REFERAT NA TEMU „KAKO PREPOZNATI NASILJE NAD ŠKOLSKOM DJECOM I KOJE
SU POSLJEDICE TOG NASILJA?“
Nasilje u našem društvu
posljednjih je godina u stalnom porastu; prisutno je u svakodnevnom životu, u
porodici, na ulici, televiziji, a kako djeca nisu „imuna“ na ponašanje odraslih
nasilje je, nažalost, sve prisutnije i u školama među njima samima.
Gotovo u svakoj školi,
ako ne i u svakom odjeljenju, postoji barem jedan nasilnik među djecom koji na
razne načine teroriše ostalu djecu. Najčešći oblici nasilja među učenicima
naših škola su: vrijeđanje, ismijavanje, odbacivanje iz društva, otimanje i
uništavanje stvari, naređivanje, prijetnja batinama, pa i same batine.
Roditelji često i ne slute da im je dijete žrtva nasilja od strane vršnjaka u
školi, jer pomenute vidove ponašanja poistovjećuju sa prolaznim dječijim
nestašlucima. Učestalost ovakvog ponašanja među djecom nije, međutim, ništa
drugo do nasilje i nije ni izbliza tako bezazleno kao dječiji nestašluci sa
kojima se vrlo često poistovjećuju.
Danas, u vrijeme kada
roditelji, usljed prezaposlenosti i briga za egzistenciju porodice, sve manje
vremena provode u zajedničkim razgovorima i druženjima sa svojom djecom,
nasilje uglavnomostaje nezapaženo ili prođe dosta vremena dok se ne zapazi.
Kako djeca – žrtve nasilja najčešće šute o poniženjima koja svakodnevno
doživljavaju od svojih vršnjaka u školi, ni nastavnici i pedagozi često nemaju
jasnu predstavu o nasilju među djecom. Roditelji djeteta nasilnika su također
često neobavješteni o tome šta njihova djeca rade i kako se ponašaju u školi.
Postavlja se pitanje kako prepoznati nasilje među djecom u školi; kako
prepoznati dijete žrtvu nasilja, a kako dijete nasilnika?
Pored općih znakova,
dijete koje je proganjano ima mnogo emocionalnih poteškoća koje se manifestuju
kroz poremećaje sna, noćne more, zabrinutost, prestrašenost, potištenost,
neveselost, usamljenost, nerazgovorljivost i povlačenje u sebe, smanjenje
apetita, gubitka volje za učenjem i slabljenje školskog uspjeha. Osim ovih
emocionalnih pokazatelja koji nam ne ukazuju direktno da dijete ima problem baš
u školi, postoje mnogo specifičniji indikatori koji pobuđuju sumnju na to da je
dijete žrtva nasilja od strane vršnjaka u školi: plaši se da ide u školu; u
strahu da na putu do škole ne bude napadnut čsto bira drugi neuobičajeni put
ili traži da ga roditelji prate; boji se izleta i drugih školskih aktivnosti
van razreda u kojima je manja kontrola učitelja/nastavnika; iz škole se vraća
sa potrganom ili upraljanom odjećom,
uništenim priborom, ili mu često nedostaje neki predmet; često „gubi“ novac, pa
traži od roditelja kako bi ga mogao dati nasilnicima; vraća se kući s modricama
i drugim manjim tjelesnim povredama; vršnjaci ga ne zovu telefonom i ne
posjećuju i izdvojen je iz društva; neće govoriti o tome šta mu se dešava ili
daje neuvjerljiva i općenita objašnjenja.
Nastavnici i pedagozi u
školi će primjetiti koji je žrtva vršnjačkog nasilja prije svega posmatranjem
ponašanja djece za vrijeme grupnog rada u nastavi, a posebno za vrijeme igre na
odmoru, u hodnicima i dvorištima; zatim na osnovu ankete ili razgovora sa
učenicima; iz dječijih pismenih sastava ili likovnih radova.
KOJA DJECA SU NAJČEŠĆE
ŽRTVA NASILJA U ŠKOLI?
Žrtve vršnjačkog nasilja
u školi su uglavnom učenici koji su fizički nejaki, plašljivi, nesamopouzdani,
odnosno učenici koji su spremni da se potčinjavaju drugima jer im nedostaje
samopoštovanja i samopouzdanja, tjeskobna djeca. Često takva djeca nemaju
lijepo mišljenje o sebi, nevješta su u ostvarivanju kontakata sa drugom djecom
ili su previše nesamostalna i ovisna o drugima što je nasilnicima jasan
pokazatelj da su nemoćna i „pogodna“ za maltretiranje. Česte žrtve nasilja u
školi su i djeca koja se po nečemu razlikuju od druge djece: po izgledu,
etničkoj pripadnosti; zatim novopridošla djeca, djeca sa posebnim potrebama,
djeca razvedenih roditelja ili pak djeca koja se ističu znanjem, sposobnošći i
uspjesima. Postoji i druga grupa djece žrtava nasilja u kojoj su djeca koja na
neki način svjesno izazivaju, provociraju nasilje: ismijavaju, udaraju i guraju
drugu djecu što izaziva nasilnu reakciju kod istih. Generalno gledano, djeca
koja nemaju dovoljno podrške od strane roditelja, sa kojima roditelji malo ili
nimalo ne razgovaraju; djeca koja nemaju povjerenja u roditelje i nastavnike jer
oni njih i njihove probleme ne doživljavaju dovoljno ozbiljno i djeca koja su
odgojena tako da sve trpe i nikada se ne žale, su djeca koja nemaju dovoljno
samopouzdanja i samopoštovanja, pa kao takva imaju visok rizik da budu žrtve
nasilja svojih vršnjaka.
KOJA DJECA SU NAJČEŠĆE
NASILNICI?
