nedjelja, 17. ožujka 2019.

HISTORIJA - Bosna i Hercegovina u vrijeme šestojanuarske diktature



PISMENA PRIPREMA ZA REALIZACIJU NASTAVNOG SATA

JU OŠ                                                
školska godina: 2012/2013.                                                                                                                                            
predmet:  Historija                            
razred: 9.               
redni broj časa:
nastavna cjelina – tema: Bosna i Hercegovina u 20. stoljeću
nastavna jedinica:  Bosna i Hercegovina u vrijeme šestojanuarske diktature

ZADACI NASTAVNE JEDINICE

OBRAZOVNI­
usvajanje znanja o političkim prilikama u Kraljevini SHS i sukobima u Parlamentu, usvajanje znanja o zavođenju šestojanuarske diktature i položaju BiH u tom razdoblju, usvajanje znanja o oktroiranom ustavu
ODGOJNI
razvijanje patriotskih osjećanja, osuda nasilja u svrhu ostvarenja političkih ciljeva
FUNKCIONALNI
razvijanje sposobnosti izdvajanja bitnih podataka, razvijanje sposobnosti uočavanja uzročno-posljedičnih veza, razvijanje sposobnosti upoređivanja i donošenja zaključaka, vježbanje rada na historijskom izvoru i njegove analize
                            

TIP ČASA
obrada
OBLICI RADA
frontalni, individualni                                                                                 
NASTAVNE METODE
metoda usmenog izlaganja i razgovora, tekst metoda, demonstracija, analiza slikovnog materijala
NASTAVNA SREDSTVA I POMAGALA
udžbenik, dodatna literatura, grafoskop, karta

PRIJEDLOG ARTIKULACIJE NASTAVNOG ČASA


UVOD

       Uvodni dio ćemo realizirati tako što ćemo se podsjetiti gradiva sa prethodnih časova, a koje je povezano sa današnjom nastavnom jedinicom. Neka od mogućih pitanja su: Kako je uređena Kraljevina SHS prema Vidovdanskom ustavu 1921. godine?  Šta znači parlamentarna monarhija? Oko čega je vođena glavna polemika kada je u pitanju uređenje države? Koje stranke nisu bile zadovoljne Vidovdanskim ustavom? Kakav je bio položaj Bosne i Hercegovine prema tom ustavu? Kada je i na koji način definitivno likvidirana pokrajinska uprava za Bosnu i Hercegovinu? Obrazloži posljedice tog čina. Potom ćemo najaviti da danas govorimo o Bosni i Hercegovini u vrijeme šestojanuarske diktature. Zamolit ćemo učenicu/učenika da pročita uvod u nastavnu jedinicu U/138, nakon čega ćemo otkriti naslov na već pripremljenoj grafofoliji.


GLAVNI DIO

       Obradu nastavne jedinice započet ćemo tako što ćemo učenicima/učenicima predstaviti političke odnose u Kraljevini SHS za vrijeme postojanja Vidovdanskog ustava. Sukob opozicije i vladinih predstavnika kulminirao je 1928. godine kada je izvršen atentat u Skupštini na poslanike Hrvatske seljačke stranke – istaći ćemo smrt Stjepana Radića i dolazak Vladka Mačeka na čelo HSS-a (zbog njegove kasnije uloge u podjeli Bosne i Hercegovine). Naglasit ćemo jaz koji se pojavio u Kraljevini SHS između pripadnika različitih naroda i posljedice koje će on izazvati. Učenice/učenici će potom analizirati pripadajući slikovni materijal.
       Nakon toga ćemo objasniti kako je kralj Aleksandar odlučio riješiti krizu uvođenjem diktature. Istaknuti da je podršku u tim nakanama našao u vojsci, pri čemu  upućujemo na fotografiju proglašenja diktature U/139, tražeći od učenica/učenika da usmeno odgovore na postavljeno pitanje. Potom ćemo zamoliti učenicu/učenika da glasno pročita dio Proklamacije kralja Aleksandra iz rubrike historijska čitanka U/140, nakon čega ćemo odgovarajući na postavljena pitanja izvršiti njenu analizu.  Objasnit ćemo politički program integralnog jugoslovenstva (Zakon o nazivu i podjeli Kraljevine na upravna područja: novi naziv države Kraljevina Jugoslavija – stanovništvo Jugosloveni,  podjela zemlje na 9 banovina, zabrana svih nacionalnih imena i političkih stranaka  s nacionalnim obilježjem). Posebno naglasiti kako i na koje banovine je bio podijeljen bosanskohercegovački teritorij, te historijske posljedice takve podjele. Uputit  ćemo učenike  da proanaliziraju  kartu U/140. Objasnit  ćemo kako su


