Razred:
Nastavnica:
Predmet: Priprema za čas iz Bosanskog, hvatskog i
srpskog jezika i književnosti
Nastavna jedinica: Željko Ivanković: Put u Minhen (priča iz ciklusa Dolina
željeza)
Tip časa: Interpretacija književnog teksta
PRIJE OBRADE NASTAVNE JEDINICE
MOTIVACIJA
Priča je interesantna za interpretaciju jer govori o odnosu između
materijalnog i duhovnog bogatstva i prevladavanjem duhovnog nad materijalnim.
Djeca će biti podstaknuta da iznesu vlastite stavove i opredjeljenja o ovom
pitanju kao i da ih preispitaju.
CILJEVI
Aktivno učešće učenika u interpretaciji priče navest će učenike da
iznesu svoje mišljenje kao i da se kritički odnose prema mišljenju drugih. Cilj
je podstaći ih da kritički misle, te da svoje mišljenje formulišu i iznesu u
grupi, da razmišljaju o postupcima likova i njihovim osobinama, da prepoznaju,
maštaju i predviđaju. Jedan od ciljeva je i navesti djecu da likove i događaj
iz priče dovedu u vezu sa stvarnim likovima ili sa samima sobom; da budu
kreativni.
PREDUSLOVI
Potrebno je da djeca poznaju pojedine RWCT tehnike i da se u razredu
stvori takva atmosfera u kojoj će se uvažavati svačije mišljenje, kako bi
učenici, opušteno i bez bojazni od “neprihvaćanja” njihovog mišljenja, mogli
isto da izraze.
OCJENJIVANJE
U toku časa potreno je pratiti rad učenika pojedinačno i u grupi,
nivo saradnje sa ostalim učenicima u grupi, kao i odnos prema učenicima iz
drugih grupa, te zaključke do kojih pojedinačno i grupno dolaze.
RESURSI I UPRAVLJANJE VREMENOM
Pripremiti određeni broj papira A3 formata, otkucane T-tabele,
grafoskop i grafofoliju sa nepoznatim riječima, listiće s ponuđenim temama i
idejama za svaku grupu.
EVOKACIJA: 8’
RAZUMIJEVANJE ZNAČENJA: 30’
REFLEKSIJA: 7’
TEHNIKE: Petominutni sastav na osnovu zadatih pojmova, Oluja mozga
vezana za naslov pripovijetke, Čitanje s pauzama i razgovor po specifičnim
pitanjima, T-tabela, Grozd, pisanje jednom od likova, dramatizacija.
GRUPIRANJE
Učenike je potrebno grupirati u pet grupa od po šest učenika. To
uraditi na prethodnom času.
EVOKACIJA: 8’
Učenici po grupama pišu petominutni sastav na osnovu pojmova:
roditelji i djeca, siromaštvo, ljubav i brižnost, razumijevanje, odlazak,
bogatstvo, usamljenost, tuga. Dva člana grupa čitaju naglas sastave iz svoje
grupe.
RAZUMIJEVANJE ZNAČENJA: 30’
Prije čitanja s pauzama, kratka “Oluja mozga” vezana za naslov
priče. (2’)
Takođe, prije čitanja, na grafofoliji istaći nepoznate riječi.
ČITANJE S PAUZAMA (20’)
I PAUZA – PITANJA:
1. Šta prekida dječiju igru?
2. Ko dolazi u njihovo naselje?
3. Ko je Rudolf i zbog čega dolazi u to malo naselje?
4. Zbog čega su neke žene odbile da se udaju za Nijemce i odu s
njima u Njemačku;
Da li su se zbog toga
pokajale i zašto?
II PAUZA – PITANJA:
1.
Zbog čega su djeca prekidala
igru i radovala se susretu sa gostima iz Njemačke?
2.
Kako su se djeca tih dana
osjećala i o čemu su pričala?
3.
Možete li pretpostaviti u
kakvoj sredini su živjela ova djeca i zašto su sve tuđe, strano počeli
doživljavati kao svoje?
III PAUZA – PITANJA:
1.
Kako su se djeca ponašala kada
bi ušla u kuću, o čemu bi pričala?
2.
Kako je na to reagovao otac, a
kako majka? Zašto?
3.
Pisac kaže da je kao najstariji
razumio oca i majku. Šta mislite šta je to on razumio i zašto je sam sebi
obećavao da više pred roditeljima neće toliko isticati svoje oduševljenje
strancima i svime što su oni sa sobom donijeli? Možete li naslutiti kako su se
osjećali njihovi roditelji?
4.