Nasilničko ponašanje je
češće među dječacima nego među djevojčicama, iako su i dječaci i djevojčice
podjednako izloženi nasilju. Dječaci brže i snažnije agresivno reaguju, imaju
manju sposobnost da kontrolišu ljutnju i nezadovoljstvo i da na miran način
rješavaju konflikte. Među djevojčicama se poremećeni odnosi pokazuju prije
svega kroz ogovaranje, ignorisanje i odbacivanje iz društva, ismijavanje i
verbalne napade, što, s obzirom da dugotrajno psihičko nasilje može na djecu
ostaviti jednake ili čak i veće posljedice od fizičkog nasilja, nije bezazlen i
zanemarljiv vid nasilja.
Dijete nasilnik je u stalnom
sukobu sa sredinom: sa nastavnicima, pedagozima, roditeljima, ostalom djecom.
Takva djeca često ometaju nastavu. Školski uspjeh im je ispod prosjeka, ali
nije loš. Veoma su prkosna i ne prihvataju kritike; ne preispituju svoje
ponašanje i smatraju da su svi uvijek protiv njih. Djeca nasilnici napadaju
svoje vršnjake ili mlađu djecu: zastrašuju ih, zadirkuju, traže novac, otimaju
užinu, otimaju i uništavaju im stvari, naređuju i tuku ukoliko se žrtve ne
ponašaju onako kako oni zahtjevaju.
Nekoliko je objašnjenja
zašto djeca postaju nasilnici. Neka djeca takvim ponašanjem skreću pažnju na
sebe, neka na takav način obezbjeđuju dominantan društveni status među
vršnjacima, što im daje osjećaj veličine, uvaženosti i prihvaćenosti. Njima se
često dive mnoga djeca i poštuju ih zbog njihove socijalne moći; drugi ih se
boje i da bi pridobili njihovo prijateljstvo i zaštitu, spremni su im činiti
manje ili veće usluge, pa čak i pridružiti im se u nasilju. Tada govorimo o
nasilničkim grupacijama u kojima se uspostave moralne norme u vidu podržavanja
jedni drugih i razvijaju sopstvene negativne vrijednosti prema kojima su
agresivno ponašanje i nasilništvo nad drugom djecom „junačka djela“, zabavni i
cijenjeni oblici ponašanja. Takva djeca se kriju iza kolektivne odgovornosti za
svoje postupke, što smanjuje individualnu odgovornost i strah od posljedica.
Jedan od razloga zašto djeca postaju nasilnici, koji zavrijeđuje posebnu pažnju
jest porodica i uže okruženje u kojem dijete odrasta. Ako dijete odrasta u
porodici gdje su ljutnja, vika, pogrdna imena, vrijeđanje, pa čak i fizički
obračuni sastavni dio života, velika je vjerovatnoća da će se i ono tako
ponašati i izrasti u nasilnika, jer kako sam rekla na početku, djeca nisu
„imuna“ na ponašanje odraslih i vrlo često ga prihvataju kao jedini ispravan
model ponašanja. Važno je napomenuti da cilj ovih radionica sa djecom nije bio
da se markiraju djeca nasilnici kako bi se mogla kazniti, nego da pomognemo
njima da svojim ponašanjem olakšaju život i boravak u školi drugoj djeci a
samim tim i nama koji sa djecom radimo. Ponekad je nasilno ponašanje djece
jasan znak da i njima treba pomoć, jer su takva djeca najčešće isami kod kuće
svjedoci ili čak žrtve nasilja. Također je važno istaći da djeca nasilnici
uglavnom nemaju sposobnost da suosjećaju sa svojim žrtvama jer ne razmišljaju o
tome kako se djeca žrtve osjećaju i nemaju nikakvu predstavu o posljedicama
koje njihovo ponašanje ostavlja na emotivni, intelektualni i društveni život
druge djece. A posljedice nasilja mogu biti velike i dalekosežne.
U literaturi navode
brojne posljedice na psihofozočki razvoj djeteta. Neurološke posljedice kod
djece žrtava nasilja ogledaju se u zaostajanju u intelektualnom razvoju, jer
živjeći u stalnom strahu od vršnjačkog nasilja u školi, djeca gube volju za
učenjem i uspjesima što se odražava na njihov školski uspjeh. Na
socio-emocionalnom planu javljaju se
smanjena sposobnost samokontrole, povećana ovisnost o drugima, nedostatak
samopouzdanja i samopoštovanja, povlačenja u sebe, izbjegavanja društva. Djeca
žrtve najčešće o svemu tome šute i u želji da izbjegnu nasilnika počinju
izbjegavati i odlaske u školu. Boje se progovoriti o svome problemu u strahu od
nasilnikove osvete, ili, pak, od izrugivanja i nerazumijevanja sredine u kojoj
se dječije nasilništvo smatra prolaznim dječijim nestašlukom, a žrtve tog
nasilništva slabićima i izdajicama. Takvo dijete živi u neprestanom strahu,
plače i pati u samoći, osjeća paniku, zbunjenost, bespomoćnost, poniženost,
nelagodu i takvo stanje prijeti da preraste u teži vid depresije, stanje u
kojem nemoćno dijete pomišlja i na samoubistvo. Poznati su i primjeri da je
vršnjačko nasilje dovelo do pokušaja, pa čak i izvršenja samoubistva (slučaj
14-togodišnjaka koji je u jednoj zagrebačkoj školi, zbog stalnog izrugivanja i
vrijeđanja od strane vršnjaka i neozbiljnog pristupa njegovom problemu od
strane nastavnika, pedagoga i direktora škole, pokušao skočiti sa prozora
učionice) o kojem je pisao dnevni list San 2005. godine.
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.