PISMENA PRIPREMA ZA NASTAVNI SAT
Školska godina: Razred: Datum: __________
Predmet: Bosanski, hrvatski i srpski jezik i
književnost
Nastavna
oblast/tema: Gramatika
Nastavna
jedinica: Pridjevi (vrste i podjela)
Ciljevi časa: a) ODGOJNI
(vaspitni)............................................................................
..............................................................................................................
b)
OBRAZOVNI.......................................................................................
..............................................................................................................
Struktura 1.
Uvodni čas 2. Čas upoznavanja sa
novom građom
Tip časa 3. Čas
uvježbavanja i primjene stečenog znanja
4. Čas
utvrđivanja, ponavljanja i ocjenjivanja
5.
Kombinovani čas
Oblici nastavnog rada: 1. Frontalni oblik rada 2. Grupni oblik rada
3. Rad u parovima 4. Individualni oblik rada
Nastavni objekti, 1. Nastavni objekti ..................
2. Nastavna sredstva ................
sredstva i pomagala 3. Nastavna pomagala
............. 4. Literatura ...............................
Nastavne metode: 1. Metode zasnovane na posmatranju (pokazivanje)
2. Metode zasnovane na praktičnim časovima učenika
3. Metode zasnovane na riječima : monološke
dijaloške
rad
sa knjigom
SADRŽAJ I ARTIKULACIJA NASTAVNOG SATA
UVODNI
DIO (7 min):
Učenici zauzimaju svoja mjesta u svojim grupama (5 grupa sa po 5-6
učenika). Svaka grupa ima zastavicu sa upisanim pridjevom kao simbolom grupe.
Kratko ponoviti koliko riječi ima u našem jeziku (oko 300.000), koliko
vrsta riječi (10), kako se dijele (5 promjenljivih, 5 nepromjenljivih).
Nabrojati i jedne i druge.
Pročitati pjesmu sa panoa «Kakva riječ može biti»
GLAVNI
DIO (30 min):
Najavljujem nastavnu jedinicu (PRIDJEVI) i pišem naslov na tabli.
Učenici će reći šta znaju o pridjevima (gradivo do četvrtog razreda)
Podsjetiti učenike na bajku «Sretni Princ», kratko ponoviti ko su
bili glavni likovi (Princ i lasta); podsjetiti se njihovog zajedničkog druženja
i neizbježnog i nesretnog završetka bajke.
Učenici će otvoriti udžbenik «Naš jezik» na strani 80. i prvo
saslušati čitanje nastavnika odlomka iz bajke «Sretni Princ».
Podijeliti učenicima nastavne listiće sa zadacima iz teksta na strani.
80.
1. nastavni listić:
Iz teksta izdvoji imenice uz koje stoje pridjevi i
ispiši ih na linije.
2. nastavni listić:
Izdvoji iz teksta sve naglašene riječi (pridjeve)
i ispiši ih na linije.
3. nastavni listić:
Izdvoji prisvojne pridjeve sa imenicom uz koju
stoji (imenicu stavi u zagradu) i ispiši ih na linije.
4. nastavni listić:
Iz teksta izdvoji opisne pridjeve sa imenicom koju opisuje (imenicu
stavi u zagradu) i ispiši ih na linije.
5. nastavni listić:
Iz teksta izdvoji gradivne pridjeve sa imenicom uz koju stoji (imenicu
stavi u zagradu) i ispiši ih na linije.
Slijedi grupni rad, a zatim izvještavanje vođa grupa. Vođa grupe sa još
jednim svojim članom izlazi i ispisuje na tabli pridjeve koje su povadili u
odgovarajuće rubrike.
IZGLED TABLE:
Ova
dva oblačića ostaviti prazna
Kao što vidimo ostale su nam dva prazna oblačića za još dvije vrste
pridjeva.
Napisati na tabli: SUTRAŠNJEG dana i postaviti sljedeća pitanja:
1. Uz imenicu dana stoji riječ sutrašnjeg. Koja je to vrsta
riječi? (PRIDJEV)
2. Šta je tim
pridjevom u ovom slučaju označeno? (Označeno je VRIJEME koje se odnosi na
imenicu dan.) – upisujem primjer u sljedeći oblačić i iznad pišem VREMENSKI.
3. Navedite još
primjera vremenskih pridjeva! (jutarnje vježbe, dnevne aktivnosti)
Nakon ovoga
postaviti učenicima sljedeća pitanja:
4. Na kojoj
strani udžbenika se nalazi odlomak iz bajke “Sretni Princ”? (lijevoj
strani)
5. Na kojem
spratu kuće živite (gornjem ili donjem)? (donjem/gornjem spratu)
6. Šta uočavamo?
Šta ovi pridjevi označavaju? (Ovi pridjevi označavaju mjesto na kome se
nalazi ono što obilježava imenica.) – primjere pišem u sljedeći oblačić i
iznad toga MJESNI PRIDJEV.
Podstičem učenike da sami zaključe šta su pridjevi i kako se dijele (PRIDJEVI
SU PROMJENLJIVE NESAMOSTALNE RIJEČI KOJE BLIŽE ODREĐUJU ZNAČENJE IMENICE.)
