subota, 2. ožujka 2019.

GEOGRAFIJA - Amerike (komplet od 11 priprema)

Popis priprema:
Nastavna tema: Amerike
Nastavne jedinice: 
1. Opći prikaz Amerike                                                                                                          
2.  Geografski položaj i reljef Angloamerike
3. Klima, biljni i životinjski svijet i vode Angloamerike
4. Drušveno-geografska obilježja Angloamerike
5. Osnovni geografski podaci o SAD
6. Osnovni geografski podaci o Kanadi
7. Srednja Amerika
8. Geografski položaj i reljef Južne Amerike
9. Klima, vegetacija i vode Južne Amerike
10. Društveno-geografska obilježja Južne Amerike
11. Osnovni geografski podaci o Brazilu, Argentini i Čileu




I
PISMENA PRIPREMA IZ GEOGRAFIJE

RAZRED: VIII
NASTAVNA TEMA: Amerika
NASTAVNA JEDINICA:  Opći prikaz Amerike                                                                                                           TIP ČASA: obrada nove nastavne jedinice
NASTAVNA SREDSTVA I POMAGALA: udžbenik, atlas, geografska karta Amerike, ilustracije, računar, školska tabla, kreda, atlas svijeta, izlazne kartice za grupisanje, flomasteri, čart papir                                                                           
NASTAVNE METODE: dijaloška, demonstrativna, 
OBLICI RADA: frontalni oblik rada, grupni oblik rada, rad sa udžbenikom, 
CILJEVI ČASA: a) da učenici steknu osnovna znanja o prirodnogeografskim i društvenogeografskim obilježjima Amerike b) izgraditi pozitivan stav kod učenika o ljudima i rasama koje nastanjuju američki kontinent c) razvijanje navika kod učenika za korištenjem dodatnih nastavnih sredstava i pomagala u nastavnom procesu (tabele, grafikoni, slijepe karte i sl.)
TEHNIKE RWCT-a: „oluja mozga“, intervju u tri koraka



STRUKTURA NASTAVNOG ČASA:


EVOKACIJA/UVODNI DIO:

U ovoj fazi koristiti tehniku „oluja mozga“ , gdje će učenici iznositi svoje asocijacije o Americi (novi svijet, kolumbo, nalazi se na zapadnoj polulopti, proteže se od pola do pola...)





RAZUMIJEVANJE ZNAČENJA/GLAVNI DIO:

Prije obrade nastavne jedinice učenici se na osnovu izlaznih kartica grupišu u tročlane grupe.
Objasniti učenicima tehniku rada. „Intervju u tri koraka“ je tehnika koja se sastoji u tome da imamo tri različite uloge u grupi koje se stalno rotiraju. Jedan član grupe „A“ postavlja pitanje, drugi član grupe „B“ odgovara na postavljeno pitanje, a trći član „C“ zapisuje i pitanje i odgovor. U sljedećem krugu uloge se rotiraju tako da svaki učenik bude u svim ulogama. Drugi krug „B“ pita, „C“ odgovara, a „A“ zapisuje...




REFLEKSIJA/ZAVRŠNI DIO:

PREZENTACIJA

U ovom dijelu časa imat ćemo prezentaciju intervjua, s tim što će prva grupa prezentirati svoj rad u cijelosti, a ostatak razreda će imati pravo da se uključi u razgovor ako se ne slažu sa ponuđenim odgovorima, tako što će ponuditi svoj odgovor.

Sljedeće grupe koje se budu javljale izlagat će samo ona pitanja koja nije iscrpila predhodna grupa, po istom principu uključivanja u diskusiju i ostalih učenika.

Na ovom času nastavnik bi trebao biti u ulozi moderatora, neprimijetno da uvrsti neka pitanja koja su bitna za analizua da učenici budu ti koji će voditi diskusiju.

