Radionica za učenike 6. razreda: „Komunikacija
– Pisanje na leđima“
U drugoj sedmici novembra školske 2017/18. održana je radionica za
učenike 6. razreda na temu “Komunikacija – Pisanje na leđima”. Radionica je
održana na času odjeljenske zajednice. Ciljevi radionice su bili da se ukaže na
konstruktivnu i dekonstruktivnu komunikaciju, znati razlikovati ta dva vida
komunikacije, prepoznati i koristiti konstruktivnu komunikaciju i da učenici razvijaju
pozitivan stav prema konstruktivnoj komunikaciji.
TOK RADIONICE
Cilj ove radionice, bio je osvijestiti učenike o činjenici kako
često neizravnim putem uzimamo preveliku slobodu nepromišljeno izražavajući
svoja nezadovoljstva drugima ujedno vređajući te druge oko sebe. Radionica je
također trebala omogućiti razvoj empatije i prosocijalnog ponašanja među
učenicima te usmjeriti učenike u razvoju samopouzdanja i sigurnosti oko sebe.
Uvod
Međuvršnjačko nasilje u
školskoj okolini, manifestira se na različite načine, najčešće kao fizičko
maltretiranje i nanošenje fizičkih ozlijeda drugim učenicima. Fizičko nasilje
prati također i poznati oblik verbalnog nasilja i zlostavljanja, koje se
manifestira kroz izrugivanje, javno omalovažavanje, povredu dostojanstva osobe.
Iako postoji više tipova međuvršnjačkog nasilja u školama; navedeni tipovi su
najučestaliji. Na pojavu nasilja reagira se tek onda kada se pojave prve
ozbiljne posljedice takvog ponašanja. Često ignoriramo ranije uzroke nasilničkog
ponašanja ili njegove prvobitne znakove koji su vrlo teško prepoznatljivi, a
mogu biti od velike pomoći kod utvrđivanja nasiničkog ponašanja među učenicima.
Škole se trude spriječiti pojavu nasilnog ponašanja među djecom u školi radom
na primarnoj prevenciji razvijanjem prosocijalnog ponašanja uključivanjem
učenika u suradnički i timski rad na nekoj aktivnosti kojom uče životne
vještine. Školski stručni saradnici se također trude čestim intervencijama i
projektima uključiti učenike u razvijanje samopouzdanja, potvrđivanja
sigurnosti i stvaranja pozitivne slike o sebi. Uz spomenute intervencije,
zanemaruju se neizravni načini izražavanja učenikovih stavova prema drugom
učeniku. Učenici će mnogo jednostavnije izraziti svoje mišljenje i stav prema
drugom učeniku neizravnim načinom izražavanja. Tako će biti lakše utvrditi
trenutačno stanje samopouzdanja tog učenika i njegovu sigurnost u njega samoga.
Upravo se tom problematikom bavila provedena radionica.
Materijali, ciljevi metode i tok radionice
Radionica „Pisanje na leđima“ provedena je u Osnovnoj školi
“Dubrave” na času odjeljenske zajednice nad učenicima 6. razreda. Radionici je
prisustvovalo 26 učenika 6. razreda.
Ciljevi:
§ Spriječiti pojavu nasilnog ponašanja među djecom
u školi radom na primarnoj prevenciji (razvijanjem samopouzdanja učenika i
pozitivne slike o sebi, učenjem životnih vještina)
§ Razvijati empatiju i prosocijalno ponašanje te
poticati druženje, saradnju i prijateljske odnose među učenicima
§ Informirati učenike i roditelje o vrstama i oblicima
nasilja i zlostavljanja te o mogućim mjerama prevencije
§ Podučiti djecu kako ispravno reagirati na
nasilje i zaštititi sebe i druge.
Temeljni cilj radionice
bio je preko vođenih aktivnosti dovesti učenike do zaključka da se osjećamo
moćnije i jače vrjeđajući druge te da je to odraz naše nesigurnosti, nedostatka
samopouzdanja te da nam vrijeđanje služi kao paravan da bismo prikrili svoje
slabosti i sigurnost u same sebe.
Materijali i metode:
Za ostvarenje navedene
radionice bilo je potrebno:
§ petnaestak papira u boji,
§ selotejp traka
§ flomaster za pisanje
§ plave omotnice
§ bijeli origami ukrasi u obliku golubice.
Tok aktivnosti:
Najprije su razmjestili
školske klupe i stolice posložili u krug. Između stolica su ostavili dovoljan
razmak tako da su se mogli okretati oko njih za 180°. Učenici su mogli birati
pokraj koga će sjediti u aktivnostima radionice.
Prva aktivnost
Prva aktivnost je bila uzajamna masaža leđa. Učenici su se
okrenuli najprije svojem desnom susjedu i laganim pokretima ruku masirali leđa
otvorenih dlanova. Prilikom provedbe ove aktivnosti, vladao je blagi žamor i
smijeh. U istoj vježbi učenici su se okrenuli do svojeg susjeda ulijevo i
nastavili blagu masažu leđa. Atmosfera je bila vrlo ugodna i vladao je blagi
žamor.
