PISMENA PRIPREMA ZA NASTAVNI SAT
Školska godina: Razred: Datum: __________
Predmet: Bosanski, hrvatski i srpski jezik i
književnost
Nastavna
oblast/tema: Gramatika
Nastavna
jedinica: Prosta rečenica (ustrojstvo proste rečenice; samostalni i nesamostalni
članovi)
Ciljevi časa: a) ODGOJNI
(vaspitni)............................................................................
..............................................................................................................
b)
OBRAZOVNI.......................................................................................
..............................................................................................................
Struktura 1.
Uvodni čas 2. Čas upoznavanja sa
novom građom
Tip časa 3. Čas
uvježbavanja i primjene stečenog znanja
4. Čas
utvrđivanja, ponavljanja i ocjenjivanja
5.
Kombinovani čas
Oblici nastavnog rada: 1. Frontalni oblik rada 2. Grupni oblik rada
3. Rad u parovima 4. Individualni oblik rada
Nastavni objekti, 1. Nastavni objekti ..................
2. Nastavna sredstva ................
sredstva i pomagala 3. Nastavna pomagala
............. 4. Literatura ...............................
Nastavne metode: 1. Metode zasnovane na posmatranju (pokazivanje)
2. Metode zasnovane na praktičnim časovima učenika
3. Metode zasnovane na riječima : monološke
dijaloške
rad
sa knjigom
SADRŽAJ I ARTIKULACIJA NASTAVNOG SATA
UVODNI
DIO (7 min):
U uvodnom dijelu časa izvršiti ponavljanje već
stečenih znanja uz kontrolna pitanja:
1. Šta je to glas? (Najmanja jezička jedinica
koja nema zanačenja.)
2. Šta nastaje udruživanjem glasova? (Riječi.)
3. A šta kada se udruže riječi? (Rečenice, a
isto tako prije nastanka rečenice može da nastane i sintagma u zavisnosti od
toga koje su se riječi udružile jedna s drugom.)
GLAVNI
DIO (30 min):
Najaviti nastavnu jedinicu i ispisati njen naslov
na tabli.
- Dakle, danas ćemo govoriti o rečenici i o
vrstama rečenica.
- Mi se svakodnevno sporazumijevamo govorom i prenosimo jedni drugima određene
informacije. Drugim riječima, mi svakodnevno razmjenjujemo mnogo informacija
između sebe. U tim našim razgovorima i razmjenama informacija služimo se rečenicama
kao sredstvom za oblikovanje naših misli koje želimo da izrazimo putem govora
ili pismenog puta.
4. Od čega se sastoji rečenica? (Od riječi.)
IZGLED TABLE:
A B
ima,
brat, Aida Aida
ima brata
5. Koja je razlika između ova dva skupa?
U SKUPU A riječi su poredane bez reda i smisla i
ne daju nam nikakvo obavještenje ili
informaciju.
U SKUPU B riječi su, pak, poredane po redu i nekom
smislu, one su upućene jedne na drugu i povezane jedna s drugom tako da nam
pružaju jednu obavijest koja nam je jasna i precizna.
6. Šta iz ovoga možemo zaključiti? Da li svaki
skup riječ čini rečenicu? (Ne čini, naravno. Svaki skup riječi nije
rečenica.)
DEFINICIJA:
Rečenica je onaj skup riječi kojim prenosimo neku obavijest. Rečenica je,
dakle, obavijesna (komunikacijska) jedinica).
Rečenica u procesu komuniciranja se
upotrebljava u svrhu ostvarivanja različitih ciljeva, pa tako imamo i nekoliko
vrsta rečenica.
PODJELA REČENICA S OBZIROM NA NJIHOVU
CILJNU USMJERENOST:
1.
IZJAVNE (OBAVJEŠTAJNE REČENICE)
Primjeri:
Niko
među njima nije poštar.
Ulica
lipa je vrlo stara ulica.
Doći
ću sutra.
Sutra
neću doći.
7. Šta mislite sa kojim ciljem smo upotrijebili
ove rečenice? (S ciljem da se njima prenese neka OBAVIJEST.)
DEFINICIJA:
Dakle, rečenice upotrijebljene sa ciljem da se njima prenese neka obavijest
nazivaju se IZJAVNE (OBAVJEŠTAJNE: potvrdne i odrične) REČENICE. Iza ovih
rečenica stavljamo tačku.
2.
UPITNE (INTEROGATIVNE) REČENICE
Primjeri:
Dakle,
hoćeš li sada otključati vrata?
Zašto
ne odgovorite na pozdrav?
Hoćeš
li sutra doći?
8. Sa kojim su ciljem ovdje postavljene ove
rečenice? (Ovim rečenicama, kao što vidimo, nešto pitamo.)
