PISMENA PRIPREMA ZA NASTAVNI SAT
Školska godina: Razred: Datum:
Predmet: Bosanski, hrvatski i srpski jezik i
književnost
Nastavna
jedinica: Zija Dizdarević: Prosanjane jeseni
Ciljevi časa: a) ODGOJNI:
- razvijanje ljubavi prema književnosti
- osposobljavanje za samostalni rad
b)
OBRAZOVNI: upoznavanje sa jednim književnim djelom
c) FUNKCIONALNI: - razvijanje mašte,
sposobnosti zapažanja, zaključivanja i sintetiziranja
Struktura 1. Uvodni
čas 2. Čas upoznavanja sa novom
građom
Tip časa 3. Čas
uvježbavanja i primjene stečenog znanja
4. Čas
utvrđivanja, ponavljanja i ocjenjivanja
5.
Kombinovani čas
Oblici nastavnog rada: 1. Frontalni oblik rada 2. Grupni oblik rada
3. Rad u parovima 4. Individualni oblik rada
Nastavni izvori,
sredstva i pomagala: zvučna
čitanka, uždbenici, kreda, tabla, sveske
Nastavne metode: 1. Metode zasnovane na posmatranju (pokazivanje)
2. Metode zasnovane na praktičnim časovima učenika
3. Metode zasnovane na riječima : monološke
dijaloške
rad
sa knjigom
SADRŽAJ I ARTIKULACIJA NASTAVNOG SATA
UVODNI
DIO (7 min):
U uvodnom dijelu časa ponoviti osnove iz
teorije književnosti:
1. Koje književne rodove poznajete? (Epika,
lirika i drama.)
2. Kako se dalje dijele književni rodovi? (Na
književne vrste.)
3. Kakve mogu biti književne vrste? (U prozi i
u stihovima.)
4. Šta je pripovijetka? (Prozna književna
vrsta.)
5. Kojem književnom rodu pripada? (Epici.)
GLAVNI
DIO (30 min):
Izražajno pročitati pripovijetku, djeca neka
mirno slušaju sa zatvorenim čitankama ispred sebe.
6. O čemu pisac piše u ovoj pripovijeci? (O
jeseni.)
7. Da li piše o nekoj posebnoj jeseni (jednoj) ili
piše o više jeseni? Pročitajte prvu rečenicu
8. Kada pisac kaže «jeseni moga djetinjstva»,
govori li on o jesenima ili o svom djetinjstvu? (O djetinjstvu, naravno.)
9. Kako to znamo? U kojem glagolskom vremenu je
napisana prva rečenica? (U perfektu.)
10. A one poslije nje? (U prezentu.)
11. Ako bismo izostavili prvu rečenicu i počeli
čitati pripovijetku od druge rečenice šta bismo pomislili na trenutak? (Da
neki dječak opisuje neke svoje doživljaje.)
12. Međutim, ko ovdje priča priču: Zijo-dječak ili
Zijo-odrastao mladić? (Zijo kao odrastao.)
13. Zašto se pisac prisjeća djetinjstva? Od čega
«bježi»? Da li je sretan? Zašto pisac kaže da su jeseni njegovog djetinjstva
imale zlatnu boju i kada su njegove jeseni postale sive i mučne? Ko je pozlatio
njegove dječačke jeseni: njegova majka, tetka Emina ili on sam svojim snovima i
maštom? (Zija Dizdarević ubijen je u 26. godini života. Ubili su ga
fašisti/Nijemci u logoru Jasenovac 1942. godine, jer je bio protiv ubijanja i
ratova. Vrlo mlad upoznao je sve tegobe i zla koja rat donosi ljudima. Rat je
donio sivilo i mučninu i u njegove zlatne jeseni; učinio ga zrelijim i
odraslijim. Zijo je prestao da mašta i da primjećuje jeseni; vidjevši mnoga zla
osjećao je samo tugu, mučninu i primjećivao jedino sivilo oko sebe. «Danas»
znači vrijeme kada je pisac odrastao, «danas» znači vrijeme zločina i
ubijanja, kada se jeseni vuku kradom, tj. neprimjećene ; zato pisac «bježi» u
prošlost, u djetinjstvo kada je snagom dječačke mašte u zlato bojio jesen, kad
je bio sretan.)
