Popis priprema:
Nastavna tema: Amerike
Nastavne jedinice:
1. Opći prikaz
Amerike
2. Geografski položaj i reljef Angloamerike
3. Klima, biljni i životinjski svijet i vode Angloamerike
4. Drušveno-geografska obilježja Angloamerike
5. Osnovni geografski podaci o SAD
6. Osnovni geografski podaci o Kanadi
7. Srednja Amerika
8. Geografski položaj i reljef Južne Amerike
9. Klima, vegetacija i vode Južne Amerike
10. Društveno-geografska obilježja Južne Amerike
11. Osnovni geografski podaci o Brazilu, Argentini i Čileu
I
2. Geografski položaj i reljef Angloamerike
3. Klima, biljni i životinjski svijet i vode Angloamerike
4. Drušveno-geografska obilježja Angloamerike
5. Osnovni geografski podaci o SAD
6. Osnovni geografski podaci o Kanadi
7. Srednja Amerika
8. Geografski položaj i reljef Južne Amerike
9. Klima, vegetacija i vode Južne Amerike
10. Društveno-geografska obilježja Južne Amerike
11. Osnovni geografski podaci o Brazilu, Argentini i Čileu
I
PISMENA PRIPREMA IZ GEOGRAFIJE
RAZRED: VIII
NASTAVNA TEMA: Amerika
NASTAVNA JEDINICA: Opći
prikaz Amerike
TIP ČASA: obrada nove
nastavne jedinice
NASTAVNA SREDSTVA I
POMAGALA: udžbenik,
atlas, geografska karta Amerike, ilustracije, računar, školska tabla, kreda,
atlas svijeta, izlazne kartice za grupisanje, flomasteri, čart papir
NASTAVNE METODE: dijaloška, demonstrativna,
OBLICI RADA: frontalni oblik rada, grupni oblik rada, rad sa
udžbenikom,
CILJEVI ČASA: a) da učenici steknu osnovna znanja o
prirodnogeografskim i društvenogeografskim obilježjima Amerike b) izgraditi pozitivan
stav kod učenika o ljudima i rasama koje nastanjuju američki kontinent c)
razvijanje navika kod učenika za korištenjem dodatnih nastavnih sredstava i
pomagala u nastavnom procesu (tabele, grafikoni, slijepe karte i sl.)
TEHNIKE RWCT-a: „oluja mozga“, intervju u tri koraka
STRUKTURA NASTAVNOG ČASA:
EVOKACIJA/UVODNI DIO:
U ovoj fazi koristiti tehniku „oluja mozga“ , gdje će učenici
iznositi svoje asocijacije o Americi (novi svijet, kolumbo, nalazi se na
zapadnoj polulopti, proteže se od pola do pola...)
RAZUMIJEVANJE ZNAČENJA/GLAVNI DIO:
Prije obrade nastavne jedinice učenici se na osnovu izlaznih
kartica grupišu u tročlane grupe.
Objasniti učenicima tehniku rada. „Intervju u tri koraka“ je tehnika koja se sastoji u tome da imamo
tri različite uloge u grupi koje se stalno rotiraju. Jedan član grupe „A“
postavlja pitanje, drugi član grupe „B“ odgovara na postavljeno pitanje, a trći
član „C“ zapisuje i pitanje i odgovor. U sljedećem krugu uloge se rotiraju tako
da svaki učenik bude u svim ulogama. Drugi krug „B“ pita, „C“ odgovara, a „A“
zapisuje...
REFLEKSIJA/ZAVRŠNI DIO:
PREZENTACIJA
U ovom dijelu časa imat ćemo prezentaciju intervjua, s tim što
će prva grupa prezentirati svoj rad u cijelosti, a ostatak razreda će imati
pravo da se uključi u razgovor ako se ne slažu sa ponuđenim odgovorima, tako
što će ponuditi svoj odgovor.
Sljedeće grupe koje se budu javljale izlagat će samo ona
pitanja koja nije iscrpila predhodna grupa, po istom principu uključivanja u
diskusiju i ostalih učenika.
Na ovom času nastavnik bi trebao biti u ulozi moderatora,
neprimijetno da uvrsti neka pitanja koja su bitna za analizua da učenici budu
ti koji će voditi diskusiju.
Nakon prezentacije obavezno ocijeniti najaktivnije učenike.
Zaključke
napisati na tabli
Opći prikaz
Amerike
-
Zajednički naziv za
dva kontinenta-Sjevernu i Južnu Ameriku
-
Površina- 42 miliona
km2
-
Granice: Tihi okean na
zapadu; Atlanski okean na istoku; Sjeverno ledeno more na sjeveru i Drejkov
prolaz na jugu
-
Podjela:
a) prema
prirodno-geografskim odlikama:
1. Sjeverna Amerika
2. Srednja Amerika
3. Južna Amerika
b) prema
društvenogeografskim odlikama:
1. Angloamerika
2. Latinska Amerika
II
Pismena priprema iz geografije
RAZRED: VIII
NASTAVNA TEMA: Angloamerika
NASTAVNA JEDINICA: Geografski položaj i reljef Angloamerike
TIP ČASA: Obrada
novog gradiva
TEHNIKE UČENJA: asocijacija,
vruća olovka, književni kružok, oluja mozga - grozd
MOTIVACIJA: Da bi učenike
motivirali za rad objasniti im nove tehnike učenja. Nove tehnike učenja trebalo
bi da učenicima učenje učine lakšim i zabavnijim, što će omogućiti razvoj
prijateljskih odnosa prema drugima u grupi i jačanje njihovog samopouzdanja. Navesti
učenike da ranije stečena znanja povežu i primijene sa novim tehnikama učenja.
CILJEVI: Razvijati kod učenika
sposobnost uočavanja, zapažanja, i insistirati da sami donose zaključke.
Uspostaviti saradničku atmosferu u odjeljenju. Stvoriti potrebu da aktivnim učešćem prate proces učenja i ostvare saradnja u radu sa ostalim
članovima grupe. Insistirati na upotrebi geografske karte, atlasa, udžbenika.
PREDUVJETI:
Prije
obrade nastavne jedinice potrebno je učenike upoznati sa novim tehnikama učenja.