Nakon prezentacije obavezno ocijeniti najaktivnije učenike.
Zaključke napisati na tabli
Opći prikaz Amerike

-       Zajednički naziv za dva kontinenta-Sjevernu i Južnu Ameriku
-       Površina- 42 miliona km2
-       Granice: Tihi okean na zapadu; Atlanski okean na istoku; Sjeverno ledeno more na sjeveru i Drejkov prolaz na jugu
-       Podjela:
   a) prema prirodno-geografskim odlikama:
1. Sjeverna Amerika
2. Srednja Amerika
3. Južna Amerika
  b) prema društvenogeografskim odlikama:
1. Angloamerika
2. Latinska Amerika
II
Pismena priprema iz geografije

RAZRED: VIII
NASTAVNA TEMA: Angloamerika
NASTAVNA JEDINICA: Geografski položaj i reljef Angloamerike
TIP ČASA: Obrada novog gradiva
TEHNIKE UČENJA: asocijacija, vruća olovka, književni kružok, oluja mozga - grozd
MOTIVACIJA: Da bi učenike motivirali za rad objasniti im nove tehnike učenja. Nove tehnike učenja trebalo bi da učenicima učenje učine lakšim i zabavnijim, što će omogućiti razvoj prijateljskih odnosa prema drugima u grupi i jačanje njihovog samopouzdanja. Navesti učenike da ranije stečena znanja povežu i primijene sa novim tehnikama učenja.
CILJEVI: Razvijati kod učenika sposobnost uočavanja, zapažanja, i insistirati da sami donose zaključke. Uspostaviti saradničku atmosferu u odjeljenju. Stvoriti potrebu da  aktivnim učešćem  prate proces učenja  i ostvare saradnja u radu sa ostalim članovima grupe. Insistirati na upotrebi geografske karte, atlasa, udžbenika.
PREDUVJETI: Prije obrade nastavne jedinice potrebno je učenike upoznati sa novim tehnikama učenja. Učenicima dati jasne upute za rad kako ne bi gubili na vremenu.
RESURSI I UPRAVLJANJE VREMENOM:
evokacija: 5 minuta za asocijaciju i najavu cilja
razumijevanje značenja: 15-20 minuta za grupni oblik rada, rad na tekstu i 10 minuta za prezentaciju
refleksija: 8-10 minuta provjera usvojenog znanja „vruća olovka“ ili neka druga tehnika koju učenici odaberu
MATERIJALI: izlazne kartice za podjelu u grupe, udžbenik, karta, atlas, globus, papir A4 i A3, flomasteri ili olovke u boji,TV
GRUPISANJE: obaviti pri ulasku uenika u učionicu prema radnim zadacima (izvještači, crtači, tragači, posmatrači i ispitivači)



OBRADA NASTAVNE JEDINICE:

Dati jasne upute za rad kako ne bi bilo nesporazuma i gubljenja dragocjenog vremena.
Naglasiti učenicima da paze na disciplinu i poštuju vrijeme određeno za pojedine aktivnosti.



EVOKACIJA:

            Pokazati učenicima ilustracije ključnih pojmova na TV ili računaru (Veliki kanjon, Kip slobode, Nijagarini vodopadi).
            Učenicima postaviti pitanja:
  • poznajete li ilustracije koju su prikazane na TV ili računaru
  • znate li nešto o njima
  • možete li na osnovu ključnih pojmova zaključiti koji ćemo dio svijeta izučavati

Idemo na zamišljeno putovanje u Angloameriku... Kuda moramo proći? Koje bi prevozno sredstvo koristili? i druga slična pitanja kako bi se kod uččenika povećalo interesovanje za novim znanjem.

Učenici sjede u grupama  i prvi današnji zadatak je da napišu sve što znaju o Angloarerici. Zadatak mogu predstaviti tehnikom „grozd“ ukoliko im je pogodna za njihov način izražavanja.


