PISMENA
PRIPREMA ZA REALIZACIJU NASTAVNOG SATA
|
||
JU OŠ
|
školska godina: 2012/2013.
|
|
predmet:
Historija
|
razred: 9.
|
redni broj časa:
|
nastavna cjelina – tema: Bosna i
Hercegovina u 20. stoljeću
|
||
nastavna jedinica: Sukob Tito–Staljin
i period samoupravljanja
|
||
ZADACI NASTAVNE JEDINICE
|
|
OBRAZOVNI
|
stjecanje
znanja o uzrocima i posljedicama sukoba Tito–Staljin, upoznavanje učenica/učenika
sa razlozima izbijanja Cazinske bune i njenim posljedicama, stjecanje znanja
o uvođenju samoupravljanja kao novog privrednog modela u Jugoslaviji,
upoznavanje učenica/učenika sa nacionalnim priznanjem Muslimana/Bošnjaka i
ustavom iz 1974. godine
|
ODGOJNI
|
osuditi kult ličnosti i
progon političkih neistomišljenika, istaknuti prednosti demokracije naspram
jednostranačja, osuditi obračun komunista sa učesnicima Cazinske bune i stanovništvom
tog kraja, razvijati sposobnost učenica/učenika
da upoznaju historiju iz različitih historijskih izvora, razvijati pozitivan odnos prema
nacionalnom priznanju Muslimana/Bošnjaka kao bitnom faktoru stabilnosti Bosne
i Hercegovine i njenog razvoja
|
FUNKCIONALNI
|
vježbanje
snalaženja u vremenu i prostoru, razvijanje sposobnosti uočavanja
uzročno-posljedičnih veza, vježbanje samostalnog opisivanja slikovnih izvora,
razvijanje sposobnosti izdvajanja bitnih podataka
|
TIP ČASA
|
obrada
|
OBLICI RADA
|
frontalni, individualni
|
NASTAVNE METODE
|
metoda usmenog
izlaganja i razgovora, demonstracija, analiza slikovnog materijala
|
NASTAVNA SREDSTVA I POMAGALA
|
udžbenik, dodatna literatura, grafoskop
|
PRIJEDLOG
ARTIKULACIJE NASTAVNOG ČASA
|
UVOD
Uvodni dio
realiziramo tako što ćemo se podsjetiti gradiva sa prethodnih časova, a koje
je povezano sa današnjom nastavnom jedinicom. Neka od mogućih pitanja su: Koja
je zemlja bila prva socijalistička zemlja u svijetu? Navedi karakteristike
privrede socijalističkog sistema? (planska privreda, državno vlasništvo,
ograničeno privatno vlasništvo). Zaključak: privredni i politički sistem u
Jugoslaviji, nastao je po uzoru na SSSR, kojeg je predvodio Staljin.
Potom najavljujemo da
ćemo danas govoriti o Sukobu Tita i Staljina te periodu samoupravljanja. Zamolit
ćemo učenicu/učenika da pročita uvod u nastavnu jedinicu U/170, nakon čega
ćemo otkriti naslov na već pripremljenoj grafofoliji.
|
GLAVNI DIO
Metodom usmenog
izlaganja predstavit ćemo učenicama/učenicima uzroke, tok i posljedice sukoba
Tito–Staljin. Učenicama/učenicima ćemo navesti posljedice tog sukoba u vidu
okretanja Jugoslavije prema zapadu i kasnijeg stvaranja pokreta nesvrstanih. Objasnit
ćemo šta je to Informbiro i zašto dolazi do podjele unutar KPJ na članove
odane Titu i informbiroovce koji su podržavali Staljina. Objasnit ćemo šta se
događalo sa staljinovim pristašama, ali i brojnim nevinim ljudima u zatvoru na
Golom otoku. Uputit ćemo učenice/učenike na fotografiju U/171, a potom
ćemo zamoliti učenicu/učenika da
glasno pročita tekst iz rubrike historijska čitanka U/171, nakon čega ćemo
metodom razgovora izvršiti njegovu analizu i odgovoriti na postavljena pitanja.
