PISANA PRIPREMA ZA NASTAVU
HRVATSKOGA JEZIKA
Škola:
|
|
Ime i prezime
učitelja:
|
|
Razredni odjel:
6.
|
Redni broj sata:
|
Mjesto i datum:
|
Naziv nastavne jedinice:
|
REČENIČNI I PRAVOPISNI
ZNAKOVI:
TROTOČKA, IZOSTAVNIK,
CRTICA, ZAGRADE
|
Nastavno područje:
|
JEZIK.
|
Nastavni oblici:
|
Tip nastavnoga sata:
|
Nastavni materijali:
|
čelni rad,
pojedinačni rad.
|
obrada (A).
|
nastavni listići.
|
Ključni pojmovi:
|
trotočka, izostavnik, crtica, zagrade.
|
Operacionalizirani cilj:
|
razumjeti ulogu
trotočke, izostavnika, crtice i zagrada, pravilno ih pisati
i znati ostvariti u čitanju.
|
Zadaće sata:
|
Učenik će:
|
a) obrazovne
|
- razumjeti
razliku između rečeničnih i pravopisnih znakova
- prepoznati
trotočku, izostavnik, crticu i zagrade u tekstu
- znati pravila
o pisanju trotočke, izostavnika, crtice i zagrada
- znati
pravilno pisati trotočku, izostavnik, crticu i zagrade
- znati
pravilno čitati tekstove poštujući rečenične znakove u njima
|
b) odgojne
|
- osvijestiti
potrebu usvajanja pravopisne norme radi uporabe
u svakodnevnoj pisanoj komunikaciji
- razvijati
svijest o važnosti razumljivog i jasnog načina izražavanja
|
c) funkcionalne
|
- razvijati
logičko i apstraktno mišljenje (zapažanje, uspoređivanje, povezivanje,
izdvajanje bitnoga i nebitnoga, zaključivanje, sažimanje)
|
d) komunikacijske
|
- usvajati i
ovladavati sposobnostima aktivnoga slušanja sugovornika te govorenja i
pisanja standardnim jezikom.
|
Domaća zadaća:
|
riješiti zadatke
u radnoj bilježnici.
|
Tijek sata (artikulacija)
|
1. Uvodni dio sata
a) Učenici rješavaju
motivacijski listić.
Provjera rješenja i razgovor o rečeničnim
i pravopisnim znakovima upotrijebljenim u tekstu.
Je
li lako čitati tekst bez rečeničnih i pravopisnih znakova?
b) Učenici
slušaju najavu teme i polazni tekst. Razgovaraju o pročitanom tekstu.
2. Glavni dio sata
a) Rečenični i
pravopisni znakovi
Na primjeru točke objašnjava se razlika
između rečeničnih i pravopisnih znakova.
b) Samostalan
učenički rad – učenici čitaju u sebi dio teksta o novom rečeničnom znaku –
crtici.
Nakon čitanja učenici govore u kojim se situacijama piše crtica.
Učitelj daje primjere i učenici određuju
razloge pisanja crtice u svakom primjeru.
Zapisivanje u bilježnicu.
Učitelj upozorava učenike na pogrešnu
uporabu crtice.
c) Samostalan
učenički rad – učenici u sebi čitaju dio teksta o pisanju zagrada.
Iznose nove spoznaje pročitane u tekstu.
Učitelj pokazuje primjere rečenica sa
zagradama i učenici određuju razloge pisanja zagrada
u svakom primjeru.
Zapisivanje u bilježnice.
d) Samostalan
učenički rad – u sebi čitaju dio teksta o pisanju trotočke.
Iznose nove spoznaje pročitane u tekstu.
Učitelj pokazuje primjere rečenica s
trotočkom i učenici određuju razloge pisanja trotočke.
Zapisivanje u bilježnice.
e) Samostalan
učenički rad – u sebi čitaju dio teksta o pisanju izostavnika.
Iznose kada se piše izostavnik. Zapisuju
u bilježnicu.
3. Završni dio sata
a) Jedan učenik
čita sažetak u udžbeniku.
b) Rješavaju
kratak listić za provjeru. Zamjenjuju listiće i provjeravaju i vrednuju
točnost odgovora.
c) Zadavanje
zadataka iz radne bilježnice za domaću zadaću.
|
Plan ploče
|
Rečenični i pravopisni
znakovi
U 19. st. izgrađena je
stara gradska jezgra.
pravopisni
znak
rečenični znak
iza
rednog broja i kratica
kraj izjavne rečenice
CRTICA
dulja stanka;
zamjenjuje zareze, zagrade, navodnike
|
Zahtjevniji planinari – željni uživanja
u svježem zraku i prekrasnoj prirodi – mogu se popeti na Japetić.
|
izricanje
neočekivanosti
|
Volio je Samobor, a bio je – Slavonac.
