Školska godina: Razred: Datum: __________
Predmet: Bosanski, hrvatski i srpski jezik i
književnost
Nastavna
oblast/tema: Gramatika
Nastavna
jedinica: Rečenica (izjavne, upitne i usklične rečenice)
Ciljevi časa: a) ODGOJNI
(vaspitni)............................................................................
..............................................................................................................
b)
OBRAZOVNI.......................................................................................
..............................................................................................................
Struktura 1.
Uvodni čas 2. Čas upoznavanja sa
novom građom
Tip časa 3. Čas
uvježbavanja i primjene stečenog znanja
4. Čas
utvrđivanja, ponavljanja i ocjenjivanja
5.
Kombinovani čas
Oblici nastavnog rada: 1. Frontalni oblik rada 2. Grupni oblik rada
3. Rad u parovima 4. Individualni oblik rada
Nastavni objekti, 1. Nastavni objekti ..................
2. Nastavna sredstva ................
sredstva i pomagala 3. Nastavna pomagala
............. 4. Literatura ...............................
Nastavne metode: 1. Metode zasnovane na posmatranju (pokazivanje)
2. Metode zasnovane na praktičnim časovima učenika
3. Metode zasnovane na riječima : monološke
dijaloške
rad
sa knjigom
SADRŽAJ I ARTIKULACIJA NASTAVNOG SATA
UVODNI
DIO (7 min):
U uvodnom dijelu časa izvršiti ponavljanje već stečenih znanja uz kontrolna
pitanja:
1. Šta je to glas? (Najmanja jezička jedinica koja nema zanačenja.)
2. Šta nastaje udruživanjem glasova? (Riječi.)
3. A šta kada se udruže riječi? (Rečenice, a isto tako prije nastanka
rečenice može da nastane i sintagma u zavisnosti od toga koje su se riječi
udružile jedna s drugom.)
GLAVNI
DIO (30 min):
Najaviti nastavnu jedinicu i ispisati njen naslov na tabli.
- Dakle, danas ćemo govoriti o rečenici i o vrstama rečenica.
- Mi se svakodnevno sporazumijevamo
govorom i prenosimo jedni drugima određene informacije. Drugim riječima,
mi svakodnevno razmjenjujemo mnogo informacija između sebe. U tim našim
razgovorima i razmjenama informacija služimo se rečenicama kao sredstvom za
oblikovanje naših misli koje želimo da izrazimo putem govora ili pismenog puta.
4. Od čega se sastoji rečenica? (Od riječi.)
A B
ima, brat, Aida Aida
ima brata
5. Koja je razlika između ova dva skupa?
U SKUPU A riječi su poredane bez reda i smisla i ne daju nam nikakvo obavještenj eili informaciju.
U SKUPU B riječi su, pak, poredane po redu i nekom smislu, one su upućene
jedne na drugu i povezane jedna s drugom tako da nam pružaju jednu obavijest
koja nam je jasna i precizna.
6. Šta iz ovoga možemo zaključiti? Da li svaki skup riječ čini rečenicu? (Ne
čini, naravno. Svaki skup riječi nije rečenica.)
DEFINICIJA: Rečenica je onaj skup
riječi kojim prenosimo neku obavijest. Rečenica je, dakle, obavijesna
(komunikacijska) jedinica).
Rečenica u procesu komuniciranja se upotrebljava u svrhu ostvarivanja
različitih ciljeva, pa tako imamo i nekoliko vrsta rečenica.
PODJELA REČENICA S OBZIROM NA NJIHOVU CILJNU
USMJERENOST:
1.
IZJAVNE (OBAVJEŠTAJNE REČENICE)
Primjeri:
Niko među
njima nije poštar.
Ulica lipa je
vrlo stara ulica.
7. Šta mislite sa kojim ciljem smo upotrijebili ove rečenice? (S ciljem
da se njima prenese neka OBAVIJEST.)
