PISMENA PRIPREMA ZA NASTAVNI SAT
Školska godina: Razred: Datum:
Predmet: Bosanski, hrvatski i srpski jezik i
književnost
Nastavna
oblast/tema: Gramatika
Nastavna
jedinica: Perfekt
Ciljevi časa: a) ODGOJNI:
- navikavanje učenika na rad u parovima
-
razvijanje takmičarskog duha kod učenika
- razvijanje kod učenika interesovanja za
jezik
b) OBRAZOVNI: -
upoznavanje učenika sa perfektom
c)
FUNKCIONALNI: - razvijanje smisla za grupni i individualni rad
Struktura 1.
Uvodni čas 2. Čas upoznavanja sa
novom građom
Tip časa 3. Čas
uvježbavanja i primjene stečenog znanja
4. Čas
utvrđivanja, ponavljanja i ocjenjivanja
5.
Kombinovani čas
Oblici nastavnog rada: 1. Frontalni oblik rada 2. Grupni oblik rada
3. Rad u parovima 4. Individualni oblik rada
Nastavni objekti, 1. Nastavni objekti ..................
2. Nastavna sredstva ................
sredstva i pomagala 3. Nastavna pomagala
............. 4. Literatura ...............................
Nastavne metode: 1. Metode zasnovane na posmatranju (pokazivanje)
2. Metode zasnovane na praktičnim časovima učenika
3. Metode zasnovane na riječima : monološke
dijaloške
rad
sa knjigom
SADRŽAJ I ARTIKULACIJA NASTAVNOG SATA
UVODNI
DIO (7 min):
U uvodnom dijelu časa propitati učenike
ukratko o glagolskim vremenima koja su do sada učili:
- prezent,
- aorist,
- imperfekt.
GLAVNI
DIO (30 min):
Najaviti novu nastavnu jedinicu i ispisati
njen naslov na tabli.
Reći učenicima da će se na ovom času upoznati sa
još jednim prošlim glagolskim oblikom.
1. Koje smo još prošle glagolske oblike učili? (Aorist,
imperfekat.)
Pročitati učenicima odlomak iz udžbenika «Aska
i vuk», a potom i ispisati prvu rečenicu iz odlomka na tabli:
Ovo se desilo u ovčijem svetu na
Strmim Livadama.
2. U kojem vremenu se desila ova radnja koju smo
posebno označili? (U prošlom.)
3. Da li se ova radnja desila prije ili poslije
trenutka govorenja? (Prije.)
ZAKLJUČAK: Perfekt
je OSNOVNI glagolski oblik za isticanje prošlih radnji.
4. Šta znači to OSNOVNI? (Znači da u
svakodnevnom govoru i sporazumijevanju najviše i uglavnom koristimo perfekt za
isticanje nekih radnji koje su se desile u prošlosti.)
DEFINICIJA:
Perfekat je složeni glagolski oblik kojim se iskazuje radnja koja se
vršila/izvršila u prošlosti. Za razliku od aorista, kod perfekta se ne
naglašava ni trajanje glagolske radnje (ograničeno ili neograničeno) niti se
insistira na doživljenost glagolske radnje – PERFEKT JE, NAPROSTO, PROŠLO
VRIJEME.
5. Zašto smo u definiciji rekli da je perfekt
složeni glagolski oblik? (Da bi to saznali napišite podnaslov «Tvorba
perfekta».)
Tvorba perfekta
Napisati na tabli sljedeće primjere:
ja
sam radio,
ti si sjedio,
on
je jeo,
mi
smo pričali,
oni su vidjeli...
6. Šta možemo vidjeti iz ovih primjera? Kako se
tvori perfekt? Od koliko glagola? (Od dva.)
7. Pa šta možemo reći; zbog čega je on složen
glagolski oblik? (Pa upravo zato što se gradi od dva glagola.)
