PISANA PRIPREMA ZA NASTAVU
HRVATSKOGA JEZIKA
Škola:
|
|
Ime i prezime
učitelja:
|
|
Razredni odjel:
6.
|
Redni broj sata:
|
Mjesto i datum:
|
Naziv nastavne jedinice:
|
OSOBNE ZAMJENICE I POVRATNA
ZAMJENICA
|
Nastavno područje:
|
JEZIK.
|
Nastavni oblici:
|
Tip nastavnoga sata:
|
Nastavni materijali:
|
čelni rad,
pojedinačni rad.
|
obrada (A).
|
nastavni listići.
|
Ključni pojmovi:
|
vrste
zamjenica: osobne zamjenice i povratna zamjenica.
|
Operacionalizirani ciljevi:
|
prepoznavati
osobne zamjenice i povratnu zamjenicu, razumjeti i razlikovati njihovo
značenje, pravilno ih sklanjati i rabiti u usmenoj i pisanoj komunikaciji; GOO
– kulturna baština.
|
Zadaće sata:
|
Učenik će:
|
a) obrazovne
|
- usvojiti pojmove osobne zamjenice i
povratna zamjenica
- usvojiti osobne zamjenice i povratnu
zamjenicu i razumjeti njihovo značenje i ulogu u rečenici
- odrediti na koju se govornu osobu
odnose osobne zamjenice
- naučiti sklanjati osobne i povratnu
zamjenicu
- uočiti dvije osnove kod sklonidbe
osobnih zamjenica
- uočiti i pravilno rabiti naglašene i
nenaglašene oblike zamjenica
- pravilno rabiti osobne i povratnu
zamjenicu u govorenju i pisanju
- GOO – upoznati hrvatsku kulturu
|
b) odgojne
|
- poticati učenje standardnoga jezika,
ali i narječja radi uspješne usmene i pisane komunikacije
- GOO – razvijati
svijest o važnosti čuvanja kulturne baštine
|
c) funkcionalne
|
- razvijati logično i apstraktno
mišljenje (zapažanje, uspoređivanje, povezivanje, zaključivanje,
sažimanje)
|
d) komunikacijske
|
- razvijati sposobnosti aktivnoga
slušanja te govorenja i pisanja standardnim jezikom.
|
Domaća zadaća:
|
riješiti zadatke
u radnoj bilježnici.
|
Tijek sata (artikulacija)
|
1. Uvodni dio sata
a) Učenici
rješavaju motivacijski listić.
Provjera rješenja i ponavljanje
postojećih znanja o osobnim zamjenicama.
b) Učenici
slušaju najavu teme i polazni tekst. Razgovaraju o pročitanom tekstu.
Osvijestiti učenicima značenje kulturne baštine za hrvatski
narod.
.
2. Glavni dio sata
a) Osobne
zamjenice
Na primjerima u tekstu učenici će uočiti
zamjenice i njihovu ulogu u rečenici.
Prisjetit će se prethodnih znanja o
osobnim zamjenicama: da su zamjenice promjenjive riječi, kako
se sklanjaju, kakve imaju osnove i da
imaju naglašene i nenaglašene oblike.
Zapisivanje na ploču, učenici zapisuju u
bilježnicu.
b) Povratna
zamjenica
Na primjerima u tekstu učenici uočavaju
da se radnja može obavljati na sebi. Nakon toga uočavaju
riječi kojima se izriče takva radnja.
Pojedinačni rad – učenici će u tekstu
pronaći rečenice s različitim oblicima povratne zamjenice i
zaključiti da povratna zamjenica ima iste
oblike za sva tri roda i oba broja. Učenici iznose
zaključke. Slijedi zapisivanje na ploču,
učenici zapisuju u bilježnicu.
3. Završni dio sata
a) Učitelj
postavlja pitanja, a učenici odgovaraju služeći se bilješkama.
b) Zadavanje
zadataka iz radne bilježnice za domaću zadaću.
|
Plan ploče
|
Osobne zamjenice i
povratna zamjenica
Mi čuvamo
običaje. I tebe
ću povesti. Oni su
najpametnije životinje.
govornik sugovornik negovornik
(osoba koja
govori) (osoba kojoj se
govori) (osoba o kojoj se govori,
a koja ne sudjeluje u razgovoru)
zamjenice koje
označuju govorne osobe u jednini i množini – OSOBNE ZAMJENICE
A N
Mene konji vole i ja volim
njih.
sklanjaju se kao
imenice, u nominativu imaju jednu osnovu, a u drugim padežima
promijenjenu osnovu
Mene konji vole.
Konji me
vole.
A
Svi konji odmah
priđu baš meni. Svi mi konji odmah priđu. D
Bez njih Slavonac ne ide na oranicu. Ne boj ih se. G
u akuzativu, genitivu
i dativu osobne zamjenice mogu imati dulji (naglašeni) i kraći (nenaglašeni)
oblik
Sanja ju
svake noći. Čekaju je pred
školom.
Nije ju
već dugo sreo. Vidio
sam je jučer.
ona
u akuzativu ima dva nenaglašena oblika: ju/je
– prednost se daje obliku ju
Ugledala ga je. Stao je preda nj.
on
u akuzativu ima dva nenaglašena oblika: ga i nj
oblik ga ne može doći s prijedlogom;
oblik nj
rabi se iza prijedloga koji se proširuje otvornikom a (uza nj, na nj)
Djed zovne konje k sebi. Vi se odjenite
u našu lipu nošnju. Povest ću
tebe i baku sa
sobom.
 Komu zovne konje? k sebi
Koga odjenite? sebe/se
POVRATNA ZAMJENICA sebe, se
S kim će ih povesti? sa
sobom
rabi se u rečenicama u
kojima je vršitelj radnje istodobno i trpitelj;
zamjenjuje imenice i sve osobne
zamjenice
sklanja se kao osobna zamjenica ja
|
Postupci i oblici vrednovanja i
samovrednovanja
|
– provjera
rješenja motivacijskog listića
– usmeno
izražavanje – provjera razumijevanja pročitanog teksta i točnosti odgovora na postavljena
pitanja
|
|
|
|
|
Plan ploče
Osobne zamjenice i povratna zamjenica