DEFINICIJA: Dakle, rečenice
upotrijebljene sa ciljem da se njima prenese neka obavijest nazivaju se IZJAVNE
(OBAVJEŠTAJNE) REČENICE. Iza ovih rečenica stavljamo tačku.
2.
UPITNE (INTEROGATIVNE) REČENICE
Primjeri:
Dakle, hoćeš
li sada otključati vrata?
Zašto ne
odgovorite na pozdrav?
8. Sa kojim su ciljem ovdje postavljene ove rečenice? (Ovim rečenicama,
kao što vidimo, nešto pitamo.)
DEFINICIJA: Rečenice čiji je cilj da
zadrže neku obavijest, da pitaju, nazivaju se UPITNE ili INTEROGATIVNE
REČENICE. Iza ovih rečenica stavljamo upitnik.
3.
POTICAJNE (USKLIČNE) REČENICE
Primjeri:
Hajde, vodi
me, Šapice!
Uhvati ga za
desnu ruku!
Nemoj me
nasmijavati, Veliki Tome!
9. Šta je iskazano u prvoj rečenici? (Neko NAREĐENJE.)
10. Šta u drugoj? (Neko UPOZORENJE.)
11. A šta u trećoj? (MOLBA.)
DEFINICIJA: rečenice čiji je cilj da se
sagovornik potiče na neku radnju nazivaju se POTICAJNE REČENICE. Taj poticaj se
prepoznaje kao zapovijed, molba, zahtjev, naređenje, upozorenje i sl. Ako
poticajnim rečenicama govornik iskazuje svoja osjećanja (radost, iznenađenost,
uzbuđenost, ljutnju...), iza tih rečenica pišemo uskličnik (uzvičnik). Takve
rečenice se nazivaju USKLIČNE REČENICE.
IZGLED TABLE:
ŠEMA:
KOMUNIKACIJSKI CILJ
a) da se b)
da se c) da se
prenese obavijest zatraži obavijest
sagovornik
potakne na nešto
IZJAVNE UPITNE POTICAJNE
(OBAVJEŠTAJNE) REČENICE REČENICE
REČENICE USKLIČNE
(.) (?) (!)
ZADACI ZA VJEŽBU:
12. Odredite vrstu rečenice i na kraju stavite odgovarajući pravopisni
znak:
Svaka je mladost lijepa (
)
Šta ti je, šta plačeš ( )
Ne ljuti se, sestro ( )
Lastavica je letjela
cijeli dan ( )
Neću biti ničiji poštar (
)
13. Sjetite se nekih uskličnih rečenica koje služe kao upozorenje.
Pazi mine! Čuvaj se psa! Visoki napon!
Nezaposlenima ulaz zabranjen! Ne gazi travu!
Zabranjen ulaz životinjama!
14. Dopunite sljedeće rečenice:
Svaki predmet može
biti........................................ (izjavna
rečenica)
I, da
znaš................................................................ (usklična rečenica)
Zar si
mogao.......................................................... (upitna rečenica)
15. Pretpostavimo da ste zalutali u šumi, u nepoznatom gradu ili sl. Šta
ćete upitati osobe koje sretnete? Napišite te rečenice u vaše sveske.
16. od ljedećih skupova riječi napravite rečenice koje imaju smisla i
odredite da li su to izjavne, upitne ili usklične rečenice:
Mirsad, znati, napamet, pjesmu (Mirsad zna napamet
pjesmu. - izjavna)
Znati, put, škola, do, li (Znate li put do škole?
– upitna)
Već, pričati, jednom, prestati (Prestani već
jednom pričati! – usklična)
ZAVRŠNI
DIO (8 min):
U završnom dijelu još jednom ponoviti najvažnije definicije i primjere
za sve tri vrste rečenica u bosanskome jeziku.
DOMAĆI, SAMOSTALNI I PRAKTIČNI RAD UČENIKA
Za domaću zadaću zadati učenicima da napišu po pet izjavnih, upitnih i
uskličnih rečenica.
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.