14. Po čemu pisac posebno pamti prošle jeseni? (Po
svatovima i udajama.)
15. Zašto po udajama, a ne po ženidbama?
16. Gdje je Zijo-dječak proveo svoje djetinjstvo:
na selu ili u gradu? (Na selu.)
17. Šta nam ukazuje na to? (Jezik, način na
koji govore on i njegova tetka Emina.)
18. Šta kaže pisac? Kako žive djevojke na selu? (RAD
NA TEKSTU: «Djevojke iza demira sjede pa rade, savijaju se, tegle, čeznu,
gore i mole mjesečinu da ih pošalje U SREĆU».)
19. Šta se DEMIRI? (Gvozdene rešetke na
prozorima starih bosanskih kuća.)
20. Kada ja kažem «rešetke», šta vam prvo pada na
pamet?
(Očekivani
odgovor: ZATVOR)
21. Da li su se te djevojke zaista osjećale kao u
zatvoru? Možete li to zaključiti iz ove Zijine rečenice? Da li su one bile
sretne? (Nisu, jer zašto bi molile mjesečinu za sreću. One su sanjale
i maštale o svojoj sreći o, kako pisac kaže, «zlatnim ključama, zlatne sreće».)
22. Šta mislite, djeco, o kakvim zlatnim
ključevima i kakvoj to zlatnoj sreći za ove djevojke pisac govori? I šta bi one
učinile s tim zlatnim ključem? (Možda bi otključale i demire i vrata, izašle
iz svojih kuća u kojima su po cijeli dan i noć zatvorene, otišle u škole i
školovale se, završile fakultete i bile dobre nastavnice, doktorice, novinarke,
trgovkinje i sl., možda, ko zna? Ne zna ni pisac kakvu su sreću za sebe
sanjale te djevojke, samo zna da je jesen «odvodila jednu po jednu».)
23. Šta je bilo s tim djevojkama? (Udavale su
se.)
24. Da li je udaja značila za njih tu «zlatnu
sreću» za koju su se molile i o kojoj su maštale, ili je i udaja značila neku
novu kuću i na njoj demire/rešetke, a u njoj nove/iste poslove i nova/ista
teglenja? Razmislite o tome dobro – zatvorite oči i zamislite sebe na njihovom
mjestu i recite kako biste se osjećali, kakvu biste sreću za sebe poželjeli i
šta biste izabrali: da budete zatvoreni u kući sa svojim snovima o sreći ili da
sami za sebe potražite i pronađete sreću?
25. Da li su ove djevojke mogle da biraju? (Nisu.
Tako je bilo prije, u doba Zijinog djetinjstva: na selu su djevojke bile u
kućama i obavljale kućne poslove. Momci su im uveče dolazili pod pendžere i
tako se «ašikovalo». Udajom se ništa ne bi promijenilo, postale bi supruge i
majke, a poslovi i obaveze u kući bi se povećali. Neke su tako možda bile
srećne, a možda i nisu.)
26. jedno je sigurno: da je Zijo-dječak mnogo
volio svoju tetku Eminu, koja je također bila pred udajom, što je i razlogom
zašto su se njemu upravo udaje usjekle u pamćenje. Nije on toliko mario za
sreću drugih djevojaka, koliko za sreću svoje tetke Emine. Upravo s njom je
provodio najviše svog dječačkog vremena, nju je volio, za njom čeznuo na način
kako samo mala djeca znaju da se zaljube i čeznu za starijim djevojkama ili
mladićima s kojima se igraju i provode dosta vremena. Njegove prve čežnje i
drhtaji zbog odbacivanja vezani su upravo za tetku Eminu. (RAD NA TEKSTU:
pronađite to u tekstu.)
Po tome se pisac sjeća svojih djetinjih
jeseni, po drhtajima, ali i po snovima, zato one za njega i jesu bile zlatne;
jer se još uvijek moglo drhtati od čežnje, a ne od straha i jer se moglo
sanjati i maštati, jer je duga mogla da znači radost, a igra život – jer je se
bilo DIJETE.
ZAVRŠNI
DIO (8 min):
Zadati učenicima da napišu sastav na temu Najdraža
igra u kojem će opisati igru koje se najčešće igraju kao i dragu osobu s
kojom vole da se igraju te igre.
DOMAĆI, SAMOSTALNI I
PRAKTIČNI RAD UČENIKA:
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.