P R I P R E M A
Datum: Školska _______ godina
Škola:
Predmet:
Bosanski, hrvatski i srpski jezik i književnost
Nastavnik:
NASTAVNA JEDINICA:
SMRT OMERA I MERIME,
NARODNA BALADA
Nastavna
oblast: Književnost
Razred: VII
PRIJE OBRADE NASTAVNE JEDINICE
MOTIVACIJA
Ova nastavna
jedinica značajna je zbog uočavanja:
-
bogatstva
narodne/usmene književnosti,
-
razvijanja
ljubavi prema tradiciji, baštini i lijepoj pjesmi uopće,
-
spoznaje
ljepote književnog djela,
-
razvijanja
mašte i logičkog zaključivanja,
-
uočavanja
društvenih i porodičnih odnosa,
-
značaja
ljubavi kao jedinog smisla u životu.
CILJEVI
-
pojam
balade, kao popularne vrste narodne književnosti,
-
tematsko-motivski
elementi balade,
-
kompozicija
i stilsko-izražajna sredstva,
-
isprepletenost
epskih i lirskih elemenata u baladama,
-
karakteristični,
nagli i tragični kraj u baladama,
-
odnosi
u društvu i porodici nedak i sad.
PREDUSLOVI
Za ovaj čas
bilo bi poželjno da učenici poznaju:
-
još
neke balade kako bi mogli uočiti sve zajedničke odlike, društvene i socijalne
prilike nekad i sad.
RESURSI
-
materijal
za igru asocijacija, nastavni listići, stikeri za tehniku izlaznih kartica.
Kartice za grupisanje.
GRUPISANJE
-
podijeliti
učenike u pet grupa, u grupama 4-5 učenika ako je to moguće.
VRIJEME
E – 10' -
Igra asocijacija i ponavljanje najznačajnijih karakteristika balade
R – 20' – Rad
u grupama
E – 15' –
Prezentacija i tehnika izlaznih kartica
OBRADA NASTAVNE JEDINICE
EVOKACIJA 10'
Kako bismo igru izveli u predviđenom vremenu pripremit
ćemo sve prije početka časa. Učenici će otkrivati polja, jedno po jedno: npr.
A1 ili C4 i sl.
Otkrivena polja će ih upućivati na rješenje stupca a
ista na rješenje kompletnog pojma.
Ovako bi trebala da izgleda tabela na početku časa s
tim što će polja biti prekrivena listovima ispod kojih se kriju pojmovi:
|
A1
|
B1
|
C1
|
D1
|
|
A2
|
B2
|
C2
|
D2
|
|
A3
|
B3
|
C3
|
D3
|
|
A4
|
B4
|
C4
|
D4
|
|
STUPAC A
|
STUPAC B
|
STUPAC C
|
STUPAC D
|
|
KONAČNO RJEŠENJE
|
Učenik ima pravo otkriti samo jedno polje nakon čega
može ponuditi rješenje. Da bi igra uspjela bilo bi najbolje podijeliti učenike
u grupe pa da se učenici javljaju iz grupa utvrđenim redoslijedom.
Na kraju igre tabela
bi trebala izgledati ovako:
|
Na prvi pogled
|
Umjetnička
|
Pred spavanje
|
Vrsta drame
|
|
Je slijepa
|
Narodna
|
Pričam ti
|
Suze i patnja
|
|
Zaborava nema
|
Lirska
|
Klasične starine
|
Tragos – stari Grci
|
|
Besmrtna
|
Epska
|
Epska vrsta
|
Nesreća
|
|
LJUBAV
|
PJESMA
|
PRIČA
|
TRAGEDIJA
|
|
B A
L A D
A
|
Prilikom otkrivanja konačnog rješenja ponovit ćemo ono
što znamo o baladama:
- epsko-lirska vrsta sa naglašenim
osjećanjima,
- dramskim sukobom,
- naglim završetkom, tj. tragičnim
krajem likova,
- balada UVIJEK završava tragično,
- pisana narodnim jezikom.