Učenicima dati jasne upute za rad kako ne bi gubili na vremenu.
RESURSI I
UPRAVLJANJE VREMENOM:
evokacija: 5 minuta za
asocijaciju i najavu cilja
razumijevanje
značenja:
15-20 minuta za grupni oblik rada, rad na tekstu i 10 minuta za prezentaciju
refleksija: 8-10 minuta provjera
usvojenog znanja „vruća olovka“ ili neka druga tehnika koju učenici odaberu
MATERIJALI:
izlazne
kartice za podjelu u grupe, udžbenik, karta, atlas, globus, papir A4 i A3, flomasteri ili olovke
u boji,TV
GRUPISANJE:
obaviti
pri ulasku uenika u učionicu prema radnim zadacima (izvještači, crtači, tragači,
posmatrači i ispitivači)
OBRADA
NASTAVNE JEDINICE:
Dati
jasne upute za rad kako ne bi bilo nesporazuma i gubljenja dragocjenog vremena.
Naglasiti
učenicima da paze na disciplinu i poštuju vrijeme određeno za pojedine
aktivnosti.
EVOKACIJA:
Pokazati učenicima ilustracije ključnih pojmova na TV ili računaru (Veliki
kanjon, Kip slobode, Nijagarini vodopadi).
Učenicima postaviti pitanja:
- poznajete li ilustracije koju su prikazane na TV ili računaru
- znate li nešto o njima
- možete li na osnovu ključnih pojmova zaključiti koji ćemo dio
svijeta izučavati
Idemo na zamišljeno putovanje u
Angloameriku... Kuda moramo proći? Koje bi prevozno sredstvo koristili? i druga
slična pitanja kako bi se kod uččenika povećalo interesovanje za novim znanjem.
Učenici sjede u
grupama i prvi današnji zadatak je da
napišu sve što znaju o Angloarerici. Zadatak mogu predstaviti tehnikom „grozd“
ukoliko im je pogodna za njihov način izražavanja.
RAZUMIJEVANJE
ZNAČENJA:
Tenhika „Književni kružok“ – sastoji se u jasno
definisanim zadacima koji uečničku pažnju koncentrišu na tačno određeni
problem. Na taj način postižu se bolji rezultati u radu. Zadaci i uloge mogu
biti različiti, nisu ograničeni i zavise od zamisli nastavnika ili učenika.
U ovoj fazi učenici
rade u grupama prema ulogama koje su dobili pri ulasku u učionicu. (prijedlog
uloga)
1. IZVJEŠTAČI – PREDAVAČI
– zadatak predstavljaju tehnikom „grozd“
ili jednostavno zapišu teze o Geografskom položaju i reljefnim karakteristikama
Angloamerike.
2. CRTAČI – unose podatke u konturnu kartu Angloamerike.Upisuju granice i reljefne
cjeline Angloamerike.
3. TRAGAČI – TUMAČI – objašnjavaju nepoznate pojmove/riječi. Svoj zadatak mogu predstaviti
npr. tehnikom dvostuko vođeni dnevnik.
4. ISPITIVAČI – pitanja može postavljati jedan član ili svaki učenik u grupi
5. POSMATRAČI –
OCJENJIVAČI – pratiti rad učenika u
grupama pomoću tabele koju im nastavnik ponudi, a mogu je i sami kreirati.
Tabela za praćenja rada učenika treba da sadrži zapažanja o odnosu učenika
prema radu, odnosa prema nastavniku i učenicima, kreativnosti učenika, izgleda
rada i prezentacije, ostvarenosti ciljeva lekcije i sl.Poželjno je da imaju
zapisnik sa argumentima za svaku grupu.
Svaka grupa dobiće svoje nastavne
listiće sa određenim zadacima.
Rad grupa
Prezentacija
REFLEKSIJA:
U ovoj fazi učenici
tehnikom „vruća olovka“ pišu 3 minute sve što su zapamtili o geografskom
položaju i reljefu Angloamerike.
Napomena nastavnika:
učenici treba da uporede ono šta su znali o Angloamerici i zapisali na početku
časa sa novim gradivom. Dva do tri dobrovoljca čitaju svoje zabilješke.
Na kraju dati
prijedloge ocjena učenicima koji su bili najaktivniji.
Ukoliko vrijeme dozvoli
pogledati dokumentarni film Nacionalni parkovi Amerike (Veliki kanjon).
III
Pismena priprema iz geografije
RAZRED: VIII
NASTAVNA TEMA: Angloamerika
NASTAVNA JEDINICA: Klima, biljni i životinjski svijet i vode Angloamerike
TIP ČASA: Obrada
novog gradiva
TEHNIKE UČENJA: Slagalica
I, igra u krug u krug,
MOTIVACIJA: Da bi učenike motivirali
za rad objasniti im nove tehnike učenja. Nove tehnike učenja trebalo bi da
učenicima učenje učine lakšim i zabavnijim, što će omogućiti razvoj
prijateljskih odnosa prema drugima u grupi i jačanje njihovog samopouzdanja.
Navesti učenike da ranije stečena znanja povežu i primijene sa novim tehnikama
učenja.
CILJEVI: Razvijati kod učenika
sposobnost uočavanja, zapažanja, i insistirati da sami donose zaključke.
Uspostaviti saradničku atmosferu u odjeljenju. Stvoriti potrebu da aktivnim učešćem prate proces učenja i ostvare saradnja u radu sa ostalim
članovima grupe. Insistirati na upotrebi geografske karte, atlasa, udžbenika.
PREDUVJETI:
Prije
obrade nastavne jedinice potrebno je učenike upoznati sa novim tehnikama
učenja. Učenicima dati jasne upute za rad kako ne bi gubili na vremenu.
RESURSI I
UPRAVLJANJE VREMENOM:
evokacija: 5 minuta za tehniku u
krug u grug
razumijevanje
značenja:
20 minuta za rad na tekstu tehnikom Slagalica I
refleksija: 20 minuta prezentacija rada i izvođenja
zaključaka
MATERIJALI:
izlazne
kartice za podjelu u grupe, udžbenik, karta, atlas, globus, papir A4 i A3, flomasteri ili olovke
u boji,TV
GRUPISANJE:
obaviti
pri ulasku uenika u učionicu prema radnim zadacima (izvještači, crtači,
tragači, posmatrači i ispitivači)
OBRADA NASTAVNE
JEDINICE:
Dati
jasne upute za rad kako ne bi bilo nesporazuma i gubljenja dragocjenog vremena.
