subota, 11. svibnja 2019.

JEZIK - Počeci hrvatske pismenosti

PISANA PRIPREMA ZA NASTAVU HRVATSKOGA JEZIKA

Škola:

Ime i prezime učitelja:
Razredni odjel: 6.
Redni broj sata:
Mjesto i datum:
Naziv nastavne jedinice:
POČETCI HRVATSKE PISMENOSTI
Nastavno područje:
JEZIK.
Nastavni oblici:
Tip nastavnoga sata:
Nastavni materijali:
čelni rad, rad u paru, pojedinačni.
obrada (A).
nastavni listići, pregled u .ppt formatu.
Ključni pojmovi:
hrvatska pisma: latinica, glagoljica, ćirilica; Bašćanska ploča,  
prvotisak.
Operacionalizirani cilj:
razumjeti, osvijestiti i prihvatiti stajalište o važnosti upoznavanja hrvatske prošlosti i povijesti hrvatskoga jezika radi boljega razumijevanja današnjega stanja u hrvatskom jeziku.


Zadaće sata:
Učenik će:
a) obrazovne
  • znati imenovati tri pisma kojima su Hrvati pisali u prošlosti
  • znati prepoznati i razlikovati glagoljicu, ćirilicu i latinicu
  • navesti osnovne podatke o trima pismima (iz kojega stoljeća potječu najstariji spomenici pisani tim pismom i naziv najstarijega spomenika pisana tim pismom)
  • znati osnovne podatke o Bašćanskoj ploči
  • znati osnovne podatke o Misalu po zakonu rimskoga dvora
b) odgojne
  • razvijati poštovanje prema pisanim spomenicima hrvatske kulture te svijest o važnosti poznavanja osnovnih povijesnih činjenica o razvoju hrvatskoga jezika
  • razvijati svijest o važnosti čuvanja jezične baštine
  • razvijati domoljubne osjećaje
c) funkcionalne
  • razvijati logičko i apstraktno mišljenje (zapažanje, uspoređivanje, povezivanje spoznaja usvojenih na nastavi povijesti s novim spoznajama, izdvajanje bitnoga i nebitnoga, zaključivanje, sažimanje)
  • razvijati sposobnosti praćenja predavanja u .ppt formatu.
d) komunikacijske
  • usvajati i ovladavati sposobnostima aktivnoga slušanja sugovornika  te govorenja i pisanja standardnim jezikom.
Domaća zadaća:

riješiti zadatke u radnoj bilježnici; izborno: napisati svoje ime i prezime
glagoljicom.
Tijek sata (artikulacija)
1. Uvodni dio sata
a) Učenici rješavaju motivacijski listić.
    Provjera rješenja i razgovor o vrstama pisama.
b) Ponavljanje prethodnih znanja – povezivanje s nastavom povijesti. U razgovoru učenici iznose što
    znaju o dolasku Hrvata na ove prostore i o prvim hrvatskim vladarima.
c) Učenici slušaju najavu teme i polazni tekst. Razgovaraju o pročitanom tekstu.

2. Glavni dio sata
a) Samostalan učenički rad – učenici čitaju u sebi poglavlje u udžbeniku o pismima i jezicima kojima
    su pisali Hrvati u svojoj prošlosti.
    Provjera razumijevanja pročitanoga. Odgovaraju na učiteljeva pitanja. Zaključke učitelj zapisuje na
    ploču, a učenici pišu u bilježnice.
b) Samostalan učenički rad – učenici u sebi čitaju poglavlje u udžbeniku o prvim pisanim
    spomenicima.
     U razgovoru odgovaraju na učiteljeva pitanja. Učitelj zapisuje na ploču nazive spomenika, vrijeme
     nastanka i pismo kojim su pisani. Učenici prepisuju u bilježnice.
c) Samostalan učenički rad – učenici u sebi čitaju u udžbeniku poglavlje o prvoj tiskanoj knjizi.
    Samostalno zapisuju podatak u bilježnice. Provjerava se točnost rješenja zadatka.


d) Učenici prate pregled jezičnopovijesnoga gradiva u .ppt formatu i na fotografijama prepoznaju
    klesane i rukopisne spomenike pismenosti te hrvatski prvotisak – Misal po zakonu rimskoga dvora.
    Usmeno donose zaključak o neprocjenjivoj vrijednosti srednjovjekovne hrvatske kulturne baštine.
    Za znalce – usvajaju pojam inkunabula.

3. Završni dio sata
a) Jedan učenik čita sažetak u udžbeniku.
b) Rješavaju kratak listić za provjeru. Zamjenjuju listiće i provjeravaju i vrednuju točnost odgovora.
c) Zadavanje zadataka iz radne bilježnice za domaću zadaću. Izborno: napisati svoje ime i prezime
   glagoljicom.

Plan ploče

Početci hrvatske pismenosti

tri pisma: uglata glagoljica – od 11. st.
                    hrvatska ćirilica (bosančica) – od 12. st.
                    latinica – od 14. st.

tri jezika:  latinski
                    hrvatskostaroslavenski (hrvatskocrkvenoslavenski)
                    hrvatski

– spomenici hrvatske pismenosti:

11. st.
Bašćanska ploča – oko 1100. g., glagoljica
                              – najstariji cjeloviti spomenik
                              – darovnica kojom kralj Zvonimir daruje ledinu crkvi svete Lucije
                              – nađena u Jurandvoru kod Baške na otoku Krku

12. st.
Povaljska listina, 1184. g., ćirilica

14. st.
Red i zakon sestara dominikanki u Zadru, 1345. g., latinica
Šibenska molitva (Gospina pohvala), 1347. g., latinica
– najstariji pjesnički tekst na hrvatskom jeziku i latinici

15. st.
Misal po zakonu rimskoga dvora (Prvotisak), 1483. g., glagoljica
– prva hrvatska tiskana knjiga
Postupci i oblici vrednovanja i samovrednovanja
– provjera rješenja motivacijskoga listića
– usmeno izražavanje – provjera razumijevanja pročitanoga teksta i točnosti odgovora na postavljena
   pitanja
– provjera rješenja listića za provjeru.



Plan ploče

Početci hrvatske pismenosti

tri pisma: uglata glagoljica – od 11. st.
                     hrvatska ćirilica (bosančica) – od 12. st.
                     latinica – od 14. st.

tri jezika: latinski
                    hrvatskostaroslavenski (hrvatskocrkvenoslavenski)
                    hrvatski

– spomenici hrvatske pismenosti:

11. st.
Bašćanska ploča – oko 1100. g., glagoljica
                              – najstariji cjeloviti spomenik
                              – darovnica kojom kralj Zvonimir daruje ledinu crkvi  
                                 svete Lucije
                              – nađena u Jurandvoru kod Baške na otoku Krku

12. st.
Povaljska listina, 1184. g., ćirilica

14. st.
Red i zakon sestara dominikanki u Zadru, 1345. g., latinica
Šibenska molitva (Gospina pohvala), 1347. g., latinica
– najstariji pjesnički tekst na hrvatskom jeziku i latinici

15. st.
Misal po zakonu rimskoga dvora (Prvotisak), 1483. g., glagoljica
– prva hrvatska tiskana knjiga

Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.