nedjelja, 24. veljače 2019.

HISTORIJA - Zemlje liberalne demokracije i socijalizam u Rusiji


PISMENA PRIPREMA ZA REALIZACIJU NASTAVNOG SATA

JU OŠ                                                
školska godina: 2012/2013.                                                                      
predmet:  Historija                            
razred: 9.               
redni broj časa:
nastavna cjelina – tema: Svijet između dva svjetska rata
nastavna jedinica:  Zemlje liberalne demokracije i socijalizam u Rusiji

ZADACI NASTAVNE JEDINICE

OBRAZOVNI­
upoznati  učenice/učenike s osnovnim obilježjima liberalne demokracije, usvojiti znanja o dobrim i lošim stranama demokracije, usvojiti znanja o borbi za pravo glasa žena i sufražetkinja, stjecanje znanja o pojavi socijalizma u Rusiji i totalitarističkoj diktaturi J.V. Staljina u SSSR-u
ODGOJNI
razvijanje pozitivnog, ali i kritičkog stava prema demokraciji, razvijanje negativnog stava prema antidemokratskim težnjama, razvijanje poštovanja prema borcima za građanska prava žena, osuda građanskog rata,  osuda totalitarizma i diktature u bilo koje svrhe, razvijanje kritičkog odnosa prema historijskim ličnostima
FUNKCIONALNI
vježbanje analize slikovnog materijala, vježbanje rada na historijskom izvoru, razvijanje sposobnosti logičnog razmišljanja, uočavanje uzročno-posljedičnih veza
                            

TIP ČASA
obrada
OBLICI RADA
frontalni, individualni                                                                                 
NASTAVNE METODE
metoda usmenog izlaganja i razgovora, demonstracija, analiza slikovnog materijala
NASTAVNA SREDSTVA I POMAGALA
udžbenik, dodatna literatura

PRIJEDLOG ARTIKULACIJE NASTAVNOG ČASA


UVOD

       Obradu nove nastavne jedinice započet ćemo tako što ćemo zapisati na tablu tri pojma: aristokracija (vladavina manjine), demokracija (vladavina većine), tiranija/diktatura (vladavina pojedinca). U razgovoru s učenicama/učenicima zatražit ćemo njihovo mišljenje o navedenim društvenim uređenjima. Nakon toga ćemo najaviti nastavnu jedinicu Zemlje liberalne demokracije i socijalizam u Rusiji, nakon čega ćemo zamoliti učenicu/učenika da glasno pročita uvod U/52.


GLAVNI DIO

       Metodom usmenog izlaganja predstaviti osnovna obilježja liberalne demokracije (poštivanje ustava, vladavinu prava i slobodu pojedinca). Uputit ćemo učenice/učenike da pogledaju dijagram trojne podjele vlasti U/52. Pitamo: Zašto je za uspješno funkcioniranje vlasti potrebna kontrola? Šta misliš, da li bi službenici vlasti uspješno, savjesno i tačno izvršavali svoj posao bez kontrole? Zatim ćemo objasniti kako se organi vlasti međusobno kontroliraju. Drugi način kontrole vlasti je proces izbora. Naglasit ćemo zašto su izbori važni u procesu kontrole vlasti. Potom ćemo nešto reći o tržišnoj privredi i položaju građana u zemljama liberalne demokracije nakon čega ćemo pitati učenice/učenike šta misle o sudjelovanju žena u politici? Objasniti im da u ranijem periodu žene nisu imale pravo glasa, pa prema tome nisu mogle ni sudjelovati u procesu donošenja važnih državnih odluka. Pitamo: Možemo li govoriti o demokraciji tamo gdje žene nemaju pravo glasa? Da li vam je danas poznata neka žena iz svijeta politike?  Objasnit ćemo pojam sufražetkinje pri čemu ćemo učenice/učenike uputiti na fotografiju  U/53.
       U drugom dijelu časa predstavit ćemo socijalistički (komunistički) društveni sistem koji je uspostavljen u Rusiji. Učenice/učenike treba upoznati sa uzrocima i posljedicama građanskog rata u toj zemlji, nastankom SSSR-a i dolaskom Staljina na vlast te uspostavljanju i posljedicama njegove diktature. Pri tome ćemo analizirati pripadajući slikovni materijal odgovarajući na postavljena pitanja. Nakon toga zamolit ćemo učenice/učenike da u tišini pročitaju tekst iz rubrike historijska čitanka U/56 uz napomenu da na temelju pročitanog trebaju izvući vlastiti zaključak o vremenu Staljinove vladavine.





ZAVRŠNI DIO

       Ponavljanje i sumiranje znanja iz ove nastavne jedinice učenice/učenici će obaviti tako što će usmenim putem odgovoriti na pitanja iz udžbenika. Nekoliko učenica/učenika ćemo ocijeniti prema stepenu pokazane aktivnosti. Otklonit ćemo, odnosno pojasniti eventualne nejasnoće.
       Za domaću zadaću učenicama/učenicima dati da pogledaju flm Bijeg iz Gulaga režisera J. Levina i P. Weira  (U/56) pri čemu će morati da: razmisle i zapišu šta im je najvažnije u filmu; objasne zašto im je baš to najvažnije; razmisle i zapišu koje znanje mogu povezati s filmom; navedu koji se osjećaji javljaju u njima nakon pogledanog filma i objasne zašto se tako osjećaju; zapišu svoj vlastiti stav o filmu te objasne zašto tako misle


PLAN TABLE | GRAFOFOLIJE

ZEMLJE LIBERALNE DEMOKRACIJE I SOCIJALIZAM U RUSIJI



Liberalna demokracija
- demokracija – vladavina većine
- liberalizam podrazumijeva poštivanje ustava, odnosno vladavinu prava i slobodu pojedinca
- elementi kontrole vlasti u zemljama liberalne demokracije su:
a) redovni višestranački izbori
b) trodioba vlasti (izvršna, zakonodavna i sudska)
-  sufražetkinje  - Pokret za prava žena 
Pojava socijalizma u Rusiji i Staljinov teror
- nakon Oktobarske revolucije 1917. godine, vlast u Rusiji preuzeli su boljševici/komunisti
- boljševici su zaveli socijalizam, kao prvu fazu komunističkog društva
- socijalizam je privredni i društveni poredak zasnovan na društvenom vlasništvu nad sredstvima za proizvodnju
- Nema privatne svojine, tržišne privrede niti političkih stranaka.
- socijalizam predstavlja prijelaznu fazu od kapitalizma ka komunizmu
- komunizam je teorijski zamišljen kao vrlo razvijen privredni sistem u kojem se proizvodi u izobilju (svako prema sposobnostima, a svakom prema potrebi)
- od 1922. sovjetska Rusija je u skladu s mnogonacionalnim sastavom stanovništva dobila ime Savez sovjetskih socijalističkih republika (SSSR)
- nakon Lenjinove smrti (1924) na čelo SSSR-a dolazi Josif Visarionovič Staljin.
- Staljin  je uspio stvoriti jaku totalitarnu državu (nema nikakvih sloboda niti prava, država sve kontrolira)
- progonio i zatvarao političke protivnike (staljinizam)




Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.