ponedjeljak, 11. veljače 2019.

Nastavna priprema: NA MAJČINOM GROBU


 PISMENA PRIPREMA ZA NASTAVNI SAT

Školska godina:          Razred:    Datum:

Predmet: Bosanski, hrvatski i srpski jezik i književnost

Nastavna oblast/tema: Književnost

Nastavna jedinica:  Marko Vešović: Na majčinom grobu


Ciljevi časa: a) ODGOJNI (vaspitni)............................................................................
                             ..............................................................................................................
                         b) OBRAZOVNI.......................................................................................
                             ..............................................................................................................

Struktura    1. Uvodni čas  2. Čas upoznavanja sa novom građom
 Tip časa      3. Čas uvježbavanja i primjene stečenog znanja
                      4. Čas utvrđivanja, ponavljanja i ocjenjivanja
                      5. Kombinovani čas

Oblici nastavnog rada:  1. Frontalni oblik rada  2. Grupni oblik rada
                                             3. Rad u parovima  4. Individualni oblik rada

Nastavni objekti,  1. Nastavni objekti ..................  2. Nastavna sredstva ................
sredstva i pomagala    3. Nastavna pomagala ............. 4. Literatura ...............................

Nastavne metode: 1. Metode zasnovane na posmatranju (pokazivanje)
                                    2. Metode zasnovane na praktičnim časovima učenika
                                    3. Metode zasnovane na riječima : monološke
                                                                                         dijaloške
                                                                                      rad sa knjigom


SADRŽAJ I ARTIKULACIJA NASTAVNOG SATA



UVODNI DIO (7min.)

Postaviti učenicima nekoliko kontrolnih pitanja.
1. Koje književne rodove imamo? (Epiku, liriku i dramatiku.)
2. Koje književne vrste spadaju u liriku? (lirska poezija)
3. Nabrojte mi vrste lirske poezije koje poznajete! (ljubavna, rodoljubiva, socijalna, opisna, satirična, misaona/refleksivna)
4. Znate li od čega potiče naziv lirska? (Lirska pjesma u antičko doba značila je pjesmu koja se pjevala uz pratnju lire /grč. lyra/, po čemu je i dobila naziv.)
5. Koja je osnovna osobina lirske poezije u odnosu na epsku? (Subjektivnost i neposrednost.)


GLAVNI DIO: (30 min.)

Izražajno pročitati učenicima pjesmu, a zatim ih pustiti da je samostalno pročitaju. Pitanjima uč. postepeno uključiti u interpretaciju pjesme.
6. O čemu pjeva pjesnik u ovoj pjesmi? Ako smo rekli da u lirskim pjesmama pjesnici iznose svoj subjektivni/lični stav o nečemu/nekome, svoje emocije, o čemu pjesnik ovdje iznosi svoj stav? (O smrti, ali i o životu.  RAD NA PJESMI: Pronaći stihove koji govore o smrti i one koji govore o životu!)
7. Kakav stav pjesnik ima o smrti, a kakav o životu? (Kada pjeva o smrti osjeća se izvjesna rezigniranost, mirenja sa sudbinom, priželjkivanja smrti.)
8. A otkuda potiču ti osjećaji, nisu li oni proizašli iz pjesnikovog stava prema životu takvom kakav jest? Možemo li stoga reći da Vešović ovdje prije svega pjeva o životu? (DA)
9. A kako to on pjeva o životu i o kakvom životu pjeva? Podsjeća li vas ova pjesma na neku vrstu jadikovke? Na šta se on žali? Da li iz ove pjesme možemo zaključiti da je pjesnik religiozan? Kako tumačite sljedeće stihove:

Otkad počeše, blagi Bože,
Pokojni moji da se množe

10. Kada čovjek doživi da mu često/učestalo umiru njegovi bližnji? Prisjetite se rata! (U ratu.) Dakle, pjesnik se žali na težak život u ratu i obraća se Bogu sa blagi Bože  pozivajući se pri tome na božiju milost i mi bismo mogli pomisliti da je naš pjesnik religiozan. Međutim, jedan drugi stih nas upućuje na nešto sasvim drugo, pronađite taj stih!

...Il tvoje stege, jaki Bože,
na dnevnom su vidjelu strože.

Ovdje uz imenicu Bog imamo pridjev jaki, a naslućuje se i ton osude, pa i prezira.Ima li osude i prezira prema Bogu kod vjernika? (Nema.)

Svjetlost je obično simbol života, rađanja, a tama simbol smrti, ali obratite pažnju na pjesnikovco poimanje svjetlosti u sljedećim stihovima:

Te krute oštre sunčeve zrake-
Biju li s neba, ili iz rake?

Sunčeve zrake dolaze sneba, ali u ovom RETORIČKOM PITANJU pjesnik gradi i jedan paradoks.
11. Prvo da pojasnimo  šta je to retoričko pitanje, a šta paradoks. Zna li neko?

DEFINICIJA 1: Retoričko pitanje je stilska figura kojom se jedna misao iskazuje u obliku pitanja na koje se ne očekuje i ne daje odgovor, već se njime samo izražava pišćevo uzbuđenje s ciljem da se i kod čitalaca probudi isto osjećanje.

DEFINICIJA 2: Paradoks je stilska figura(grč. paradoxon-ono što je neočekivano) kojom se izražava misao koja na prvi pogled zvuči protivrječna, a ustvari je veoma istinita i duboka.
Da bi vam bilo jasno ispričaću vam jednu anegdotu. Kada su velikog fizičara Ajnštajna zapitali šta misli o trećem svjetskom ratu u kojem bi se upotrjebilo atomsko oružje, on je odgovorio: «O tom ratu ja ne bih znao ništa da kažem, ali za četvrti svjetski rat znam sigurno da bi se vodio strijelama i kopljima.»

12. Pa šta je u ovim stihovima paradoksalno? Obratite pažnju na riječi koje se odnose na sunčeve zrake:krute, oštre,biju! Zašto koristi ove riječi i zašto postavlja ovo naizgled besmisleno pitanje?(Očito je da da ovdje svjetlost ne simbolizira radost života i rađanja  jer «krute oštre sunčeve zrake biju»; pjesnik samo nije načisto dolazi li ta tegoba i taj mukotrpni život-rat i ubijanje, od samoga Boga(«s neba») ili su ovozemaljski. Zapravo, pjesnik je načisto, samo je ovo retoričko pitanje, način da osudi i protestvuje protiv svega.)
13. Protumačite mi posljednja dva distiha! Da nema drugog distiha pomislili bismo da je pjesnik doista religiozan, i da pjeva iskljuučivo o smrti, ali već u sljedećem distihu:

...Al dok njine humke se množe
sve izloženije naše su kože.

14. Čije kože?(Onih što ostaju.)

Sjećate li se jedne pjesme iz rata Kemala Montena u kojoj se kaže: ...sretan je prvi pogođeni...
Cijela Vešovićeva pjesma odgovara upravo ovom jednom stihu, odnosno dala bi se tumačiti s tog aspekta, s aspekta negodovanja i protesta ratu, stradanju i ubijanju, s aspekta klonuća pred svim i priželjkivanja smrti da se više ne gleda zlo.


  ZAVRŠNI DIO (8 min.)

Dz.: Zadati učenicima da napamet nauče pjesmu i pokušaju je protumačiti na svoj način.


DOMAĆI I SAMOSTALNI RADOVI UČENIKA:























Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.