- Uputiti učenike na dalja istraživanja kako bi proširili svoje znanja iz ove oblasti.

Zaključak:

-       Da li vam se dopao ovakav način rada?
-       Šta biste promijenili i sl. pitanja


V
Pismena priprema iz geografije
Razred: VIII
Nastavna tema: Centralna Azija
Nastavna jedinica: Kontinentalna Azija
Tip časa: Obrada novog gradiva
Nastavne metode: dijaloška metoda, demonstrativna metoda, metoda grafičkih radova
Cilj časa: usvajanje znanja o geografskom položaju, prirodnogeografskim i društvenogeografskim karakteristikama Središnje Azije.
Aktivnim učešćem u radu učenici će pratiti proces učenja, razvijati sposobnost zapažanja i zaključivanja.
Oblici rada: frontalni, individualni oblik rada i interaktivno učenje
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VIII razred, atlas svijeta, tabla, slijepa karta.

Struktura nastavnog časa:
Uvodni dio: 10 minuta
U uvodnom dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte, kroz pitanja ponoviti sledeće:
1.Uz pomoć geografske karte pronaći države koje pripadaju ovoj regiji.
2. U sastavu koje velike države su bile države Kontinentalne Azije?
3. Zašto u Kontinentalnoj Aziji ima dosta pustinja?
4. Kojim dijelom Azije je prolazio tzv. „put svile“?


Glavni dio: 25 minuta
-       Geografski položaj: prostire se između Sibira na sjeveru, Kaspijskog jezera na zapadu, Iranske visije i Hindukuša na jugu i pustinje Gobi na istoku.
-       Naziva se i Srednjim istokom, jer se gledajući iz evropske perspektive nalazi između Dalekog istoka (Istočna Azija) i Bliskog istoka (Jugozapadna Azija).
-       Reljef se stepenasto izdiže od zapada prema istoku. U reljefu se izdvajaju sljedeće cjeline: Turanska nizija, Ferganska dolina, Kazaško visočje i planinski lanci Altaja i unutrašnje Mongolije.
-       Klima: stepsko-pustinjska klima sa toplim ljetima i hladnim zimama
-       Vegetacija: stepa na sjeveru koja prema jugu prelazi u pustinju i polupustinju
-       Riječna mreža nerazvijena. Najvažnije rijeke su: Sir Darja i Amu Darja
-        Jezera –  Balhaško, Aralsko
-       Regija je rijetko naseljena; najveću naseljenost imja Ferganska dolina u kojoj gustina naseljenosti iznosi i do 300 st/km2.
-       Najbrojniji narodi: Turkmeni, Uzbeci, Tadžici, Kirkizi, Kazasi, Mongoli i dr. narodi
-       Na prostoru Kontinentalne Azije nalazi se 6 država: Kazahstan, Turkmenistan, Uzbekistan, Tadžikistan, Kirgistan i Mongolija. Sve države izuzev Mongolije su članice ZND koju predvodi Ruska Federacija.
-       Regija raspolaže značajnim zalihama ruda (ugalj, željezo, olovo, cink, nafta i zemni gas...)
-       Industrija se razvila na bazi prerade domaćih sirovina. Najznačajnije grane industrije su: crna i obojena metalurgija, hemijska, metalna industrija i dr.
-       Osnovna privredna grana je poljoprivreda. Najvažnije ratarske kulture su pamuk i pšenica, a od stoke najviše se uzgajaju kamile, konji, goveda i ovce „karakul“


Završni dio: 10 minuta
  1. Gdje se nalazi Kontinentalna Azija?
  2. Zašto se Kontinentalna Azija naziva još i Središnjim istokom?
  3. Nabrojte države regije i pokažite ih na karti.
  4. Navrojte reljefne cjeline Kontinentalne Azije.
  5. Zašto se  rijeke ove regije ne ulijevaju u mora?
  6. Koji narodi žive na ovom prostoru?
  7. Opiši privredni razvoj regije.

VI
Pismena priprema iz geografije

Razred: VIII
Nastavna tema: Centralna Azija
Nastavna jedinica: Zakavkazje
Tip časa: Obrada novog gradiva
Nastavne metode: dijaloška metoda, demonstrativna metoda, metoda grafičkih radova
Cilj časa: usvajanje znanja o geografskom položaju i prirodnogeografskim i društvenogeografskim karakteristikama Zakavkazja.
Aktivnim učešćem u radu učenici će pratiti proces učenja, razvijati sposobnost zapažanja i zaključivanja.
Oblici rada: frontalni, individualni oblik rada i interaktivno učenje
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VIII razred, atlas svijeta, tabla, slijepa karta.

Struktura nastavnog časa:
Uvodni dio: 10 minuta
U uvodnom dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte, kroz pitanja ponoviti sledeće:
1. Služeći se kartom odredite položaj Zakavkazja.
2. Koji je najveći planinski sistem ovog područja?
3. Koja mora okružuju Zakavkazje?
4. Koje se države nalaze na tom prostoru?

