nedjelja, 17. ožujka 2019.

KNJIŽEVNOST - SMRT OMERA I MERIME, NARODNA BALADA


P R I P R E M A

Datum:                                                                                               Školska _______ godina
Škola:

Predmet: Bosanski, hrvatski i srpski jezik i književnost

Nastavnik:

NASTAVNA JEDINICA:
SMRT OMERA I MERIME, NARODNA BALADA

Nastavna oblast: Književnost

Razred: VII


PRIJE OBRADE NASTAVNE JEDINICE

MOTIVACIJA
Ova nastavna jedinica značajna je zbog uočavanja:
-        bogatstva narodne/usmene književnosti,
-        razvijanja ljubavi prema tradiciji, baštini i lijepoj pjesmi uopće,
-        spoznaje ljepote književnog djela,
-        razvijanja mašte i logičkog zaključivanja,
-        uočavanja društvenih i porodičnih odnosa,
-        značaja ljubavi kao jedinog smisla u životu.

CILJEVI
-        pojam balade, kao popularne vrste narodne književnosti,
-        tematsko-motivski elementi balade,
-        kompozicija i stilsko-izražajna sredstva,
-        isprepletenost epskih i lirskih elemenata u baladama,
-        karakteristični, nagli i tragični kraj u baladama,
-        odnosi u društvu i porodici nedak i sad.

PREDUSLOVI
Za ovaj čas bilo bi poželjno da učenici poznaju:
-        još neke balade kako bi mogli uočiti sve zajedničke odlike, društvene i socijalne prilike  nekad i sad.

RESURSI
-        materijal za igru asocijacija, nastavni listići, stikeri za tehniku izlaznih kartica. Kartice za grupisanje.

GRUPISANJE
-        podijeliti učenike u pet grupa, u grupama 4-5 učenika ako je to moguće.

VRIJEME
E – 10' - Igra asocijacija i ponavljanje najznačajnijih karakteristika balade
R – 20' – Rad u grupama
E – 15' – Prezentacija i tehnika izlaznih kartica
OBRADA NASTAVNE JEDINICE

EVOKACIJA 10'

Kako bismo igru izveli u predviđenom vremenu pripremit ćemo sve prije početka časa. Učenici će otkrivati polja, jedno po jedno: npr. A1 ili C4 i sl.

Otkrivena polja će ih upućivati na rješenje stupca a ista na rješenje kompletnog pojma.

Ovako bi trebala da izgleda tabela na početku časa s tim što će polja biti prekrivena listovima ispod kojih se kriju pojmovi:

A1
B1
C1
D1
A2
B2
C2
D2
A3
B3
C3
D3
A4
B4
C4
D4

STUPAC A
STUPAC B
STUPAC C
STUPAC D

KONAČNO RJEŠENJE

Učenik ima pravo otkriti samo jedno polje nakon čega može ponuditi rješenje. Da bi igra uspjela bilo bi najbolje podijeliti učenike u grupe pa da se učenici javljaju iz grupa utvrđenim redoslijedom.
Na kraju igre tabela  bi trebala izgledati ovako:

Na prvi pogled
Umjetnička
Pred spavanje
Vrsta drame
Je slijepa
Narodna
Pričam ti
Suze i patnja
Zaborava nema
Lirska
Klasične starine
Tragos – stari Grci
Besmrtna
Epska
Epska vrsta
Nesreća

LJUBAV
PJESMA
PRIČA
TRAGEDIJA

B   A   L   A   D   A


Prilikom otkrivanja konačnog rješenja ponovit ćemo ono što znamo o baladama:

-       epsko-lirska vrsta sa naglašenim osjećanjima,
-       dramskim sukobom,
-       naglim završetkom, tj. tragičnim krajem likova,
-       balada UVIJEK završava tragično,
-       pisana narodnim jezikom.

 RAZUMIJEVANJE ZNAČENJA 25'

Prije podjele nastavnih listića za rad po grupama, izražajno pročitamo baladu.

I listić

1.   Na koji način se Omer ženi Fatimom?
2.   Šta znači epitet pobjedljiva uz imenicu majka?
3.   Da bi zaštitio Fatu, šta čini Omer? Zašto je naziva žalosnom?
4.   Na samoljepljivi listić napisati vlastiti stih, izreku, misao, svoj stav  o ljubavi. Na kraju časa pri izlasku zalijepiti stikere na tablu u obliku srca.

II listić

1.     Kako Merima reagira na Omerovu ženidbu i majčine riječi o Omerovoj sreći?
2.     Da li je iko došao i do kakve sreće? Zbog čega?
3.     Kako objašnjavate glagol tuku u stihu: „Tu se tuku do dvije stare majke i proklinju i staro i mlado ko rastavi i milo i drago.“
4.     Na samoljepljivi listić napisati vlastiti stih, izreku, misao, svoj stav  o ljubavi. Na kraju časa pri izlasku zalijepiti stikere na tablu u obliku srca.





III listić

1.       Od ponuđenih naslova sačini kompoziciju pjesme i razvrstaj ih na: uvod, zaplet, vrhunac, peripetiju i rasplet:
-       Ljubav Omera i Merime,
-       Poruka (pismo) Omerovoj majci,
-       Zabrana njihove ljubavi,
-       Omerova ženidba Fatom,
-       Smrt Omera i Merime.
2.       Koristeći se tehnikom DVOSTRUKO VOĐENOG DNEVNIKA izabrati dva citata i napisati komentare,
3.       Na samoljepljivi listić napisati vlastiti stih, izreku, misao, svoj stav  o ljubavi. Na kraju časa pri izlasku zalijepiti stikere na tablu u obliku srca.

IV listić

Odredi:
a)   temu pjesme,
b)   ideju,
c)   analiziraj likove (Omera, Omerovu majku i Merimu) i potkrijepi primjerima (citatima) iz pjesme. Analizu likova slikovito prikazato koristeći se tehnikom GROZD.

- Na samoljepljivi listić napisati vlastiti stih, izreku, misao, svoj stav  o ljubavi. Na kraju časa pri izlasku zalijepiti stikere na tablu u obliku srca.


V listić

1.   Ova pjesma ima elemente sva tri književna roda: epskog, lirskog i dramskog. (Navedi neke osobine ovih rodova koje prepoznaješ u samoj pjesmi i upiši ih u T-tabelu)
2.   Na samoljepljivi listić napisati vlastiti stih, izreku, misao, svoj stav  o ljubavi. Na kraju časa pri izlasku zalijepiti stikere na tablu u obliku srca.




REFLEKSIJA 15'

U ovom dijelu časa zamolit ćemo predstavnike grupa da nam ukratko prezentiraju svoj rad. Ostale grupe pomno prate, dopunjuju i diskutiraju oko prezentiranih stavova. Poticati učenike na diskusiju, tražiti stav više, („Šta ostali misle? Jeste li se složili svi u grupi oko tog stava?“...)

Izlaganja bi trebala dati i konačne zaključke:

Tema: Ljubav kao jedino bogatstvo i smisao života.
Porodični odnosi i nekadašnji običaji kada su roditelji birali supružnike svojoj djeci vodeći računa o statusu, imetku a bez pristanka mladenaca.

Ideja: Život bez ljubavi nema smisla.
Nije blago ni srebro ni zlato već je blago što je srcu drago.
Ljubav se ne kupuje.

POSLIJE OBRADE NASTAVNE JEDINICE

U biblioteci, nekim antologijama ili drugim izvorima pronaći još neku baladu, uporediti, prepoznati zajedničke elemente.








Pregledao:
_______________


Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.