U nastavku časa
pojasnit ćemo zašto je u Cazinskoj krajini došlo do bune bošnjačkog i srpskog
stanovništva protiv socijalističke vlasti u Jugoslaviji, te kako je ona
ugušena. Uputit ćemo učenice/ uče-nike na tekst u rubrici historijska čitanka
U/172 nakon čega ćemo izvršiti njegovu analizu.
|
Podnaslov Samoupravljanje obradit ćemo
metodom rada na tekstu. Po jedna učenica ili učenik glasno će čitati pasus po
pasus podnaslova. Nakon svakog pasusa povešćemo diskusiju postavljenjem
pitanja. Neka od mogućih pitanja su:
-
Koje su bile
karakteristike jugoslovenskog privrednog sistema prvih godina poslije Drugog
svjetskog rata?
-
Navedi
karakteristike samoupravnog privrednog modela koji je uveden u Jugoslaviji
1950. godine.
-
Koje promjene
su uvedene ustavom iz 1963. godine?
Uputit ćemo učenice/učenike na grb SFRJ
sa uputama da pročitaju pripadajući tekst, nakon čega ćemo zajednički odgovoriti
na postavljena pitanja
Pred kraj obrade nastavne jedinice
predstavit ćemo proces nacionalnog priznanja Bošnjaka pod imenom Muslimani.
Objasnit ćemo zašto su se komunisti odlučili baš za to ime, a ne za jedino
ispravno – Bošnjaci. Također ćemo predstaviti i promjene koje su ozakonjene
ustavom iz 1974. godine, objasnivši zašto je taj ustav postao smetnja svim
unitarističkim i centralističkim snagama koje su vodile raspadu države. Cjelokupno
izlaganje popratićemo analizom slikovnog materijala U/173 i U/174, tražeći od
učenica/učenika da njegovom analizom razvijaju kritičko mišljenje i diskusiju
u razredu.
|
ZAVRŠNI
DIO
Još jednom ćemo ponoviti najvažnije činjenice iz nastavne jedinice koju smo obradili kako bi provjerili stepen usvojenog znanja kod učenica/učenika. Ukoliko je potrebno, otkloniti odnosno pojasniti eventualne nejasnoće nakon čega ćemo nekoliko učenica/učenika ocijeniti. Za domaću zadaću odgovoriti na pitanja U/174. Učenice/učenici koji žele
proširiti znanje mogu to učiniti prema uputama zadatka U/174. Pri tome će morati da: zapišu šta im je to najvažnije u filmu; objasne
zašto im je baš to najvažnije; razmisle i zapišu koje znanje mogu povezati s filmom; navedu koji se osjećaji javljaju u njima nakon
pogledanog filma i objasne zašto se tako osjećaju; zapišu svoj vlastiti stav o filmu te objasne zašto tako misle.
|
PLAN TABLE | GRAFOFOLIJE
SUKOB TITO – STALJIN I
PERIOD SAMOUPRAVLJANJA
-
1948. sukob Tito –
Staljin→uzrok:
težnja KPJ i Tita da sačuvaju nezavisnost čemu se Staljin protivio→manji
dio članstva KPJ podržao Staljina, zbog čega su hapšeni i upućivani na
"prevaspitavanje" na Goli otok
-
posljedica sukoba: izolacija
Jugoslavije od strane SSSR-a i ostalih socijalističkih zemalja
-
maja 1950. Cazinska
buna→učesnici:
bošnjački i srpski seljaci→uzrok: prisilan otkup i
otimačina poljoprivrednih proizvoda, prisilan rad i brutalno ponašanje
komunističkih vlasti→vođe:
Ale Čović, Mile Devrnja i Milan Božić – svi strijeljani
-
1950. uvodi se samoupravljanje
u kojem je vlasništvo na tvornicama bilo društveno, a ne državno kao u SSSR-u→radnici
sami upravljali procesom proizvodnje preko Radničkih savjeta→članovi
Savjeta mogli biti samo komunisti
-
1952. KPJ mijenja naziv u
Savez Komunista Jugoslavije
-
1963. donesen novi Ustav –
umjesto FNRJ država nazvana Socijalistička federativna republika Jugoslavija
(SFRJ) → SR BiH
-
1971. na popisu stanovništva Bošnjaci
definitivno priznati kao nacija pod imenom Muslimani
-
1974. donesen treći po redu
Ustav SFRJ→republike
definirane kao države, a pokrajine u sastavu Srbije dobile široku autonomiju,
potvrđeno je pravo svakog naroda na samoodređenje uključujući i pravo na
odcjepljenje→ovaj
Ustav je poslužio BiH da 1992. proglasi svoju samostalnost
|
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.