Glavni dio: 25 minuta
     -    Zakavkazje je posebna cjelina Centralne Azije koju čine tri male države: Gruzija, Armenija i Azerbejdžan;
-       Zakavkazje obuhvata prostor između Kaspijskog jezera i Crnog mora;
-       Reljef: planinski lanci (Veliki i Mali Kavkaz i Armenska visoravan) i prostrane nizije (Kolhidska i Kurinska nizija);
-       Klima: planinska i suptropska;
-       Rijeke: Kura koja se ulijeva u Kaspijsko jezero i Rion koja svoj tok završava u Crnom jezeru;
-       Jezero: Sevan
-       Prostor Zakavkazja je gušće naseljena cjelina Centralne Azije; prosječna gustina naseljenosti je oko 88 st/km2;  značajne su razlike u gustini naseljenosti između nizijskih i planinskih područja, te između pojedinih država;
-       Najbrojniji narodu su Armeni, Gruzini i Azerbejdžanci, mada tu žive pripadnici i drugih naroda, kao što su Rusi, oseti, Abhazi i dr.
-       U religijskom pogledu oni su pravoslavci, sunitski i šiitski muslimani, katolici;
-       Privrednu osnovu egije čine poljoprivreda, rudno bogatstvo i industrija;
-       Ratarsvo je razvijeno u nizijskim, a stočarstvo u planinskim predjelima;
-       Najznačajnije poljoprivredne kulture su čaj, pamuk i agrumi, a od stoke najviše se uzgajaju ovce;
-       Rudna bogatstva – nafta i zemni plin, bakar, željezo, zlato, platina...;
-       Industrija razvijena i skoncentrisana oko glavnih gradova triju država;


Završni dio: 10 minuta
Ponoviti obrađenu nastavnu jedinicu:
  1. Nabrojte države Zakavkazja?
  2. Koje se reljefne cjeline izdvajaju u tom području? Pokazati na karti.
  3. Koji su glavni riječni tokovi Zakavkazja?
  4. Zašto se za Zakavkazje kaže da ima složenu etničku strukturu?
  5. Koje su glavne poljprivredne kulture ovog prostora?
  6. Nabrojte najvažnije industrijske grane Zakavkazja.



VII
Pismena priprema iz geografije

Razred: VIII
Nastavna tema: Monsunska Azija
Nastavna jedinica: Južna Azija
Tip časa: Obrada novog gradiva
Nastavne metode: dijaloška metoda, demonstrativna metoda, metoda grafičkih radova
Cilj časa: dati učenicima osnovna znanja o geografskom položaju i prirodno-geografskim i društveno-geografskim odlikama Južne Azije; razvijati sposobnost snalaženja na geografskoj karti; razvijanje svijesti kod učenika o značaju Indijskog poluotoka za svjetsku kulturu i civilizaciju; razvijanje sposobnosti timskog rada, rada u grupama
Oblici rada: frontalni, grupni oblik rada i interaktivno učenje
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VIII razred, atlas svijeta, tabla, slijepa karta.

Struktura nastavnog časa:
Uvodni dio: 5 minuta
1.Uz pomoć geografske karte odgovorite koja mora okružuju azijski kontinent?
2. Kako se zove najveći planinski lanac Azije?
3. Objasnite pojam „monsunska Azija“?

Glavni dio: 30 minuta
(Mini predavaje je ustvari buđenje interesovanja kod učenika za nastavnu edinicu, te podsjećanje na ranije usvojena znanja)
Južna Azija je široko otvorena prema Indijskom okeanu na jugu, dok je sa ostalih strana Himalajima, Iranskom visijom i Burmanskim planinama odvojena od Centalne, Jugozapadne i Jugoistočne Azije. Zbog svoje veličine i izolovanosti od ostalog kontinanta često se naziva Indijskim potkontinentom.
U reljefu se izdvajaju tri cjeline: vjenačne planine (Himalaji, Karakorum, Hindukuš) na sjeveru, Indogangenska nizija u središnjem dijelu i visoravan Dekan na jugu.
Klima najvećeg dijela Južne Azije je monsunska. Prirodnu vegetaciju najvećim dijelom čini savana, zatim pustinjska, planinska vegetacija te tropske kišne i listopadne šume.
Riječna mreža je razvijena. Najznačajnije rijeke su Ind, Gang, Bramaputra, Narbada, Godavari i Krišna.
Južna Azija je mozaik naroda, religija i rasa. Na ovom prostoru nalaze se dvije velike religije: budizam i hinduizam, a u prošlosti se proširio i islam, te kršćanstvo. Starosjedioci Dravidi i Vede su crne rase. Danas su malobrojni uz pripadnike bijele rase (Indijci, Pakistanci, Nepalci i dr.)
Broj stanovnika brzpo raste, šro je rezultat visokog prirodnog priraštaja. Danas u ovoj regiji živi oko 1,4 mrd stanovnika. Ovo je jedno od najgušće naseljenih područja svijeta.
Glavna privredna djelatnost većine stanovništva je poljoprivreda. Najvažnije ratarske kulture su : riža, juta, pšenica, šećerna trska, pamuk i dr.
Regija raspolaže značajnim rudnim bogatstvima kao što su: ugalj, bakar, olovo, zlato i nafta. pojedine industrijske grane kao metalurgija, hemijska, metalna industrija tek doživljavaju svoj razvoj.
Regiju danas čini 7 država, od kojih se površinom i brojem stanovnika posebno izdvaja Indija i Pakistan.

Rad učenika u grupama:

Nastavni listići:

I grupa:
1. Opiši geografski položaj Južne Azije.
2. Zašto se za Južnu Aziju često upotrebljava naziv Indijski potkontinent?


     II grupa:
1. Koje se reljefne cjeline izdvajaju u Južnoj Aziji?
2. Koje rijeke imaju najveći značaj za regiju?


    III grupa:
      1.Koji su tipovi klime zastupljni u Južnoj Aziji?
      2. Objasnite kako monsuni utiču na život stanovništva Južne Azije?


    IV grupa:
 1. Koja su područja Južne Azije najgušće naseljena i zašto?
 2. Zašto je engleski jezik jedan od službenih jezika?

V  grupa:
 1. Zašto je industrija slabo razvijena?
 2. Koje se države nalaze na prostoru Južne Azije?

Nastavnik posmatra rad učenika u grupama i pruža im eventualnu pomoć.

Završni dio:
Predstavnici grupa predstavljaju naučeno uz dodatno objašnjenje.
Najbolja grupa biće nagrađena.




