PISMENA PRIPREMA ZA NASTAVNI SAT
Školska godina: Razred: Datum:
Predmet: Bosanski, hrvatski i srpski jezik i
književnost
Nastavna
oblast/tema: Gramatika
Nastavna
jedinica: Prelaznost glagola: prelazni i neprelazni gl. (povratni gl.)
Ciljevi časa: a) ODGOJNI:
- navikavanje učenika na rad u parovima
-
razvijanje takmičarskog duha kod učenika
- razvijanje kod učenika interesovanja za
jezik
b) OBRAZOVNI: -
upoznavanje učenika sa prelaznošću glagola
c)
FUNKCIONALNI: - razvijanje smisla za grupni i individualni rad
Struktura 1.
Uvodni čas 2. Čas upoznavanja sa
novom građom
Tip časa 3. Čas
uvježbavanja i primjene stečenog znanja
4. Čas
utvrđivanja, ponavljanja i ocjenjivanja
5.
Kombinovani čas
Oblici nastavnog rada: 1. Frontalni oblik rada 2. Grupni oblik rada
3. Rad u parovima 4. Individualni oblik rada
Nastavni objekti, 1. Nastavni objekti ..................
2. Nastavna sredstva ................
sredstva i pomagala 3. Nastavna pomagala
............. 4. Literatura ...............................
Nastavne metode: 1. Metode zasnovane na posmatranju (pokazivanje)
2. Metode zasnovane na praktičnim časovima učenika
3. Metode zasnovane na riječima : monološke
dijaloške
rad
sa knjigom
SADRŽAJ I ARTIKULACIJA NASTAVNOG SATA
UVODNI
DIO (7 min):
1. U uvodnom dijelu časa ponoviti s učenicima
koliko vrsta riječi imamo u našem jeziku, kako ih dijelimo i koje su to sve
vrste riječi.(10 vrsta riječi – 5 promjenljivih i 5 nepromjenljivih.
Promjenljive su: imenice, zamjenice, glagoli, pridjevi i brojevi.
Nepromjenljive su: prilozi, prijedlozi, zamjenice, veznici, uzvici i riječce
ili partikule.)
2. Šta su glagoli? (Glagoli su promjenljiva
vrsta riječi koje označavaju radnju, stanje i zbivanje.)
3. Navedite nekiliko glagola koji označavaju
radnju! (voziti, plivati , pisati, čitati, vidjeti, šetati itd.)
Potom najaviti nastavnu jedinicu i ispisati naslov
na tabli.
GLAVNI
DIO (30 min):
Dakle, već
smo naučili da razlikujemo gl. po njihovom značenju (gl. radnje, stanja,
zbivanja).
1. Navedite mi
po jedan gl. koji označava radnju, stanje, zbivanje! (pisati,
spavati, grmiti)
Sad se vi pitate kakvi su to prelzni, a kakvi
neprelazni gl., tačnije šta to gl. prenose i na šta prenose? Mi ljudi prenosimo
jedni drugima bakcile, zarazu – zato kada bolujemo od gripe, žutice ili neke
druge zarazne, prelazne bolesti moramo da se izolujemo od drugih ljudi dok es
ne izliječimo; zatim jedni drugima prenosimo ljubav, poštovanje lijepo
raspoloženje, ali i mržnju i ružno raspoloženje, jer ako nekoga volimo, prenosimo tu ljubav na
njega pa će i on nas da voli i obratno.A šta to gl. prenose? Gl. djeco, mogu da
prenesu samo svoju radnju, i to, ne na druge gl., nego na imenice ili na neke
druge imenske riječi (pridjevi, lične zamjenice ). Ali, da bi se radnja
prenijela sa gl. na imenicu ili imensku riječ imen. ili imenska riječ se mora
nalaziti u akuzativu bez prijedloga.
DEFINICIJA:
Prijelazni gl. su oni gl. koji označavaju radnju, a uz koje može stajati
imenica ili neka druga imenska riječ u akuzativu bez prijedloga i na koju
prelazi odnosno prenosi se gl. radnja.
PRIMJERI:
1. Juče sam pročitala knjigu i ispisala
lektiru.
2. Oprala sam ruke i namazala ih
kremom.
3. Obukao je patike i istrčao napolje.
4. Mama je napravila ručak, a ja sam
oprala suđe.
5. Juče smo posjetili nenu i popili
s njom kahvu.
Međutim, svi gl. ne prenose svoju radnju na
imenice ili imenske riječi; oni svoju radnju škrto čuvaju samo za sebe. Ti gl.
nazivaju se neprijelazni glagoli.
DEFINICIJA:
Neprijelazni gl. su oni gl. koji ne označavaju radnju( gl. stanja i
zbivanja), povratni gl., kao i oni gl. koji označavaju radnju ali uz koje ne
stoji imenica ili neka imenska riječ u akuzativu bez prijedloga nego u nakom
drugom padežu.
Krenimo redom. Šta su to povratni gl.?
Povratni gl. su oni gl. uz koje stoji povratna zamjenica se koja se
uvijek može zamijeniti punim oblikom sebe. Ti povratni gl. nazivaju se pravi
povratni glagoli i njihova radnja se prenosi na subjekat, a ne na imenicu
koja stoji uz njih; zato su oni neprelazni gl. (Ja se čuvam. – Ja sebe čuvam.
Ona se češlja. – Ona sebe češlja. Djeca se kupaju. – Djeca sebe kupaju.)
Povratni gl. kod kojih se povratna
zamjenica se ne može zamijeniti punim oblikom sebe nazivaju se nepravi
povratni glagoli. Oni najčešće označavaju stanje, a ne radnju, pa su zbog
toga neprelazni glagoli.( Dječak se naljutio. Nena se razboljela. Mi smo se
smijali.) Nepravi povratni gl. su i gl. tipa:igrati se, takmičiti se, boksati
se itd.
Rekli smo, dakle, da su prelazni gl. samo oni koji
označavaju radnju i uz koje stoji imen. ili imen. riječ u akuzativu bez
prijedloga. Može li mi neko reći kako glasi pitanje za akuz.? (koga? Šta?).
Znači, da bismo odredili u kojem padežu se nalazi imenica koja stoji uz gl.,
postavljamo sebi pitanje koga? (sam zagrlio?,sam sreo?, sam nahranila?),
ili pitanje šta?( sam pročitala?, sam napisala?).
PRIMJERI:
1. Zagrlio sam majku. (Koga sam zagrlio?)
2. Sreo sam prijatelja. (Koga sam sreo?)
3. Pročitala sam knjigu. (Šta sam pročitala
4. Napisala sam zadaću. (Šta sam napisala?)
Ako ne možemo pronaći odgovor na ova pitanja, a
možemo odgovoriti na pitanja: gdje?, kuda?, kako?, s kim?, čime?, onda riječ
koja stoji uz glagol nije u akuz. Nego u nekom drugom padežu, a glagol je
neprelazni.
PRIMJERI:
1. Trčao sam ulicom. (Kuda sam trčao?)
2. Plivao sam u moru. (Gdje sam plivao)
3. Šetala sam s mamom. (S kim sam šetala?)
4. Vozili smo se autom. (Čime smo se vozili?)
5. Lijepo smo se družili. (Kako smo se družili?)
ZAVRŠNI
DIO (8 min)
Izvesti zaključak i vježbati na primjerima.
DOMAĆI, SAMOSTALNI I
PRAKTIČNI RAD UČENIKA:
Napisati 5 rečenica sa prelaznim i 5 sa
neprelaznim glagolima!
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.