Mi čuvamo
običaje. I tebe
ću povesti. Oni su
najpametnije životinje.
govornik sugovornik negovornik
(osoba koja
govori) (osoba kojoj se
govori) (osoba o kojoj se
govori,
a koja ne sudjeluje u razgovoru)
OSOBNE
ZAMJENICE označuju govorne osobe u jednini i množini
A N
Mene konji vole i ja volim njih.
sklanjaju se kao imenice,
u N imaju jednu osnovu, a u drugim
padežima promijenjenu osnovu
Mene konji vole. Konji me vole. A
Svi konji odmah priđu baš meni.
Svi mi
konji odmah priđu. D
Bez njih Slavonac ne ide na oranicu. Ne boj ih se. G
u A, G i D osobne zamjenice
– dulji (naglašeni) i kraći (nenaglašeni) oblik
Sanja ju svake noći. Čekaju je pred školom.
Nije ju već dugo sreo. Vidio sam je jučer.
ona u
A ima dva nenaglašena oblika: ju/je
– prednost se daje obliku ju
Ugledala ga je. Stao je preda nj.
on u akuzativu ima dva nenaglašena oblika: ga
i nj
oblik ga ne može stajati s prijedlogom;
oblik nj rabi se iza prijedloga koji se
proširuje otvornikom a (uza nj, na nj)
Djed zovne konje k
sebi.
Vi se odjenite u našu lipu nošnju.
Povest ću tebe i baku sa sobom.

Tko zovne konje?
djed Komu zovne
konje? k sebi

Tko neka se odjene?
vi Koga
odjenite? sebe/se

Tko će ih povesti?
ja S kim će ih
povesti? sa sobom
POVRATNA ZAMJENICA sebe/se
– rabi se u rečenicama u kojima je vršitelj
radnje istodobno i trpitelj
– zamjenjuje
imenice i sve osobne zamjenice
– sklanja se kao
osobna zamjenica ja – nema oblike za
nominativ i vokativ
– ima iste oblike
za i za jedninu i za množinu
– u A, G i D može
imati naglašene (dulje) i nenaglašene (kraće) oblike
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.