petak, 8. veljače 2019.

Nastavna priprema - PUT U MINHEN

Predmet: Bosanski, hrvatski i srpski jezik i književnost

Razred:

Nastavnica:


Predmet: Priprema za čas iz Bosanskog, hvatskog i srpskog jezika i književnosti

Nastavna jedinica: Željko Ivanković: Put u Minhen (priča iz ciklusa Dolina željeza)

Tip časa: Interpretacija književnog teksta



PRIJE OBRADE NASTAVNE JEDINICE

MOTIVACIJA

Priča je interesantna za interpretaciju jer govori o odnosu između materijalnog i duhovnog bogatstva i prevladavanjem duhovnog nad materijalnim. Djeca će biti podstaknuta da iznesu vlastite stavove i opredjeljenja o ovom pitanju kao i da ih preispitaju.

CILJEVI

Aktivno učešće učenika u interpretaciji priče navest će učenike da iznesu svoje mišljenje kao i da se kritički odnose prema mišljenju drugih. Cilj je podstaći ih da kritički misle, te da svoje mišljenje formulišu i iznesu u grupi, da razmišljaju o postupcima likova i njihovim osobinama, da prepoznaju, maštaju i predviđaju. Jedan od ciljeva je i navesti djecu da likove i događaj iz priče dovedu u vezu sa stvarnim likovima ili sa samima sobom; da budu kreativni.

PREDUSLOVI

Potrebno je da djeca poznaju pojedine RWCT tehnike i da se u razredu stvori takva atmosfera u kojoj će se uvažavati svačije mišljenje, kako bi učenici, opušteno i bez bojazni od “neprihvaćanja” njihovog mišljenja, mogli isto da izraze.

OCJENJIVANJE

U toku časa potreno je pratiti rad učenika pojedinačno i u grupi, nivo saradnje sa ostalim učenicima u grupi, kao i odnos prema učenicima iz drugih grupa, te zaključke do kojih pojedinačno i grupno dolaze.

RESURSI I UPRAVLJANJE VREMENOM

Pripremiti određeni broj papira A3 formata, otkucane T-tabele, grafoskop i grafofoliju sa nepoznatim riječima, listiće s ponuđenim temama i idejama za svaku grupu.

EVOKACIJA: 8’
RAZUMIJEVANJE ZNAČENJA: 30’
REFLEKSIJA: 7’

TEHNIKE: Petominutni sastav na osnovu zadatih pojmova, Oluja mozga vezana za naslov pripovijetke, Čitanje s pauzama i razgovor po specifičnim pitanjima, T-tabela, Grozd, pisanje jednom od likova, dramatizacija.

GRUPIRANJE

Učenike je potrebno grupirati u pet grupa od po šest učenika. To uraditi na prethodnom času.



EVOKACIJA: 8’

Učenici po grupama pišu petominutni sastav na osnovu pojmova: roditelji i djeca, siromaštvo, ljubav i brižnost, razumijevanje, odlazak, bogatstvo, usamljenost, tuga. Dva člana grupa čitaju naglas sastave iz svoje grupe.

RAZUMIJEVANJE ZNAČENJA: 30’

Prije čitanja s pauzama, kratka “Oluja mozga” vezana za naslov priče. (2’)
Takođe, prije čitanja, na grafofoliji istaći nepoznate riječi.

ČITANJE S PAUZAMA (20’)

I PAUZA – PITANJA:
1. Šta prekida dječiju igru?
2. Ko dolazi u njihovo naselje?
3. Ko je Rudolf i zbog čega dolazi u to malo naselje?
4. Zbog čega su neke žene odbile da se udaju za Nijemce i odu s njima u Njemačku;
    Da li su se zbog toga pokajale i zašto?

II PAUZA – PITANJA:
1.     Zbog čega su djeca prekidala igru i radovala se susretu sa gostima iz Njemačke?
2.     Kako su se djeca tih dana osjećala i o čemu su pričala?
3.     Možete li pretpostaviti u kakvoj sredini su živjela ova djeca i zašto su sve tuđe, strano počeli doživljavati kao svoje?

III PAUZA – PITANJA:
1.     Kako su se djeca ponašala kada bi ušla u kuću, o čemu bi pričala?
2.     Kako je na to reagovao otac, a kako majka? Zašto?
3.     Pisac kaže da je kao najstariji razumio oca i majku. Šta mislite šta je to on razumio i zašto je sam sebi obećavao da više pred roditeljima neće toliko isticati svoje oduševljenje strancima i svime što su oni sa sobom donijeli? Možete li naslutiti kako su se osjećali njihovi roditelji?
4.     Zašto pisac kaže da oni nisu, a neke njihove školske kolege jesu mrzili Nijemce? O kakvom ratu pisac govori i šta je razlog mržnje prema Nijemcima?