RAZUMIJEVANJE ZNAČENJA:

            Tenhika „Književni kružok“ – sastoji se u jasno definisanim zadacima koji uečničku pažnju koncentrišu na tačno određeni problem. Na taj način postižu se bolji rezultati u radu. Zadaci i uloge mogu biti različiti, nisu ograničeni i zavise od zamisli nastavnika ili učenika.
U ovoj fazi učenici rade u grupama prema ulogama koje su dobili pri ulasku u učionicu. (prijedlog uloga)
1. IZVJEŠTAČI – PREDAVAČI – zadatak predstavljaju tehnikom „grozd“ ili jednostavno zapišu teze o Geografskom položaju i reljefnim karakteristikama Angloamerike.
2. CRTAČI – unose podatke u konturnu kartu Angloamerike.Upisuju granice i reljefne cjeline Angloamerike.
3. TRAGAČI – TUMAČI – objašnjavaju nepoznate pojmove/riječi. Svoj zadatak mogu predstaviti npr. tehnikom dvostuko vođeni dnevnik.
4. ISPITIVAČI – pitanja može postavljati jedan član ili svaki učenik u grupi
5. POSMATRAČI – OCJENJIVAČI – pratiti rad učenika u grupama pomoću tabele koju im nastavnik ponudi, a mogu je i sami kreirati. Tabela za praćenja rada učenika treba da sadrži zapažanja o odnosu učenika prema radu, odnosa prema nastavniku i učenicima, kreativnosti učenika, izgleda rada i prezentacije, ostvarenosti ciljeva lekcije i sl.Poželjno je da imaju zapisnik sa argumentima za svaku grupu.
Svaka grupa dobiće svoje nastavne listiće sa određenim zadacima.
Rad grupa
Prezentacija

REFLEKSIJA:

U ovoj fazi učenici tehnikom „vruća olovka“ pišu 3 minute sve što su zapamtili o geografskom položaju i reljefu Angloamerike.
Napomena nastavnika: učenici treba da uporede ono šta su znali o Angloamerici i zapisali na početku časa sa novim gradivom. Dva do tri dobrovoljca čitaju svoje zabilješke.
Na kraju dati prijedloge ocjena učenicima koji su bili najaktivniji.
Ukoliko vrijeme dozvoli pogledati dokumentarni film Nacionalni parkovi Amerike (Veliki kanjon).




III
 Pismena priprema iz geografije

RAZRED: VIII
NASTAVNA TEMA: Angloamerika
NASTAVNA JEDINICA: Klima, biljni i životinjski svijet i vode Angloamerike
TIP ČASA: Obrada novog gradiva
TEHNIKE UČENJA: Slagalica I, igra u krug u krug,
MOTIVACIJA: Da bi učenike motivirali za rad objasniti im nove tehnike učenja. Nove tehnike učenja trebalo bi da učenicima učenje učine lakšim i zabavnijim, što će omogućiti razvoj prijateljskih odnosa prema drugima u grupi i jačanje njihovog samopouzdanja. Navesti učenike da ranije stečena znanja povežu i primijene sa novim tehnikama učenja.
CILJEVI: Razvijati kod učenika sposobnost uočavanja, zapažanja, i insistirati da sami donose zaključke. Uspostaviti saradničku atmosferu u odjeljenju. Stvoriti potrebu da  aktivnim učešćem  prate proces učenja  i ostvare saradnja u radu sa ostalim članovima grupe. Insistirati na upotrebi geografske karte, atlasa, udžbenika.
PREDUVJETI: Prije obrade nastavne jedinice potrebno je učenike upoznati sa novim tehnikama učenja. Učenicima dati jasne upute za rad kako ne bi gubili na vremenu.
RESURSI I UPRAVLJANJE VREMENOM:
evokacija: 5 minuta za tehniku u krug u grug
razumijevanje značenja: 20 minuta za rad na tekstu tehnikom Slagalica I
refleksija: 20  minuta prezentacija rada i izvođenja zaključaka
MATERIJALI: izlazne kartice za podjelu u grupe, udžbenik, karta, atlas, globus, papir A4 i A3, flomasteri ili olovke u boji,TV
GRUPISANJE: obaviti pri ulasku uenika u učionicu prema radnim zadacima (izvještači, crtači, tragači, posmatrači i ispitivači)



OBRADA NASTAVNE JEDINICE:

Dati jasne upute za rad kako ne bi bilo nesporazuma i gubljenja dragocjenog vremena.
Naglasiti učenicima da paze na disciplinu i poštuju vrijeme koje je određeno za pojedine aktivnosti.