VIII
Pismena priprema iz geografije

Razred: VIII
Nastavna tema: Monsunska Azija
Nastavna jedinica: Jugoistočna Azija
Tip časa: Obrada novog gradiva
Motivacija: obradom nastavnih jedinica geografski položaj, obale i regionalna podjela Azije učenici su upoznali sa Jugoistočnom Azijom. Ranije stečena znanja učenici će povezati i dobiti jasniju sliku o ovoj geografskoj regiji. Primjenom novih tehnika učenja, učenje će im postati zanimljivije, a učenici će biti kreativniji i odgovorniji u radu.
Cilj časa: Kod učenika razviti sposobnost kritičkog mišljenja, podsticati osjećaj sigurnosti i vlastite vrijednosti, te razvijati svijest kod učenika o značaju Indokineskog poluotoka za svjetsku kulturu i civilizaciju
Preduslovi: da bi uspješno realizovali ovu nastavnu jedinicu učenici treba da imaju određena geografska znanja – poznaju i čitaju geografsku kartu, poznaju toplotne pojaseve, klimatske faktore, da su dobro savladali predhodnu nastavnu jedinicu (Južnu Aziju), te da znaju primjenjivati metode i tehnike kooperativnog učenja, kako bi pokazali naučeno i iznijeli svoj kritički stav.
Ocjenjivanje: koristiti grupno samoocjenjivanje. unaprijed istaknuti da će najbolja grupa biti ocijejena čime bi se pojačala motivacija.
Resursi: za čas pripremiti papir A4 i A3 formata, flomastere ili olovke u boji, oznake za formiranje grupa, ekspertne liste sa različitim radnim zadacima, geografsku kartu Azije, atlas, udžbenik geografije za VIII razred.
Upravljanje vremenom: za realizaciju nastavne jedinice predviđen je jedan školski čas.
Evokacija: 5 minuta
Razumijevanje značenja: 25 minuta
Refleksija: 15 minuta
Grupisanje: učenike podijeliti u petočlane grupe, tako što će na početku časa pri ulasku u kabinet izvlačiti kartice sa različitim tropskim voćem karakterističnim za ovu geografsku regiju. Unutar matične grupe učenici će se razbrojati od 1 do 5, tako da svaki učenik dobije broj od 1 do 5, jer je nastavna jedinica podijeljena na pet dijelova.
Tehnike RWCT-a: „oluja mozga“, Slagalica II, grozd, Venov dijagram


OBRADA NASTAVNE JEDINICE

Evokacija: 5 minuta
U ovoj fazi časa koristiti tehniku „oluja mozga“, gdje će učenici iznositi asocijacije o Jugoistočnoj Aziji (monsuni, Indokina, Malajski prolaz, cunami, Indonezija, Filipini...)
Razumijevanje značenja: 25 minuta

U ovoj fazi časa učenici će tehnikom Slagalica II raditi na tekstu Jugoistočna Azija iz udžbenika za VIII razred uz upotrebu geografskog atlasa.

Pojašnjenje tehnike: kod ove tehnike svi učenici čitaju isti tekst, ali imaju različite zadatke, tj. ekspertne liste, koje sadrže po tri pitanja na koja odgovara svaki učenik dok čita tekst. Prvo se formiraju petočlane matične grupe i učenicima se podijele ekspertne liste sa različitim zadacima. Učenik br. 1 dobija ekspertnu listu 1, učenik br. 2 dobija ekspertnu listu 2 itd. Prilikom čitanja teksta učenici prave bilješke o dijelovima teksta koji se odnosi na pitanja iz njihovih ekspertnih lista. Nakon čitanja teksta u matičnim grupama, formiraju se ekspertne grupe: sve jedinice čine jednu ekspertnu grupu, dvojeke drugu i tako redom. Ekspernim grupama potrebno je 5 do 7 minuta da pronađu odgovore, da osmisle najefikasniji način da te odgovore sa potrebnim objašnjenjima prezentiraju članovima svojih matičnih grupa. Nakon usaglašavanja učenici se iz svojih ekspertnih grupa vraćaju u prvobitne matične grupe. Svaki učenik matičnoj grupi prezentuje šta je naučio u ekspertnoj.Poslije poučavanja u matičnoj grupi po jedan ekspert, koga imenuje grupa, još jednom sažeto izloži odgovore sa svoje eksperne liste za cijeli razred.

Ekspertna lista 1
Ø  Šta čini regiju Jugoistočna Azijaž
Ø  Koje su granice Jugoistočne Azije
Ø  Objasni značaj Malajskog prolaza za ovaj dio azijskog kontinenta?

Ekspertna lista 2
Ø  Kakav je reljef Jugoistočne Azije
Ø  Opiši planine ove regije (nastanak, pravac pružanja, visina i sl.)
Ø  Zašto je Jugoistočnu Aziju geotektonski nestabilno područje?

Ekspertna lista 3
Ø  U kojem je toplotnom pojasu smještena Jugoistočna Azija i kako se to odražava na klimu i vegetaciju?
Ø  Koji su tipovi klime i vegetacije zastupljeni u ovoj regiji?
Ø  Opiši riječnu mrežu regije.

Ekspertna lista 4
Ø  Kakva je gustina naseljenosti Jugoistočne Azije?
Ø  Zašto je Jugoistočna Azija etnički, rasno i kulturno mozaična regija?
Ø  Koje su religije zastupljene u ovoj regiji?
                                                                                                                            

Ekspertna lista 5
Ø  Koje su glavne privredne djelatnosti stanovništva ove regije?
Ø  Ukaži na privredne razlike između pojedinih zemalja Jugoistočne Azije.
Ø  Opiši političku podjelu regije.

