četvrtak, 20. lipnja 2019.

NASTAVNA PRIPREMA - JEZIK: GLAGOLI PO PREDMETU RADNJE


PISANA PRIPREMA ZA NASTAVU HRVATSKOGA JEZIKA

Škola:

Ime i prezime učitelja:
Razredni odjel: 6.
Redni broj sata:
Mjesto i datum:
Naziv nastavne jedinice:
GLAGOLI PO PREDMETU RADNJE
Nastavno područje:
JEZIK.
Nastavni oblici:
Tip nastavnoga sata:
Nastavni materijali:
čelni rad, pojedinačni rad.
obrada (A).
nastavni listići.
Ključni pojmovi:
prijelazni i neprijelazni glagoli, povratni glagoli.
Operacionalizirani cilj:
prepoznati u tekstu prijelazne, neprijelazne i povratne glagole. Razlikovati značenje prijelaznih i neprijelaznih glagola; pravilno rabiti glagole po predmetu radnje u usmenoj i pisanoj komunikaciji.
GOO – osvijestiti  važnost poštivanja hrvatske povijesti i kulture te osjećaj pripadnosti hrvatskom domovinskom identitetu.
Zadaće sata:
Učenik će:
a) obrazovne
  • razlikovati glagole po predmetu radnje, odnosno po imenskoj riječi u akuzativu bez prijedloga
  • prepoznavati i razlikovati prijelazne i neprijelazne glagole
  • prepoznavati povratne glagole
  • pravilno rabiti glagole po predmetu radnje u govorenju i pisanju
  • GOO – upoznati hrvatsku povijest i kulturu

b) odgojne
  • poticati učenje standardnoga jezika radi uspješne usmene i pisane komunikacije
  • GOO – razvijati svijest o važnosti nacionalne povijesti i povijesne baštine
c) funkcionalne
  • razvijati logično i apstraktno mišljenje (zapažanje, uspoređivanje, povezivanje, zaključivanje, sažimanje)
d) komunikacijske
  • razvijati sposobnosti aktivnoga slušanja te govorenja i pisanja standardnim jezikom.
Domaća zadaća:
 zadatci u radnoj bilježnici.
Tijek sata (artikulacija)
1. Uvodni dio sata
a) Učenici rješavaju motivacijski listić.
    Provjera rješenja i ponavljanje postojećih znanja o osobnim zamjenicama.
b) Učenici slušaju najavu teme i polazni tekst. Razgovaraju o pročitanom tekstu.
    Upoznaju se s hrvatskom poviješću i značenjem utvrde Gvozdansko za hrvatski narod.

2. Glavni dio sata
    Uočavanje novih jezičnih činjenica, rad s tekstom i oblikovanje plana ploče.
a) Glagoli po predmetu radnje.
    Na primjerima u tekstu učenici će uočiti da rečenični glagoli otvaraju mjesto različitim padežima.
    Učenici će se prisjetiti postojećih znanja o padežima i povezati ih s novim spoznajama. Uočit će da
    postoje glagoli koji  uza se imaju predmet radnje, da ga prepoznaju pomoću pitanja Koga? Što? i
    da su to pitanja za akuzativ. Uočit će i da postoje glagoli koji uza se nemaju predmet radnje.
    Učenici iznose zaključke. Učenici zapisuju plan ploče u bilježnicu.
b) Prijelazni i neprijelazni glagoli
    Učenici će na primjerima u udžbeniku uočiti da prijelazni glagoli imaju uza se imensku riječ u
    akuzativu bez prijedloga. Na primjerima zaključuju  što su neprijelazni glagoli i da oni ne mogu
    imati imensku riječ u akuzativu bez prijedloga. Učenici samostalno iznose zaključke i zapisuju u
    bilježnicu nove dijelove plana ploče.
c) Povratni glagoli
    Pojedinačni rad – učenici će u tekstu pronaći povratne zamjenice. Uz njih će potražiti i glagole na
    koje se odnose te zamjenice. Uočit će da glagoli koji uza se imaju povratnu zamjenicu izražavaju
    radnju koju subjekt obavlja na sebi. Razumijevajući i zaključujući, učenici oblikuju treći dio plana
    ploče.


3. Završni dio sata
a) Učitelj postavlja pitanja, a učenici odgovaraju služeći se bilješkama.
b) Zadavanje zadataka iz radne bilježnice za domaću zadaću.
Plan ploče

GLAGOLI PO PREDMETU RADNJE


      A                           N
Utvrdu su podigli Zrinski.                                         podigli su utvrdu (imenica u akuzativu)
                                              N
Na strmu brijegu stoje ruševine utvrde.                    stoje ruševine (imenica u nominativu)
                           N
Njezini su se branitelji svaki put obranili.                 obranili su se (subjekt radnju vraća na sebe)

          rečenični glagoli otvaraju mjesto različitim padežima

hrabrost (branitelja)       zadivila je                  Koga je zadivila?               Ferhad-bega
(hrabri) branitelji            odbijali su                 Što su odbijali?                   juriše
 


  vršitelj radnje                  radnja                                                 imenska riječ u akuzativu

          prijelazni glagoli – uza se imaju imensku riječ (imenica, zamjenica, pridjev, broj) u akuzativu    
                                          bez prijedloga

Te je noći vladala silna studen.     vladala je        ⃰ Koga ili što je vladala?
U utvrdi je sve utihnulo.                utihnulo je       ⃰ Koga ili što je utihnulo?

          neprijelazni glagoli – uza se ne mogu imati imensku riječ u akuzativu bez prijedloga

Žrtvovali su se za obranu domovine.
 


radnja se vraća na vršitelja radnje: žrtvovali su sebe

          povratni glagoli – uza se imaju povratnu zamjenicu sebe/se
Postupci i oblici vrednovanja i samovrednovanja
– provjera rješenja motivacijskoga listića
– usmeno izražavanje – provjera razumijevanja pročitanoga i točnosti odgovora na postavljena
  pitanja


Plan ploče

Glagoli po predmetu radnje

      A                                     N
Utvrdu su podigli Zrinski.                                       
          podigli su utvrdu (imenica u akuzativu)
                                                             N
Na strmu brijegu stoje ruševine utvrde.                    
          stoje ruševine (imenica u nominativu)
                           N
Njezini su se branitelji svaki put obranili.        
          obranili su se (subjekt radnju vraća na sebe)


       rečenični glagoli otvaraju mjesto različitim padežima


Hrabrost branitelja zadivila je Ferhad-bega.         
Hrabri su branitelji odbijali osmanlijske juriše.      

hrabrost (branitelja)       zadivila je           Koga je zadivila?               Ferhad-bega
(hrabri) branitelji            odbijali su           Što su odbijali?                  juriše
 

   vršitelj radnje                 radnja                                                           imenska riječ
                                                                                                                      u akuzativu

PRIJELAZNI GLAGOLI uza se imaju imensku riječ (imenica, zamjenica, pridjev, broj) u akuzativu bez prijedloga.


Te je noći vladala silna studen.     vladala je        ⃰ Koga ili što je vladala?
U utvrdi je sve utihnulo.                utihnulo je       ⃰ Koga ili što je utihnulo?


NEPRIJELAZNI GLAGOLI – uza se ne mogu imati imensku riječ u akuzativu bez prijedloga.

Hrvatski se junaci nisu predali.
Žrtvovali su se za obranu domovine.
 

radnja se vraća na vršitelja radnje: nisu sebe/se predali, žrtvovali su sebe/se


POVRATNI GLAGOLI uza se imaju povratnu zamjenicu sebe/se.
                                                   

Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.