četvrtak, 20. lipnja 2019.

NASTAVNA PRIPREMA - JEZIK:OSOBNE ZAMJENICE I POVRATNA ZAMJENICA

PISANA PRIPREMA ZA NASTAVU HRVATSKOGA JEZIKA

Škola:

Ime i prezime učitelja:
Razredni odjel: 6.
Redni broj sata:
Mjesto i datum:
Naziv nastavne jedinice:
OSOBNE ZAMJENICE I POVRATNA ZAMJENICA
Nastavno područje:
JEZIK.
Nastavni oblici:
Tip nastavnoga sata:
Nastavni materijali:
čelni rad, pojedinačni rad.
obrada (A).
nastavni listići.
Ključni pojmovi:
vrste zamjenica: osobne zamjenice i povratna zamjenica.
Operacionalizirani ciljevi:
prepoznavati osobne zamjenice i povratnu zamjenicu, razumjeti i razlikovati njihovo značenje, pravilno ih sklanjati i rabiti u usmenoj i pisanoj komunikaciji; GOO – kulturna baština.
Zadaće sata:
Učenik će:
a) obrazovne
  • usvojiti pojmove osobne zamjenice i povratna zamjenica
  • usvojiti osobne zamjenice i povratnu zamjenicu i razumjeti njihovo značenje i ulogu u rečenici
  • odrediti na koju se govornu osobu odnose osobne zamjenice
  • naučiti sklanjati osobne i povratnu zamjenicu
  • uočiti dvije osnove kod sklonidbe osobnih zamjenica
  • uočiti i pravilno rabiti naglašene i nenaglašene oblike zamjenica
  • pravilno rabiti osobne i povratnu zamjenicu u govorenju i pisanju
  • GOO – upoznati hrvatsku kulturu

b) odgojne
  • poticati učenje standardnoga jezika, ali i narječja radi uspješne usmene i pisane komunikacije
  • GOO – razvijati svijest o važnosti čuvanja kulturne baštine
c) funkcionalne
  • razvijati logično i apstraktno mišljenje (zapažanje, uspoređivanje, povezivanje, zaključivanje, sažimanje)
d) komunikacijske
  • razvijati sposobnosti aktivnoga slušanja te govorenja i pisanja standardnim jezikom.
Domaća zadaća:
riješiti zadatke u radnoj bilježnici.
Tijek sata (artikulacija)
1. Uvodni dio sata
a) Učenici rješavaju motivacijski listić.
    Provjera rješenja i ponavljanje postojećih znanja o osobnim zamjenicama.
b) Učenici slušaju najavu teme i polazni tekst. Razgovaraju o pročitanom tekstu.
    Osvijestiti učenicima  značenje kulturne baštine za hrvatski narod.
.
2. Glavni dio sata
a) Osobne zamjenice
    Na primjerima u tekstu učenici će uočiti zamjenice i njihovu ulogu u rečenici.
    Prisjetit će se prethodnih znanja o osobnim zamjenicama: da su zamjenice promjenjive riječi, kako
   se sklanjaju, kakve imaju osnove i da imaju naglašene i nenaglašene oblike.
   Zapisivanje na ploču, učenici zapisuju u bilježnicu.
b) Povratna zamjenica
    Na primjerima u tekstu učenici uočavaju da se radnja može obavljati na sebi. Nakon toga uočavaju
    riječi kojima se izriče takva radnja.
    Pojedinačni rad – učenici će u tekstu pronaći rečenice s različitim oblicima povratne zamjenice i
    zaključiti da povratna zamjenica ima iste oblike za sva tri roda i oba broja. Učenici iznose
    zaključke. Slijedi zapisivanje na ploču, učenici zapisuju u bilježnicu.

