PISMENA
PRIPREMA ZA REALIZACIJU NASTAVNOG SATA
|
||
JU OŠ
|
školska godina: 2012/2013.
|
|
predmet:
Historija
|
razred: 9.
|
redni broj časa:
|
nastavna cjelina – tema: Bosna i
Hercegovina u 20. stoljeću
|
||
nastavna jedinica: Bosna i Hercegovina u vrijeme
šestojanuarske diktature
|
||
ZADACI NASTAVNE JEDINICE
|
|
OBRAZOVNI
|
usvajanje znanja o političkim prilikama u Kraljevini SHS
i sukobima u Parlamentu, usvajanje znanja o zavođenju šestojanuarske
diktature i položaju BiH u tom razdoblju, usvajanje znanja o oktroiranom
ustavu
|
ODGOJNI
|
razvijanje
patriotskih osjećanja, osuda nasilja u svrhu ostvarenja političkih ciljeva
|
FUNKCIONALNI
|
razvijanje
sposobnosti izdvajanja bitnih podataka, razvijanje sposobnosti uočavanja
uzročno-posljedičnih veza, razvijanje sposobnosti upoređivanja i donošenja
zaključaka, vježbanje rada na historijskom izvoru i njegove analize
|
TIP ČASA
|
obrada
|
OBLICI RADA
|
frontalni, individualni
|
NASTAVNE METODE
|
metoda usmenog
izlaganja i razgovora, tekst metoda, demonstracija, analiza slikovnog
materijala
|
NASTAVNA SREDSTVA I POMAGALA
|
udžbenik, dodatna literatura, grafoskop, karta
|
PRIJEDLOG
ARTIKULACIJE NASTAVNOG ČASA
|
UVOD
Uvodni dio ćemo
realizirati tako što ćemo se podsjetiti gradiva sa prethodnih časova, a koje
je povezano sa današnjom nastavnom jedinicom. Neka od mogućih pitanja su:
Kako je uređena Kraljevina SHS prema Vidovdanskom ustavu 1921. godine? Šta znači parlamentarna monarhija? Oko čega je vođena glavna polemika kada
je u pitanju uređenje države? Koje stranke nisu bile zadovoljne Vidovdanskim
ustavom? Kakav je bio položaj Bosne i Hercegovine prema tom ustavu? Kada je i
na koji način definitivno likvidirana pokrajinska uprava za Bosnu i
Hercegovinu? Obrazloži posljedice tog čina. Potom ćemo najaviti da danas govorimo
o Bosni i Hercegovini u vrijeme šestojanuarske diktature. Zamolit ćemo
učenicu/učenika da pročita uvod u nastavnu jedinicu U/138, nakon čega ćemo
otkriti naslov na već pripremljenoj grafofoliji.
|
GLAVNI DIO
Obradu nastavne jedinice započet ćemo tako što ćemo učenicima/učenicima predstaviti političke odnose u Kraljevini SHS za vrijeme postojanja
Vidovdanskog ustava. Sukob opozicije i vladinih predstavnika kulminirao je
1928. godine kada je izvršen atentat u Skupštini na poslanike Hrvatske
seljačke stranke – istaći ćemo smrt Stjepana Radića i dolazak Vladka Mačeka
na čelo HSS-a (zbog njegove kasnije uloge u podjeli Bosne i Hercegovine). Naglasit
ćemo jaz koji se pojavio u Kraljevini SHS između pripadnika različitih naroda
i posljedice koje će on izazvati. Učenice/učenici će potom analizirati pripadajući slikovni materijal.