Naglasiti
učenicima da paze na disciplinu i poštuju vrijeme koje je određeno za pojedine
aktivnosti.
Evokacija:
Učenici
će izvlačenjem određene boje smajlija izvršiti grupisanje u 5 grupa. Svaka
grupa će tehnikom u krug u krug napisati šta zna o klimi, vegetaciji i vodama
Angloamerike. Tehnika se sastoji u tome da učenici sjede u krugu. Papir i
olovka sistematski ide u krug, od jednog do drugog člana. Svaki član grupe
zapisuje ponešto o postavljenoj temi. Poželjno bi bilo da učenici koriste
različite boje kako bi nastavnik imao informaciju ko je šta napisao i koliko je
predznnje učenika, što će se djelimično i ocjenjivati na kraju časa. U grupi
svi učenici su ravnopravni, jednako odgovorni i jednako učestvuju u radu.
Razumijevanje
značenja:
Kada taj zadatak bude gotov postojeće
grupe će izvlačiti kartice sa brojevima od 1 do 5 i tako izvršiti novo
grupisanja. Sve jedinice sjedaju za jedan sto, dvojke za drugi sto itd. Svaka
grupa dobit će samo po jedan zadatak. U ovoj fazi učenici će raditi tehnikom
„SlagalicaI“.
Broj 1. Klimatski faktori koji utiču na
klimu Angloamerike
Broj 2. Tipovi klime u Angloamerici
Broj 3. Biljni i životinjski svijet
Angloamerike
Broj 5. Jezera Angloamerike
Prema
brojevima učenici će proučavati dio teksta za poučavanje učenika u matičnoj
grupi. Formirat će se ekspertne grupe 1,2,3,4, i 5 koje imaju 10 minuta da
prouče svoj dio i da ga pripreme za prezentaciju. Svaka ekspertna grupa treba
da izabere vođu koji će kao završnu aktivnost prezentirati gradivo.
Nakon
pripreme učenici se vraćaju u svoje matične grupe, gdje svaki učenik/ekspert za
svoj dio u 2 minute izlaže naučeno gradivo.
Refleksija:
U ovoj fazi časa po jedan ekspert za
svaki dio teksta iznosi sažetak svog dijela za cijeli razred.
Kao
završna aktivnost bila bi provjera usvojenosti i razumijevanja gradiva tehnikom
„grozd“ pri čemu bi svaka matična grupa uradila grozd. Predstavnici samo jedne
grupe prezentuju svoj plakat, a ostalli učenici pažljivo prate prezentaciju
kako bi mogli voditi diskusiju i utvrditi konačne zaključke.
Ocijeniti
najaktivnije učenike, takođe i učenici mogu predložiti ocjene za svoje drugove
ili za sebe uz obrazloženje svog prijedloga.
IV
Pismena priprema iz geografije
Razred: VIII
Nastavna tema: Angloamerika
Nastavna jedinica: Drušveno-geografska obilježja Angloamerike
Tip časa: Obrada
novog gradiva
Nastavne metode:
dijaloška metoda, demonstrativna metoda
Cilj časa: dati
učenicima osnovna znanja o društveno-geografskim odlikama Angloamerike,
razvijati sposobnost snalaženja na geografskoj karti; razvijanje navike istraživanja.
Oblici rada:
frontalni i grupni oblik rada
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VIII razred,
atlas svijeta, tabla
Struktura nastavnog časa:
Uvodni dio: 5
minuta
Mini
predavanje o društvenogeografskim odlikama Anloamerike. (ptimjer mini predavanja)
Angloamerika
je useljenički kontinent. Većinsko stanovništvo danas čine potomci evropskih
doseljenika (Englezi, Irci, Škoti, Francuzi, Italiljani i dr.). Starosjedilačko
satanovništvo čine Eskimi, Indijanci i Aleuti.
Angloamerika
je rijetko naseljen kontinent, jer na površini od oko 19,5 mil. km2 živi oko
32o mil. stanovnika. Razmještaj stanovništva je neravnomjeran.
Većina
stanovništva živi u gradovima. Na atlanskoj obali SAD-a nalazi se megalopolis
BOSVAŠ.
U
posljednje vrijeme dolazi i do opadanja stope prirodnog priraštaja, što ima za
posljedicu povećan udio zrelog stanovništva, a smanjenje mladog u ukupnom
broju.
Angloamerika
predstavlja pravi mozaik različitih naroda, kultura, jezika.
Ogromna prirodna bogatstva i povoljni
drušveni uvjeti uticali su na razvijenost ovog kontinenta, pa se zemlje
Angloamerike svrstavaju u grupu najrazvijenijih zemalja svijeta.
Glavni
dio: 20
minuta
Rad grupa na određenim zadacima
I gupa:
- Zašto je Angloamerika useljenički
kontinent?
- Na slijepoj karti Angloamerike ucrtaj
pravce kretanja Indijanaca i Eskima (prvih doseljenika na američki kontinent),
te ostalilih doseljenika: Engleza, Francuza, Španjolaca, Afrikanaca i Azijata.
II grupa:
- Opiši prostorni razmještaj
stanovništva Angloamerike.
- Na slijepoj karti Angloamerike označi
područje megalošpolisa BOSWASH.
III grupa:
- Zašto Angloamerika predstavlja mozaik
naroda, kulrura i jezika?
- Koji su razlozi naveli evropsko
stanovništvo da se doseli na američki kontinent?
IV grupa:
- Navedi neke prirodne resurse i
društvene uvjete koji utivu na privredni razvoj Angloamerike!
- Nacrtaj politički kartu Angloamerike.
Završni
dio: 20
minuta
- Predstavnici grupa predstavljaju naučeno uz dodatno
objašnjenje.
