PISMENA PRIPREMA ZA NASTAVNI SAT
Predmet: Bosanski, hrvatski i srpski jezik i
književnost
Nastavna
oblast/tema: Književnost
Nastavna
jedinica: Romska književnost i običaji
Ciljevi časa: a) ODGOJNI
(vaspitni)............................................................................
..............................................................................................................
b)
OBRAZOVNI.......................................................................................
..............................................................................................................
Struktura 1.
Uvodni čas 2. Čas upoznavanja sa
novom građom
Tip časa 3. Čas
uvježbavanja i primjene stečenog znanja
4. Čas
utvrđivanja, ponavljanja i ocjenjivanja
5.
Kombinovani čas
Oblici nastavnog rada: 1. Frontalni oblik rada 2. Grupni oblik rada
3. Rad u parovima 4. Individualni oblik rada
Nastavni objekti, 1. Nastavni objekti ..................
2. Nastavna sredstva ................
sredstva i pomagala 3. Nastavna pomagala
............. 4. Literatura ...............................
Nastavne metode: 1. Metode zasnovane na posmatranju (pokazivanje)
2. Metode zasnovane na praktičnim časovima učenika
3. Metode zasnovane na riječima : monološke
dijaloške
rad
sa knjigom
SADRŽAJ I ARTIKULACIJA NASTAVNOG SATA
UVODNI
DIO (7 min):
U proteklin nekoliko mjeseci uopznali smo se
sa književnim djelima nekolicine bh. pisaca.
Kada govorimo o književnosti BiH moramo znati da
se ona može podijeliti na bošnjačku, srpsku, hrvatsku, jevrejsku, romsku i još
neke.
1. Zašto vršimo takvu podjelu? (Zato što su to
pisci ili djela koja govore o životu bošnjačkog, srpsko, hrvatskog, jevrejskog
ili romskog naroda.)
2. Da li smo mi obrađivali neko djelo iz bošnjačke
književnosti?
3. A iz srpske?
4. A iz hrvatske?
5. A iz jevrejske?
6. A iz romske?
Dakle, obrađivali smo samo neka književna djela iz
srpske, hrvatske i bošnjačke književnosti.
GLAVNI
DIO (30 min):
Danas ćemo da ovaj čas posvetimo jednoj
veoma bogatoj, interesantnoj i značajnoj vrsti umjetničkog, književnog
stvaralaštva u Bosni i Hercegovini.
Govorit ćemo o ROMSKOJ KNJIŽEVNOSTI, NJIHOVOJ
KULTURI, OBIČAJIMA I PREDANJIMA.
Napisati naslov na tabli: ROMSKA KULTURA I KNJIŽEVNOST
Romska književnost i kulturna tradicija je
veoma bogata i raznovrsna. Za Rome su vezane mnogoborjne legende i običaji koji
ih prate kroz čitav život.
Interesantno je da u romskoj književnosti
razvijenija usmena narodna od pisane književnosti.
7. Šta je to usmena narodna književnost?
8. Šta je pisana književnost?
DEFINICIJA:
U romskoj književnosti je usmena književnost, predanja, običaji i tradicija
uopće mnogo razvijenija od pisane književnosti.
To, naravno, ne znači da Romi nemaju pisanu
književnost. Mnogi pisci pisali su o romskoj kulturi i njihovom životu.
Neki od njih su: MIROSLAV ANTIĆ, BISERA
ALIKADIĆ, MUHAREM SERBEZOVSKI i dr.
Sada ćemo da se upoznamo sa jednom pjesmom
Miroslava Antića koja se zove «Danijela»:
Danijela
Svi imaju usred grudi
nešto čime žive.
Neko ima crven cvet.
Neko ima slatku pčelu.
Neko sunce, ili potok,
ili šaren propeler.
Svi imaju usred grudi
neko lepo srce.
Ja ukrala jedan sat
i sakrila pod rebra.
Da ne budu grudi prazne.
Da ne duva kroz njih vetar.
Da ja imam nešto živo unutra.
Lepo možeš da ga čuješ
Kako kuca pod košuljom.
Ako misliš da je srce,
varaš se.
Srce mi je u petama
otkad sam se rodila.
Miroslav
Antić
Ovo je pjesma o koja govori o životu romskog
naroda.
9. Šta Danijela kaže u prvoj strofi? (Da svi u
grudima imaju nešto, a to nešto je srce kojim žive.)
10. Šta kaže u drugoj strofi i zašto stalno
spominje riječ NEKO? Da li kada ona kaže neko tu ubraja i samu sebe? (Ne.
Ona misli na druge ljude od kojih neko u grudima ima crven cvijet, neko slatku
pčelu, neko sunce ili potok ili šareni propeler.)
11. U trećoj strofi Danijela ponovo u svom
ispovijedanju izjednačava ljude. Zašto to čini? (Pa zato što svi ljudi i
jesnu jednaki bez obzira u kojoj su vjeri rođeni, da li crnci ili bijelci itd.)