Refleksija: 15 minuta
U ovoj fazi po jedan ekspert iz svake grupe izlaže sažetak svog dijela za cijeli razred. Kao završna aktivnost bila bi provjera znanja tehnikom „grozd“, pri čemu bi svaka grupa uradila grozd sa temom Jugoistočna Azija.


Poslije obrade nastavne jedinice: zamoliti učenike da tehnikom Venov dijagram navedu sličnosti i razlike između Jugoistočne i Južne Azije.




(primjer) - „Grozd“ Jugoistočne Azije
 






















IX

Pismena priprema iz geografije

Razred: VIII
Nastavna tema: Monsunska Azija
Nastavna jedinica: Indija
Tip časa: Obrada novog gradiva
Nastavne metode: dijaloška metoda, demonstrativna metoda, metoda grafičkih radova
Cilj časa: dati učenicima osnovna znanja o geografskom položaju i prirodno-geografskim i društveno-geografskim odlikama Indije, razvijati sposobnost snalaženja na geografskoj karti; razvijanje svijesti o bogatom kulturno-historijskom naslijeđu Indije; razvijanje navike istraživanja.
Oblici rada: frontalni i individualni oblik rada
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VIII razred, atlas svijeta, tabla, slijepa karta

Struktura nastavnog časa:
Uvodni dio: 5 minuta

U uvodnom dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte, kroz pitanja ponoviti sledeće:
1. Navedite prirodne cjeline Južne Azije!
2. Koje se države nalaze na prostoru Južne Azije?
3. Koja je najveća država Južne Azije?
4. Koje se prirodne cjeline Južne Azije nalaze na prostoru Indije?
5. Pod čijom je vlasti Indija bila dugo vremena?
6. Koji su tragovi te vladavine?

Glavni dio: 25 minuta
Najava cilja časa i obrada nastavne jedinice.
-       Indija zahvata najveći dio Indijskog poluotoka. U njenom reljefu mogu se izdvojiti tri cjeline: planinski lanci Himalaja i Karakoruma na sjeveru, Indogangenska ili Hindustanka nizija u sredini i visoravan Dekan na jugu. Ovu prostranu visoravan okružuju sa istoka i zapada Istočni i Zapadni Gati.
-       Sjeverni dijelovi Indije imaju planinsku klimu, dok je ostali prostor pod uticajem periodičnih vjetrova – monsuna (monsunska klima), ali sa značajnim razčlikama u količini padavina između pojedinih dijelova. Najmanju količinu padavina primaju sjeverozapadni dijelovi, gdje preovladava pustinjska vegetacija, a najveću količinu padavina primaju sjeveroistočni dijelovi, pa je tu zastupljena tropska kišna šuma. Najveći dio Indije prekrivaju savane.
-       Po broju stanovnika Indija je druga država svijeta i jedna od najgušće naseljenih na svijeti sa 327 st/km2. Jako su izražene razlike u gustini naseljenosti između pojedinih dijelova. U pustinjskim predjelima na sjeverozapadu na 1 km2 živi manje od 10 st, a u Indogangenskoj niziji preko 1000 st/kkm2.Većina stanovništva živi na selima. Najveći višemilionski gradovi su Bombaj, Delhi, Kalkuta, Madras  i dr. Više od polovine gradskog stanovništva živi u siromašnim četvrtima tzv. slamovima, što predstavlja veliki socijalni problem.
-       Indija je pravi mozaik naroda. Prema vjerskoj pripadnosti oko 80% su hindusi, a od ostalih najviše je muslimana oko 14%.
-       Indija raspolaže velikim prirodnim bogatstvom (rijeke, obradive površine, šume, rude...). Međutim, ona i dalje spada u grupu nerazvijenih država svijeta. Gotovo 2/3 njenog stanovništva živi od poljoprivrede, a najvažnije poljoprivredne kulture su: riža, pšenica, kukuruz, proso, šećerna trska, pamuk, uljarice. Indija je najveći svjetski proizvođač banana, a proizvodi i velike količine limuna, narandži, manga. Stočarstvo ima veliki značaj. Indija ima najviše goveda na svijetu. Hindusi ne koriste goveđe meso u ishrani, pa goveda služe za rad na poljima i dobijanje mlijeka.
-       Rudno bogatstvo je raznovrsno: željezna ruda, kameni ugalj, boksit, hrom i mangan. Industrija je uglavnom opterećena zastarjelom tehnologijom i malom produktivnošću. Skoncentrisana je uglavnom oko većih gradova, a najvažnije industrijske grane su: tekstilna, prehrambena i mašinska industrija.


Završni dio: 15 minuta

U završnom dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte ponoviti obrađenu nastavnu jedinicu.
1. Koje se prirodne cjeline izdvajaju u Indiji?
2. Koji su tipovi klime zastupljeni u Indiji?
3. Opiši vegetaciju Indije!
4. Koja su glavna obilježja Indijskog stanovništva?
5. Koji su najveći gradovi i skojim se problemima susreću?
6. Koje poljoprivredne proizvode izvozi Indija?
7. Koja su obilježja indijske industrije?