Kao završna
aktivnost slijedi provjera usvojenog znanja putem kviza. Učenike upoznati sa
pravilima igre i igra može da počne.
Pitanja za kviz znanja (primjer)
1. Koji
narodi naseljavaju Angloameriku?
2. Koji narod je prisilno doseljavan na
američki kontinent i zašto?
3. Zašto je Angloamerika rijetko
naseljen kontinent?
4. Objasni uzroke neujednačene gustine
naseljenosti Angloamerike.
5. Kako se zove ogromno urbano područje
Angloamerike i gdje se nalazi?
6. Koje države čine Angloameriku?
7. Koji su najvažniji prirodni resurski
koji utiču na privredni razvoj?
8. Navedi najvažnije društvene uvjete
koji utiču na privredni razvoj?
9. Šta su beltovi?
10. Po čemu je poznat Holivud?
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
|
I grupa
|
||||||||||
II grupa
|
||||||||||
III grupa
|
||||||||||
IV grupa
|
Najbolju grupu ocijeniti.
Samostalan rad: Istražiti koja područja
naseljavaju Eskimi i Indijanci i kakav je njihov način života.
V
Pismena priprema iz geografije
Razred: VIII
Nastavna tema: Angloamerika
Nastavna jedinica: Osnovni geografski podaci o SAD
Tip časa: Obrada
novog gradiva
Nastavne metode:
dijaloška metoda, demonstrativna metoda
Cilj čas: sticanje
znanja na temelju kojih će učenici imati jasnu predstavu o tome koji prostor
obuhvataju SAD; razvijati sposobnost snalaženja na geografskoj karti; razvijanje navike istraživanja;
Oblici rada:
frontalni i individualni oblik rada
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VIII razred,
atlas svijeta, tabla
Struktura nastavnog časa:
Uvodni dio: 5
minuta
U uvodnom dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske
karte, kroz pitanja ponoviti sledeće:
1. Koji prostor zahvata Angloamerika? (pokazati na geografskoj
karti)
2. Koji narodi naseljavaju Angloameriku?
3. Koje države čine Angloameriku? (pokazati na geografskoj
karti)
4. Na čenu se temelji privredni razvoj zemalja Angloamerike?
Glavni dio: 20
minuta
Najava
cilja
-
SAD zahvataju južnu
polovinu Angloamerike, te njen karajnji sjeverozapadni dio i Havajske otoke.
-
prostire se kroz tri
toplotna pojasa (žarki, umjereni i hladni).
-
Na kopnu graniči sa
Kanadom na sjeveru i Meksikom na jugu.
-
Prema površini SAD su
četvrta, a po broju stanovnika treća država svijeta.
-
Prema privrednoj,
političkoj i vojnoj moći SAD su vodeća svjetska sila.
-
Do dolaska evropljana ,SAD
su naseljavala razna indijanska plemena, sa ukupno oko 1,5 miliona stanovnika.
Naseljavanjem bijelaca od kraja 16. stoljeća dolazi do naglog rasta ukupnog
broja stanovnika, tako da taj broj danas iznosi oko 300 miliona. I pored toga
SAD još uvijek imaju ogromna rijetko naseljena prostranstva. Većina
stanovništva skoncentrisana je na sjeveroistoku uz atlansku obalu, zatim između
San Dijega i San Franciska na pacifičkoj obali, te u području Velikih jezera i
uz obalu Meksičkog zaliva. Na tom prostoru su smještene milionske aglomeracije
i megalopolisi.
-
Većinu stanovništva čine
potomci Evropljana, 1/3 čine doseljenici ili njihovi potomci iz Azije, Afrike i
Latinske Amerike, dok na staorsjediocve Indijance otpada manje od 1%
stanovništva.
-
Poljoprivredom se bavi
manje od 3% zaposlenog stanovništva. Nju
karakteiršu veliki posjedi, savremena mehanizacija, stručnost, raznovrsnost
proizvodnje pa je među najproduktivnijim u svijetu.
-
Ratarska proizvodnja je u
skaldu sa klimatskim tipovima podijeljena u pojaseve. Na Floridi se proizvode
agrumi, na jugu pamuk, duhan i soja, u Središnjoj niziji „žitini pojas“ pšenica
i kukuruz,na krajnjem zapadu povrće. Na sjeveroistoku i uz Velika jezera najveći značaj ima stočarstvo i voćarstvo.
-
Rudna bogatstva su ogromna
i raznovrsna. Bogata nalazištva uglja i željeza bila su osnova
industrijalizacije u 19. stoljeću. osim toga značajna su ležišta bakra, zlata,
olova, srebra, urana i dr.
-
Iako spada u svjetski vrh
po eksploataciji nafte i prirodnog gasa, SAD su ujedno i najveći uveznik ovih
energenata.
-
U sekundarnom sektoru
zaposlena je ¼ stanovništva. Najveći značaj ima industrija koja je raznovrsna i
razvijena. Najvažnije industrijske grane su elektrotehnička i elektronska
industrija, hemijska industrija, mašinogradnja, prehrambena industrija i dr.
-
Najveći borj aktivnog stanovništva
zaposlen je uslužnim djelatnostima. Poseban značaj imaju naučna istraživanja,
filmska industrija i turizam po čemu su SAD u svjetskom vrhu.
Završni dio: 20
minuta
Nastavnim
listićem provjeriti koliko su učenici usvojili znanje iz obrađene nastavne
jedinice.
Sadržaj
nastavnog listića (primjer)
1.SAD
zahvataju
........................................................................................................................
......................................................................................................................................
i one su jedina država svijeta koja se proteže kroz .............. toplotna
pojasa. Graniče sa ................................................ i
.....................................................................
2. Većina
stanovništva su:
a)
........................................................................
b)
........................................................................
c)
........................................................................
3. Područja
najveće gustine naseljenosti su:
...............................................................................
.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
4. Po kojim
uslućnim djelatnostima su SAD u svjetskom vrhu?
.......................................................................................................................................................
5.Na
slijepoj karti upisati nazive saveznih
država, najznačajnije gradove, industijska i poljoprivredna središta SAD-a.
6. Zašto se
za SAD kaže da su vodeća svjetska sila?
..................................................................
