PISMENA PRIPREMA ZA REALIZACIJU NASTAVNOG SATA
|
||
JU OŠ
|
školska godina: 2012/2013.
|
|
predmet:
Historija
|
razred: 9.
|
redni broj časa:
|
nastavna cjelina – tema: Svijet između
dva svjetska rata
|
||
nastavna jedinica: Zemlje liberalne demokracije i socijalizam
u Rusiji
|
||
ZADACI
NASTAVNE JEDINICE
|
|
OBRAZOVNI
|
upoznati učenice/učenike s osnovnim obilježjima liberalne demokracije, usvojiti znanja o
dobrim i lošim stranama demokracije, usvojiti znanja o borbi za pravo glasa
žena i sufražetkinja, stjecanje znanja o pojavi socijalizma u Rusiji i totalitarističkoj
diktaturi J.V. Staljina u SSSR-u
|
ODGOJNI
|
razvijanje pozitivnog, ali i kritičkog stava prema demokraciji,
razvijanje negativnog stava prema antidemokratskim težnjama, razvijanje
poštovanja prema borcima za građanska prava žena, osuda građanskog rata, osuda totalitarizma i diktature u bilo koje
svrhe, razvijanje kritičkog odnosa prema historijskim ličnostima
|
FUNKCIONALNI
|
vježbanje analize slikovnog materijala, vježbanje rada na
historijskom izvoru, razvijanje sposobnosti logičnog razmišljanja, uočavanje
uzročno-posljedičnih veza
|
TIP ČASA
|
obrada
|
OBLICI RADA
|
frontalni, individualni
|
NASTAVNE METODE
|
metoda usmenog
izlaganja i razgovora, demonstracija, analiza slikovnog materijala
|
NASTAVNA SREDSTVA I POMAGALA
|
udžbenik, dodatna literatura
|
PRIJEDLOG
ARTIKULACIJE NASTAVNOG ČASA
|
UVOD
Obradu nove nastavne jedinice započet ćemo
tako što ćemo zapisati na tablu tri pojma: aristokracija (vladavina manjine),
demokracija (vladavina većine), tiranija/diktatura (vladavina pojedinca). U
razgovoru s učenicama/učenicima zatražit ćemo njihovo mišljenje o navedenim
društvenim uređenjima. Nakon toga ćemo najaviti nastavnu jedinicu Zemlje liberalne demokracije i socijalizam u Rusiji, nakon čega ćemo zamoliti učenicu/učenika da glasno pročita uvod U/52.
|
GLAVNI DIO
Metodom usmenog izlaganja predstaviti osnovna obilježja
liberalne demokracije (poštivanje ustava, vladavinu prava i slobodu
pojedinca). Uputit ćemo učenice/učenike da pogledaju dijagram trojne podjele
vlasti U/52. Pitamo: Zašto je za uspješno funkcioniranje vlasti potrebna
kontrola? Šta misliš, da li bi službenici vlasti uspješno, savjesno i tačno
izvršavali svoj posao bez kontrole? Zatim ćemo objasniti kako se organi
vlasti međusobno kontroliraju. Drugi način kontrole vlasti je proces izbora.
Naglasit ćemo zašto su izbori važni u procesu kontrole vlasti. Potom ćemo nešto
reći o tržišnoj privredi i položaju građana u zemljama liberalne demokracije nakon
čega ćemo pitati učenice/učenike šta misle o sudjelovanju žena u politici?
Objasniti im da u ranijem periodu žene nisu imale pravo glasa, pa prema tome
nisu mogle ni sudjelovati u procesu donošenja važnih državnih odluka. Pitamo:
Možemo li govoriti o demokraciji tamo gdje žene nemaju pravo glasa? Da li vam
je danas poznata neka žena iz svijeta politike? Objasnit ćemo pojam sufražetkinje pri čemu
ćemo učenice/učenike uputiti na fotografiju U/53.
U drugom dijelu časa predstavit
ćemo socijalistički (komunistički) društveni sistem koji je uspostavljen u
Rusiji. Učenice/učenike treba upoznati sa uzrocima i posljedicama građanskog
rata u toj zemlji, nastankom SSSR-a i dolaskom Staljina na vlast te
uspostavljanju i posljedicama njegove diktature. Pri tome ćemo analizirati
pripadajući slikovni materijal odgovarajući na postavljena pitanja. Nakon
toga zamolit ćemo učenice/učenike da u tišini pročitaju tekst iz rubrike
historijska čitanka U/56 uz napomenu da na temelju pročitanog trebaju izvući
vlastiti zaključak o vremenu Staljinove vladavine.
|
ZAVRŠNI
DIO
Ponavljanje i sumiranje znanja iz ove nastavne jedinice učenice/učenici će obaviti tako što će
usmenim putem odgovoriti na pitanja iz udžbenika. Nekoliko učenica/učenika
ćemo ocijeniti prema stepenu pokazane aktivnosti. Otklonit ćemo, odnosno pojasniti eventualne nejasnoće.
Za domaću zadaću učenicama/učenicima
dati da pogledaju flm Bijeg iz Gulaga režisera
J. Levina i P. Weira (U/56) pri čemu
će morati da: razmisle i zapišu šta im je najvažnije u filmu; objasne zašto im
je baš to najvažnije; razmisle i zapišu koje znanje mogu povezati s filmom; navedu koji se osjećaji javljaju u njima nakon
pogledanog filma i objasne zašto se tako osjećaju; zapišu svoj vlastiti stav o filmu te objasne zašto tako misle
|
PLAN TABLE | GRAFOFOLIJE
ZEMLJE LIBERALNE DEMOKRACIJE
I SOCIJALIZAM U RUSIJI
|
Liberalna
demokracija
|
-
demokracija – vladavina većine
-
liberalizam podrazumijeva
poštivanje ustava, odnosno vladavinu prava i slobodu pojedinca
-
elementi kontrole vlasti u
zemljama liberalne demokracije su:
a) redovni višestranački
izbori
b) trodioba vlasti (izvršna,
zakonodavna i sudska)
- sufražetkinje - Pokret za prava žena
|
Pojava
socijalizma u Rusiji i Staljinov teror
|
-
nakon Oktobarske revolucije
1917. godine, vlast u Rusiji preuzeli su boljševici/komunisti
-
boljševici su zaveli
socijalizam, kao prvu fazu komunističkog društva
-
socijalizam je privredni i
društveni poredak zasnovan na društvenom vlasništvu nad sredstvima za
proizvodnju
-
Nema privatne svojine, tržišne
privrede niti političkih stranaka.
-
socijalizam predstavlja
prijelaznu fazu od kapitalizma ka komunizmu
-
komunizam je teorijski
zamišljen kao vrlo razvijen privredni sistem u kojem se proizvodi u izobilju
(svako prema sposobnostima, a svakom prema potrebi)
-
od 1922. sovjetska Rusija je u
skladu s mnogonacionalnim sastavom stanovništva dobila ime Savez sovjetskih
socijalističkih republika (SSSR)
-
nakon Lenjinove smrti (1924)
na čelo SSSR-a dolazi Josif Visarionovič Staljin.
-
Staljin je uspio stvoriti jaku totalitarnu državu
(nema nikakvih sloboda niti prava, država sve kontrolira)
-
progonio i zatvarao političke
protivnike (staljinizam)
|
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.