PISMENA
PRIPREMA ZA REALIZACIJU NASTAVNOG SATA
|
||
JU OŠ
|
školska godina: 2012/2013.
|
|
predmet:
Historija
|
razred: 9.
|
redni broj časa:
|
nastavna cjelina – tema: Bosna i
Hercegovina u 20. stoljeću
|
||
nastavna jedinica: Formiranje
Kraljevine SHS i položaj Bosne i Hercegovine do 1929. godine
|
||
ZADACI NASTAVNE JEDINICE
|
|
OBRAZOVNI
|
stjecanje
znanja o ujedinjenju Države SHS s kraljevinom Srbijom, upoznavanje učenica/učenika
sa položajem BiH u novoj državi, shvatanje političkih prilika i odnosa u
zajedničkoj jugoslavenskoj državi, stjecanje znanja o političkim strankama u
BiH i njihovim programima, stjecanje znanja o donošenju i sadržaju prvog Ustava
Kraljevine SHS (Vidovdanskog ustava)
|
ODGOJNI
|
razvijanje
ljubavi prema domovini, osuditi nametanje volje jednog naroda drugim narodima
u okviru iste državne zajednice, razvijanje osjećaja važnosti za
višestranačke izbore, razvijanje kritičkog mišljenja
|
FUNKCIONALNI
|
razvijanje
sposobnosti upoređivanja i donošenja zaključaka, razvijanje sposo-bnosti
uočavanja uzročno-posljedičnih veza, razvijanje sposobnosti izdvajanja bitnih
podataka, vježbanje rada na historijskom izvoru
|
TIP ČASA
|
obrada
|
OBLICI RADA
|
frontalni, individualni
|
NASTAVNE METODE
|
metoda usmenog
izlaganja i razgovora, demonstracija, analiza slikovnog materijala
|
NASTAVNA SREDSTVA I POMAGALA
|
udžbenik, dodatna literatura, grafoskop, karta
|
PRIJEDLOG
ARTIKULACIJE NASTAVNOG ČASA
|
UVOD
Uvodni dio ćemo
realizirati tako što ćemo se podsjetiti gradiva sa prethodnog časa, a koje je
povezano sa današnjom nastavnom jedinicom. Neka od mogućih pitanja su: Kako
je na ujedinjenje južnoslovenskih zemalja gledao Jugoslovenski odbor, a kako
Srbijanska vlada? Gdje i kada je potpisana Deklaracija o južnoslavenskom
ujedinjenju? Šta je ona predviđala? Napisat ćemo na tabli tri pojma koja su
prema Krfskoj deklaraciji trebala da „krase“ novoformiranu državu: ustavna,
parlamentarna i demokratska pri čemu ćemo tražiti od učenica/učenika da
objasne sva tri pojma. Nastavljamo s pitanjima: Da li je ujedinjenje
predviđeno Krfskom drklaracijom provedeno odmah ili je ono teklo u etapama? Koje
južnoslovensko ujedinjenje je najprije izvršeno i kada?
Potom ćemo najaviti
da danas govorimo o Bosni i Hercegovini i jugoslovenskom pitanju, odnosno o
formiranju Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca i položaju Bosne i Hercegovine
do 1929. godine. Zamolit ćemo učenicu/učenika da pročita uvod u nastavnu
jedinicu U/133, nakon čega ćemo otkriti naslov na već pripremljenoj
grafofoliji.
|
GLAVNI DIO
Obradu nastavne jedinice započet ćemo
tako što ćemo opisati teške uslove u kojima se našla Država SHS (prijetnja Italije
da će zauzeti teritorije koje su joj obećane Londonskim ugovorom, nemiri
radnika i seljaka, pljačka od strane odmetnutih vojnika...). Istaknut ćemo
ujedinjenje Vojvodine i Crne Gore sa Srbijom koja je time još više ojačala, a
što je doprinijelo brzom ujedinjenju Kraljevine Srbije i Države Slovenaca,
Hrvata i Srba (1. decembra, 1918). Naglasiti da je tim činom i Bosna i
Hercegovina kao sastavni dio države SHS ušla u sastav noformiranog
kraljevstva (učenicama/učenicima ćemo objasniti do kada se noformirana država
nazivala kraljevstvo, a od kada kraljevina). Uputit ćemo učenice/učenike da
proanaliziraju kartu U/134.
U nastavku časa metodom usmenog izlaganja
pojasnit ćemo učenicama/učenicima karakteristike privremenog državnog
uređenja u Kraljevstvu SHS. Definisat ćemo pojmove centralizam i dekret
koje će učenice/učenici zapisati u svoje sveske. Predstavit ćemo način na
koji je kralj Aleksandar Karađo-
|
-rđević upravljao zemljom i objasniti kako se to odrazilo na
stanje u Bosni i Hercegovini (posebnu pažnju ćemo posvetiti nadležnostima
koje je u okvirima zajedničke države imala Zemaljska vlada u Bosni i
Hercegovini, čime ćemo istaknuti koliki je bio stepen provedene
centralizacije)
U drugom dijelu časa
predstavit ćemo političke stranke koje su osnovane pred prve izbore i njihova
programska opredjeljenja. Naglasit ćemo razlike u političkim stavovima između
pojedinih stranaka pri čemu ćemo poseban akcenat staviti na JMO i Mehmeda
Spahu. Uputit ćemo učenice/učenike na fotografije kralja Aleksandra i Nikole
Pašića pri čemu ćemo ih zamoliti da pročitaju popratni tekst te ćemo metodom
razgovora odgovoriti na postavljena pitanja.
