PISMENA PRIPREMA ZA NASTAVNI SAT
Školska godina: Razred: Datum: __________
Nastavna
oblast/tema: Gramatika Prosta rečenica (rečenični članovi zavisni od
imenice: ATRIBUT – funkcija, slaganje s
nadređenom
imenicom i APOZICIJA
Nastavna
jedinica: Prosta rečenica (rečenični članovi zavisni od imenice:
ATRIBUT – funkcija, slaganje s nadređenom
imenicom i APOZICIJA
Ciljevi časa: a) ODGOJNI
(vaspitni)............................................................................
..............................................................................................................
b)
OBRAZOVNI.......................................................................................
..............................................................................................................
Struktura 1.
Uvodni čas 2. Čas upoznavanja sa
novom građom
Tip časa 3. Čas
uvježbavanja i primjene stečenog znanja
4. Čas
utvrđivanja, ponavljanja i ocjenjivanja
5.
Kombinovani čas
Oblici nastavnog rada: 1. Frontalni oblik rada 2. Grupni oblik rada
3. Rad u parovima 4. Individualni oblik rada
Nastavni objekti, 1. Nastavni objekti ..................
2. Nastavna sredstva ................
sredstva i pomagala 3. Nastavna pomagala
............. 4. Literatura ...............................
Nastavne metode: 1. Metode zasnovane na posmatranju (pokazivanje)
2. Metode zasnovane na praktičnim časovima učenika
3. Metode zasnovane na riječima : monološke
dijaloške
rad
sa knjigom
SADRŽAJ I ARTIKULACIJA NASTAVNOG SATA
UVODNI
DIO (7 min):
U uvodnom dijelu časa izvršiti ponavljanje
vezano za rečenicu i vrste rečenica:
Kontrolna pitanja:
1. Šta je to rečenica? (Rečenica je onaj skup
riječi kojim prenesimo neku obavijest. Rečenica je, dakle, obavijesna
(komunikacijska) jedinica.)
2. Da li rečenica može postojati bez oznake
predikativnosti? (Naravno da ne može. Rečenica ne može biti ako nema
predikata.)
3. Kako dijelimo rečenice s obzirom na njihovu
ciljnu usmjerenost? (Na IZJAVNE; UPITNE i USKLIČNE.) è učenici daju primjere za svaku od ove tri vrste
rečenica.
4. A kakve rečenice mogu biti po sastavu? (Proste
neproširene, prosto-proširene i složene rečenice.)
Mi smo za sada učili nešto više samo o prostim
neproširenim i prosto-proširenim rečenicama. O složenim rečenicama ćete učiti u
sedmom i osmom razredu.
5. Kakve su to proste neproširene rečenice? (To
su one rečenice koje se sastoje samo od SUBJEKTA i PREDIKATA.) è Sunce sija. Dijete pjeva. Puše vjetar.
6. A kakve su onda prosto-proširene rečenice? (To
su one rečenice koje osim subjekta i predikata imaju i neki dodatni rečenični
član.) è Sunce žarko sija. Dijete lijepo pjeva.
Puše hladan vjetar.
7. Kada smo učili o vrstama rečenica i gramatičkom
ustrojstvu rečenica govorili smo i o vrstama rečeničnih članova. Pa, ko će nam
sada reći kakve sve rečenične članove imamo i kako se oni međusobno dijele? (Imamo
SAMOSTALNE i NESAMOSTALNE rečenične članove.)
8. Koji su to samostalni rečenični članovi? (To
su SUBJEKAT, PREDIKAT, OBJEKAT i PRILOŠKE ODREDBE.)
9. A nesamostalni rečenični članovi? (To su
ATRIBUT i APOZICIJA.)
Mi ćemo danas nešto više da govorimo i da se
upoznamo sa ovim nesamostalnim rečeničnim članovima. Dakle, učit ćemo o
ATRIBUTU i APOZICIJI. Napišite naslov Nesamostalni rečenični članovi.
GLAVNI
DIO (30 min):
Napišite
podnaslov ATRIBUT
10. Da li neko može reći šta su to atributi?
DEFINICIJA: Riječi koje stoje uz imenicu i označavaju neku osobinu
te imenice, daju nam o njoj neku informaciju, zovu se ATRIBUTI. Dakle,
atributima mjesto u rečenici otvaraju imenice i oni zavise od njih. Zato
atributi i jesu nesamostalni rečenični članovi.