Na slijepoj karti Indije obilježiti sljedeće:
a)     reljefne cjeline
b)    najveće gradove
Plan table

Indija

-       Najveća država Monsunske Azije, smještena na Indijskom poluotoku
-       Reljefne cjeline: a) planinski lanci Himalaja i Karakoruma na sjeveru
                                 b)Indogangenska nizija (Hindustan) u sredini
                                 c) visoravan Dekan
-   Klima: planinska, monsunska
-  Vegetacija: pustinjska, savana i tropske kišne šume
-  Stanovništvo: po broju stanovnika druga država svijeta, mozaik naroda, većinu čine hindusi
-   Višemilionski gradovi: Delhi, Bombaj, Kalkuta, Madras...
-   Privreda: većina stanovništva živi od poljoprivrede
X

Pismena priprema iz geografije

Razred: VIII
Nastavna tema: Monsunska Azija
Nastavna jedinica: Malezija
Tip časa: Obrada novog gradiva
Nastavne metode: dijaloška metoda, demonstrativna metoda, metoda grafičkih radova
Cilj časa: dati učenicima osnovna znanja o geografskom položaju i prirodno-geografskim i društveno-geografskim odlikama Malezije, razvijati sposobnost snalaženja na geografskoj karti; razvijanje svijesti o bogatom kulturno-historijskom naslijeđu Malezije; razvijanje navike istraživanja.
Oblici rada: frontalni i individualni oblik rada
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VIII razred, atlas svijeta, tabla

Struktura nastavnog časa:
Uvodni dio: 5 minuta
U uvodnom dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte, kroz pitanja ponoviti sledeće:
1. Gdje se nalazi Jugoistočna Azija?
2. Koji su najveći otoci i poluotoci Jugoistočne Azije?
3. Koje su kolonijalne sile vladale ovim dijelom svijeta?
4. Koje se zemlje danas nalaze u ovoj regiji?
5. Gdje se nalazi Malezija i znate li po čemu je poznata u svijetu?


Glavni dio: 25 minuta

Najava cilja časa.

-       Malezija se nalazi u regiji Jugoistočna Azija. Sastoji se od kopnenog dijela na Malajskom poluotoku (Zapadna Malezija) i otočnog dijela na sjeveru i sjeverozapadu otoka Borneo (Istočna Malezija).
-       Klima je ekvatorijalna sa visokim temperaturama i obiljem padavina tokom cijele godine. Prirodnu vegetaciju čine tropske kišne šume – prašume, koje pokrivaju blizu 60% površine. Rijeke su kratkih tokova, ali su bogate vodom.
-       2/3 stanovištva čine Malajci, koji su islamske vjeroispovijesti. Pored njih u Maleziji živi veliki broj Kineza i Indijaca (hindusi i budisti). U manjem zapadnom dijelu Malezije živi oko 80% njenog stanovništva. Najgušće su naseljene priobalne nizije na Malajskom poluotoku, dok je Istočna Malezija, posebno njena unutrašnjost rijetko naseljena.
-       Malezijska privreda se u zadnjim decenijama prošlog stoljeća ubrajala među privrede sa najbržim razvojem u svijetu. Izbijanjem privredne krize krajem prošlog stoljeća taj napredak djelimično je zaustavljen. Danas je Malezija srednje razvijena zemlja u kojoj industrija dobija sve veći značaj. Tome doprinosi veliki broj izvozno orijentisanih kompanija koje su u vlasništvu stranog kapitala. Najvažnije grane industrije su: elektronska, hemijska, prehrambena, automobilska, drvna industrija.
-       Glavna poljoprivredna područja su na Malajskom poluotoku. Najznačajniji poljoprivredni proizvod je palmino ulje, po čijoj proizvodnji je vodeća zemlja u svijetu. Pored njega značajna je proizvodnja kaučuka, kakaa, riže, šećerne trske i sl.
-       Malezija raspolaže značajnim zalihama nafte i zemnog plina. Te zalihe zadovoljavaju domaće potrebe, a dio visokokvalitetne nafte se i izvozi.

Završni dio: 15 minuta

U završnom dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte ponoviti obrađenu nastavnu jedinicu.
1. Objasni geografski položaj Malezije?
2. Koji su tipovi klime i vegetacije zastupljeni u Maleziji?
3. Kakva je etnička struktura stanovništva Malezije?
4. Na čemu Malezija temelji svoj privredni razvoj?
5. Koji su glavni poljoprivredni proizvodi Malezije?
6. U čemu se ogleda značaj Malajskog prolaza?

Plan table

Malezija

-       Malezija se nalazi na Malajskom poluotoku i otoku Borneo
-       Klima je ekvatorijalna, a prirodnu vegetaciju čine tropske kišne šume (prašume)
-       Većinu njenog stanovništva čine Malajci
-       Doživjela značajan industrijski razvoj (srednje razvijena zemlja)
-       Raspolaže značajnim nalazištima nafte i prirodnog gasa
-       Najvažniji poljoprivredni proizvod je palmino ulje



XI
Pismena priprema iz geografije

RAZRED: VIII
NASTAVNA TEMA: Istočna Azija
NASTAVNA JEDINICA: Položaj i prirodno-geografska obilježja Istočne Azije
TIP ČASA: Obrada novog gradiva
MOTIVACIJA: Da bi učenike motivirali za rad objasniti im nove metode učenja / razmijeni misli u paru, ekspertne grupe, vruća olovka. Navesti učenike da ranije stečena znanja povežu i primijene sa novim tehnikama učenja.
CILJEVI: Razvijati svijest kod učenika o značaju Dalekog Istoka za svjetsku kulturu i civilizaciju; razvijati sposobnost uočavanja, zapažanja te  insistirati da učenici sami donose zaključke. Uspostaviti saradničku atmosferu u odjeljenju. Stvoriti potrebu da  aktivnim učešćem  prate proces učenja  i ostvare saradnja u radu sa ostalim članovima grupe. Insistirati na upotrebi geografske karte, atlasa, udžbenika.
PREDUVJETI: Prije obrade nastavne jedinice potrebno je učenike upoznati sa novim tehnikama učenja. Upute moraju biti kratke i jasne. Da bi uspješno realizivali nastavnu jedinicu neophodno je da učenici savladaju gradivo o prirodnogeografskim i društvenogeografskim karakteristikama, te regionalnoj podjeli Azije, kako bi mogli nastaviti pratiti nove sadržaje.
RESURSI I UPRAVLJANJE VREMENOM:
Učenicima dati jasne upute za rad.
evokacija: 7 minuta – razmijeni misli u paru
razumijevanje značenja: ekspertne grupe 30 minuta (10 minuta za rad na tekstu,10 minuta za razgovor o pročitanom, 10 minuta za prezentaciju)
refleksija: 8 minuta – vruća olovka
MATERIJALI: izlazne kartice za podjelu u grupe, udžbenik, karta, atlas, globus, papir A4 i A3, flomasteri ili olovke u boji
GRUPISANJE: U fazi evokacije radit ćemo u paru-po klupama kako učenici sjede, a za dalji rad grupisat ćemo se u pet grupa na osnovu smajlija.