RAZUMIJEVANJE ZNAČENJA 25'
Prije podjele nastavnih listića za rad po grupama,
izražajno pročitamo baladu.
I listić
1. Na koji način se Omer ženi Fatimom?
2. Šta znači epitet pobjedljiva uz
imenicu majka?
3. Da bi zaštitio Fatu, šta čini Omer?
Zašto je naziva žalosnom?
4. Na samoljepljivi listić napisati
vlastiti stih, izreku, misao, svoj stav
o ljubavi. Na kraju časa pri izlasku zalijepiti stikere na tablu u
obliku srca.
II listić
1. Kako Merima reagira na Omerovu ženidbu
i majčine riječi o Omerovoj sreći?
2. Da li je iko došao i do kakve sreće? Zbog
čega?
3. Kako objašnjavate glagol tuku u stihu:
„Tu se tuku do dvije stare majke i proklinju i staro i mlado ko rastavi i milo
i drago.“
4. Na samoljepljivi listić napisati
vlastiti stih, izreku, misao, svoj stav
o ljubavi. Na kraju časa pri izlasku zalijepiti stikere na tablu u
obliku srca.
III listić
1. Od ponuđenih naslova sačini
kompoziciju pjesme i razvrstaj ih na: uvod, zaplet, vrhunac, peripetiju i
rasplet:
- Ljubav Omera i Merime,
- Poruka (pismo) Omerovoj majci,
- Zabrana njihove ljubavi,
- Omerova ženidba Fatom,
- Smrt Omera i Merime.
2. Koristeći se tehnikom DVOSTRUKO
VOĐENOG DNEVNIKA izabrati dva citata i napisati komentare,
3. Na samoljepljivi listić napisati
vlastiti stih, izreku, misao, svoj stav
o ljubavi. Na kraju časa pri izlasku zalijepiti stikere na tablu u
obliku srca.
IV listić
Odredi:
a) temu pjesme,
b) ideju,
c) analiziraj likove (Omera, Omerovu
majku i Merimu) i potkrijepi primjerima (citatima) iz pjesme. Analizu likova
slikovito prikazato koristeći se tehnikom GROZD.
- Na samoljepljivi listić napisati
vlastiti stih, izreku, misao, svoj stav
o ljubavi. Na kraju časa pri izlasku zalijepiti stikere na tablu u
obliku srca.
V listić
1. Ova pjesma ima elemente sva tri
književna roda: epskog, lirskog i
dramskog. (Navedi neke osobine ovih rodova koje prepoznaješ u samoj pjesmi
i upiši ih u T-tabelu)
2. Na samoljepljivi listić napisati
vlastiti stih, izreku, misao, svoj stav
o ljubavi. Na kraju časa pri izlasku zalijepiti stikere na tablu u
obliku srca.
REFLEKSIJA 15'
U ovom dijelu časa zamolit ćemo predstavnike grupa da
nam ukratko prezentiraju svoj rad. Ostale grupe pomno prate, dopunjuju i
diskutiraju oko prezentiranih stavova. Poticati učenike na diskusiju, tražiti
stav više, („Šta ostali misle? Jeste li se složili svi u grupi oko tog
stava?“...)
Izlaganja bi trebala dati i konačne zaključke:
Tema: Ljubav kao jedino bogatstvo i smisao života.
Porodični odnosi i nekadašnji običaji kada su
roditelji birali supružnike svojoj djeci vodeći računa o statusu, imetku a bez
pristanka mladenaca.
Ideja: Život bez ljubavi nema smisla.
Nije blago ni srebro ni zlato već je blago što je srcu
drago.
Ljubav se ne kupuje.
POSLIJE OBRADE NASTAVNE
JEDINICE
U biblioteci, nekim antologijama ili drugim izvorima
pronaći još neku baladu, uporediti, prepoznati zajedničke elemente.
Pregledao:
_______________
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.