DEFINICIJA:
Rečenice kojima postavljamo pitanje nazivaju se UPITNE ili INTEROGATIVNE
REČENICE. Iza ovih rečenica stavljamo upitnik.
3.
POTICAJNE (USKLIČNE) REČENICE
Primjeri:
Hajde,
vodi me, Šapice!
Uhvati
ga za desnu ruku!
Nemoj
me nasmijavati, Veliki Tome!
Dođi sutra.
Dođi
sutra! pojasniti
razliku između ove dvije naoko iste poticajne rečenice
9. Šta je iskazano u prvoj rečenici? (Neko
NAREĐENJE.)
10. Šta u drugoj? (Neko UPOZORENJE.)
11. A šta u trećoj? (MOLBA.)
DEFINICIJA:
rečenice čiji je cilj da se sagovornik potiče na neku radnju nazivaju se
POTICAJNE REČENICE. Taj poticaj se prepoznaje kao zapovijed, molba, zahtjev,
naređenje, upozorenje i sl. Ako poticajnim rečenicama govornik iskazuje svoja
osjećanja (radost, iznenađenost, uzbuđenost, ljutnju...), iza tih rečenica
pišemo uskličnik (uzvičnik). Takve rečenice se nazivaju USKLIČNE REČENICE.
IZGLED
TABLE:
ŠEMA:
KOMUNIKACIJSKI CILJ
a) da se b)
da se c) da se
prenese
obavijest zatraži obavijest
sagovornik
potakne na nešto
IZJAVNE UPITNE POTICAJNE
(OBAVJEŠTAJNE) REČENICE REČENICE
REČENICE USKLIČNE
(.) (?) (!)
ZADACI ZA VJEŽBU PO GRUPAMA:
12. Odredite vrstu rečenice i na kraju
stavite odgovarajući pravopisni znak izdiktirazi iste rečenice za sve grupe i
podsticati takmičarski duh između njih (grupa koja prva riješi zadatak podiže
zastavicu):
Svaka
je mladost lijepa ( )
Šta
ti je, šta plačeš ( )
Ne
ljuti se, sestro ( )
Lastavica
je letjela cijeli dan ( )
Neću
biti ničiji poštar ( )
13. Sjetite se nekih uskličnih rečenica koje služe
kao upozorenje. Svaka od grupa piše svoje primjere (5 minuta), a potom vođa grupe sa još jednim
članom izlazi i na tabli ispiuju svoje primjere. Grupa koja bude imala najviše
primjera dobija još jedan bod.
Pazi
mine! Čuvaj se psa! Visoki napon!
Nezaposlenima ulaz zabranjen! Ne gazi travu!
Zabranjen ulaz životinjama!
14. Dopunite sljedeće rečenice (za sve grupe istovremeno):
Svaki
predmet može biti........................................ (izjavna rečenica)
I,
da znaš................................................................ (usklična rečenica)
Zar
si mogao.......................................................... (upitna rečenica)
15. Pretpostavimo da ste zalutali u šumi, u
nepoznatom gradu ili sl. Šta ćete upitati osobe koje sretnete? Napišite te
rečenice u vaše sveske. (Za sve grupe.)
16. Od ljedećih skupova riječi napravite rečenice
koje imaju smisla i odredite da li su to izjavne, upitne ili usklične rečenice
(za sve grupe isto):
Mirsad, znati, napamet, pjesmu (Mirsad zna
napamet pjesmu. - izjavna)
Znati, put, škola, do, li (Znate li put do
škole? – upitna)
Već, pričati, jednom, prestati (Prestani
već jednom pričati! – usklična)
17. Hajde sada da vidimo kakve rečenice mogu biti
po svom sastavu. Uzmimo primjer rečenice: Sunce iskoči i recite mi kakva je ovo rečenica? Da li je
ona prosta ili složena?
(OČEKIVANI
ODGOVOR: prosta.)
18. A zašto je baš prosta, a nije složena? (Zato
što se sastoji samo od subjekta i predikata.)
DEFINICIJA:
Rečenica koja se sastoji samo od subjekta i predikata zove se PROSTA
NEPROŠIRENA REČENICA.
19. A kada kažemo: Sunce veselo iskoči
– koja bi to vrsta rečenice bila? (Proširena.)
DEFINICIJA:
Svaka prosta rečenica koja osim subjekta i predikata ima uz njih i još neki
rečenični član naziva se PROSTO-PROŠIRENA REČENICA.
Napišite sad naslov Gramatičko
ustrojstvo rečenice.
Sada ćem da vidimo kako se to stvara
rečenica, šta je sve potrebno da bi ona mogla da živi svoj život u jeziku i bez
čega ne može da postoji.
Napisati na tabli sljedeći primjer:
Odjednom, iz tog vatrenog blijeska sunce
veselo iskoči nad dalekim rubom ravnice.