VI
Pismena priprema iz geografije
Razred: VIII
Nastavna tema: Angloamerika
Nastavna jedinica: Osnovni geografski podaci o Kanadi
Tip časa: Obrada
novog gradiva
Nastavne metode/tehnike: metoda rada se tekstom, pročitaj i ramijeni misli u paru
Cilj čas: sticanje
znanja na temelju kojih će učenici imati jasnu predstavu o tome koji prostor
obuhvataju Kanadi; razvijati sposobnost snalaženja na geografskoj karti; razvijanje navike istraživanja;
Oblici rada:
frontalni i individualni oblik rada, rad u paru
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Amerike, udžbenik geografije za VIII razred,
atlas svijeta, tabla, čart papir, kartice za grupisanje učenika, olovke u boji
ili flomasteri
Struktura nastavnog časa:
Evokacija:5
minuta
Najava ciljeva i pojašnjenje načina rada i tehnika.
Učenike ćemo grupisati u četveročlane ili šestočlane grupe ili
se prilagoditi broju učenika u odjeljenju.
Interaktivnom diskusijom uputiti učenike na obnavljanje znanja
o Angloamerici.
Razumijevanje značenja: 25 minuta
Prije nego što počenemo sa ovom fazom učenja zamolit ćemo
učenike da se razbroje unutar grupe u parove, jer je sljedeća aktivnost
planirana za rad u paru.
Čitanje u paru i pisanje sažetka u paru: Podjela radnog
materijala i upućivanje učenika na dijelove u tekstu. Svaki partner će odigrati
dvije uloge:
IZVJEŠTAČ:
pročita svoj dio, sažme i prepriča partneru
PRIMALAC:
pročita svoj dio teksta, sasluša partnera, postavi mu nekoliko pitanja, a zatim
zamijene uloge.
Jedan partner će dobiti geografski položaj i prirodnogeografske
karakteristike, a drugi društvenogeografske karakteristike Kanade.
Nakon učenja i međusobnog preslišavanja, poslije ove aktivnosti
parovi će napraviti sažetak grafičkim prikazom na čart papiru, bez mnogo teksta
koji će poslužiti za prezentaciju naučenog cijelom razredu da bi i ostali
naučili/provjerili svoj rad ili čulo druge dijelove teksta.
Grafički prikaz - treba da sadrži osnovne informacije iz
oba radna materijala, u ovom slučaju i o prirodnogeografskim i o
društvenogeografskim karakteristikama Kanade.
primjer:
Geografski položaj i prirodnogeografske karakteristike
Kanade
- sjeverna polovina Angloamerike, osim
Aljaske
- nizije i pobrđa
- umjereno-kontinentalna, oštra
kontinentalna, okeanska, subpolarna i polarna klima
- Rijeke Mekenzi i Sen Lorens
Društvenogeografske karakteristike Kanade
- rijetko naseljena
- neravnomjeran razmještaj stanovništva
- država doseljenika
- članica G8
Refleksija: 15
minuta
U ovom dijelu časa zamolit ćemo dobrovoljce da nam u paru
prezentiraju svoj grafički prikaz. Pitat ćemo ih jesu li u stanju prezentovati
i onaj dio koji su čuli od partnera. Dozvolit ćemo i razredu da dopuni i
postavlja pitanja, kako bi smo dobili što bolju prezentaciju i obradu nastavne
jedinice.
Na kraju časa ocijenit ćemo prezentatore, kao i najaktivnije
učenike, te uputiti učenike na dalja istraživanja kako bi proširili svoje
znanje iz ove nastavne jedinice.
VII
Pismena priprema iz geografije
RAZRED: VIII
NASTAVNA TEMA: Latinska
Amerika
NASTAVNA JEDINICA: Srednja
Amerika
TIP ČASA: Obrada
novog gradiva
MOTIVACIJA: Da bi učenike
motivirali za rad objasniti im nove metode učenja / ekspertne grupe, vruća olovka. Navesti
učenike da ranije stečena znanja povežu i primijene sa novim tehnikama učenja.
CILJEVI: Razvijati sposobnost
uočavanja, zapažanja, te insistirati da
učenici sami donose zaključke. Stvoriti potrebu da aktivnim učešćem prate proces učenja i ostvare saradnja u radu sa ostalim
članovima grupe. Insistirati na upotrebi geografske karte, atlasa, udžbenika.
PREDUVJETI:
Prije
obrade nastavne jedinice potrebno je učenike upoznati sa novim tehnikama
učenja. Upute moraju biti kratke i jasne. Da bi uspješno realizivali nastavnu
jedinicu neophodno je da učenici savladaju gradivo o općim karakteristikama
Amerike kako bi mogli pratiti nove sadržaje.
RESURSI I
UPRAVLJANJE VREMENOM:
Učenicima dati jasne upute za rad.
evokacija: 7 minuta – kratka
diskusija o Latinskoj Americi
razumijevanje
značenja:
ekspertne grupe 30 minuta (10 minuta za rad na tekstu,10 minuta za razgovor o
pročitanom, 10 minuta za prezentaciju)
refleksija: 8 minuta – vruća
olovka
MATERIJALI:
izlazne
kartice za podjelu u grupe, udžbenik, karta, atlas, globus, papir A4 i A3, flomasteri ili olovke
u boji
GRUPISANJE:
grupisat ćemo učenike u pet grupa na osnovu
poljoprivrednih kultura koje su karakteristične za ovaj dio Amerike (šećerna
trska, kakaova, kafa, banana, kaučukovac).
OBRADA
NASTAVNE JEDINICE:
Dati jasne upute za rad
kako ne bi bilo nesporazuma i gubljenja dragocjenog vremena.Naglasiti učenicima
da paze na disciplinu i poštuju vrijeme određeno za pojedine aktivnosti.
Evokacija:
7
minuta
- U ovoj
fazi časa interaktivnom diskusijom uputiti učenike na obnavljanje znanja o
Latinskoj Americi.
1. Šta
nazivamo Latinskom Amerikom?
2. Koje
su civilizacije postojale na ovom prostoru?
3. Kako
se dijeli Latinska Amerika? i sl.