OBRADA NASTAVNE JEDINICE:

Dati jasne upute za rad kako ne bi bilo nesporazuma i gubljenja dragocjenog vremena.Naglasiti učenicima da paze na disciplinu i poštuju vrijeme određeno za pojedine aktivnosti.


Evokacija: 7 minuta

-       U ovoj fazi časa najavit ćemo kratku diskusiju u paru. Naime, zamolit ćemo učenike da kratkko razgovaraaju, jedni druge podsjete na ono što su do sada naučili o Dalekom Istoku ili Istočnoj Aziji iz historije i geografije.
-       Prije sljedeće faze zamolit ćemo jednog učenika da nam ukratko iznese zaključke ove diskusiije. Ostali učenici u razredu mogu ga po potrebi dopuniti.




Razumijevanje značenja: 30 minuta

- Tehnika rada: Ekspertne grupe
- U ovoj fazi časa učenici se grupišu u 5 grupa koje će biti zadužene za konkretne zadatke.
- Grupisanje izvršiti na osnovu smajlija.
- Zadaci koji su pripremljeni na nastavnim listićima učenici mogu izvlačiti ili da odredimo prema sklonostima učenika.

Ekspertna grupa broj 1 istaživat će geografski položaj Istočne Azije
Ekspertna grupa broj 2 proučavat će reljefna obilježja Istočne Azije
Ekspertna grupa broj 3 proučavat će klimatske faktore i tipove klime Istočne Azije
Ekspertna grupa broj 4 proučavat će vegetaciju Istočne Azije
Ekspertna grupa broj 5 proučavat će riječnu mrežu Istočne Azije

-       Za rad u ekspertnim grupama učenici rade 20 minuta. Takođe učenici trebaju  da izaberu i prezentatore grupe. Prezentaciju ćemo vršiti prema brojevima ekspertnih grupa i na taj način dobit ćemo cjelovtu sliku o geografskom položaju i prirodnogeografskim karakteristikama Istočne Azije.
-       Kada učenici završe svoje plakate zamolit ćemo prezentatore da prezentiraju rad svoje grupe. Ostale učenike zamoliti da pažljivo prate prezentaciju kako bismo mogli utvrditi konačne zaključke u fazi refleksije.

Refleksija: 8 minuta

U ovoj fazi korisit ćemo tehniku „vruća olovka“. Ova je tehnika pisanja za sebe i sastoji se u tome da učenici pišu bez prekida određeni vremenski period (3-4 minute). Kada istekne predviđeno vrijeme za pisanje zamolit ćemo učenike da nam pročitaju neke od svojih radova.

Ocijeniti najaktivnije učenike




XII
Pismena priprema iz geografije

Razred: VIII
Nastavna tema: Istočna Azija
Nastavna jedinica: Stanovništvo i privreda Istočne Azije
Tip časa: Obrada novog gradiva
Nastavne metode: dijaloška metoda, demonstrativna metoda
Cilj časa: dati učenicima osnovna znanja o društveno-geografskim odlikama Istočne Azije, razvijati sposobnost snalaženja na geografskoj karti; shvatiti filozofiju načina života stanovništva koje nastanjuje ovu regiju; razvijanje navike istraživanja.
Oblici rada: frontalni i individualni oblik rada
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VIII razred, atlas svijeta, tabla



Struktura nastavnog časa:


Uvodni dio: 5 minuta
U uvodnom dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte, kroz pitanja ponoviti sledeće:
1. Uz pomoć geografske karte odredite geografski položaj Istočne Azije.
2. Kojim rasnim skupinima pripada stanovništvo Azije?
3. U kojem dijelu Azije žive pripadnici žute rase?
4. Uz upotrebu geografske karte odredite koji diječlovi Istočne Azije imaju najpovoljnije uvjete za život.


Glavni dio: 25 minuta

Najava cilja časa.
-       Japanski otoci, Korejski poluotok i Kineska nizija su područja najstarijih svjetskih civilizacija, koje su u pojedinim historijskim periodima bile daleko naprednije od evropskih.
-       Danas u ovoj regiji živi oko 1,5 milijardi stanovnika, što čini oko ¼ svjetske populacije.
-       Skoro cijelo stanovništvo čine pripadnici tri naroda: Kinezi, Japanci i Koreanci i jedne rase – žute ili mongoloidne.
-       Postoje izražene razlike u gustini naseljenosti između obalnih i unutrašnjih područja. Te razlike uslovljene su različitim prirodno-geografskim karakteristikama regije. Kineska nizija, Korejski poluotok i otoci u Tihim okeanu su veoma gusto naseljeni, dok u unutrašnjosti gustina naseljenosti je isppod 10 st/km2.
-       U gusto naseljenim područjima regije razvili su se višemilionski gradovi, a neki od njih kao Tokio, Seul, Peking, Šangaj spadaju u najveće svjetske gradove.
-       Istočna Azija je prostor u kome su gotovo sve zemlje dostigle visok stepen razvijenosti privrede. Japan, Južna Koreja i Tajvan ubrajaju se u privredno najrazvijenije zemlje svijeta. Jedina nerazvijena država ove regije je Sjeverna Koreja.
-       poljoprivreda ima veliki značaj. U monsunskom području veći značaj ima ratarstvo, a u unutrašnjosti stočarstvo. Najvažnije ratarske kulture su: riža, pšenica, kukuruz, pamuk. Od stoke najviše se uzgajaju goveda, na Tibetu – jak, konji, ovce i koze. Veliki značaj ima i ribolov, a Kina i Japan se uvrštavaju u ribarske sile svijeta.
-       Istočna Azija raspolaže raznovrsnim rudnim bogatstvom – ugalj, željezo, bakar, olovo, boksit i dr. koje je dobro iskorišteno za razvoj raznovrsne industrije.
-       U političkom pogledu danas se u ovoj regiji nalazi 5 država. Najveća je Kina.