Zašto pisac kaže da oni nisu, a
neke njihove školske kolege jesu mrzili Nijemce? O kakvom ratu pisac govori i
šta je razlog mržnje prema Nijemcima?
IV PAUZA – PITANJA:
1.
Šta otac predlaže dječacima?
2.
Kakvu odluku dječaci treba da
donesu?
3.
Zašto roditelji nisu donijeli
tu odluku umjesto djece?
4.
Šta mislite šta će se dalje
događati u priči?
V PAUZA – PITANJA:
1. Kako reaguje Ivica? Zašto?
2. Da li Vlado i pisac pristaju?
3. Na koji način roditelji ubjeđuju dječake? Koje prednosti odlaska
u Minhen im nabrajaju?
4. Djeca su se svim tim prednostima ranije divila i radovala;
mislite li da će roditelji uspjeti ubijediti jednog od njih trojice?
VI PAUZA – PITANJA:
1.
Na koje načine dječaci
pokušavaju izbjeći donošenje odluke, šta predlažu?
2.
Opišite kako se dječaci osjećaju
i zašto?
3.
Kakvu odluku dječaci ipak
donose?
4.
Šta mislite kakvu će odluku
donijeti roditelji?
VII PAUZA – PITANJA:
1.
O čemu se, zapravo, radilo?
2.
Zbog čega su se roditelji na
ovakav način našalili sa svojom djecom?
3.
Kako su se djeca osjećala kada
su saznala da se radi o roditeljskoj šali?
4.
Da li ste vi očekivali da se
radi o šali s obzirom da se priča zove Put
u Minhen?
5.
Da li biste vi ovdje i završili
priču ili biste još nešto dodali?
6.
Jesu li dječaci mogli donijeti
i drugačiju odluku? Kakvu biste vi odluku donijeli da ste se našli u njihovoj
situaciji?
7.
Zbog čega su dječaci donijeli
odluku da ostanu sa svojim roditeljima? Šta im to roditelji nude, a što im
ljudi iz Njemačke ne bi mogli ponuditi?
VIII PAUZA – PITANJA:
1.
Djeca su se, dakle,
opredijelila za svoje roditelje i ljubav, pažnju i razumijevanje koje im oni
pružaju. A da li su prestali željeti slatkiše, auta, bicikle, TV?
2.
O čemu razmišlja Vlado?
3.
Da li su slično razmišljala i
ostala dvojica?
4.
Da li su se dječaci pokajali
zbog svoje odluke ili su oni samo djeca koja moraju o nečemu maštati?
Nakon čitanja teksta i razgovora, učenici otvaraju svoje udžbenike i
pronalaze pripovijetku. Zadati im zadatke po grupama. (10’)
I GRUPA – “LJUBAV”
Izaberite dio priče koji vam se najviše sviđa i napravite kratku
dramatizaciju.
II GRUPA – “BOGATSTVO”
Odgovorite na pitanje: Da li bogatstvo čini porodicu srećnom? Nakon
toga razmijenite u grupi ono što ste
napisali i navedite nekoliko argumenata. Zajednički popunite T-tabelu.
III GRUPA – “SREĆA”
Uradite GROZD na temu SREĆA. Navedite sve čega se prisjetite, a što
po vašem mišljenju ljude može učiniti sretnim.
IV GRUPA – “TUGA”
Napišite pismo jednom od trojice dječaka i pokušajte da mu snagom
argumenata pomognete da donese onu odluku koju vi smatrate ispravnom.
V GRUPA – “USAMLJENOST”
Pitanje: Da li su dječaci donijeli ispravnu odluku? Razmijenite u
grupi svoja mišljenja i argumente i zajednički popunite T-tabelu.
REFLEKSIJA: 7’
Svaka grupa dobija zadatak da se opredijele za neke od ponuđenih im
tema i ideja pripovijetke i da ih obrazlože.
TEME: Ljubav između roditelja i djece,
Strah dječaka od
rastanka s roditeljima,
Prava odluka,
Šala.
IDEJE: Nije blago sve što sja,
Roditeljska
ljubav je nezamjenljiva,
Bogatstvo ne čini porodicu sretnom,
Najveće bogatstvo
je da je porodica na okupu.
POSLIJE OBRADE NASTAVNE JEDINICE
Interpretacija ove pripovijetke mogla bi poslužiti kao evokacija za
pisanje pismene vježbe na različite teme: Ljubav je pobijedila,
Nije blago sve što sja,
Roditeljska ljubav je nezamjenljiva…
Na neku od tih tema učenici za zadaću napisati sastav.
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.