Razumijevanje
značenja: 30
minuta
- Tehnika rada: Ekspertne grupe
- U ovoj fazi časa učenici se grupišu u
5 grupa koje će biti zadužene za konkretne zadatke.
- Grupisanje izvršiti na osnovu poljoprivrednih
kultura koje su karakteristične za ovaj dio Amerike (šećerna trska, kakaova,
kafa, banana, kaučukovac).
- Zadaci koji su pripremljeni na
nastavnim listićima.
Ekspertna grupa broj 1 – Geografski
položaj Srednje Amerike
Ekspertna grupa broj 2 – Reljef Srednje
Amerike
Ekspertna grupa broj 3 – Klima i
vegetacija Srednje Amerike
Ekspertna grupa broj 4 – Stanovništvo
srednje Amerike
Ekspertna grupa broj 5 – Privredna
obilježja Srednje Amerike
-
Za rad učenika u ekspertnim grupama predviđeno je 20 minuta. Takođe
učenici trebaju izabrati i prezentatore grupe. Prezentaciju ćemo vršiti prema
brojevima ekspertnih grupa i na taj način dobit ćemo cjelovtu sliku o Srednjoj
Americi.
-
Kada učenici završe svoje plakate zamolit ćemo prezentatore da
prezentiraju rad svoje grupe. Ostale učenike zamoliti da pažljivo prate
prezentaciju kako bismo mogli utvrditi konačne zaključke u fazi refleksije.
Refleksija:
8
minuta
U ovoj fazi korisit ćemo tehniku „vruća
olovka“. Ova je tehnika pisanja za sebe i sastoji se u tome da učenici pišu bez
prekida određeni vremenski period (3-4 minute). Kada istekne predviđeno vrijeme
za pisanje zamolit ćemo učenike da nam pročitaju neke od svojih radova.
Ocijeniti najaktivnije učenike
Samostalan rad:
-
Zašto se ovaj prostor naziva Latinskom Amerikom?
-
pronaći na geografskoj karti lučki grad na ulazu u Panamski
kanal iz Atlanskog okeana i lučki grad na ulazu u kanal iz Tihog okeana. Koji
su to gradovi?
VIII
Pismena priprema iz geografije
Razred: VIII
Nastavna tema: Latinska
Amerika
Nastavna jedinica: Geografski položaj i reljef Južne Amerike
Tip časa: Obrada
novog gradiva
Nastavne metode/tehnike: metoda rada se tekstom, pročitaj i ramijeni misli u paru
Cilj čas: usvajanje
znanja o geografskom položaju i reljefnim karakteristikama Južne Amerike;
razvijati sposobnost snalaženja na geografskoj karti; razvijanje navike istraživanja; poticati
sposobnost kreativnog učenja
Oblici rada:
frontalni i individualni oblik rada, rad u paru
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Južne Amerike, udžbenik geografije za VIII
razred, atlas svijeta, tabla, čart papir, kartice za grupisanje učenika, olovke
u boji ili flomasteri
Struktura nastavnog časa:
Evokacija: 5
minuta
Najava ciljeva i pojašnjenje načina rada i tehnika.
Učenike ćemo grupisati u četveročlane ili šestočlane grupe ili
se prilagoditi broju učenika u odjeljenju.
Interaktivnom diskusijom uputiti učenike na obnavljanje znanja
o Latinskoj Americi.
Razumijevanje značenja: 25 minuta
Prije nego što počenemo sa ovom fazom učenja zamolit ćemo
učenike da se razbroje unutar grupe u parove, jer je sljedeća aktivnost planirana
za rad u paru.
Čitanje u paru i pisanje sažetka u paru: Podjela radnog
materijala i upućivanje učenika na dijelove u tekstu. Svaki partner će odigrati
dvije uloge:
IZVJEŠTAČ: pročita svoj dio, sažme i prepriča partneru
PRIMALAC: pročita svoj dio teksta, sasluša partnera, postavi mu
nekoliko pitanja, a zatim zamijene uloge.
Jedan partner će dobiti geografski položaj Južne Amerike, a
drugi reljefne karakteristike Južne Amerike.
Nakon učenja i međusobnog preslišavanja, poslije ove aktivnosti
parovi će napraviti sažetak grafičkim prikazom na čart papiru, bez mnogo teksta
koji će poslužiti za prezentaciju naučenog cijelom razredu da bi i ostali
naučili/provjerili svoj rad ili čulo druge dijelove teksta.
Grafički prikaz - treba da sadrži osnovne informacije iz
oba radna materijala, u ovom slučaju i o geografskom položaju i o reljefnim
karakteristikama Južne Amerike.
primjer:
Geografski položajJužne Amerike
- 18 miliona km2
- ima oblik trougla
- udaljenost sjever-jug 7600 km,
istok-zapad 5150 km
- izoliran kontinent
Reljefne karakteristike Južne Amerike
- tri reljefne cjeline
- Brazilsko i Gvajansko visočje
- Andi
- Središnje nizije
Refleksija: 15
minuta
U ovom dijelu časa zamolit ćemo dobrovoljce da nam u paru
prezentiraju svoj grafički prikaz. Pitat ćemo ih jesu li u stanju prezentovati
i onaj dio koji su čuli od partnera. Dozvolit ćemo i razredu da dopuni i
postavlja pitanja, kako bi smo dobili što bolju prezentaciju i obradu nastavne
jedinice.
Na kraju časa ocijenit ćemo prezentatore, kao i najaktivnije učenike,
te uputiti učenike na dalja istraživanja kako bi proširili svoje znanje iz ove
nastavne jedinice.
Samostalan rad: istražiti osnovne geografske
odlije Amazonije.