Završni dio: 15 minuta

U završnom dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte ponoviti obrađenu nastavnu jedinicu.
1. Koji su najbrojniji narodi na prostoru Istočne Azije?
2. Kako se klimatsko-vegetacijske razlike odražavaju na gustinu naseljenosti?
3. Koji su najveći gradovi regije i pokažite ih na geografskoj karti?
4. Koje su glavne poljoprivredne kulture Istočne Azije?
5. Zašto su Kina i Japan svjetske ribolovne velesile?
6. Koliko se država nalazi u regiji i koja je država najveća?

Samostalan rad:
-       Nacrtati političku kartu Istočne Azije
-       Istražiti koje proizvode imate u svom domaćinstvu, a da potiču iz Istočne Azije (Kine, Koreje)


Plan table

Stanovništvo i privreda Istočne Azije

-       1,5 mililjardi stanovnika ili ¼ svjetske populacije
-       Najbrojniji narodi: Kinezi, Japanci i Koreanci (pripadnici žute rase)
-       Priobalna (monsunska) područja su najgušće naseljena
-       Najznačajnija privredna grana je poljoprivreda
-       Većina država ove regije doživljava značajan industrijski razvoj; jedina nerazvijena država je Sjeverna Koreja
-       Politička podjela: Kina, Japan, Sjeverna Koreja, Južna Koreja i Tajvan




XIII
Pismena priprema iz geografije

Razred: VIII
Nastavna tema: Istočna Azija
Nastavna jedinica: Kina
Tip časa: Obrada novog gradiva
Nastavne metode: dijaloška metoda, demonstrativna metoda
Cilj časa: dati učenicima osnovna znanja o geografskom položaju i prirodno-geografskim i društveno-geografskim odlikama Kine, razvijati sposobnost snalaženja na geografskoj karti; razvijanje svijesti o bogatom kulturno-historijskom naslijeđu Kine; razvijanje navike istraživanja.
Oblici rada: frontalni i individualni oblik rada
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VIII razred, atlas svijeta, tabla



Struktura nastavnog časa:


Uvodni dio: 5 minuta
U uvodnom dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte, kroz pitanja ponoviti sledeće:
- Koji narodi naseljavaju Istočnu Aziju?
- Koje države čine Istočnu Aziju? (pokazati na geografskoj karti)
- Koja je najveća država Istočne Azije?

Glavni dio: 25 minuta

Najava cilja časa.

-       Kina zahvata najveći dio Istočne Azije. prostire se od obala Tihog okeana do duboko u unutrašnjost azijskog kontinenta. Po površini je treća, a po broju stanovnika prva država svijeta.
-       Kinu možemo podijeliti na užu ili nisku Kinu na istoku i spoljnu ili visoku kinu na zapadu.
-       Najveći dio visoke Kine zahvata visoravan Tibet, koju okružuju visoki planinski grebeni Himalaja, Karakoruma i Kun-lun-šana. Između planinskih uzvišenja na sjeverozapadu nalaze se velike zavale – Džungarija i Tarimska zavala.
-       Nisku Kinu čine Mandžurija na sjeveroistoku, te bazeni najvećih kineskih rijeka: hoanghoa, Jangcekjanga i Sikjanga. Povoljna klima, plodno tlo, gusta riječna mreža i duga morska obala uticali su na to da je ovo glavni dio države, pa je u njemu skoncentrisano oko 95% stanovništva.
-       Većinu stanovništva čine Kinezi oko 92%, a ostalo stanovništvo čine Tibetanci, Ujguri, Tajlanđani i dr.
-       U prošlosti je prirodni priraštaj bio vrlo visok, pa je Kina imala veoma brz porast broja stanovnika. Od 80-tih godina prošlog stoljeća provodi se politika tzv. „jednog djeteta“, pa su natalitet i prirodni priraštaj znatno smanjeni.
-       Stepen urbanizacije je nizak. Više od polovine njenog stanovništva živi na selima i pretežno se bavi poljoprivredom.
-       Ratarstvo ima veći značaj od stočarstva. Glavna ratarska područja su uz Hoangho i Jangcekjang, te suptorpsko područje na jugoistoku. U tim područjima uspijevaju 2-3 žetve godišnje. Kina spada među najveće svjetske proizvođače riže, pšenice, kukkuruza, krompira, svile, duhana, čaja, kikirikija. Iako stočarstvo ima manji značaj, po broju svinja i ovaca je prva u svijetu, te najveći svjetski proizvođač mesa.
-       Važnu ulogu u ishrani stanovništva, ali i u izvozu ima   ribolov. Po ulovu ribe Kina je vodeća zemlja svijete.
-       Kina je najveći svjetski proizvođač jabuka, mandarina i nektarina, a u svjetskom vrhu je i po proizvodnji banana, narandži, manga i ananasa.
-       Rudna bogatstva su raznovrsna: nafta, željezna ruda, cink, boksit, bakar, nikl i predstavljaju temelj industrijske proizvodnje. Kina je vodeći svjetski proizvođač željeza, čelika, aluminijuma, vještačkih đubriva, televizora i frižidera, a u svjetskom vrhu je i po proizvodnji papira, klima uređaja, mobilnih telefona i sl.

