petak, 8. veljače 2019.

Nastavna priprema - PRIDJEVI - vrste i podjela

PISMENA PRIPREMA ZA NASTAVNI SAT


Školska godina:          Razred:              Datum: __________

Predmet: Bosanski, hrvatski i srpski jezik i književnost

Nastavna oblast/tema: Gramatika

Nastavna jedinica:  Pridjevi (vrste i podjela)


Ciljevi časa: a) ODGOJNI (vaspitni)............................................................................
                             ..............................................................................................................
                         b) OBRAZOVNI.......................................................................................
                             ..............................................................................................................

Struktura    1. Uvodni čas  2. Čas upoznavanja sa novom građom
 Tip časa      3. Čas uvježbavanja i primjene stečenog znanja
                      4. Čas utvrđivanja, ponavljanja i ocjenjivanja
                      5. Kombinovani čas

Oblici nastavnog rada:  1. Frontalni oblik rada  2. Grupni oblik rada
                                             3. Rad u parovima  4. Individualni oblik rada

Nastavni objekti,  1. Nastavni objekti ..................  2. Nastavna sredstva ................
sredstva i pomagala    3. Nastavna pomagala ............. 4. Literatura ...............................

Nastavne metode: 1. Metode zasnovane na posmatranju (pokazivanje)
                                    2. Metode zasnovane na praktičnim časovima učenika
                                    3. Metode zasnovane na riječima : monološke
                                                                                       dijaloške
                                                                                      rad sa knjigom


SADRŽAJ I ARTIKULACIJA NASTAVNOG SATA



UVODNI DIO  (7 min):

Učenici zauzimaju svoja mjesta u svojim grupama (5 grupa sa po 5-6 učenika). Svaka grupa ima zastavicu sa upisanim pridjevom kao simbolom grupe.

Kratko ponoviti koliko riječi ima u našem jeziku (oko 300.000), koliko vrsta riječi (10), kako se dijele (5 promjenljivih, 5 nepromjenljivih). Nabrojati i jedne i druge.

Pročitati pjesmu sa panoa «Kakva riječ može biti»


GLAVNI DIO  (30 min):

Najavljujem nastavnu jedinicu (PRIDJEVI) i pišem naslov na tabli.

Učenici će reći šta znaju o pridjevima (gradivo do četvrtog razreda)

Podsjetiti učenike na bajku «Sretni Princ», kratko ponoviti ko su bili glavni likovi (Princ i lasta); podsjetiti se njihovog zajedničkog druženja i neizbježnog i nesretnog završetka bajke.

Učenici će otvoriti udžbenik «Naš jezik» na strani 80. i prvo saslušati čitanje nastavnika odlomka iz bajke «Sretni Princ».

Podijeliti učenicima nastavne listiće sa zadacima iz teksta na strani. 80.

1. nastavni listić:

Iz teksta izdvoji imenice uz koje stoje pridjevi i ispiši ih na linije.

2. nastavni listić:

Izdvoji iz teksta sve naglašene riječi (pridjeve) i ispiši ih na linije.

3. nastavni listić:

Izdvoji prisvojne pridjeve sa imenicom uz koju stoji (imenicu stavi u zagradu) i ispiši ih na linije.

4. nastavni listić:

Iz teksta izdvoji opisne pridjeve sa imenicom koju opisuje (imenicu stavi u zagradu) i ispiši ih na linije.

5. nastavni listić:

Iz teksta izdvoji gradivne pridjeve sa imenicom uz koju stoji (imenicu stavi u zagradu) i ispiši ih na linije.





Slijedi grupni rad, a zatim izvještavanje vođa grupa. Vođa grupe sa još jednim svojim članom izlazi i ispisuje na tabli pridjeve koje su povadili u odgovarajuće rubrike.








IZGLED TABLE:

PRIDJEVI SU PROMJENLJIVE NESAMOSTALNE RIJEČI KOJE BLIŽE ODREĐUJU ZNAČENJE IMENICA.

 




























                                                                                    Ova dva oblačića ostaviti prazna


Kao što vidimo ostale su nam dva prazna oblačića za još dvije vrste pridjeva.

Napisati na tabli: SUTRAŠNJEG dana  i postaviti sljedeća pitanja:

1. Uz imenicu dana stoji riječ sutrašnjeg. Koja je to vrsta riječi? (PRIDJEV)

2. Šta je tim pridjevom u ovom slučaju označeno? (Označeno je VRIJEME koje se odnosi na imenicu dan.) – upisujem primjer u sljedeći oblačić i iznad pišem VREMENSKI.

3. Navedite još primjera vremenskih pridjeva! (jutarnje vježbe, dnevne aktivnosti)

Nakon ovoga postaviti učenicima sljedeća pitanja:

4. Na kojoj strani udžbenika se nalazi odlomak iz bajke “Sretni Princ”? (lijevoj strani)

5. Na kojem spratu kuće živite (gornjem ili donjem)? (donjem/gornjem spratu)

6. Šta uočavamo? Šta ovi pridjevi označavaju? (Ovi pridjevi označavaju mjesto na kome se nalazi ono što obilježava imenica.) – primjere pišem u sljedeći oblačić i iznad toga MJESNI PRIDJEV.