IX
Pismena priprema iz geografije
Razred: VIII
Nastavna tema: Latinska
Amerika
Nastavna jedinica: Klima, vegetacija i vode Južne Amerike
Tip časa: Obrada
novog gradiva
Nastavne metode:
dijaloška metoda, demonstrativna metoda
Cilj čas:
usvajanje osnovnih znanja o prirodnogeografskim karakteristikama Južne Amerike;
razvijati sposobnost snalaženja na geografskoj karti; razvijanje navike istraživanja;
Oblici rada:
frontalni i individualni oblik rada
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Južne Amerike, udžbenik geografije za VIII
razred, atlas svijeta, tabla
Struktura nastavnog časa:
Uvodni dio: 10
minuta
U uvodnom dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske
karte, kroz pitanja ponoviti sledeće:
1. Uz upotrebu geografske karte opiši granice Južne Amerike?
2. Zašto je Južna Amerika izoliran kontinent?
3. Koje se reljefne cjeline izdvajaju u Južnoj Americi?
4. Koja su osnovna obilježja Brazilskog i Gvajanskog visočja?
5. Koja su obilježja Anda?
6. Šta ste zapamtili o Središnjoj niziji?
Glavni dio: 20
minuta
Najava
cilja.
-
Južna Amerika većim
dijelom se nalazi u žarkom toplotnom pojasu, a južnim dijelom u južnom
umjerenom pojasu.
-
Najveći uticaj na klimu
imaju nadmorska visina u zapadnom dijelu i geografska širina u istošnom dijelu.
(zašto?- tražiti objašnjenje od učenika)
-
Na prostoru Amazonske
nizije klima je vlažna tropska. (odlike klime) Tu rastu bujne tropske prašume
koje se u Južnoj Americi nazivaju selvasi. Sjeverno i južno od Amazonske nizije
klima je suptropska. (odlike) prirodnu vegetaciju čine savane koje se oko
rijeke orinoko zovu ljanosi, a u Brazilu kamposi. Uz obale Tihog okeana zbog
uticaja hladne humboltove struje preovladava pustinjska klima (pustinja
Atakama). Južni dijelovi kontinenta leže u umjerenom pojasu te imaju niže
temperature i manju količinu padavina od sjevernih. Uz pacifičku obalu klima je
sredozemna i okeanska, a u unutrašnjosti suha i vlažna kontinantalna.
Vegetacija je predstavljena stepama koje se zovu pampasi. Visoki predjeli Anda
imaju hladnu planinsku klimmu.
-
Riječna mreža je
razvijena. Najveća rijeka je Amazon čiji sliv zahvata više od 1/3 površine
Južne Amerike. Sjeverno od Amazona nalazi se slivno područje rijeke Orinoko.
Ova rijeka se ulijeva u Atlanski okean širokom deltom, a plovna je do srednjeg
toka. Južno od sliva Amazona je sliv La Plate koju čine tokovi rijeka Parane, paragvaja
i Urugvaja, koji se ulijeva u prostrani estuar Rio de la Plate ili „Srebrne
rijeke“ koja predstavlja glavna prometna vrata Južne Amerike.
-
Kroz prostrane pampase,
južno od La Plate, protiču rijeke Kolorado i Rio Negro. One izviru sa južnih
Anda, bogate su vodom i koriste se za navodnjavanje pampasa.
-
Najveća jezera su
Marakajbo i Titikaka.
-
Jezero Marakajbo se nalazi
na krajnjem sjeveru Venecuele. preko Venecuelskog zaliva je ppovezano sa
Karipskim morem, pa ga neki smatraju dijelom ovog zaliva, odnosno mora.
-
Jezero Titikaka se nalazi
u dresišnjim Andim, na nadmorskoj visini od 3812 metara. ono je najviše plovno
jezero na Zemlji.
Završni dio: 15
minuta
Provjera
usvojenih znanja o:
-
klimatskim faktorima koji
utiču na klimu Južne Amerike
-
klimatskim tipovima Južne
Amerike
-
vegetaciji Južne Amerike
-
riječnoj mreži i slivovima
Južne Amerike
-
najvećim jezerima Južne
Amerike
Plan table
Klima, vegetacija i vode Južne Amerike
- klimatski faktori: nadmorska visina i
geografska širina
- klimatski tipovi:
· vlažna tropska
· suptropsk
· pustinjska
· sredozemna
· okeanska
· suha i vlažna kontinentalna
· planinska
- vegetacija:
· tropske prašume(selvasi)
· savane (ljanosi i kamposi)
· stepe (pampasi)
- vode: riječna mreže razvijena; najveće
rijeke Amazon, Orinoko i La Plata
- jezera: Titikaka i Marakajbo
Samostalan rad: Krenite na zamišljeno putovanje duž 70-og
meridijana od Karipskog mora na sjeveru do juga kkontinenta. Slijedite na karti
pravac tog meridijana i utvrdite:
- koje reljefne cjeline uočavamo na tom
pravcu
- koje biljne oblasti uočavamo na tom
pravcu.
Opišite što detaljnije reljefne cjeline i biljne oblasti
iznad kojih prolazi ovaj meridijan.
X
Pismena priprema iz geografije
Razred: VIII
Nastavna tema: Latinska
Amerika
Nastavna jedinica: Društveno-geografska obilježja Južne Amerike
Tip časa: Obrada
novog gradiva
Nastavne metode:
dijaloška metoda, demonstrativna metoda
Cilj čas: usvajanje
osnovnih znanja o društveno-geografskim karakteristikama Južne Amerike; razvijati
pravilan stav o načinu života i rada u zemljama Latinske Amerike – bez
euforičnog prikazivanja; razvijati sposobnost snalaženja na geografskoj
karti; razvijanje navike istraživanja;
Oblici rada:
frontalni i individualni oblik rada, rad u paru
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Južne Amerike, udžbenik geografije za VIII
razred, atlas svijeta, tabla, čart papir, kartice za grupisanje učenika, olovke
u boji ili flomasteri
Struktura nastavnog časa:
Uvodni dio: 5 minuta
U uvodnom dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske
karte, kroz pitanja ponoviti sledeće:
1. koje su komponente prirodnog kretanja osnanovništva?
2. Gdje broj stanovika brže raste u razvijenim ili nerazvijenim
zemljama? Zašto?
3. Koje je osnovno zanimanje stanovništva nerazvijenih zemalja?
Razumijevanje značenja: 25 minuta
Prije nego što počenemo sa ovom fazom učenja zamolit ćemo
učenike da se razbroje unutar grupe u parove, jer je sljedeća aktivnost
planirana za rad u paru.