3. Završni dio sata
a) Učitelj postavlja pitanja, a učenici odgovaraju služeći se bilješkama.
b) Zadavanje zadataka iz radne bilježnice za domaću zadaću.
Plan ploče

Osobne zamjenice i povratna zamjenica

Mi čuvamo običaje.          I tebe ću povesti.                Oni su najpametnije životinje.
 


govornik                           sugovornik                          negovornik
(osoba koja govori)         (osoba kojoj se govori)       (osoba o kojoj se govori, a koja ne sudjeluje u razgovoru)

          zamjenice koje označuju govorne osobe u jednini i množini – OSOBNE ZAMJENICE

    A                      N
Mene konji vole i ja volim njih.

          sklanjaju se kao imenice, u nominativu imaju jednu osnovu, a u drugim padežima                                    
          promijenjenu osnovu

Mene konji vole.                                          Konji me vole.                               A
Svi konji odmah priđu baš meni.                Svi mi konji odmah priđu.              D
Bez njih Slavonac ne ide na oranicu.        Ne boj ih se.                                   G
     
          u akuzativu, genitivu i dativu osobne zamjenice mogu imati dulji (naglašeni) i kraći (nenaglašeni) oblik

Sanja ju svake noći.                    Čekaju je pred školom.
Nije ju već dugo sreo.                 Vidio sam je jučer.
                                                   
          ona u akuzativu ima dva nenaglašena oblika: ju/je – prednost se daje obliku ju

Ugledala ga je.                           Stao je preda nj.

          on u akuzativu ima dva nenaglašena oblika: ga i nj
          oblik ga ne može doći s prijedlogom;
          oblik nj rabi se iza prijedloga koji se proširuje otvornikom a (uza nj, na nj)

Djed zovne konje k sebi.        Vi se odjenite u našu lipu nošnju.         Povest ću tebe i baku sa sobom.

Komu zovne konje?                 k sebi
Koga odjenite?                        sebe/se                  POVRATNA ZAMJENICA  sebe, se
S kim će ih povesti?                sa sobom 
                                               

          rabi se u rečenicama u kojima je vršitelj radnje istodobno i trpitelj;
          zamjenjuje imenice i sve osobne zamjenice                                         
          sklanja se kao osobna zamjenica ja
Postupci i oblici vrednovanja i samovrednovanja
– provjera rješenja motivacijskog listića
– usmeno izražavanje – provjera razumijevanja pročitanog teksta  i točnosti odgovora na postavljena
   pitanja











Plan ploče


Osobne zamjenice i povratna zamjenica

Mi čuvamo običaje.        I tebe ću povesti.            Oni su najpametnije životinje.                                                                                                        

govornik                                sugovornik                             negovornik
(osoba koja govori)            (osoba kojoj se govori)            (osoba o kojoj se govori,
                                                                                            a koja ne sudjeluje u razgovoru)
       OSOBNE ZAMJENICE označuju govorne osobe u jednini i množini
    A                                N
Mene konji vole i ja volim njih.

       sklanjaju se kao imenice,
       u N imaju jednu osnovu, a u drugim padežima promijenjenu osnovu

Mene konji vole.                                          Konji me vole.                               A
Svi konji odmah priđu baš meni.                Svi mi konji odmah priđu.              D
Bez njih Slavonac ne ide na oranicu.         Ne boj ih se.                                  G
     
       u A, G i D osobne zamjenice – dulji (naglašeni) i kraći (nenaglašeni) oblik

Sanja ju svake noći.                    Čekaju je pred školom.
Nije ju već dugo sreo.                 Vidio sam je jučer.
                                                    
       ona u A ima dva nenaglašena oblika: ju/je prednost se daje obliku ju

Ugledala ga je.                           Stao je preda nj.

       on u akuzativu ima dva nenaglašena oblika: ga i nj
oblik ga ne može stajati s prijedlogom;
oblik nj rabi se iza prijedloga koji se proširuje otvornikom a (uza nj, na nj)

Djed zovne konje k sebi.  
Vi se odjenite u našu lipu nošnju.
Povest ću tebe i baku sa sobom.

Tko zovne konje?                djed          Komu zovne konje?                 k sebi
Tko neka se odjene?           vi              Koga odjenite?                        sebe/se
Tko će ih povesti?               ja              S kim će ih povesti?                sa sobom     

       POVRATNA ZAMJENICA sebe/se
–  rabi se u rečenicama u kojima je vršitelj radnje istodobno i trpitelj
– zamjenjuje imenice i sve osobne zamjenice
– sklanja se kao osobna zamjenica ja – nema oblike za nominativ i vokativ
– ima iste oblike za i za jedninu i za množinu
– u A, G i D može imati naglašene (dulje) i nenaglašene (kraće) oblike


Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.