PISANA PRIPREMA ZA NASTAVU
HRVATSKOGA JEZIKA
Škola:
|
|
Ime i prezime
učitelja:
|
|
Razredni odjel:
6.
|
Redni broj sata:
|
Mjesto i datum:
|
Naziv nastavne jedinice:
|
POČETCI HRVATSKE PISMENOSTI
|
Nastavno područje:
|
JEZIK.
|
Nastavni oblici:
|
Tip nastavnoga sata:
|
Nastavni materijali:
|
čelni rad, rad u
paru, pojedinačni.
|
obrada (A).
|
nastavni listići,
pregled u .ppt formatu.
|
Ključni pojmovi:
|
hrvatska pisma: latinica,
glagoljica, ćirilica; Bašćanska ploča,
prvotisak.
|
Operacionalizirani cilj:
|
razumjeti,
osvijestiti i prihvatiti stajalište o važnosti upoznavanja hrvatske prošlosti
i povijesti hrvatskoga jezika radi boljega razumijevanja današnjega stanja u
hrvatskom jeziku.
|
Zadaće sata:
|
Učenik će:
|
a) obrazovne
|
- znati
imenovati tri pisma kojima su Hrvati pisali u prošlosti
- znati
prepoznati i razlikovati glagoljicu, ćirilicu i latinicu
- navesti
osnovne podatke o trima pismima (iz kojega stoljeća potječu najstariji
spomenici pisani tim pismom i naziv najstarijega spomenika pisana tim
pismom)
- znati osnovne
podatke o Bašćanskoj ploči
- znati
osnovne podatke o Misalu po zakonu rimskoga dvora
|
b) odgojne
|
- razvijati
poštovanje prema pisanim spomenicima hrvatske kulture te svijest o
važnosti poznavanja osnovnih povijesnih činjenica o razvoju hrvatskoga
jezika
- razvijati
svijest o važnosti čuvanja jezične baštine
- razvijati
domoljubne osjećaje
|
c) funkcionalne
|
- razvijati
logičko i apstraktno mišljenje (zapažanje, uspoređivanje, povezivanje
spoznaja usvojenih na nastavi povijesti s novim spoznajama, izdvajanje
bitnoga i nebitnoga, zaključivanje, sažimanje)
- razvijati
sposobnosti praćenja predavanja u .ppt formatu.
|
d) komunikacijske
|
- usvajati i
ovladavati sposobnostima aktivnoga slušanja sugovornika te govorenja i pisanja standardnim
jezikom.
|
Domaća zadaća:
|
riješiti zadatke
u radnoj bilježnici; izborno: napisati svoje ime i prezime
glagoljicom.
|
Tijek sata (artikulacija)
|
1. Uvodni dio sata
a) Učenici
rješavaju motivacijski listić.
Provjera rješenja i razgovor o vrstama
pisama.
b) Ponavljanje
prethodnih znanja – povezivanje s nastavom povijesti. U razgovoru učenici
iznose što
znaju o dolasku Hrvata na ove prostore i
o prvim hrvatskim vladarima.
c) Učenici
slušaju najavu teme i polazni tekst. Razgovaraju o pročitanom tekstu.
2. Glavni dio sata
a) Samostalan učenički
rad – učenici čitaju u sebi poglavlje u udžbeniku o pismima i jezicima kojima
su pisali Hrvati u svojoj prošlosti.
Provjera razumijevanja pročitanoga.
Odgovaraju na učiteljeva pitanja. Zaključke učitelj zapisuje na
ploču, a učenici pišu u bilježnice.
b) Samostalan
učenički rad – učenici u sebi čitaju poglavlje u udžbeniku o prvim pisanim
spomenicima.
U razgovoru odgovaraju na učiteljeva
pitanja. Učitelj zapisuje na ploču nazive spomenika, vrijeme
nastanka i pismo kojim su pisani.
Učenici prepisuju u bilježnice.
c) Samostalan
učenički rad – učenici u sebi čitaju u udžbeniku poglavlje o prvoj tiskanoj
knjizi.
Samostalno zapisuju podatak u bilježnice.
Provjerava se točnost rješenja zadatka.
d) Učenici prate
pregled jezičnopovijesnoga gradiva u .ppt formatu i na fotografijama
prepoznaju
klesane i rukopisne spomenike pismenosti
te hrvatski prvotisak – Misal po zakonu rimskoga dvora.
Usmeno donose zaključak o neprocjenjivoj
vrijednosti srednjovjekovne hrvatske kulturne baštine.
Za znalce – usvajaju pojam inkunabula.
3. Završni dio sata
a) Jedan učenik
čita sažetak u udžbeniku.
b) Rješavaju
kratak listić za provjeru. Zamjenjuju listiće i provjeravaju i vrednuju
točnost odgovora.
c) Zadavanje
zadataka iz radne bilježnice za domaću zadaću. Izborno: napisati svoje ime i
prezime
glagoljicom.
|
Plan ploče
|
Početci hrvatske
pismenosti
– tri pisma:
uglata glagoljica – od 11. st.
hrvatska ćirilica
(bosančica) – od 12. st.
latinica – od 14. st.
– tri jezika: latinski
hrvatskostaroslavenski
(hrvatskocrkvenoslavenski)
hrvatski
– spomenici hrvatske pismenosti:
11. st.
Bašćanska ploča – oko 1100. g., glagoljica
– najstariji cjeloviti spomenik
– darovnica
kojom kralj Zvonimir daruje ledinu crkvi svete Lucije
– nađena u
Jurandvoru kod Baške na otoku Krku
12. st.
Povaljska listina, 1184. g., ćirilica
14. st.
Red i zakon sestara
dominikanki u Zadru, 1345. g., latinica
Šibenska molitva (Gospina pohvala), 1347. g., latinica
– najstariji
pjesnički tekst na hrvatskom jeziku i latinici
15. st.
Misal po zakonu rimskoga
dvora (Prvotisak), 1483. g., glagoljica
– prva hrvatska
tiskana knjiga
|
Postupci i oblici vrednovanja i
samovrednovanja
|
– provjera
rješenja motivacijskoga listića
– usmeno
izražavanje – provjera razumijevanja pročitanoga teksta i točnosti odgovora
na postavljena
pitanja
– provjera
rješenja listića za provjeru.
|
|
|
|
|
Plan ploče
Početci hrvatske pismenosti
– tri pisma: uglata glagoljica – od 11. st.
hrvatska
ćirilica (bosančica) – od 12. st.
latinica – od
14. st.
– tri jezika: latinski
hrvatskostaroslavenski (hrvatskocrkvenoslavenski)
hrvatski
– spomenici hrvatske pismenosti:
11. st.
Bašćanska ploča – oko 1100. g., glagoljica
–
najstariji cjeloviti spomenik
– darovnica kojom kralj
Zvonimir daruje ledinu crkvi
svete Lucije
–
nađena u Jurandvoru kod Baške na otoku Krku
12. st.
Povaljska listina, 1184. g., ćirilica
14. st.
Red i zakon sestara
dominikanki u Zadru,
1345. g., latinica
Šibenska molitva (Gospina pohvala), 1347. g., latinica
– najstariji pjesnički tekst na hrvatskom jeziku i latinici
15. st.
Misal po zakonu rimskoga
dvora (Prvotisak), 1483. g., glagoljica
– prva hrvatska tiskana knjiga
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.