Disleksija i
disgrafija – studija slučaja
U ovom radu govorit ćemo o učenicima koji imaju poteškoće sa čitanjem
i pisanjem. Riječ je, dakako, o
disleksiji i disgrafiji. Pokušat ćemo kroz jedan praktičan primjer ponuditi određena rješenja i metode kako se
može uspješno raditi sa takvim učenicima uz postizanje dobrih rezultata.
Učenik E. S. sa kojima sam radio te, već
davne školske 2007/08. godine, bio je sedmi razred i imao je velikih problema
kod čitanja i pisanja. Bio je izrazito povučen, vrlo malo je komunicirao sa
drugim učenicima, a komunikacija mu se nije svodila na rečeničku konstrukciju,
već uglavnom na dvije do tri riječi, gramatički često nepovezane. Kad god je
mogao, riječi bi zamjenjivao određenim glasovima koji bi trebali značiti DA ili
NE. Veoma dobro je
raspoznavao sve grafeme i izgovarao ih, ali kada bi trebalo da pročita riječ
ili rečenicu nastupali su veliki problemi.
Nakon dužeg posmatranja i analize,
sastavio sam određeni plan rada i po prilagođenom programu krenuo da radim s
njim. Taj program sam morao reducirati do krajnjih granica jer je E. S. veoma
otežano čitao i razumijevao pročitano. Pored posebnih zadataka koje je radio na
redovnim časovima, učenik je dolazio i na dopunsku nastavu jednom do dva puta
sedmično.
U daljem dijelu rada iznijet ću niz
praktičnih vježbi koje sam primjenjivao u radu sa ovim učenikom, a ponudit ću i
određene sugestije kako bi se moglo raditi sa učenicima koji imaju ovakve
poteškoće.
Sve
vježbe koje slijede rađene su na dopunskoj nastavi, a neke od njih su
primjenjivane i na redovnim časovima. Metodologija je bila kombinacija
ortoepskih i ortografskih vježbi uz primjenu različitih interaktivnih tehnika.
Vježba
prva – Čitanje
Pošto je poznato da osobe koje imaju disleksiju
riječi ne doživljavaju na verbalan način (pomoću zvukova riječi), već na
neverbalan (pomoću mentalnih slika), u sljedećoj vježbi sam htio da ustanovim
na koji način će E.S. shvatiti rečenice sa, kai i bez tzv. okidača. Okidači su,
pak, riječi koje disleksičari sebi ne
mogu slikovno predstaviti. U tu grupu spadaju: zamjenice, prilozi, prijedlozi,
riječce, uzvici, veznici, pomoćni glagoli pa i određeni brojevi. Ti okidači ih
zbunjuju i ako ih je u rečenici puno stvaraju potpunu konfuziju, tako da im
postaje nejasno i ono što mogu sebi pretvoriti u mentalnu sliku.
Primjer:
a)
VUK SMEĐE BOJE ŠETA ŠUMOM
b)
VUK KOJI JE SMEĐE BOJE ŠETAO JE ŠUMOM
U sljedećem primjeru imamo dvije rečenice: jedna je
sa, a druga bez tzv. okidača. Očito je bilo da je učenik mnogo lakše pročitao
prvu rečenicu i shvatio njeno značenje prepričavajući ga. Nakon čitanja druge rečenice sa okidačima, koju je puno teže pročitao,
bio je vidno zbunjeniji i nije se mogao skoncentrisati i prepričati pročitano.
Odustao je. Također sam zapazio da ga zbunjuje i ima problema kod čitanja
riječi sa finalnom vokalnom skupinom –ao, tako da obično jedan od vokala
izostavlja.
Preporuka: Učenicima sa disleksijom treba davati da
prvo čitaju proste rečenice bez okidača,
a potom ubacivati i poneku riječ koja ih može zbuniti, ali im te riječi treba
približiti gestama ili na neki drugi način.
Slika 1 Vježbe
čitanja su i snimane kako bih dokumentovano mogao pratiti da li učenik
ostvaruje napredak u čitanju.
Vježba
druga – Pisanje
Učenik je dobio zadatak da prepiše tri istovojetna
teksta koja su samo otkucana različitim fontovima. Slova su također bila
različite veličine. Cilj mi je bio utvrditi koji mu je način lakši.
Primjeri tekstova:
a) Tišina.
Noć.
Zašao Marko u šumu, poznatom stazom, i tu mu je
mjesečina više smetala nego koristila. Sjene se pružile čudnovato, grmlje se
činilo strašno, i on je teško razaznavao stazu. (FONT
11)
b) Tišina. Noć.