Obrađujući
podnaslov Vidovdanski ustav objasnit ćemo vrijeme i način donošenja
Vidovdanskog ustava u Kraljevini SHS. Akcenat staviti na političke
suprotnosti i tenzije koje su vladale zbog različitih stavova oko pitanja
unutrašnjeg državnog uređenja. Definisat ćemo pojmove ustav, federalizam, ustavotvorna skupština koje će
učenice/učenici zapisati u svoje sveske.
Iznijet ćemo glavne značajke Vidovdanskog ustava (centralistička
monarhija, podjela na 33 oblasti, ime države Kraljevina SHS). Posebnu pažnju ćemo
posvetiti članu 135. Vidovdanskog ustava koji je garantirao teritorijalnu
cjelovitost Bosne i Hercegovine, a što je zasluga Mehmeda Spahe i JMO. Uputit
ćemo učenice/učenike na Spahinu fotografiju uz zadatak da pročitaju popratni
tekst, nakon čega ćemo zajednički odgovoriti na postavljena pitanja. Učenice/učenike
ćemo potom uputiti da proanaliziraju kartu U/137 uz obavezu da odgovore na
popratno pitanje.
Nakon toga ćemo
zamoliti učenicu/učenika da glasno pročita dijelove Vidovdanskog ustava iz rubrike
historijska čitanka U/136 što će omogućiti stjecanje dodatnih saznanja o samom karakteru pomenutog
Ustava. Metodom razgovora izvršit ćemo njegovu analizu.
Na kraju obrade
nastavne jedinice objasnit ćemo ukidanje Pokrajinske uprave za Bosnu i
Hercegovinu, koja je time izgubila minimum samostalnosti, jer je svaka oblast
postala zasebna, direktno podređena centralnim vlastima u Beogradu.
|
ZAVRŠNI
DIO
Još jednom ćemo ponoviti najvažnije činjenice iz nastavne jedinice koju smo obradili kako bi provjerili stepen usvojenog znanja kod učenica/učenika. Ukoliko je potrebno, otkloniti odnosno poja-sniti eventualne nejasnoće, nakon čega ćemo nekoliko učenica/učenika ocijeniti
Za domaću zadaću odgovoriti na pitanja U/137. Učenice/učenici koji žele proširiti znanje mogu to učiniti
slijedeći upute iz zadatka U/137. Također pojedinim učenicama/učenicima
možemo dati zadatak da u obliku referata pripreme kratko izlaganje o liku i
djelu Mehmeda Spahe.
|
PLAN TABLE | GRAFOFOLIJE
FORMIRANJE KRALJEVINE SHS I
POLOŽAJ BiH DO 1929.
-
zbog teškog stanja u
Državi SHS i mogućnosti teritorijalnih gubitaka, 1. decembra 1918. izvršeno
ujedinjenje sa Srbijom→proglašena Kraljevina Srba, Hrvata i Slovenaca→BiH
ušla u sastav novoformirane države
-
na čelu Kraljevine bila je srbijanska
dinastija Karađorđevića→do donošenja ustava vlast vršili kralj i Privremeno
narodno predstavništvo
-
Narodno vijeće za Bosnu i
Hercegovinu odmah je ukinuto, a Narodna vlada je preimenovana u Zemaljsku
vladu→sve
najvažnije nadležnosti prenesene su na centralnu vladu u Beogradu (politika
centralizacije)
-
političke stranke su pokrenule
ili obnovile svoj rad tokom 1919. i 1920. godine→sve su
izuzev Komunističke partije osnovane na vjersko-nacionalnoj osnovi→najjača
bošnjačka stranka bila je Jugoslovenska muslimanska organizacija na čelu sa
Mehmedom Spahom
-
28. juna 1921. donesen
prvi Ustav Kraljevine SHS, nazvan „Vidovdanski ustav“→država
definirana kao ustavna parlamentarna monarhija s dinastijom Karađorđevića na
čelu→uređena
strogo centralistički →podijeljena na 33 oblasti
-
članom 135. Ustava,
garantirana je teritorijalna cjelovitost Bosne i Hercegovine u kojoj je
postojećih šest okruga preimenovano u oblasti→zauzvrat
Mehmed Spaho je glasao za Ustav
-
nakon donošenja Ustava ukinuta
je Zemaljska vlada čije su nadležnosti prenesene na centralnu vladu u
Beogradu→Bosna i Hercegovina nije više sačinjavala jedinstvenu upravnu
cjelinu sa sjedištem u Sarajevu→svaka oblast je bila zasebna kojom su upravljali župani
postavljani od strane kralja
|
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.