Evokacija:

            Učenici će izvlačenjem određene boje smajlija izvršiti grupisanje u 5 grupa. Svaka grupa će tehnikom u krug u krug napisati šta zna o klimi, vegetaciji i vodama Angloamerike. Tehnika se sastoji u tome da učenici sjede u krugu. Papir i olovka sistematski ide u krug, od jednog do drugog člana. Svaki član grupe zapisuje ponešto o postavljenoj temi. Poželjno bi bilo da učenici koriste različite boje kako bi nastavnik imao informaciju ko je šta napisao i koliko je predznnje učenika, što će se djelimično i ocjenjivati na kraju časa. U grupi svi učenici su ravnopravni, jednako odgovorni i jednako učestvuju u radu.




Razumijevanje značenja:

            Kada taj zadatak bude gotov postojeće grupe će izvlačiti kartice sa brojevima od 1 do 5 i tako izvršiti novo grupisanja. Sve jedinice sjedaju za jedan sto, dvojke za drugi sto itd. Svaka grupa dobit će samo po jedan zadatak. U ovoj fazi učenici će raditi tehnikom „SlagalicaI“.

Broj 1. Klimatski faktori koji utiču na klimu Angloamerike
Broj 2. Tipovi klime u Angloamerici
Broj 3. Biljni i životinjski svijet Angloamerike
Broj 4. Riječna mreža i slivovi Angloamerike
Broj 5. Jezera Angloamerike

            Prema brojevima učenici će proučavati dio teksta za poučavanje učenika u matičnoj grupi. Formirat će se ekspertne grupe 1,2,3,4, i 5 koje imaju 10 minuta da prouče svoj dio i da ga pripreme za prezentaciju. Svaka ekspertna grupa treba da izabere vođu koji će kao završnu aktivnost prezentirati gradivo.
            Nakon pripreme učenici se vraćaju u svoje matične grupe, gdje svaki učenik/ekspert za svoj dio u 2 minute izlaže naučeno gradivo.

Refleksija:

            U ovoj fazi časa po jedan ekspert za svaki dio teksta iznosi sažetak svog dijela za cijeli razred.
            Kao završna aktivnost bila bi provjera usvojenosti i razumijevanja gradiva tehnikom „grozd“ pri čemu bi svaka matična grupa uradila grozd. Predstavnici samo jedne grupe prezentuju svoj plakat, a ostalli učenici pažljivo prate prezentaciju kako bi mogli voditi diskusiju i utvrditi konačne zaključke.
            Ocijeniti najaktivnije učenike, takođe i učenici mogu predložiti ocjene za svoje drugove ili za sebe uz obrazloženje svog prijedloga.




IV

Pismena priprema iz geografije

Razred: VIII
Nastavna tema: Angloamerika
Nastavna jedinica: Drušveno-geografska obilježja Angloamerike
Tip časa: Obrada novog gradiva
Nastavne metode: dijaloška metoda, demonstrativna metoda
Cilj časa: dati učenicima osnovna znanja o društveno-geografskim odlikama Angloamerike, razvijati sposobnost snalaženja na geografskoj karti;  razvijanje navike istraživanja.
Oblici rada: frontalni i grupni oblik rada
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VIII razred, atlas svijeta, tabla



Struktura nastavnog časa:


Uvodni dio: 5 minuta
Mini predavanje o društvenogeografskim odlikama Anloamerike. (ptimjer mini predavanja)

Angloamerika je useljenički kontinent. Većinsko stanovništvo danas čine potomci evropskih doseljenika (Englezi, Irci, Škoti, Francuzi, Italiljani i dr.). Starosjedilačko satanovništvo čine Eskimi, Indijanci i Aleuti.
Angloamerika je rijetko naseljen kontinent, jer na površini od oko 19,5 mil. km2 živi oko 32o mil. stanovnika. Razmještaj stanovništva je neravnomjeran.
Većina stanovništva živi u gradovima. Na atlanskoj obali SAD-a nalazi se megalopolis BOSVAŠ.
U posljednje vrijeme dolazi i do opadanja stope prirodnog priraštaja, što ima za posljedicu povećan udio zrelog stanovništva, a smanjenje mladog u ukupnom broju.
Angloamerika predstavlja pravi mozaik različitih naroda, kultura, jezika.
Ogromna prirodna bogatstva i povoljni drušveni uvjeti uticali su na razvijenost ovog kontinenta, pa se zemlje Angloamerike svrstavaju u grupu najrazvijenijih zemalja svijeta.