Završni dio: 15 minuta

U završnom dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte ponoviti obrađenu nastavnu jedinicu.
- Opiši geografski položaj Kine.
- Koje su osnovne razlike između visoke i niske Kine?
- Zašto je Kina neravnomjerno naseljena?
- Objasni tzv. „politiku jednog djeteta“ u Kini?
- Koje je glavno zanimanje kineskog stanovništva?
- Koja su najznačajnija rudna bogatstva Kine?
- Zašto se kineski industrijski proizvodi dobro prodaju na svjetskom tržištu?

Samostalan rad: Istražite šta je u dalekoj prošlosti iz Kine stiglo u Evropu


Plan table

Kina

-       Najveća država Istočne Azije
-       Najmnogoljudnija država svijete
-       Reljefno se dijeli na nisku (istočnu) i visoku (zapadnu) Kinu
-       Većinu stanovništva čine Kinezi
-       Kina je vodeći svjetski proizvođač jabuka, mesa, željeza, čelika, aluminijuma i sl.




XIV
Pismena priprema iz geografije

Razred: VIII
Nastavna tema: Istočna Azija
Nastavna jedinica: Japan
Tip časa: Obrada novog gradiva
Nastavne metode: dijaloška metoda, demonstrativna metoda
Cilj časa: dati učenicima osnovna znanja o geografskom položaju i prirodno-geografskim i društveno-geografskim odlikama Japana, razvijati sposobnost snalaženja na geografskoj karti; razvijanje svijesti o bogatom kulturno-historijskom naslijeđu Japana; razvijanje navike istraživanja.
Oblici rada: frontalni i individualni oblik rada
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VIII razred, atlas svijeta, tabla



Struktura nastavnog časa:


Uvodni dio: 5 minuta
U uvodnom dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte, kroz pitanja ponoviti sledeće:
- Koji narodi naseljavaju Istočnu Aziju?
- Koje države čine Istočnu Aziju? (pokazati na geografskoj karti)
- Koja je država Istočne Azije privredno najrazvijenija?

Glavni dio: 25 minuta

Najava cilja časa.

      -     Japanci svoju zemlju nazivaju Nippon ili Nihon, što znači „zemlja izlazećeg Sunca“
-       Japan je otočna zemlja Istočne Azije, smještena u Tihom okeanu na 4 velika otoka – Hokaido, Honšu, Šikoku i Kjušu, te velikom broju malih otoka.
-       Japan se nalazi u zapadnom dijelu pacifičkog „vatrenog prstena“, pa ga odlikuju česte vulkanske erupcije i zemljotresi.
-       Reljef je pretežno planinski. Priobalne nizije zahvataju mali dio površine, ali su veoma gusto naseljene.
-       Klima je pod uticajem monsuna i morskih struja – hladne (Ojašio)  koja dolazi sa sjevera i tople (Kurošio) sa juga. Značajne su razlike u količini padavinaizmeđu vlažnijih južnijih i sušnijih sjevernih dijelova. Južni dijelovi imaju obilježja suptropske, a sjeverni umjereno-kontinentalne klime
-       Rijeke su kratkog toka i sa velikim padovima. Najveće su Tone, Šimano i Kiso. Od jezera, veličinom se ističe Biva na otoku Honšu.
-       Šume pokrivaju 2/3 površine Japana. Na jugu su suptropske, u središnjem dijelu listopadne i mješovite, a na sjeveru četinarske.
-       Japan je nacionalno homogena država. Većinu stanovništva oko 99% čine Japanci. Prirodni priraštaj je nizak, te se zbog toga povećava udio starog stanovništva u ukupnom broju.
-       Japan je gusto naseljena zemlja. U priobalnim nizijama, na oko 20% površine skoncentrisano je oko 90% stanovništva, a polovina od toga živi u dijelu otoka Honšu, između Tokija i Kobea.Unutrašnji planinski predjeli su rjeđe naseljeni.
-       Japan je privredna najrazvijenija država Azije i jedna od najrazvijenijih u svjetu. Poljoprivredu odlikuju usitnjeni posjedi, savremena obrada zemlje, ali i nedovoljno obradivih površina. Glavna ratarska kultura je riža.
-       Industrija je veoma razvijena i raznovrsna. Uz SAD, Japan je vodeća industrijska država svijeta. Spada u grupu najvećih svjetsih proizvođača automobila, brodova, frižidera, televizora, kompjutera, papira, sirovog željeza, čelika i dr.



Završni dio: 15 minuta

U završnom dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte ponoviti obrađenu nastavnu jedinicu.
- Da lil je za Japan opravdan naziv „zemlja izlazećeg Sunca“ i zašto?
- Koji su najveći japanski otoci?
- Zašto su vulkanske erupcije i zemljotresi česta pojava u Japanu?
- Opiši klimu Japana?
- Zašto je Japan nacionalno homogena država?
- Koja su obilježja japanske privrede?

Samostalan rad: Istražiti kojim se uređajima svakodnevno služite, a proizvedeni su u Japanu; nabrojte velike japanske proizvođače automobila.



Plan table

Japan

-       Japan je najrazvijenija država Azije
-       Smješten je na četiri velika otoka (Honšu, Hokaido, Kjušu i Šikoku), te velikom broju malih otoka u Tihom okeanu
-        Veoma je gusto naseljena država
-       99% stanovništva čine Japanci
-       Spada u vodeće svjetske proizvođače automobila, brodova, kompjutera, papira i sl.


Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.