12. Šta je ona uradila? (Ukrala sat i stavila
ga u grudi da one ne budu prazne, da kroz njih ne puše vjetar. – Zašto SAT?
Zato što on kuca kao srce i odbrojava nam vrijeme do smrti kao i srce.)
13. Kada kažem osjećam se prazno?
14. Kada kroz neku kuću puše vjetar? Kakva je to
kuća? (Tu, ustvari, i nema kuće. U ovoj strofi je izražena romska svijest o
prirodi kao univerzalnoj kući, o čitavom svijetu koji može postati njihova kuća
ako to oni samo požele.)
15. U zadnjoj strofi nam se otkriva nešto što je
duboko ukorijenjeno u romsku kulturu i tradiciju. Šta mislite šta je to kada
Danijela kaže:
Ako misliš da je srce,
Varaš se.
Srce mi je u petama
otkad sam se rodila.
(Ovdje je iskazana taj romski nemirni i
pustolovni duh koji ih ne veže za jedno mjesto, nego ih stalno pokreće dalje i
dalje.)
PODIJELITI UČENICIMA KOPIJU OVE PJESME I
ZADATI IM U ZADATAK DA JE PREPIŠU U SVOJE SVESKE KOD KUĆE.
Pored pisane književnosti, Romi imaju i veoma
bogatu usmenu književnost. Njihova tradicija i običaji su veoma bogati i
interesantni.
Sada ću da vam pročitam nešto iz romske tradicije
i njihovih običaja što je veoma interesantno:
«Romi pojam običaja tumače riječima: 'Naši
stari su tako radili i mi tako radimo. Tako treba da bude.' Običaji prate Rome
od kolijevke do groba. Kad se dijete rodi 'uvodi' se u svijet presjecanjem
pupčane vrpce. Prvo mu se na glavu stavlja crvena krpa, a zatim mu se crveni
vuneni konac vezuje oko ruke i pravi mu se crvena amajlija. Sve se to radi da
mu se osigura srećno djetinjstvo.
Poslije sedam dana suđaje (urme) određuju sudbinu
djeteta, a majka ne smije da spava te noći 'da sreća djeteta ne bi zaspala'.
Prema predanju suđaje žive na dvoru kraljice Kašali, ' koja tka košulju dobre
sreće.' Zajedno s kraljicom one su izgradile dvorac gigantske ptice Čarani,
koju proguta vatra svake 999. godine, a ona se onda ponovo rađa iz pepela, kao
feniks.
Prema predanju, novorođenče treba prvo prisloniti
na desnu stranu grudi, zato što je u romskoj tradiciji desna strana 'dobra
strana'.
Mnogobrojni običaji prate život djeteta do
puberteta, kada se raznim obrdima uvodi u svijet odraslih. Tradicionalnu romsku
svadbu sačuvali su Kalderaši i Lovari. U ovoj ceremoniji mladoženja kleči na
lijevom koljenju, a mlada na desnom, okrenuti licem u lice. Kum stavlja
komadiće hljeba na njihova koljenja i posipa ih solju. Mladoženja ustima uzima
hljeb sa mladinog koljenja, a ona sa njegovog. Dok jedu hljeb, kum pjeva: 'Neka
vas prati dobra sreća. Čak i da hljeb i so postanu neprijatelji, vi živite u
sreći i slozi!'»
Kada govorimo o romskoj kulturi i
književnosti, ne smijemo zaboraviti na njihove nardone pjesme i muziku koja
spada u jednu od najmelodičnijih i najegzotičnijih muzičkih izraza.
Ovdje ću spomenuti jednog romskog umjetnika koji
piše poeziju, romane, bavi se proučavanjem romske kulture i tradicije,
umjetnika koji i pjeva romske narodne pjesme, i umjetnika koji je, čak, preveo
Kur'an na romski jezik. Radi se o Muharemu Serbezovskom, vrsnom
interpretatoru romskih narodnih pjesama, od kojih ćete sada jednu i poslušati u
njegovoj interpretaciji.
Inače, romske pjesme su po nekim svojim
karakteristikama veoma slične sevdalinkama.
Poslušajmo, dakle, ovu romsku narodnu pjesmu koju
je Serbezovski preradio i otpjevao. A poslje ćemo poslušati i još jednu.
Pustiti učenicima na kasetofonu pjesme «Čija li
si» i «Đelem, đelem».
ZAVRŠNI
DIO (8 min):
U završnom dijelu ponoviti učenicima
najvažnije i kao zaključak izvući sljedeće: treba uvažavati, proučavati i
interesovati sa za običaje i kulturu drugih jer na taj način obogaćujemo
vlastiti identitet.
DOMAĆI, SAMOSTALNI I
PRAKTIČNI RAD UČENIKA:
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.