Glavni dio: 20 minuta
Rad grupa na određenim zadacima

I gupa:
- Zašto je Angloamerika useljenički kontinent?
- Na slijepoj karti Angloamerike ucrtaj pravce kretanja Indijanaca i Eskima (prvih doseljenika na američki kontinent), te ostalilih doseljenika: Engleza, Francuza, Španjolaca, Afrikanaca i Azijata.

II grupa:
- Opiši prostorni razmještaj stanovništva Angloamerike.
- Na slijepoj karti Angloamerike označi područje megalošpolisa BOSWASH.

III grupa:
- Zašto Angloamerika predstavlja mozaik naroda, kulrura i jezika?
- Koji su razlozi naveli evropsko stanovništvo da se doseli na američki kontinent?
IV grupa:
- Navedi neke prirodne resurse i društvene uvjete koji utivu na privredni razvoj Angloamerike!
- Nacrtaj politički kartu Angloamerike.

Završni dio: 20 minuta

- Predstavnici grupa predstavljaju naučeno uz dodatno objašnjenje.
Kao završna aktivnost slijedi provjera usvojenog znanja putem kviza. Učenike upoznati sa pravilima igre i igra može da počne.

Pitanja za kviz znanja (primjer)
1. Koji narodi naseljavaju Angloameriku?
2. Koji narod je prisilno doseljavan na američki kontinent i zašto?
3. Zašto je Angloamerika rijetko naseljen kontinent?
4. Objasni uzroke neujednačene gustine naseljenosti Angloamerike.
5. Kako se zove ogromno urbano područje Angloamerike i gdje se nalazi?
6. Koje države čine Angloameriku?
7. Koji su najvažniji prirodni resurski koji utiču na privredni razvoj?
8. Navedi najvažnije društvene uvjete koji utiču na privredni razvoj?
9. Šta su beltovi?
10. Po čemu je poznat Holivud?


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
I grupa










II grupa










III grupa










IV grupa











Najbolju grupu ocijeniti.

Samostalan rad: Istražiti koja područja naseljavaju Eskimi i Indijanci i kakav je njihov način života.



V

Pismena priprema iz geografije

Razred: VIII
Nastavna tema: Angloamerika
Nastavna jedinica: Osnovni geografski podaci o SAD
Tip časa: Obrada novog gradiva
Nastavne metode: dijaloška metoda, demonstrativna metoda
Cilj čas: sticanje znanja na temelju kojih će učenici imati jasnu predstavu o tome koji prostor obuhvataju SAD; razvijati sposobnost snalaženja na geografskoj karti;  razvijanje navike istraživanja;
Oblici rada: frontalni i individualni oblik rada
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Azije, udžbenik geografije za VIII razred, atlas svijeta, tabla


Struktura nastavnog časa:


Uvodni dio: 5 minuta

U uvodnom dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte, kroz pitanja ponoviti sledeće:
1. Koji prostor zahvata Angloamerika? (pokazati na geografskoj karti)
2. Koji narodi naseljavaju Angloameriku?
3. Koje države čine Angloameriku? (pokazati na geografskoj karti)
4. Na čenu se temelji privredni razvoj zemalja Angloamerike?