Podstičem učenike da sami zaključe šta su pridjevi i kako se dijele (PRIDJEVI SU PROMJENLJIVE NESAMOSTALNE RIJEČI KOJE BLIŽE ODREĐUJU ZNAČENJE IMENICE.)

DEFINICIJE: Pridjevi su nesamostalne riječi koje stoje uz imenice i bliže određuju što imenice znače. S obzirom na značenje pridjevi se dijele na dvije grupe:

1. OPISNI (KVALITATIVNI) – označavaju svojstvo, osobinu ili kvalitet predmeta i pojava. Npr. crvenim (ibisima), velikim (jatima), visok (drug)... Odgovaraju na pitanja: kakav/kakva/kakvo?

2. ODNOSNI (RELACIJSKI) – označavaju odnos prema imenicama; uspostavljaju relaciju prema predmetima i pojavama označenih pridjevom i imenicom uz koju stoje. Razlikuje se nekoliko podskupina ovih pridjeva:

a) PRISVOJNI (POSESIVNI) – označavaju lice ili predmet kome pripada ono što obilježava imenica uz koju stoje. Npr. Prinčevih (nogu), Mjesečevih (planina), Enesin (atlas), nastavnikova (olovka)... Odgovaraju na pitanja: čiji/čija/čije?

b) GRADIVNI (MATERIJALNI) – označavaju građu, materijal od kojeg je sačinjeno ono što obilježava imenica uz koju stoje. Npr. zlatne (ribice), platneni (ruksak), kožna (torba)... Odgovaraju na pitanje: od čega?

c) VREMENSKI (TEMPORALNI) – označavaju vrijeme na koje se odnosi imenica uz koju stoje. Npr. sutrašnjeg (dana), jutrošnje (aktivnosti), večerašnja (utakmica)... Odgovaraju na pitanje: kada?

d) MJESNI (LOKALNI) – označavaju mjesto ili prostor na kome se nalazi ono što obilježava imenica uz koju stoje. Npr. lijevi/desni (džep), srednji (red), tamošnja (gužva), gornji/donji (sprat)...



Kao rekreativni dio, uradit ćemo pano. (Na panou koji postavljam na tablu je crtež stabla na kome piše PRIDJEVI, sa pet grana u koje treba upisati vrste pridjeva. Svaka grupa će dobiti po nekoliko aplikacija na kojima su ispisani primjeri određenih pridjeva /jedna grupa za jednu vrstu pridjeva/. Na osnovu primjera učenici će prepoznati o kojim se pridjevima radi. Tu vrstu pridjeva će dopisati markerom na granu drveta, a aplikacije /primjere/ zalijepiti po grani kao lišće. U ovoj igri podsticati takmičarski duh. Učenici koji prije završe podižu zastavicu kao znak da su završili. Pridjeve ispisuje i aplikacije okača vođa grupe sa jednim učenikom.)


Kada je plakat završen najavljujem podnaslov i pišem: «Služba pridjeva u rečenici»



Na velikom papiru su ispisane rečenice:

               A           S               P         O
            Mala djevojčica je držala torbu.

                     S             P
            Djevojčica je mala.

(Papir lijepim na tablu, a učenici analiziraju rečenice tako što izlaze i podvlače i flomasterima podvlače odgovarajuće riječi.)

Uočiti da pridjevi u rečenicama imaju službu (funkciju) atributa i dijela imenskog predikata.

DEFINICIJA: Pridjevi u rečenici mogu imati službu ATRIBUTA I DIJELA IMENSKOG PREDIKATA.

Kao jezičko-stilsko sredstvo pridjevi su UVIJEK  E P I T E T I.

Za vježbu učenicima zadati da na času riješe zadatak iz udžbenika na strani 84.

ZAVRŠNI DIO  (8 min):

U završnom dijelu časa  prirediti učenicima još dvije igrice:

1.

(Na tablu zalijepiti pano sa stablom na kome su nacrtane  jabuke. Svaka od grupa dobija po jedan flomaster različite boje, a zadatak je da u jabuke napišu što više različitih pridjeva koji će reći nešto više o imenici jabuka. Napomenuti učenicima da obrate pažnju na suparničke pridjeve jer ne smiju upisati već postojeći pridjev – to povlači oduzimanjem jednog boda. Na kraju ću sabrati sve bodove pojedinih grupa i proglasiti najuspješniju grupu, tj, grupu koja je napisala najveći broj pridjeva.

2.

Podijeliti svakoj grupi nastavne različite nastavne  listiće tipa:

Spoji imenicu i pridjev da bi dobio logičan par:

učenik------------------------lijevi
kaput-------------------------------vrijedan
sto-------------------------------jučerašnji
razgovor------------------------------------------očev
džep-----------------------------------------drven

Odaberi jedan spojeni par i uvrsti u rečenicu koju ćeš sam sastaviti.

__________________________________________________________________

Grupa koja prije završi zadatak diže zastavicu.


DOMAĆI, SAMOSTALNI I PRAKTIČNI RAD UČENIKA


Za domaći rad riješiti zadatke u udžbeniku na stranici 82. i 83.











































Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.