Zašao Marko u
šumu, poznatom stazom, i tu mu je mjesečina više smetala nego koristila. Sjene
se pružile čudnovato, grmlje se činilo strašno, i on je teško razaznavao
stazu. (FONT 20)
c) Tišina.
Noć.
Zašao Marko u šumu, poznatom
stazom, i tu mu je mjesečina više smetala nego koristila. Sjene se
pružile čudnovato,
grmlje se činilo strašno, i on je teško razaznavao
stazu. (FONT 24)
Kao što se može vidjeti iz primjera učenik
je uz određene pogreške uspio da prepiše prvi i drugi tekst koji su bili
otkucani istim (normalnim) fontom samo različite veličine, dok je treći primjer
koji je bio otkucan najvećim fontom, ali kitnjastim slovima, počeo da prepisuje
i odustao napisavši samo: “TIŠINA. NOĆ.
ZaŠAOMARKOUŠUMU“.
Moja zapažanja
iz ove i sličnih vježbi su da učenicima koji imaju disgrafiju, prilikom
vježbanja pisanja, najprije treba davati davati tekstove koji su pisani
jednostavnim fontom, dok bi slova trebala biti veća, a poželjno je napraviti i
dupli razmak između riječi i redaka. Također
treba izbjegavati slikovne podloge, a pokušati tekst kucati preko
različito obojenih podloga. (Prijedlog: otkucati tekstove na grafofolijama,
ispod kojih ćemo postavljati papire
različitih boja, sve dok ne utvrdimo koja boja najviše odgovara učeniku,
odnosno koja mu najviše olakšava u procesu čitanja.)
Vježba
treća – Izgovori i napiši šta vidiš
Ovaj
zadatak se sastoji iz dva dijela:
Ø Prvi: učenik rješava test otkucan
na papiru (treba da prepozna pojam na slici, da izgovori tu riječ i da je u
produžetku napiše),
Ø Drugi: isti zadatak učenik rješava na računaru,
Ø CILJ: utvrditi koji mu je način rješavanja zadatka lakši
Primjer prvi:
KOLAH, KULICA, KUČ, KRAVA, OLKA, JABUKA
Zapažamo
da je prepoznao sve pojmove, ali da je uspio samo dvije riječi ispravno
napisati, dok je kod ostalih pojmova ili dodavao ili izbacivao određene grafeme.
Primjer
drugi:
àKQLLQA
àKLJUĆ
àKRAVA
àOLOVKA
àJABUKA
Iz ovog drugog primjera, kada je isti
zadatak rješavao koristeći se tipkovnicom umjesto olovkom, evidentno je da je
napravio znatno manje ortografskih grešaka i da je čak tri riječi sasvim
pravilno otkucao. U razgovoru s njim i sam je izjavio da mu je drugi način bio
mnogo lakši. Zašto je kod kucanja riječi „kola“ upotrijebio slovo Q umjesto O,
vjerovatno leži u tome da su ovi grafemi po svom obliku veoma slični i da ih je
jednostavno zamijenio. Međutim, iznenadilo me je što je ispravno otkucao riječ
„olovka“ jer sam iz više primjera ustanovio da ima problema i sa pisanjem i sa izgovorom riječi u kojima se javljaju
dva ista vokala ili konsonanta koje dijeli neki drugi glas: olovka, biblioteka
i sl.
Preporuka: sa učenicima koji imaju disgrafiju
svakako treba raditi na tome da što je moguće bolje savladaju pisanje. Međutim,
uporedo s tim dobro bi bilo obučiti ih i daktilografiji, jer im to znanje može
u budućnosti olakšati život i biti veoma korisno.
Učenika E.S. je
nakon početnog upoznavanja sa tastaturom nakon izvjesnog vremena stekao zavidnu
rutinu i brzinu kucanja teksta.
Slika 2 Učenik savladava zadatak preko računara
Vježba
treća – Taktilografija
Ova
vježba se sastoji iz sljedećih koraka:
Ø Učeniku se
pokazuje određeni predmet,
Ø Traži se od njega
da izgovori njegov naziv,
Ø Slaže naziv
predmeta od ponuđenih slova koja su ispisana na posebnim karticama,
Ø Nakon toga
slijedi pisanje iste riječi uz pomoć
plastelina,
Ø Nakon toga tražim
od učenika da svako slovo opipa i da izgovori svaki glas.
Slika
3
– Slaganje slova od plastelina
Ono što sam kroz
ovu vježbu mogao zapaziti jeste to da se učeniku ova tehnika veoma sviđa i primjetno je da je ulagao
veliki trud da što bolje oblikuje slova. Kada je slagao slova na karticama (olovka) ponovo je izostavio drugi
vokal o, ali je uz malu korekciju uspio
složiti riječ.