DEFINICIJE: Pridjevi su nesamostalne
riječi koje stoje uz imenice i bliže određuju što imenice znače. S obzirom na
značenje pridjevi se dijele na dvije grupe:
1. OPISNI (KVALITATIVNI) – označavaju svojstvo, osobinu ili kvalitet
predmeta i pojava. Npr. crvenim (ibisima), velikim (jatima), visok (drug)...
Odgovaraju na pitanja: kakav/kakva/kakvo?
2. ODNOSNI (RELACIJSKI) – označavaju odnos
prema imenicama; uspostavljaju relaciju prema predmetima i pojavama označenih
pridjevom i imenicom uz koju stoje. Razlikuje se nekoliko podskupina ovih
pridjeva:
a) PRISVOJNI (POSESIVNI) – označavaju lice
ili predmet kome pripada ono što obilježava imenica uz koju stoje. Npr.
Prinčevih (nogu), Mjesečevih (planina), Enesin (atlas), nastavnikova
(olovka)... Odgovaraju na pitanja: čiji/čija/čije?
b) GRADIVNI (MATERIJALNI) – označavaju
građu, materijal od kojeg je sačinjeno ono što obilježava imenica uz koju
stoje. Npr. zlatne (ribice), platneni (ruksak), kožna (torba)... Odgovaraju na
pitanje: od čega?
c) VREMENSKI (TEMPORALNI) – označavaju
vrijeme na koje se odnosi imenica uz koju stoje. Npr. sutrašnjeg (dana),
jutrošnje (aktivnosti), večerašnja (utakmica)... Odgovaraju na pitanje: kada?
d) MJESNI (LOKALNI) – označavaju mjesto
ili prostor na kome se nalazi ono što obilježava imenica uz koju stoje. Npr.
lijevi/desni (džep), srednji (red), tamošnja (gužva), gornji/donji (sprat)...
Kao rekreativni dio, uradit ćemo pano. (Na panou koji postavljam na
tablu je crtež stabla na kome piše PRIDJEVI, sa pet grana u koje treba upisati
vrste pridjeva. Svaka grupa će dobiti po nekoliko aplikacija na kojima su
ispisani primjeri određenih pridjeva /jedna grupa za jednu vrstu pridjeva/. Na
osnovu primjera učenici će prepoznati o kojim se pridjevima radi. Tu vrstu
pridjeva će dopisati markerom na granu drveta, a aplikacije /primjere/
zalijepiti po grani kao lišće. U ovoj igri podsticati takmičarski duh. Učenici
koji prije završe podižu zastavicu kao znak da su završili. Pridjeve ispisuje i
aplikacije okača vođa grupe sa jednim učenikom.)
Kada je plakat završen najavljujem podnaslov i pišem: «Služba
pridjeva u rečenici»
Na velikom papiru su ispisane rečenice:
A S P O
Mala djevojčica je držala
torbu.
S P
Djevojčica je mala.
(Papir lijepim na tablu, a učenici analiziraju rečenice tako što izlaze
i podvlače i flomasterima podvlače odgovarajuće riječi.)
Uočiti da pridjevi u rečenicama imaju službu (funkciju) atributa i
dijela imenskog predikata.
DEFINICIJA: Pridjevi u rečenici mogu
imati službu ATRIBUTA I DIJELA IMENSKOG PREDIKATA.
Kao jezičko-stilsko sredstvo pridjevi su UVIJEK E P I T E T I.
Za vježbu učenicima zadati da na času riješe zadatak iz udžbenika na strani
84.
ZAVRŠNI
DIO (8 min):
U završnom dijelu časa prirediti
učenicima još dvije igrice:
1.
(Na tablu zalijepiti pano sa stablom na kome su nacrtane jabuke. Svaka od grupa dobija po jedan
flomaster različite boje, a zadatak je da u jabuke napišu što više različitih
pridjeva koji će reći nešto više o imenici jabuka. Napomenuti učenicima
da obrate pažnju na suparničke pridjeve jer ne smiju upisati već postojeći
pridjev – to povlači oduzimanjem jednog boda. Na kraju ću sabrati sve bodove
pojedinih grupa i proglasiti najuspješniju grupu, tj, grupu koja je napisala
najveći broj pridjeva.
2.
Podijeliti svakoj grupi nastavne različite nastavne listiće tipa:
Spoji imenicu i pridjev da bi dobio logičan par:
učenik------------------------lijevi
kaput-------------------------------vrijedan
sto-------------------------------jučerašnji
razgovor------------------------------------------očev
džep-----------------------------------------drven
Odaberi jedan spojeni par i uvrsti u rečenicu koju
ćeš sam sastaviti.
__________________________________________________________________
Grupa koja prije završi zadatak diže zastavicu.
DOMAĆI, SAMOSTALNI I PRAKTIČNI RAD UČENIKA
Za domaći rad riješiti zadatke u udžbeniku na stranici 82. i 83.
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.