novom podjelom izbrisane nacionalne granice i nacionalni nazivi pokrajina, čime se željelo afirmirati integralno jugoslavenstvo.
       Podnaslov Oktroirani ustav obradit ćemo metodom rada na tekstu. Zamolit ćemo tri učenice/učenika da čitaju pasus po pasus podnaslova. Nakon prvog pasusa uputit ćemo sve učenice/učenike da tiho pročitaju Preambulu ustava iz rubrike historijska čitanka U/141, nakon čega ćemo odgovarajući na pitanja izvršiti njenu analizu. Nakon pročitanog drugog pasusa tražićemo od učenika da navedu promjene koje su uvedene oktroiranim ustavom. Poslije trećeg pasusa,  zamolit ćemo sve učenice/učenike da tiho pročitaju izvod iz Sarajevskih punktacija koje su navedene u rubrici historijska čitanka U/142, nakon čega ćemo odgovarajući na pitanja izvršiti njihovu analizu.


ZAVRŠNI DIO

       Još jednom ćemo ponoviti najvažnije činjenice iz nastavne jedinice koju smo obradili kako bi provjerili stepen usvojenog znanja kod učenica/učenika. Ukoliko je potrebno, otkloniti odnosno poja-sniti eventualne nejasnoće nakon čega ćemo nekoliko učenica/učenika ocijeniti
       Za domaću zadaću napisati kraći esej na temu: Šta je za mene diktatura? Učenice/učenici koji žele dodatno proširiti znanje mogu to učiniti slijedeći upute iz zadatka U/142.


PLAN TABLE | GRAFOFOLIJE

BOSNA I HERCEGOVINA U VRIJEME ŠESTOJANUARSKE DIKTATURE

-        u nacionalnom pogledu, zvanično shvatanje je bilo da su Srbi, Hrvati i Slovenci tri plemena jednog naroda→drugi narodi, među kojima su i Bošnjaci nisu bili priznati
-        nezadovoljstva oko uređenja države (centralizam ili federalizam), bili su stalni izvor tenzija u Skupštini Kraljevine SHS→20. juna 1928. atentat na hrvatske poslanike (ubijena su dvojica dok je Stjepan Radić, predsjednik Hrvatske seljačke stranke, nešto kasnije podlegao u Zagrebu)
-        atentat je poslužio kao izgovor kralju da 6. januara 1929. godine zavede diktaturu→ukinuo je Ustav, raspustio Parlament i zabranio rad svih nacionalnih stranaka→kralj je preuzeo cjelokupnu vlast u zemlji
-        oktobra 1929. donesen je novi Zakon o nazivu i podjeli Kraljevine na upravna područja→država je dobila novi naziv – Kraljevina Jugoslavija, a svi njeni stanovnici nazivani su Jugoslovenima
-        izvršena je nova podjela države na 9 banovina, pri čemu nisu poštovane nikakve nacionalne, prirodne niti historijske granice pojedinih područja
-        Bosna i Hercegovina je ušla u sastav četiri banovine: Drinsku (Sarajevo), Vrbasku (Banja Luka), Primorsku (Split) i Zetsku (Cetinje) →ovom podjelom izbrisane su njene višestoljetne granice
-        septembra 1931. kralj je donio novi Ustav Kraljevine koji je prozvan oktroirani ili nametnuti (situacija je ostala nepromijenjena)



Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.