Glavni dio: 20 minuta

Najava cilja

-       SAD zahvataju južnu polovinu Angloamerike, te njen karajnji sjeverozapadni dio i Havajske otoke.
-       prostire se kroz tri toplotna pojasa (žarki, umjereni i hladni).
-       Na kopnu graniči sa Kanadom na sjeveru i Meksikom na jugu.
-       Prema površini SAD su četvrta, a po broju stanovnika treća država svijeta.
-       Prema privrednoj, političkoj i vojnoj moći SAD su vodeća svjetska sila.
-       Do dolaska evropljana ,SAD su naseljavala razna indijanska plemena, sa ukupno oko 1,5 miliona stanovnika. Naseljavanjem bijelaca od kraja 16. stoljeća dolazi do naglog rasta ukupnog broja stanovnika, tako da taj broj danas iznosi oko 300 miliona. I pored toga SAD još uvijek imaju ogromna rijetko naseljena prostranstva. Većina stanovništva skoncentrisana je na sjeveroistoku uz atlansku obalu, zatim između San Dijega i San Franciska na pacifičkoj obali, te u području Velikih jezera i uz obalu Meksičkog zaliva. Na tom prostoru su smještene milionske aglomeracije i megalopolisi.
-       Većinu stanovništva čine potomci Evropljana, 1/3 čine doseljenici ili njihovi potomci iz Azije, Afrike i Latinske Amerike, dok na staorsjediocve Indijance otpada manje od 1% stanovništva.
-       Poljoprivredom se bavi manje od 3% zaposlenog stanovništva.  Nju karakteiršu veliki posjedi, savremena mehanizacija, stručnost, raznovrsnost proizvodnje pa je među najproduktivnijim u svijetu.
-       Ratarska proizvodnja je u skaldu sa klimatskim tipovima podijeljena u pojaseve. Na Floridi se proizvode agrumi, na jugu pamuk, duhan i soja, u Središnjoj niziji „žitini pojas“ pšenica i kukuruz,na krajnjem zapadu povrće. Na sjeveroistoku i uz Velika jezera  najveći značaj ima stočarstvo i voćarstvo.
-       Rudna bogatstva su ogromna i raznovrsna. Bogata nalazištva uglja i željeza bila su osnova industrijalizacije u 19. stoljeću. osim toga značajna su ležišta bakra, zlata, olova, srebra, urana i dr.
-       Iako spada u svjetski vrh po eksploataciji nafte i prirodnog gasa, SAD su ujedno i najveći uveznik ovih energenata.
-       U sekundarnom sektoru zaposlena je ¼ stanovništva. Najveći značaj ima industrija koja je raznovrsna i razvijena. Najvažnije industrijske grane su elektrotehnička i elektronska industrija, hemijska industrija, mašinogradnja, prehrambena industrija i dr.
-       Najveći borj aktivnog stanovništva zaposlen je uslužnim djelatnostima. Poseban značaj imaju naučna istraživanja, filmska industrija i turizam po čemu su SAD u svjetskom vrhu.

Završni dio: 20 minuta

Nastavnim listićem provjeriti koliko su učenici usvojili znanje iz obrađene nastavne jedinice.


Sadržaj nastavnog listića (primjer)
1.SAD zahvataju  ........................................................................................................................
...................................................................................................................................... i one su jedina država svijeta koja se proteže kroz .............. toplotna pojasa. Graniče sa ................................................ i .....................................................................

2. Većina stanovništva su:
a) ........................................................................
b) ........................................................................
c) ........................................................................

3. Područja najveće gustine naseljenosti su: ...............................................................................
.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

4. Po kojim uslućnim djelatnostima su SAD u svjetskom vrhu?
.......................................................................................................................................................

5.Na slijepoj karti  upisati nazive saveznih država, najznačajnije gradove, industijska i poljoprivredna središta SAD-a.