Atributi mogu biti: PRIDJEVI (plava košulja),
PRIDJEVSKE ZAMJENICE (naša škola),
BROJEVI (šesti razred),
IMENICE (Ispod kuće moga komšije),
POJEDINI PRILOZI (Žene unutra nadvikuju jedna drugu.).
11. Da li neko zna kako se atributi dijele s
obzirom na to da li se slažu sa imenicom uz koju stoje u rodu, broju i padežu
ili se ne slažu? (Dijele se na
KONGRUENTNE I NEKONGRUENTNE.)
DEFINICIJA: KONGRUENTNI atributi se slažu s imenicom uz koju stoje u
rodu, broju i padežu. Oni stoje ISPRED IMENICE. Oni se najčešće izriču
PRIDJEVIMA PRIDJEVSKIM ZAMJENICAMA ili BROJEVIMA (plava košulja, naša škola,
šesti razred.)
DEFINICIJA: NEKONGRUENTNI atributi stoje IZA IMENICE i ne slažu s s
njom u rodu, broju i padežu. Nekongruentni atributi mogu biti različite vrste
riječi (imenice, zamjenice, prilozi i najčešće se se izriču u genitivu, dativu,
akuzativu, instrumentalu ili lokativu).
Npr. lopta od kože. Nekongruentni atribut često možemo zamijeniti
kongruentnim. Npr. lopta od kože (kožna lopta).
Vježba po grupama: svakoj grupi podijeliti
po dvije tabele koju treba da popune da pridjevima i imenicama odrede rod, broj
i padež i na taj način utvrde da li se radi o kongruentnom ili nekongruentnom
atributu.
ATRIBUT
|
IMENICA
|
ROD
|
BROJ
|
PADEŽ
|
Rumeno
|
predvečerje
|
srednji
|
jednina
|
akuzativ
|
Lijep
|
dan
|
muški
|
jednina
|
nominativ
|
Ribarsku
|
mrežu
|
ženski
|
jednina
|
akuzativ
|
Ljute
|
dimove
|
muški
|
množina
|
akuzativ
|
Orahove
|
lule
|
ženski
|
množina
|
akuzativ
|
Akijev
|
otac
|
muški
|
jednina
|
nominativ
|
12. Šta možete zaključiti na sonovu ove
tabele?
13. Da li se atributi koji stoje uz ove
imenice slažu s njom u rodu, broju i padežu? (Da, slažu se i to su
KONGRUENTNI atributi.)
Na tabli ispisati sljedeće primjere:
a) priča (kakva
priča?) o njoj è LOKATIV
b) čovjek (koji čovjek?)
s ožiljkom è INSTRUMENTAL
ATRIBUTI
c) Kupili su mu loptu od kože. è GENITIV
14. Koje vrste riječi ovdje imaju službu
atributa? (To su zamjenice i imenice.)
15. U kojoj se poziciji oni nalaze u ovim
primjerima? (Oni su iza imenice.)
16. Da li se oni slažu sa imenicom iza koje
stoje u padežu? (Ne slažu. To su, dakle, nekongruentni atributi.)
DODATAK:
Uočite atribute u sljedećim rečenicama:
(izdiktirati rečenice svim grupama i podsticati takmičarski duh) i utvrdite da
li su vam ovi atributi po nečemu neobični:
Jednog jutra su
otputovali. Cijelog dana je padala kiša.
Kada učenici pronađu atribute, zadati im u
zadatak da ponovo napišu ove primjere ali bez atributa.
17. Šta primjećujete? Da li su ove rečenice
bez atributa koje smo izbacili potpuno izgubile svoj smisao? (Da. I takve atribute nazivamo OBAVEZNI ATRIBUTI. Bez
njih bi rečenice izgubile svoj smisao.) ç izdiktirati učenicima
ZADACI
ZA GRUPNI RAD:
1.
Za sve grupe: izdiktirati prvo sljedeće sintagme:
pozorište grada, kći nastavnika, djevojka
plave kose i zadati učenicima zadatak da od ovih
nekongruentnih atributa naprave kongruentne: gradsko pozorište, nastavnikova
kćerka, plavokosa djevojka.
2.
Svakoj od grupa dati po jednu imenicu i
kombinovati i grupni i individualni rad (svako za sebe unutar grupe) treba da
ispiše što više atributa uz datu imenicu: ŠEŠIR, OČI, USNE, LICE, HALJINA.