IV PAUZA – PITANJA:
1.     Šta otac predlaže dječacima?
2.     Kakvu odluku dječaci treba da donesu?
3.     Zašto roditelji nisu donijeli tu odluku umjesto djece?
4.     Šta mislite šta će se dalje događati u priči?

V PAUZA – PITANJA:
1. Kako reaguje Ivica? Zašto?
2. Da li Vlado i pisac pristaju?
3. Na koji način roditelji ubjeđuju dječake? Koje prednosti odlaska u Minhen im nabrajaju?
4. Djeca su se svim tim prednostima ranije divila i radovala; mislite li da će roditelji uspjeti ubijediti jednog od njih trojice?


VI PAUZA – PITANJA:
1.     Na koje načine dječaci pokušavaju izbjeći donošenje odluke, šta predlažu?
2.     Opišite kako se dječaci osjećaju i zašto?
3.     Kakvu odluku dječaci ipak donose?
4.     Šta mislite kakvu će odluku donijeti roditelji?

VII PAUZA – PITANJA:
1.     O čemu se, zapravo, radilo?
2.     Zbog čega su se roditelji na ovakav način našalili sa svojom djecom?
3.     Kako su se djeca osjećala kada su saznala da se radi o roditeljskoj šali?
4.     Da li ste vi očekivali da se radi o šali s obzirom da se priča zove Put u Minhen?
5.     Da li biste vi ovdje i završili priču ili biste još nešto dodali?
6.     Jesu li dječaci mogli donijeti i drugačiju odluku? Kakvu biste vi odluku donijeli da ste se našli u njihovoj situaciji?
7.     Zbog čega su dječaci donijeli odluku da ostanu sa svojim roditeljima? Šta im to roditelji nude, a što im ljudi iz Njemačke ne bi mogli ponuditi?

VIII PAUZA – PITANJA:
1.     Djeca su se, dakle, opredijelila za svoje roditelje i ljubav, pažnju i razumijevanje koje im oni pružaju. A da li su prestali željeti slatkiše, auta, bicikle, TV?
2.     O čemu razmišlja Vlado?
3.     Da li su slično razmišljala i ostala dvojica?
4.     Da li su se dječaci pokajali zbog svoje odluke ili su oni samo djeca koja moraju o nečemu maštati?

Nakon čitanja teksta i razgovora, učenici otvaraju svoje udžbenike i pronalaze pripovijetku. Zadati im zadatke po grupama. (10’)

I GRUPA – “LJUBAV”
Izaberite dio priče koji vam se najviše sviđa i napravite kratku dramatizaciju.

II GRUPA – “BOGATSTVO”
Odgovorite na pitanje: Da li bogatstvo čini porodicu srećnom? Nakon toga razmijenite u grupi ono  što ste napisali i navedite nekoliko argumenata. Zajednički popunite T-tabelu.

III GRUPA – “SREĆA”
Uradite GROZD na temu SREĆA. Navedite sve čega se prisjetite, a što po vašem mišljenju ljude može učiniti sretnim.

IV GRUPA – “TUGA”
Napišite pismo jednom od trojice dječaka i pokušajte da mu snagom argumenata pomognete da donese onu odluku koju vi smatrate ispravnom.

V GRUPA – “USAMLJENOST”
Pitanje: Da li su dječaci donijeli ispravnu odluku? Razmijenite u grupi svoja mišljenja i argumente i zajednički popunite T-tabelu.





REFLEKSIJA: 7’

Svaka grupa dobija zadatak da se opredijele za neke od ponuđenih im tema i ideja pripovijetke i da ih obrazlože.
TEME: Ljubav između roditelja i djece,
             Strah dječaka od rastanka s roditeljima,
             Prava odluka,
             Šala.
IDEJE: Nije blago sve što sja,
             Roditeljska ljubav je nezamjenljiva,
             Bogatstvo ne čini porodicu sretnom,
             Najveće bogatstvo je da je porodica na okupu.


POSLIJE OBRADE NASTAVNE JEDINICE

Interpretacija ove pripovijetke mogla bi poslužiti kao evokacija za pisanje pismene vježbe na različite teme: Ljubav je pobijedila,
                            Nije blago sve što sja,
                            Roditeljska ljubav je nezamjenljiva…
Na neku od tih tema učenici za zadaću napisati sastav.


Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.