ŠKOLA:
MJESTO:
PREDMET:
TEHNIČKA KULTURA
RAZRED:
IX
NASTAVNIK:
DATUM:
OBLAST:
MEHATRONIKA-ELEKTROTEHNIKA
ŠKOLSKA GODINA:
2012/2013
NASTAVNA
JEDINICA:
KARAKTERISTIČNE OSOBINE RADNIH
MEHANIZAMA (IZBOR MOTORA, SNAGA, PRIKLJUČNI NAPON)
BROJ
ČASA:
10.
VJEŽBA/P.R.
Vježba 8. u Dnevniku rada
TIP SATA:
Obrada nove nastavne jedinice
OBLICI RADA:
Grupni, frontalni i individualni oblik rada.
NASTAVNE METODE:
Demonstracije, crtanja, pisanja, čitanja,
razgovora, usmenog i izlaganja.
NASTAVNA S. i P:
Udžbenik, Dnevnik rada, crteži,
zidni plakati, grafofolije, fotografije, štampa itd
CILJEVI I ZADACI,
OČEKIVANI REZULTATI/OBRAZOVNI ISHODI
Znanje Tehničke kultura: proces i sadržaj
Učiti:
Znati:
Upoznavanje sa pojmovima: radni mehanizam, proširivanje
znanja o elektromotorima: istosmjernim, naizmjeničnim i koračnim
Šta su radni mehanizmi, kako dijelimo elektromotore
te čemu služe pojedine vrste elektromotora
Vrijednosti, stavovi,
ponašanje:
Razvijanje svijesti o utjecaju
naučno–tehnološkog razvoja na život čovjeka. Razvijanje vještina i navika u
cilju profesionalne orijentacije učenika. Afirmacija rada i stvaralaštva.
Poštivanje kućnog reda. poštivanje i provođenje općih i ličnih mjera zaštite
na radu.Shvatanje značaja modernizacije proizvodnje u cilju povećanja
produktivnosti rada. Donošenje sudova i zaključaka na osnovu provjerenih
činjenica. Ispoljavanje spremnosti za saradnju i pružanje pomoći drugim.
Shvatanje značaja blagovremene i ispravne komunikacije među ljudima.
Ispoljavanje spremnosti za saradnju. Ispoljavanje spremnosti za primjenu
stečenih znanja i vještina u praksi. Donošenje logičnih i samostalnih
zaključaka o značaju tehničkih tvorevina i tehnoloških dostignuća u životu čovjeka. Razvijanje
navike održavanja sredstava za rad, primjene mjera zaštite na radu i zaštite
okoline. Afirmacija znanja i stvaralaštva.
Aktivnosti učenika:
Pažljivo prate izlaganja nastavnika. Samostalno
dolaze do određenih zaključaka. Upoznaju se sa pojmovima: radni mehanizam, proširivanje
znanja o elektromotorima: istosmjernim, naizmjeničnim i koračnim.
Aktivnosti nastavnika:
Priprema očigledna nastavna sredstva i izlaže nastavnu građu, vodeći računa o mogućnostima i potrebama učenika.
SADRŽAJ
RADA I ARTIKULACIJA NASTAVNOG
SATA
UVODNI DIO: O elektromotorima ste učili u 8. razredu.
Prisjetićemo se naučenog, proširićemo to znanje i naučiti nešto više o važnoj
ulozi elektromotora u mehatroničkim sistemima. Za pogon radnih mehanizama
često se koriste električne mašine koje električnu energiju pretvaraju u mehaničku. Čemu služi elektromotor?
GLAVNI DIO: Osnovna
svrha proučavanja električnih mašina i energetskih pretvarača je upravljanje
sa različitim tipovima radnih mehanizama u širokom rasponu radnih brzina i
traženim momenata, a sve zbog ispunjavanja definisanog radnog zadatka. Između
motora i radnog mehanizma je potrebno postaviti odgovarajući prenosnik snage
i kretanja, koji osigurava prilagođavanje mehaničkih karakteristika motora
mehaničkim karakteristikama radnog mehanizma. Električnimotori - Električni motori se koriste kao izvršni
članovi za pokretanje radnih mehanizama. Prema principu rada dijele se na: istosmjerne
i naizmjenične Istosmjerni motori - Istosmjerni
motor se sastoji od: mehaničkih dijelova – kućišta, osovina, ležaja,
ventilatora, električnih dijelova: namotaja statora, namotaja rotora,
kolektora, četkica, priključne stezaljke, magnetnih dijelova: jaram statora,
glavni i pomoćni polovi statora, jaram i zubi rotora. Stator je nepokretni dio na kojem su smješteni glavni polovi
namijenjeni za stvaranje glavnog magnetnog toka. Rotor je pokretni dio u čijim se utorima nalaze namotaji rotora
(armature) spojeni sa kolektorom (komutatorom). Kolektor služi za ispravljanje naizmjeničnog napona induciranog u
rotoru u istosmjerni napon na stezaljkama mašine. Podjela
istosmjernih motora: Istosmjerni motori sa četkicama - Istosmjerni motori
sa četkicama imaju nepokretne statorske magnete za stvaranje magnetnog polja.
Istosmjerni motori bez četkica - Istosmjerni
motori bez četkica su motori sa elektronskom komutacijom. Permanentni magneti
na rotoru služe za stvaranje magnetnog polja. Kod ove vrste istosmjernih
motora moguće je precizno, elektronski upravljati brzinom. Naizmjenični
motori - Naizmjenični motori se dijele na sinhrone i asinhrone. Sinhroni motor je mašina koja se
okreće brznom koja je u skladu sa frekvencijom napajanja tj. ovaj motor je
sinhron sa električnom mrežom. Sinhrone mašine se uglavnom koriste kao
generatori u elektranama. Asinhroni -
motor je najviše korištena naizmjenična mašina. Ovaj motor je jeftinji i ima
jednostavniju konstrukciju i pouzdaniji je u radu. Brzina rotacije asinhronih
motora je promjenjiva zavisno od opterećanja i uglavnom je ispod frekvencije
mreže. Za razliku od sinhronih motora ne mogu proizvoditi reaktivnu snagu, pa
se uglavnom koriste kao elektromotori. Elektromotore prema načinu rada dijelimo na: rotacione – radni mehanizam obavlja obrtno kretanje, linearne (linijske) – radni mehanizam obavlja translacijsko
kretanje, koračne motore. Koračni motori - Koračni motori se
razlikuju po konstrukciji i načinu rada od istosmjernih i naizmjeničnih
motora.
Uraditi
Vježbu 8. u Dnevniku rada.
ZAVRŠNI DIO: Ponoviti obrađene
sadržaje, pohvaliti/ocjeniti aktivne učenike. Odgovoriti na pitanja za provjeru znanja u
udžbeniku. Najaviti i uputiti učenike na narednu nastavnu jedinicu.
NAPOMENA:
|
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.