|
zamjenjuje
prijedloge od – do
|
Udaljen je od Zagreba 15 – 20 kilometara.
|
označava
udaljenost između dvaju mjesta i smjer kretanja
|
Na relaciji Samobor – Zagreb voze tri
autobusne linije.
|
Radno vrijeme: od 8 – 16 sati. NETOČNO
Radno vrijeme: od 8 do 16 sati. TOČNO
Radno vrijeme: 8 – 16 sati. TOČNO
ZAGRADE
objašnjenje ili
naknadno dodavanje
|
U blizini glavnoga grada (otprilike
dvadesetak kilometara udaljen) smjestio se Samobor.
|
didaskalije u
dramskom tekstu
|
GRADSKI SUDAC (promrmlja): Nismo mi Bedaci, mi smo
Bedakovci.
|
skraćeno
izricanje dvostrukih oblika riječi
|
s(a), kad(a), lijepog(a)
|
TROTOČKA
prekid
nabrajanja
|
Možete se popeti na Japetić, Okić,
Veliki dol, Oštrc...
|
nepotpun ili
izostavljen tekst
|
... Samobor je... grudobran i bedem
hrvatstva...
|
isprekidan
govor, dulje stanke
u govoru
|
Nisam siguran... skrenite lijevo... ili
možda ipak desno...
|
IZOSTAVNIK (APOSTROF)
izostavljeno
slovo
|
Vrijedi l' doći u Samobor?
|
Uživat' ćemo u samoborskim kremšnitama. NETOČNO
Trč'o sam k'o vjetar.
Uživat ćemo u samoborskim kremšnitama. TOČNO Trčao sam kao
vjetar.
Izostavnik se ne
piše na kraju krnjeg infinitiva (uživat
ćemo) ni kod stezanja samoglasnika (trčo,
ko).
Oblici trčo, ko nisu književni, pravilno je trčao, kao.
|
Postupci i oblici vrednovanja i
samovrednovanja
|
– provjera
rješenja motivacijskoga listića
– usmeno
izražavanje – provjera razumijevanja pročitanoga teksta i točnosti odgovora
na postavljena
pitanja
– provjera rješenja
listića za provjeru
|
|
|
|
|
Plan ploče I.
Rečenični i pravopisni znakovi
U 19.
st. izgrađena je stara gradska
jezgra.
pravopisni znak rečenični
znak
iza rednog broja i kratica kraj izjavne rečenice
Crtica i zagrade
CRTICA
dulja stanka;
zamjenjuje zareze, zagrade, navodnike
|
Zahtjevniji planinari –
željni uživanja u svježem zraku i prekrasnoj prirodi – mogu se popeti na Japetić.
|
izricanje
neočekivanosti
|
Volio je Samobor, a bio je –
Slavonac.
|
zamjenjuje
prijedloge od – do
|
Udaljen je od Zagreba 15 –
20 kilometara.
|
označava
udaljenost između
dvaju mjesta i smjer kretanja
|
Na relaciji Samobor – Zagreb voze tri autobusne linije.
|
PAZI! Radno
vrijeme: od 8 – 16 sati. NETOČNO
Radno vrijeme: od 8 do 16 sati. TOČNO
Radno vrijeme: 8 – 16 sati. TOČNO
ZAGRADE
objašnjenje ili
naknadno dodavanje
|
U blizini glavnoga grada (otprilike dvadesetak kilometara udaljen) smjestio se Samobor.
|
didaskalije u
dramskom tekstu
|
GRADSKI SUDAC (promrmlja): Nismo mi Bedaci, mi smo Bedakovci.
|
skraćeno
izricanje dvostrukih oblika riječi
|
s(a), kad(a), lijepog(a)
|
Plan ploče II.
Trotočka i izostavnik
TROTOČKA
prekid nabrajanja
|
Možete se popeti na Japetić, Okić, Veliki
dol, Oštrc...
|
nepotpun ili
izostavljen tekst
|
... Samobor je... grudobran i bedem hrvatstva...
|
isprekidan govor,
dulje stanke u
govoru
|
Nisam siguran... skrenite lijevo...
ili možda ipak desno...
|
IZOSTAVNIK (APOSTROF)
izostavljeno
slovo
|
Vrijedi l' doći u Samobor ?
|
PAZI!
Uživat' ćemo u samoborskim kremšnitama. NETOČNO Uživat
ćemo u samoborskim kremšnitama. TOČNO Trč'o sam k'o
vjetar. NETOČNO
Trčao sam kao vjetar. TOČNO
Izostavnik se ne
piše na kraju krnjeg infinitiva (uživat
ćemo) ni pri stezanju samoglasnika (trčo,
ko).
Oblici trčo, ko nisu književni, pravilno je trčao,
kao.
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.