Preporuka: ova
tehnika je korisna jer predstavlja dobar put da se riječi počnu razumijevati,
da se o njima misli, da se uči o različitim kontekstima u kojima se mogu
pojaviti, da se trajnije zapamte i, na kraju, da se riječi zapamte u sva tri
pojavna načina: kao zvuk, kao slijed slova i oblik i kao značenje pa da se,
zbog toga, u svakom tekstu lako i brzo dešifriraju.
Vježba
peta – Brainstorming (Oluja mozga)
Ovu vježbu je
najlakše raditi na računaru zbog potrebne brzine izmjene slajdova. Međutim,
može se raditi i pomoću posebno ilustriranih kartica koje treba brzo izmjenjivati. Za ilustracije
je potrebno uzeti različite pojmove (do 20) koji su različitog glasovnog
sastava i izmjenjujući slajdove jedan za drugim treba tražiti od učenika da kaže šta vidi (za to
vrijeme bilježiti šta i kako učenik izgovara). Poželjno je ovu vježbu ponoviti,
ali sa drugim redoslijedom slajdova i to nekoliko puta.
Primjer
(slajdovi su učeniku prikazivani putem računara):
Slajdovi: Odgovori
učenika (IZGOVOR):
ŠEŠIR
ČIZMA
VAZNA
KOPUTER
LJEB
ŽABA
STOLICA
JABUKA
KONJ
KRAVA
SUNCE
DŽAMIJA
ĆEVAPI
AUTO
DIJETE IDE U ŠKOLU.
Nakon ove vježbe, zatražio sam od učenika
da mi definira dvije misaone imenice:
Prva: TIŠINA - odgovor: KAD SE NE GALAMI
Druga: NOĆ - odgovor: NOĆ, SPAVA
Zapažanja
iz cjelokupne vježbe bila bi sljedeća: učenik
je veoma brzo i većinom tačno izgovarao
pojedine riječi. Veoma je dobro razlikovao afrikatske parove: č, ć, dž ,đ. S
druge strane, teško mu je bilo izgovoriti glas h u inicijalnom položaju u
riječi (npr. hljeb), za GROM je rekao
istina nepovezan slijed riječi: GRMI BACA SVJETLICA; međutim, uslijedilo je iznenađenje kada je na
sličicu učenika reagovao gramatički povezanom i savršenom rečenicom, rekavši: DIJETE
IDE U ŠKOLU.
Preporuka: ova tehnika je korisna jer poboljšava
koncentraciju, učenici povezuju ilustracije sa nekim svojim asocijacijama koje
kasnije mogu da nadovezuju i u rečenice, ovo je veoma dobar način za postupno
proširivanje rječničkog fonda koji je kod ovih učenika uglavnom veoma
siromašan.
Vježba šesta – Interaktivne računarske
igre
Kao dodatne vježbe mogu se koristiti različite
interaktivne igrice koje mogu upomoći za učenikovo povezivanje grafema u riječi
kao i razumijevanje njihovog značenja, zatim na poboljšanje logičkog
razmišljanja i memorije. U nastavi sam koristio dvije igre: „ABC igra“ i „Igrom
do znanja“, koje sam dobio zahvaljujući
Centru za dokumentaciju iz Tuzle.
Zaključak
Na samom početku rada sa učenikom E. S. imao sam velikih problema,
prvenstveno u smislu komunikacije. Na sva moja pitanja odgovarao je stidljivo
ili je samo obarao pogled. Vremenom je počeo da se oslobađa tog pritiska, da
biva otvoreniji, da bi se na kraju sasvim oslobodio i komunicirao bez zadrške. Kasnije smo i za vrijeme odmora razmjenjivali poneku rečenicu i stekao
sam utisak da mu to uliva određeno samopouzdanje u odnosu na druge učenike. Primjetio
sam da nikada ne propušta niti zaboravlja doći na dopunsku nastavu iz čega sam
izvukao zaključak da mu ta nastava nije stresna, već zanimljiva, potrebna i
korisna.
Kod učenika je bio primjetan napredak u razumijevanju pročitanog teksta.
S druge strane, pisanje mu je i dalje išlo
poprilično teško i treba dosta truda da se dešifruje ono što je napisao.
Mišljenja sam ipak da se kontinuiranim radom kod njega mogu postići još
bolji rezultati. To, naravno, važi i za druge učenike koji imaju slične poteškoće.
Napredak se postiže laganim tempom, ali su rezultati na kraju itekako vidljivi,
na zadovoljstvo kako učenika, tako i nastavnika.
Emir Harčin
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.