Druga aktivnost
Nakon te vježbe, učenici
su se trebali ponovno okrenuti svojem desnom susjedu i grubljom masažom
masirati leđa susjeda stinutih šaka. Istu radnju, ponovili su i okrenuvši se
susjedu slijeva. Atmosfera blagog žamora je postepeno prelazila u negodovanje,
nezadovoljstvo i grube komentare pojedinih učenika.
Treća aktivnost
Po završetku te
aktivnosti, učenici su se vratili u prvobitni položaj. Svakome od njih,
razrednik je podijelio jedan A4 papir u boji, selotejp traku i flomastere za
pisanje. Učenci su trebali svojem prvom susjedu na leđa nalijepiti papir i
čekati daljnje upute.
Četvrta aktivnost
Nakon uspješnog
pričvršćivanja papira na leđa, učenici su se trebali okrenuti lijevom susjedu i
napisati prvu asocijaciju vezanu za osobu ispred sebe na papir na leđima. Nakon
toga su se okrenuli desnom susjedu i ponovili istu proceduru.
Tada je uslijedilo
pitanje od strane razrednika: „Kako se sada osjećaš kada ti netko piše po
leđima?“ Na to pitanje su učenici odgovarali pojedinačno u krugu. Najčešći
odgovor je bio: „Osjećam se glupo“. No pokreti učenika su govorili nešto drugo.
Učenici su bili dosta uznemireni i nesigurni. Uslijedilo je i drugo pitanje:
„Čega se najviše bojiš da ti piše na leđima?“. Na to pitanje učenici nisu
odgovarali. Izmotavali su se i tražili način kako bi izbjegli to pitanje.
Pokreti učenika odavali su nervozu i uznemirenost.
Peta aktivnost
Po završetku te
aktivnosti, učenici su svojem susjedu s desna trebali na leđa napisati što žele
promijeniti na osobi ispred sebe (Što želiš promijeniti na drugome ispred
sebe?). Isto su trebali ponoviti i na susjedu s lijeva.
Šesta aktivnost
Nakon te aktivnosti
uslijedilo je čitanje sadržaja listića. Svaki učenik je u krugu na glas
pročitao sadržaj lista skinutog s leđa. Odgovori na pitanje „Što želiš
promijeniti na drugome ispred sebe?“ najčešći odgovori su bili: Želim da
promijeni majicu jer joj bolje stoji plava…Želim da češće igramo nogomet…Ništa.
Odgovori su se odnosili najčešće na neke uobičajene stvari poput odijevanja,
izgleda i druženja, a opet neki su napisali samo Ništa da bi se što prije
riješili pitanja. Kada smo se vratili na raniji sadržaj gdje su učenici trebali
napisati prvu asocijaciju vezanu za osobu ispred sebe, postali su uznemireni.
Poneki učenici su odbijali pročitati sadržaj papira. Pregledom tog sadržaja,
došlo se do zaključka da je sadržaj bio uvredljiv i nanosio povredu osobe.
Naravno nije se radilo o neprimjerenom rječniku, ali je sadržaj odražavao vrlo
neugodne i uvredljive misli o drugim učenicima.
Taj sadržaj nastavnik
nije pročitao na glas zbog zaštite osobe svakog pojedinog učenika. No on je
postao vrlo dobar materijal prema kojem su vodile aktivnosti radionice.
Nastavnik je na temelju toga vodio razgovor s učenicima kako se ponekad
osjećamo moćnije i jače vrijeđajući druge te da to često predstavlja paravan i
dokaz da tako skrivamo vlastitu nesigurnost i slabosti. Nakon toga su
uslijedila pitanja kojima se smanjila napetost među učenicima: „Jeste li
mislili da je to što ste napisali moglo povrijediti nekoga?“ i „Možemo li se
šaliti, a da pritom ne povrijedimo druge? “. To su bila pitanja nad kojima su
učenici razmišljali.
Sedma aktivnost
Za kraj učenici su
dobili plave omotnice u kojjima se nalazio origami ukras bijele golubice,
simbol mira i praštanja. Učenici su trebali na krilo golubice napisati „poruku
mira“ i u plavoj omotnici darovati odabranoj osobi unutar kruga.
Zaključak
Provedena radionica,
vrlo je uspješno odrađena s važnom porukom: „Vrijeđanje drugih služi kao
paravan iz akojega skrivamo vlastitu nesigurnost i slabost.“Također učenici su
se suočili s neizravnim oblikom nasilja. Iskusili su osjećaj krivnje, grižnju
savjest zbog sadržaja koje su uputili učenicima ispred sebe. Radionica je bila
jedan praktičan način za demonstraciju nasilja prije manifestacije istog s
ozbiljnim posljedicama na štetu učenika. Cilj ove radionice: osvijestiti
učenike o činjenici kako često neizravnim putem uzimamo preveliku slobodu
nepromišljeno izražavajući svoja nezadovoljstva drugima ujedno vređajući te
druge oko sebe u potpunosti je ostvaren s pozitivnim rezultatom.
Oglasi
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.