petak, 8. veljače 2019.

Nastavna priprema - RIJEČI IZ MOG ZAVIČAJA

PISMENA PRIPREMA ZA NASTAVNI SAT


Školska godina:          Razred:              Datum: __________

Predmet: Bosanski, hrvatski i srpski jezik i književnost

Nastavna oblast/tema: Pojam rječničkog bogatstva:

Nastavna jedinica: Riječi iz mog zavičaja


Ciljevi časa: a) ODGOJNI (vaspitni)............................................................................
                             ..............................................................................................................
                         b) OBRAZOVNI.......................................................................................
                             ..............................................................................................................

Struktura    1. Uvodni čas  2. Čas upoznavanja sa novom građom
 Tip časa      3. Čas uvježbavanja i primjene stečenog znanja
                      4. Čas utvrđivanja, ponavljanja i ocjenjivanja
                      5. Kombinovani čas

Oblici nastavnog rada:  1. Frontalni oblik rada  2. Grupni oblik rada
                                             3. Rad u parovima  4. Individualni oblik rada

Nastavni objekti,  1. Nastavni objekti ..................  2. Nastavna sredstva ................
sredstva i pomagala    3. Nastavna pomagala ............. 4. Literatura ...............................

Nastavne metode: 1. Metode zasnovane na posmatranju (pokazivanje)
                                    2. Metode zasnovane na praktičnim časovima učenika
                                    3. Metode zasnovane na riječima : monološke
                                                                                         dijaloške
                                                                                      rad sa knjigom


SADRŽAJ I ARTIKULACIJA NASTAVNOG SATA



UVODNI DIO  (7 min):

U uvodnom dijelu časa najaviti učenicima da će saznati nešto novo o svom jeziku i njegovom bogatstvu. Najaviti nastavnu jedinicu i ispisati njen naziv na tabli.

GLAVNI DIO  (30 min):

U glavnom dijelu časa pristupiti čitanju teksta iz udžbenika Naš jezik, «Lipota k'o cvit brzo uvehne» na stranici 13.
Nakon toga zadati učenicima da sami, svako za sebe, pročita navedeni tekst i da izdvoji riječi koje su im nepoznate ili neobične.

1. Pitati učenike da li znaju objasniti u čemu se razlikuju dijelovi ovog teksta?

2. Šta je to narodni govor? (Narodni govor podrazumijeva govor dovoljno neobrazovanog svijeta u jednom mjestu ili kraju.)

3. Šta je to književni jezik? (Književnim jezikom se govori na radiju, na televiziji, njime se pišu knjige, on se uči u školi i ta pravila važe za cijelu teritoriju jednog jezika.)

4. Kako se zove skup svih riječi jednog jezika? (Leksika – od riječi leksema = riječ)

Razvijenost i bogatstvo nekog jezika ogleda se i po broju riječi koji taj jezik ima.

5. Šta mislite koji je najbogatiji jezik na svijetu? (Engleski)

6. Da li neko možda zna otprilike koliko naš jezik ima riječi? (Ima ih oko 300. 000.)

Broj riječi u našem jeziku se mijenja, jer se jezik obogaćuje novim riječima.

Povećanje broja riječi postiže se na dva načina:

a) stvaranjem novih riječi od onih koje već imamo
b) uzimanjem riječi iz drugih jezika.

Isto tako neke riječi i umiru, nestaju ili ih zamjenjuju druge riječi.

Objasniti zajedno sa učenicima kako smo od postojećih riječi dobili nove riječi:

nepoznat         (ne+poznat)
bezimen          (bez+imena=bezimen)
glavobolja      (glava+bol=glavobolja)

Međutim, nisu sve riječi koje koristimo u bosanskome jeziku nastale na našem tlu. Neke smo preuzeli iz drugih jezika. One su tuđe i zovu se TUĐICE (POSUĐENICE).

DEFINICIJA: TUĐICE (POSUĐENICE) su riječi koje smo preuzeli od drugih jezika.

7. Kako posuđujemo tuđe riječi? Šta utiče na posuđivanje? (Saobraćaj i kontakt među ljudima, trgovačke veze, putovanja u strane veze, migracije itd.).

Primjeri:
            a) riječi iz turskog, arapskog i perzijskog jezika: bašča, šećer, sapun, čizma
            b) riječi iz njemačkog jezika: raketa, cigla, majstor, kugla, kofer
            c) riječi iz engleskog jezika: tramvaj, dđungla, vikend

I STRANIM RIJEČIMA BOGATIMO SVOJ RJEČNIK.

Ali, kada god imamo svoju dmaću riječ, ne treba je zamjenjivati stranom riječju, već koristiti našu, jer time čuvamo vlastiti jezik i vlastitu tradiciju i identitet.

Svaka riječ ima svoje porijeklo ili ETIMOLOGIJU. Drugim riječima, svaka riječ ima svoje objašnjenje kako je nastala.

ZAVRŠNI DIO  (8 min):

U završnom dijelu ispričati učenicima nekoliko interesantnih pričica o etimologiji pojedinih riječi: makadam, olovka, pero,  mastilo, kreda,  pismo, bukvar, vrana, pčela, bik, srce, avlija na strani 90, skripta.

DOMAĆI, SAMOSTALNI I PRAKTIČNI RAD UČENIKA


Za domaći rad zadati učenicima da napišu po 10 starih riječi koje se koriste u njihovom zavičaju.






















































































Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.