SLUŽBA
ATRIBUTA U REČENICI:
DEFINICIJA: Atribut u rečenici može imati službu (funkciju)
SUBJEKTA, OBJEKTA, DIJELA PRILOŠKE ODREDBE ili IMENSKOG PREDIKATA.
VAŽNA NAPOMENA: Treba znati razlikovati ATRIBUT od PRILOŠKE ODREDBE
ZA NAČIN i to možemo najlakše učiniti ako sebe postavimo pomoćna pitanja KAKVO
i KAKO:
Dobro djelo se dugo pamti. KAKVO djelo – atribut
Igro dobro pjeva. KAKO pjeva – priloška odredba načina
Napišite
podnaslov APOZICIJA
Napisati sljedeće primjere:
Maja, sportašica, trenira svaki dan.
Dobila sam pismo od Emira, moga rođaka.
18. Uočite u ovim rečenicama imenice koje
imaju svoje dodatke: Maja (sportašica), Emira (moga rođaka)
19. Gdje se nalaze te riječi koje su dodaci
i za šta služe? (One se nalaze iza imenice i o njoj naknadno nešto govore.)
20. Koje su to vrste riječi? (Imenice.)
21. I koju funkciju su te imenice dobile u
ovim rečenicama? (Funkciju /službu/ APOZICIJE.)
DEFINICIJA: Imenica (ili, rjeđe, neka druga supstantivna riječ) koja
dolazi uz drugu imenicu ( ili uz neku drugu supstantivnu riječ) u istom padežu
i objašnjava njeno značenje zove se APOZICIJA.
22. Šta je subjekat u prvoj rečenici? (Maja.)
23. A šta je objekat u drugoj rečenici? (Emira.)
Izbacite sada subjekat i objekat i napišite
ponovo rečenice:
Sportašica
trenira svaki dan.
Dobila sam pismo od mog rođaka.
24. Šta nam je sada subjekat u rečenici? (Sportašica.)
25. A objekat? (moga rođaka.)
26. Pa šta možemo zaključiti? (Možemo
zaključiti da ako izostavimo imenicu uz koju apozicija stoji, tada apozicija
preuzima onu službu koju je imala ta imenica.)
VAŽNO:
APOZICIJA MOŽE STAJATI IZA, ALI I ISPRED
IMENICE. KADA STOJI ISPRED IMENICE ČIJE ZNAČENJE OBJAŠNJAVA, U PISANJU SE NE
ODVAJA ZAREZOM (NASTAVNICA AZRA), A AKO SE NALAZI IZA IMENICE ONDA SE
ODVAJA ZAREZIMA (AZRA, NASTAVNICA, BOSANSKOG
JEZIKA).
ZADACI
ZA VJEŽBU:
Izdiktirati učenicima (svim grupama)
rečenice u kojima treba da uoče apozicije i odvoje ih zarezima. (Grupni rad
kombiniran sa individualnim). Grupa koja prva završi diže zastavicu.
Primjeri:
Žao
mi je komšijinog sina, Omera.
U razred uđe Enes, naš razrednik.
Veliki
grad, Sarajevo, leži na Miljacki.
Marijana,
moja drugarica, voli da čita.
IZDIKTIRATI UČENICIMA NAJVAŽNIJA PRAVILA O APOZICIJI:
a) Apozicija je rečenički član koji uvijek stoji uz imenicu i nešto nam
naknadno o njoj govori. Dakle, mjesto u rečenici apoziciji otvara imenica u
službi subjekta, objekta, priloške odredbe.
b) Apozicija se slaže s imenicom u padežu, rodu i broju.
c) Apozicija je nesamostalan i neobavezan rečenički član.
d) Apozicija može stajati i ispred imenice. Npr. Nastavnica
Azra.
e) Ako je apozicija iza imenice, odvaja se zarezom. Npr. Azra, nastavnica.
ZAVRŠNI DIO (8 min):
U završnom dijelu ponoviti sa učenicima još jednom
ukratko najvažnije o atributima i apozicijama i vježbati na primjerima iz
udžbenika.
DOMAĆI, SAMOSTALNI I
PRAKTIČNI RAD UČENIKA:
Za dz. napisati
10 rečenica sa atributima i 10 reečnica sa apozicijama.
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.