DEFINICIJA:
Perfekt se tvori od kraćih (enklitičkih ili nenaglašenih) oblika PREZENTA
POMOĆNOG GLAGOLA BITI I GLAGOLSKOG PRIDJEVA RADNOG koji se
mijenja (konjugira). Tvori se od svršenih i nesvršenih glagola.
8. Da vidimo koji su to kraći (enklitički)
oblici prezenta pomoćnog glagola BITI?
jednina:
množina:
1.l. jesam (sam) jesmo (smo)
2.l. jesi (si) jeste (ste)
3.l. jest (je) jesu (su)
(To
su, dakle, nenaglašeni ili enklitički oblici prezenta pomoćnog glagola BITI.)
9. Međutim, perfekat se u dva slučaja može
graditi i od dužih (naglašenih) oblika prezenta pomoćnog glagola BITI:
prvi
slučaj:
Jesam
li to dobro čuo?
10. Kakva je ovo rečenica? (Upitna.
Dakle, u slučaju kada pomoćnim glagolom započinjemo upitnu rečenicu, obavezno
upotrebljavamo duži oblik pomoćnog glagola biti.)
11. Možemo li u uvom slučaju upotrijebiti
njegov kraći oblik? Možemo li reći:
Sam
li to dobro čuo? (Ne možemo.)
drugi
slučaj:
Ja jesam dobro čuo,
ali ti nisi!
12. Zašto smo u ovoj rečenici upotrijebili
dugi oblik pomoćnog glagola biti? (Zato što nešto želimo posebno naglasiti.
Dakle, u slučaju kada želimo nešto posebno da naglasimo u rečenici upotrijebit
ćemo puni oblik pomoćnog glagola BITI.)
13. Pogledajmo sljedeću rečenicu:
I
bilo je siroče, jer je Aja upravo tih dana izgubila muža koga je
mnogo volela.
14. Šta vidimo iz ovih primjera? (Vidimo da
pomoćni glagol u perfektu u rečenici ne mora uvijek stajati uz glagolski
pridjev radni.)
ODRIČNI OBLIK PERFEKTA:
15. Perfekt može imati i svoj odrični oblik:
jednina: množina:
1.l. jesam (nisam) jesmo
(nismo) odrični oblik
se gradi tako
2.l. jesi (nisi) jeste (niste) što se na kraći oblik pom.
3.l. jest (nije) jesu (nisu) gl. biti doda odrična
riječca NE
ZADATAK:
16. Napravite odrični oblik za sva lica u primjeru
ja sam pjevao:
jednina: množina:
1.l. ja nisam pjevao mi nismo pjevali
2.l. ti nisi pjevao vi niste pjevali
3.l. on/ona/ono nije pjevao/la/lo oni nisu pjevali
KRNJI PERFEKT:
Ponekad se pomoćni glagol u tvorbi perfekta
i izostavlja:
1.
Nešto strašno sijevnulo, udarilo u
zemlju, meni zatutnjalo u glavi i pao k'o svijeća.
Vidi, vidi, gospodin stigao na
vrijeme!
(U ovom slučaju izostavljen je pomoćni
glagol da bi se postigla određena živos u pričanju pa se ovakvi slučajevi često
susreću u književnim djelima.)
2.
Uporedite sljedeće rečenice:
Preplašeno je pogledala svoj lik u
ogledalu.
Preplašeno se pogledala u ogledalo.
17. Zašto nismo rekli: Preplašeno se je
pogledala u ogledalo? (Zato što se kod povratnih glagola u 3. l. jednine
obično izostavlja pomoćni glagol. ç IZDIKTIRATI)
ZAVRŠNI
DIO (8 min):
U završnom dijelu ponoviti sa učenicima najvažnije
stvari o perfektu, a potom im podijeliti nastavne listiće na kojima treba da
prepoznaju i izdvoje sve prezente.
DOMAĆI, SAMOSTALNI I
PRAKTIČNI RAD UČENIKA:
Za domaći
rad zadati učenicima da napišu deset rečenica u prezentu.
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.