Nakon toga ćemo objasniti kako je
kralj Aleksandar odlučio riješiti krizu uvođenjem diktature. Istaknuti da je
podršku u tim nakanama našao u vojsci, pri čemu upućujemo na fotografiju proglašenja
diktature U/139, tražeći od učenica/učenika da usmeno odgovore na postavljeno
pitanje. Potom ćemo zamoliti učenicu/učenika da glasno pročita dio
Proklamacije kralja Aleksandra iz rubrike historijska čitanka U/140, nakon
čega ćemo odgovarajući na postavljena pitanja izvršiti njenu analizu. Objasnit ćemo politički program integralnog
jugoslovenstva (Zakon o nazivu i podjeli Kraljevine na upravna područja: novi
naziv države Kraljevina Jugoslavija – stanovništvo Jugosloveni, podjela zemlje na 9 banovina, zabrana svih
nacionalnih imena i političkih stranaka
s nacionalnim obilježjem). Posebno naglasiti kako i na koje banovine
je bio podijeljen bosanskohercegovački teritorij, te historijske posljedice takve
podjele. Uputit ćemo učenike da proanaliziraju kartu U/140. Objasnit ćemo kako su
|
novom podjelom
izbrisane nacionalne granice i nacionalni nazivi pokrajina, čime se željelo
afirmirati integralno jugoslavenstvo.
Podnaslov Oktroirani ustav obradit
ćemo metodom rada na tekstu. Zamolit ćemo tri učenice/učenika da čitaju pasus
po pasus podnaslova. Nakon prvog pasusa uputit ćemo sve učenice/učenike da
tiho pročitaju Preambulu ustava iz rubrike historijska čitanka U/141, nakon
čega ćemo odgovarajući na pitanja izvršiti njenu analizu. Nakon pročitanog
drugog pasusa tražićemo od učenika da navedu promjene koje su uvedene
oktroiranim ustavom. Poslije trećeg pasusa,
zamolit ćemo sve učenice/učenike da tiho pročitaju izvod iz Sarajevskih
punktacija koje su navedene u rubrici historijska čitanka U/142, nakon čega
ćemo odgovarajući na pitanja izvršiti njihovu analizu.
|
ZAVRŠNI
DIO
Još jednom ćemo ponoviti najvažnije činjenice iz nastavne jedinice koju smo obradili kako bi provjerili stepen usvojenog znanja kod učenica/učenika. Ukoliko je potrebno, otkloniti odnosno poja-sniti eventualne nejasnoće nakon čega ćemo nekoliko učenica/učenika ocijeniti
Za domaću zadaću napisati kraći esej na temu: Šta je za mene diktatura? Učenice/učenici koji
žele dodatno proširiti znanje mogu to učiniti slijedeći upute iz zadatka
U/142.
|
PLAN TABLE | GRAFOFOLIJE
BOSNA I HERCEGOVINA U
VRIJEME ŠESTOJANUARSKE DIKTATURE
-
u nacionalnom pogledu,
zvanično shvatanje je bilo da su Srbi, Hrvati i Slovenci tri plemena jednog
naroda→drugi narodi, među kojima su i Bošnjaci nisu bili priznati
-
nezadovoljstva oko uređenja
države (centralizam ili federalizam), bili su stalni izvor tenzija u
Skupštini Kraljevine SHS→20. juna 1928. atentat na hrvatske poslanike
(ubijena su dvojica dok je Stjepan Radić, predsjednik Hrvatske seljačke
stranke, nešto kasnije podlegao u Zagrebu)
-
atentat je poslužio kao
izgovor kralju da 6. januara 1929. godine zavede diktaturu→ukinuo je Ustav,
raspustio Parlament i zabranio rad svih nacionalnih stranaka→kralj je preuzeo
cjelokupnu vlast u zemlji
-
oktobra 1929. donesen je novi
Zakon o nazivu i podjeli Kraljevine na upravna područja→država je dobila novi
naziv – Kraljevina Jugoslavija, a svi njeni stanovnici nazivani su
Jugoslovenima
-
izvršena je nova podjela
države na 9 banovina, pri čemu nisu poštovane nikakve nacionalne, prirodne
niti historijske granice pojedinih područja
-
Bosna i Hercegovina je ušla u
sastav četiri banovine: Drinsku (Sarajevo), Vrbasku (Banja Luka), Primorsku
(Split) i Zetsku (Cetinje) →ovom podjelom izbrisane su njene višestoljetne
granice
-
septembra 1931. kralj je donio
novi Ustav Kraljevine koji je prozvan oktroirani ili nametnuti (situacija je
ostala nepromijenjena)
|
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.