Sad u ovoj rečenici pronađite predikat i
prepišite ponovo rečenicu bez predikata i onda je izgovorite glasno.
20. Da li rečenica sad ima smisla? (Nema.)
21. A izbacite sad pridjev veselo i
izgovorite rečenicu. Ima li sad rečenica svoj smisao? (Ima)
22. Izbacite sada riječi odjednom,
vatrenog, veselo, dalekim. Da li rečenica sada ima smisla? (Ima)
23. Pa šta možemo zaključiti? Kada rečenica
jedino nije imala svoj neophodni smisao koji služi da se prenese određena
informacija? (Nije imala smisla kada je bio izbačen predikat iz njene
strukturne organizacije.)
24. Pa šta onda možemo reći za predikat?
DEFINICIJA: PREDIKAT JE CENTAR REČENICE. ON JE NAJVAŽNIJI I BEZ NJEGA
NEMA I NE MOŽE NI BITI REČENICE. ON OTVARA MJESTO SUBJEKTU, OBJEKTU I PRILOŠKIM
(ADVERBIJALNIM) ODREDBAMA DA SE PREKO NJEGA UKLJUČE U GRAMATIČKO USTROJSTVO
REČENICE.
Predikat, subjekat, objekat i priloške
(adverbijalne) odredbe čine OSNOVNO GRAMATIČKO USTROJSTVO rečenice. Oni se u
rečenicu uključuju DIREKTNO i zbog toga su oni SAMOSTALNI rečenični članovi.
Primjer:
Svakog proljeća lastavice grade gnijezda
pod strehom.
subjekat PREDIKAT objekat
(KO?) lastavice (ŠTA RADE?) grade (ŠTA?)
gnijezda
priloške (adverbijalne) odredbe
vremena (POV) mjesta (POM)
(KAD?) svakog proljeć (GDJE?) pod strehom
25. Ali – pogledajmo sljedeću malo proširenu
verziju iste rečenice:
Svakog proljeća vesele cvrkutave
lastavice grade svoja gnijezda pod našom strehom.
26. Zašto smo podvukli ove riječi u rečenici? (Zato
što te riječi nismo u rečenicu uvrstili direktno, nego POSREDNO, preko
subjekta, objekta i priloške odredbe mjesta. Ovi članovi ne spadaju u osnovno
gramatičko ustrojstvo rečenice i nazivamo ih NESAMOSTALNI REČENIČNI ČLANOVI.)
DEFINICIJA:
Nesamostalni rečenični članovi su oni koji se u rečenicu uključuju posredno,
preko nekog samostalnog rečeničnog člana. Nesamostalni rečenični članovi su
ATRIBUT i APOZICIJA.
Primjer:
Svakog proljeća vesele cvrkutave lastavice
grade svoja gnijezda pod našom strehom.
subjekat PREDIKAT objekat
(KO?) lastavice (ŠTA RADE?) grade (ŠTA?)
gnijezda
(KAKVE?) vesele, cvrkutave (ČIJA?) svoja
priloške (adverbijalne) odredbe
vremena (POV) mjesta (POM)
(KAD?) svakog proljeća (GDJE?)
pod strehom
(ČIJOM?) našom
PONAVLJANJE UZ OVAJ DIO PRIPREME:
27. Šta je najvažnije kada dobijemo rečenicu i
treba da je analiziramo? (Prvo što moramo je da otkrijemo predikat. Ukoliko
nema predikata onda to i nije rečenica, jer rečenica, kao što smo rekli ne može
postojati bez predikata.)
27. Kojom je vrsta riječi obično predikat u
rečenici? (Glagol.)
DEFINICIJA:
Predikat koji se izriče glagolom zovemo GLAGOLSKIM.
Primjeri: Gledala nas je začuđeno.
Kiša je padala cijele noći.
28. Ali predikat može biti iskazan i nekom
neglagolskom vrstom riječi.
Zadatak: podvucite predikate u sljedećim
rečenicama:
Almina
mama je nastavnica.
Goran je vrijedan.
Knjiga
je tvoja.
Ja sam prvi.
DEFINICIJA:
Predikat koji se izriče oblikom pomoćnog glagola biti i nekom
imenskom riječju nazivamo IMENSKIM predikatom.
ZAVRŠNI
DIO (8 min):
U završnom dijelu još jednom ponoviti
najvažnije definicije i primjere vezane za gramatičko ustrojstvo rečenice.
DOMAĆI, SAMOSTALNI I PRAKTIČNI RAD UČENIKA
Za domaću zadaću zadati učenicima da napišu
sedam prosto-proširenih rečenica koje će analizirati i odrediti koji su
samostalni, a koji nesamostalni rečenični članovi.
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.