Čitanje u paru i pisanje sažetka u paru: Podjela radnog
materijala i upućivanje učenika na dijelove u tekstu. Svaki partner će odigrati
dvije uloge:
IZVJEŠTAČ: pročita svoj dio, sažme i prepriča partneru
PRIMALAC: pročita svoj dio teksta, sasluša partnera, postavi mu
nekoliko pitanja, a zatim zamijene uloge.
Jedan partner će dobiti stanovništvo Južne Amerike, a drugi privredne
karakteristike Južne Amerike.
Nakon učenja i međusobnog preslišavanja, poslije ove aktivnosti
parovi će napraviti sažetak grafičkim prikazom na čart papiru, bez mnogo teksta
koji će poslužiti za prezentaciju naučenog cijelom razredu da bi i ostali
naučili/provjerili svoj rad ili čulo druge dijelove teksta.
Grafički prikaz - treba da sadrži osnovne informacije iz
oba radna materijala, u ovom slučaju i o geografskom položaju i o reljefnim
karakteristikama Južne Amerike.
primjer:
Stanovništvo Južne Amerike
- demografska eksplozija
- rijetko naseljen kontinent
- brz rast broja stanovnika doživljavaju
gradovi
- rasni i etnički sastav stanovništva
složen
Privredne karakteristike Južne Amerike
- glavno
zanimanje stanovništva: poljoprivreda i rudarstvo
-
poljoprivreda: plantažna i monokulturna proizvodnja
- privredno
zaostaje za Angloamerikom
Refleksija: 15
minuta
U ovom dijelu časa zamolit ćemo dobrovoljce da nam u paru
prezentiraju svoj grafički prikaz. Pitat ćemo ih jesu li u stanju prezentovati
i onaj dio koji su čuli od partnera. Dozvolit ćemo i razredu da dopuni i
postavlja pitanja, kako bi smo dobili što bolju prezentaciju i obradu nastavne
jedinice.
Na kraju časa ocijenit ćemo prezentatore, kao i najaktivnije
učenike, te uputiti učenike na dalja istraživanja kako bi proširili svoje
znanje iz ove nastavne jedinice.
Samostalan rad: uz pomoć geografske karte
utvrđiti koje države Južne Amerike nemaju direktan izlaz na okean-more..
XI
Pismena priprema iz geografije
Razred: VIII
Nastavna tema: Latinska
Amerika
Nastavna jedinica: Osnovni geografski podaci o Brazilu, Argentini i Čileu
Tip časa: Obrada
novog gradiva
Nastavne metode/tehnike: metoda rada se tekstom, tabela pojmova
Cilj čas: usvajanje
općih geografskih znanja o zemljama Južne Amerike; razvijati sposobnost
snalaženja na geografskoj karti;
razvijanje navike istraživanja; poticati sposobnost kreativnog učenja
Oblici rada:
frontalni i individualni oblik rada, rad u grupi
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Južne Amerike, udžbenik geografije za VIII
razred, atlas svijeta, tabla, čart papir, kartice za grupisanje učenika, olovke
u boji ili flomasteri
Preduvjeti:
Prije
obrade nastavne jedinice potrebno je učenike upoznati sa novim tehnikama učenja/tabela
pojmova. Da bi uspješno realizivali nastavnu jedinicu neophodno je da učenici
savladaju gradivo o općim karakteristikama Južne Amerike kako bi mogli pratiti
nove sadržaje.
Resursi i
upravljanje vremenom:
Učenicima dati jasne upute za rad.
evokacija: 5 minuta – kratka
diskusija o političkoj podjeli Južne Amerike
razumijevanje
značenja:
25 minuta rad u grupama (čitanje teksta
i popunjavanje tabele)
refleksija: 15 minuta –
prezentacija zaključaka
Struktura nastavnog časa:
Evokacija: 5
minuta
Najava ciljeva i pojašnjenje načina rada i tehnika.
Učenike ćemo grupisati u petočlane grupe ili se prilagoditi
broju učenika u odjeljenju.
Interaktivnom
diskusijom uputiti učenike na obnavljanje znanja o političkoj podjeli
Južne Amerike.
-
koliko država postoji na
južnoameričkom kopnu?
-
Koje države imaju direktan
izlaz na okean – more?
-
Koja je država
najveća/najmanja? i sl.
Razumijevanje značenja: 25 minuta
U ovom
dijelu časa učenicima dati jasne upute za dalje aktivnosti/objasniti tehniku
„tabela pojmova“. Učenike zamoliti da unutar grupe individualno pročitaju tekst
o Osnovnim geografskim podacima Brazila,
Argentine i Čilea, a zatim pristupe popunjavanju tabele.
„tabela pojmova“ – je tehnika koja se može
koristiti za poređenje više stavki. Tabela se načini tako da se vodoravno upišu
stavke koje se porede, a uspravno neko obilježje na osnovu kojeg se vrši
poređenje.
Primjer „tabele pojmova“
Tabela pojmova
|
Geografski položaj
|
Prirodne odlike
|
Društvene odlike
|
Brazi
|
-najveća
država Latinske Amerike, peta država po veličini,
-unutrašnji
dio Južne Amerike i njenu istočnu obalu
|
-Amazonska
nizija
-
Brazilsko visočje
- dio
Gvajanskog visočja
|
- rijetko
naseljena zemlja; složen etnički i rasni sastav stanov., službeni jezik
portugalski,
- srednje
razvijena zemlja,
-najvažnije
grane privrede: poljoprivreda, rudarstvo i industrija
|
Argentina
|
-jug
južnoameričkog kontinenta
|
-Andi
-Gran
čako
-Mešurječje
-Pampe
-patagonija
|
-
stanovnici bijelci evropskog porijekla, mestici i Indijanci,
-
najvažnije grane privrede: poljoprivreda, industrija i turizam
|
Čile
|
-
pacifička obala južnog dijela Južne Amerike
|
-Andi
-uska
primorska nizija
|
-stanovnici:
mješanci Indijanaca i bjelaca
-
privreda: industrija i rudarstvo
|
Refleksija: 15
minuta
U ovoj fazi
časa slijedi prezentacija zaključaka- samo jedna grupa izlaže a ostali po
potrebi dopunjuju.
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.