PISMENA PRIPREMA ZA NASTAVNI SAT
Školska godina: Razred: Datum:
Predmet: Bosanski, hrvatski i srpski jezik i
književnost
Nastavna
oblast/tema: Književnost
Nastavna
jedinica: Ilija Ladin: «Taj top»
Ciljevi časa: a) ODGOJNI:
- razvijanje ljubavi prema književnosti
- osposobljavanje za samostalni rad
b)
OBRAZOVNI: upoznavanje sa jednim književnim djelom
c) FUNKCIONALNI: - razvijanje mašte,
sposobnosti zapažanja, zaključivanja i sintetiziranja
Struktura 1.
Uvodni čas 2. Čas upoznavanja sa
novom građom
Tip časa 3. Čas
uvježbavanja i primjene stečenog znanja
4. Čas
utvrđivanja, ponavljanja i ocjenjivanja
5.
Kombinovani čas
Oblici nastavnog rada: 1. Frontalni oblik rada 2. Grupni oblik rada
3. Rad
u parovima 4. Individualni oblik rada
Nastavni izvori,
sredstva i pomagala: zvučna
čitanka, uždbenici, kreda, tabla, sveske
Nastavne metode: 1. Metode zasnovane na posmatranju (pokazivanje)
2. Metode zasnovane na praktičnim časovima učenika
3. Metode zasnovane na riječima : monološke
dijaloške
rad
sa knjigom
SADRŽAJ I ARTIKULACIJA NASTAVNOG SATA
UVODNI
DIO (7 min):
U uvodnom dijelu časa propitati učenike kakva sve književna djela
imamo: poeziju, prozu, dramu. Zadržati se na poeziji i zatražiti odgovor
na pitanje šta je karakteristika poezije u odnosu na prozu: poezija je
osjećajnija, u njoj se iznose određena osjećanja i emocije, dok je u prozi više
izraženo događanje, poetska forma je kraća od prozne itd.
Nakon ovoga najaviti učenicima da će se
upoznati sa jednim bh. pjesnikom i jednom njegovom pjesmom. Ispisati naslov
nastavne jedinice na tabli.
GLAVNI
DIO (30 min):
U glavnom dijelu časa najprije učenicima pročitati
kratku bilješku o životu i djelu Ilije Ladina, a zatim i samu pjesmu «Taj
top».
Navesti učenike da razmisle o tome na što ih
asocira ova pjesma:
a) na rat,
b) na smrt,
c) na život,
d) na ponovno rađanje,
e) na nadu itd.
DETALJNA ANALIZA PJESME
Navesti učenike da razmisle i da kažu šta je to
neobično u ovoj pjesmi. Šta pjesnik stalno spominje i suprotstavlja jedno
drugom u ovoj pjesmi? (S jedne strane
je TOP, a s druge PRIRODA.)
IZGLED TABLE
nek puca: nek
ne puca:
čahura top
mahuna top
čahura
jaglaca (jagorčevina) top
čahura
maka top
čahura
bunike (otrovno bilje) top
čahura
tatule (vrsta bodljikave trave) top
čahura top
mahuna
bagrema top
mahuna
i graha i graška top
zvjezdana
trava pod kosom (vrsta djeteline) top
miješak
gorocvijeta i kukurijeka i božura top
zora
top
obruč
(npr. sarajevski) top
pupčana
vrpca top
čahura top
mahuna top
grom top
Proanalizirati ovo sa učenicima. Na čemu,
dakle, Ladin insistira da «puca»? (Na životu, na svemu što zrije i rasipa
svoje sjeme po zemlji da bi se ponovo rodili, izniklo i živjelo.)
1. Na koji to top Ilija Ladin misli kad kaže
u pjesmi nek ne puca taj top? (Misli na topove koji su
razarali grad Sarajevo kao i sve druge bh. gradove, misli na topove koji su
sijali smrt i strah, na topove koji su zatirali sjeme života i proljevali
ljudsku krv po ulicama gradova i sela, na te topove misli Ladin.)
2. Šta, onda, simbolizuje TOP? (Smrt,
razaranje, krvoproliće, uništenje ljudske humanosti.)
U pjesmi se spominju i neke biljke kao što
su kukurijek, božur, jagorčevina, makovi.
3. Koje godišnje doba najavljaju ove biljke?
(Proljeće)
4. A šta se to sa prirodom zbiva u proljeće?
(Sve se budi iz mrtvila, oživljava i počinje da živi novim životom.)
5. Šta, onda, simbolizira proljeće? (Život)
POSEBAN
OSVRT NA ČETVRTU STROFU
Pročitati je dva puta učenicima. Odvojiti
određeno vrijeme za emocionalnu pauzu da porazmisle i kažu svoje mišljenje šta
je u njoj najznačajnije.
1. Šta simbolizuje pucanje zore? (Rađanje
novog dana, čime pjesnik želi ustvari reći rađanje života.)
2. Šta simbolizuje pucanje obruča? (Slobodu)
3. Šta simbolizuje pucanje pupčane vrpce? (Odvajanje
od majke i početak samostalnog života.)
SVE OVE ODGOVORE ISPISATI NA TABLI KREDOM U BOJI.
U predzadnjoj strofi pjesnik kaže nek
puca i grom, samo nek ne puca top.
1. Da li grom ako pogodi čovjeka može da ga
usmrti kao i topovsko đule? (Može)
2. Zašto onda Ladin kaže neka puca groma ne
top? (Zato što je grob prirodna pojava, nešto Bogom dato.)
3. Da li je svrha gromova da pucaju da bi
ubijali ljude? (Nije)
4. A u kakvu svrhu su izmišljeni i
napravljeni topovi? (Da bi ubijali i sakatili ljude.)
5. Šta nam nagovještava grmljavina? (Dolazak
kiše)
6. A zašto nam je uopšte potrebna kiša? (Pa
da bi dobro zalila svo ono sjeme i zrnevlje od maka, bagrema, graška i drugih
biljaka koje spominje pjesnik Ilija Ladin u pjesmi kako bi ono živnulo,
proklijalo i otpočelo novi život.)
ZAKLJUČAK: Na kraju bismo mogli izvesti sljedeći zaključak: u ovoj
pjesmi imamo dvije strane koje su suprotstavljene jedna drugoj i koje se more
jedna protiv druge: s jedne strane nalazi se ŽIVOT, a s druge SMRT. Pjesnik
Ilija Ladin u ovoj pjesmi izražava nadu da će pobijediti i nadjačati život, a
ne taj top.
Pjesma «Taj top» ima antiratnu
poruku.
ZAVRŠNI
DIO (8 min):
Jezičkostilske karakteristike:
1. Kako se zove stih nejednake dužine? (slobodni
stih)
2. A kako se zove strofa u kojoj su stihovi
nejednake dužine? (nepravilna)
2. Kako se zove strofa od tri stiha? (tercina
ili trostih)
3. Kako se zove strofa sa dva stiha? (distih)
U završnom dijelu časa učenici pojedinačno
čitaju pjesmu naglas pred cijelim odjeljenjem u svrhu vježbanja i kulture
izražavanja kao i čitanja ćirilskog pisma.
DOMAĆI, SAMOSTALNI I PRAKTIČNI RAD UČENIKA:
Za domaći rad zadati učenicima da u svoje
sveske pokušaju nacrtati taj top, simbol smrti, kako se bori sa Ladinovim
biljem, simbolom života i radosti.
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.