petak, 8. veljače 2019.

Nastavna priprema - TAJ TOP

PISMENA PRIPREMA ZA NASTAVNI SAT


Školska godina:          Razred:  Datum:

Predmet: Bosanski, hrvatski i srpski jezik i književnost

Nastavna oblast/tema: Književnost

Nastavna jedinica: Ilija Ladin: «Taj top»


Ciljevi časa: a) ODGOJNI: - razvijanje ljubavi prema književnosti
                                              - osposobljavanje za samostalni rad
                         b) OBRAZOVNI: upoznavanje sa jednim književnim djelom
                         c) FUNKCIONALNI: - razvijanje mašte, sposobnosti zapažanja, zaključivanja i sintetiziranja

Struktura    1. Uvodni čas  2. Čas upoznavanja sa novom građom
 Tip časa      3. Čas uvježbavanja i primjene stečenog znanja
                      4. Čas utvrđivanja, ponavljanja i ocjenjivanja
                      5. Kombinovani čas

Oblici nastavnog rada:  1. Frontalni oblik rada  2. Grupni oblik rada
                                             3. Rad u parovima  4. Individualni oblik rada

Nastavni izvori,
sredstva i pomagala: zvučna čitanka, uždbenici, kreda, tabla, sveske

Nastavne metode: 1. Metode zasnovane na posmatranju (pokazivanje)
                                    2. Metode zasnovane na praktičnim časovima učenika
                                    3. Metode zasnovane na riječima : monološke
                                                                                         dijaloške
                                                                                      rad sa knjigom


SADRŽAJ I ARTIKULACIJA NASTAVNOG SATA



UVODNI DIO  (7 min):

U uvodnom dijelu časa  propitati učenike kakva sve književna djela imamo: poeziju, prozu, dramu. Zadržati se na poeziji i zatražiti odgovor na pitanje šta je karakteristika poezije u odnosu na prozu: poezija je osjećajnija, u njoj se iznose određena osjećanja i emocije, dok je u prozi više izraženo događanje, poetska forma je kraća od prozne itd.
Nakon ovoga najaviti učenicima da će se upoznati sa jednim bh. pjesnikom i jednom njegovom pjesmom. Ispisati naslov nastavne jedinice na tabli.


GLAVNI DIO  (30 min):

U glavnom dijelu časa najprije učenicima pročitati kratku bilješku o životu i djelu Ilije Ladina, a zatim i samu pjesmu «Taj top».

Navesti učenike da razmisle o tome na što ih asocira ova pjesma:
a) na rat,
b) na smrt,
c) na život,
d) na ponovno rađanje,
e) na nadu itd.

DETALJNA ANALIZA PJESME

Navesti učenike da razmisle i da kažu šta je to neobično u ovoj pjesmi. Šta pjesnik stalno spominje i suprotstavlja jedno drugom u ovoj pjesmi? (S jedne  strane je TOP, a s druge PRIRODA.)

IZGLED TABLE

            nek puca:                                                                                nek ne puca:

            čahura                                                                                    top
            mahuna                                                                                  top
            čahura jaglaca (jagorčevina)                                               top
            čahura maka                                                                          top
            čahura bunike (otrovno bilje)                                              top
            čahura tatule (vrsta bodljikave trave)                                top
            čahura                                                                                    top
            mahuna bagrema                                                                  top
            mahuna i graha i graška                                                       top
            zvjezdana trava pod kosom (vrsta djeteline)                       top
            miješak gorocvijeta i kukurijeka i božura                          top
            zora                                                                                         top
            obruč (npr. sarajevski)                                                         top
            pupčana vrpca                                                                       top
            čahura                                                                                    top
mahuna                                                                                  top
grom                                                                                       top

Proanalizirati ovo sa učenicima. Na čemu, dakle, Ladin insistira da «puca»? (Na životu, na svemu što zrije i rasipa svoje sjeme po zemlji da bi se ponovo rodili, izniklo i živjelo.)

1. Na koji to top Ilija Ladin misli kad kaže u pjesmi nek ne puca taj top? (Misli na topove koji su razarali grad Sarajevo kao i sve druge bh. gradove, misli na topove koji su sijali smrt i strah, na topove koji su zatirali sjeme života i proljevali ljudsku krv po ulicama gradova i sela, na te topove misli Ladin.)

2. Šta, onda, simbolizuje TOP? (Smrt, razaranje, krvoproliće, uništenje ljudske humanosti.)

U pjesmi se spominju i neke biljke kao što su kukurijek, božur, jagorčevina, makovi.

3. Koje godišnje doba najavljaju ove biljke? (Proljeće)
4. A šta se to sa prirodom zbiva u proljeće? (Sve se budi iz mrtvila, oživljava i počinje da živi novim životom.)
5. Šta, onda, simbolizira proljeće? (Život)

POSEBAN OSVRT NA ČETVRTU STROFU

Pročitati je dva puta učenicima. Odvojiti određeno vrijeme za emocionalnu pauzu da porazmisle i kažu svoje mišljenje šta je u njoj najznačajnije.

1. Šta simbolizuje pucanje zore? (Rađanje novog dana, čime pjesnik želi ustvari reći rađanje života.)
2. Šta simbolizuje pucanje obruča? (Slobodu)
3. Šta simbolizuje pucanje pupčane vrpce? (Odvajanje od majke i početak samostalnog života.)

SVE OVE ODGOVORE ISPISATI NA TABLI KREDOM U BOJI.

U predzadnjoj strofi pjesnik kaže nek puca i grom, samo nek ne puca top.

1. Da li grom ako pogodi čovjeka može da ga usmrti kao i topovsko đule? (Može)
2. Zašto onda Ladin kaže neka puca groma ne top? (Zato što je grob prirodna pojava, nešto Bogom dato.)
3. Da li je svrha gromova da pucaju da bi ubijali ljude? (Nije)
4. A u kakvu svrhu su izmišljeni i napravljeni topovi? (Da bi ubijali i sakatili ljude.)
5. Šta nam nagovještava grmljavina? (Dolazak kiše)
6. A zašto nam je uopšte potrebna kiša? (Pa da bi dobro zalila svo ono sjeme i zrnevlje od maka, bagrema, graška i drugih biljaka koje spominje pjesnik Ilija Ladin u pjesmi kako bi ono živnulo, proklijalo i otpočelo novi život.)

ZAKLJUČAK: Na kraju bismo mogli izvesti sljedeći zaključak: u ovoj pjesmi imamo dvije strane koje su suprotstavljene jedna drugoj i koje se more jedna protiv druge: s jedne strane nalazi se ŽIVOT, a s druge SMRT. Pjesnik Ilija Ladin u ovoj pjesmi izražava nadu da će pobijediti i nadjačati život, a ne taj top.

Pjesma «Taj top» ima antiratnu poruku.

ZAVRŠNI DIO  (8 min):

Jezičkostilske karakteristike:

1. Kako se zove stih nejednake dužine? (slobodni stih)
2. A kako se zove strofa u kojoj su stihovi nejednake dužine? (nepravilna)
2. Kako se zove strofa od tri stiha? (tercina ili trostih)
3. Kako se zove strofa sa dva stiha? (distih)

U završnom dijelu časa učenici pojedinačno čitaju pjesmu naglas pred cijelim odjeljenjem u svrhu vježbanja i kulture izražavanja kao i čitanja ćirilskog pisma.

DOMAĆI, SAMOSTALNI I PRAKTIČNI RAD UČENIKA:


Za domaći rad zadati učenicima da u svoje sveske pokušaju nacrtati taj top, simbol smrti, kako se bori sa Ladinovim biljem, simbolom života i radosti.












































Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.