6. Zašto se za SAD kaže da su vodeća svjetska sila? ..................................................................



VI
Pismena priprema iz geografije

Razred: VIII
Nastavna tema: Angloamerika
Nastavna jedinica: Osnovni geografski podaci o Kanadi
Tip časa: Obrada novog gradiva
Nastavne metode/tehnike: metoda rada se tekstom, pročitaj i ramijeni misli u paru
Cilj čas: sticanje znanja na temelju kojih će učenici imati jasnu predstavu o tome koji prostor obuhvataju Kanadi; razvijati sposobnost snalaženja na geografskoj karti;  razvijanje navike istraživanja;
Oblici rada: frontalni i individualni oblik rada, rad u paru
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Amerike, udžbenik geografije za VIII razred, atlas svijeta, tabla, čart papir, kartice za grupisanje učenika, olovke u boji ili flomasteri


Struktura nastavnog časa:

Evokacija:5 minuta

Najava ciljeva i pojašnjenje načina rada i tehnika.
Učenike ćemo grupisati u četveročlane ili šestočlane grupe ili se prilagoditi broju učenika u odjeljenju.
Interaktivnom diskusijom uputiti učenike na obnavljanje znanja o Angloamerici.



Razumijevanje značenja: 25 minuta

Prije nego što počenemo sa ovom fazom učenja zamolit ćemo učenike da se razbroje unutar grupe u parove, jer je sljedeća aktivnost planirana za rad u paru.

Čitanje u paru i pisanje sažetka u paru: Podjela radnog materijala i upućivanje učenika na dijelove u tekstu. Svaki partner će odigrati dvije uloge:

IZVJEŠTAČ: pročita svoj dio, sažme i prepriča partneru
PRIMALAC: pročita svoj dio teksta, sasluša partnera, postavi mu nekoliko pitanja, a zatim zamijene uloge.

Jedan partner će dobiti geografski položaj i prirodnogeografske karakteristike, a drugi društvenogeografske karakteristike Kanade.

Nakon učenja i međusobnog preslišavanja, poslije ove aktivnosti parovi će napraviti sažetak grafičkim prikazom na čart papiru, bez mnogo teksta koji će poslužiti za prezentaciju naučenog cijelom razredu da bi i ostali naučili/provjerili svoj rad ili čulo druge dijelove teksta.




Grafički prikaz - treba da sadrži osnovne informacije iz oba radna materijala, u ovom slučaju i o prirodnogeografskim i o društvenogeografskim karakteristikama Kanade.


primjer:
Geografski položaj i prirodnogeografske karakteristike Kanade
-       sjeverna polovina Angloamerike, osim Aljaske
-       nizije i pobrđa
-       umjereno-kontinentalna, oštra kontinentalna, okeanska, subpolarna i polarna klima
-       Rijeke Mekenzi i Sen Lorens

Društvenogeografske karakteristike Kanade
-       rijetko naseljena
-       neravnomjeran razmještaj stanovništva
-       država doseljenika
-       članica G8



Refleksija: 15 minuta

U ovom dijelu časa zamolit ćemo dobrovoljce da nam u paru prezentiraju svoj grafički prikaz. Pitat ćemo ih jesu li u stanju prezentovati i onaj dio koji su čuli od partnera. Dozvolit ćemo i razredu da dopuni i postavlja pitanja, kako bi smo dobili što bolju prezentaciju i obradu nastavne jedinice.

Na kraju časa ocijenit ćemo prezentatore, kao i najaktivnije učenike, te uputiti učenike na dalja istraživanja kako bi proširili svoje znanje iz ove nastavne jedinice.



VII

Pismena priprema iz geografije

RAZRED: VIII
NASTAVNA TEMA: Latinska Amerika
NASTAVNA JEDINICA: Srednja Amerika
TIP ČASA: Obrada novog gradiva
MOTIVACIJA: Da bi učenike motivirali za rad objasniti im nove metode učenja /  ekspertne grupe, vruća olovka. Navesti učenike da ranije stečena znanja povežu i primijene sa novim tehnikama učenja.
CILJEVI: Razvijati sposobnost uočavanja, zapažanja, te  insistirati da učenici sami donose zaključke. Stvoriti potrebu da  aktivnim učešćem  prate proces učenja  i ostvare saradnja u radu sa ostalim članovima grupe. Insistirati na upotrebi geografske karte, atlasa, udžbenika.
PREDUVJETI: Prije obrade nastavne jedinice potrebno je učenike upoznati sa novim tehnikama učenja. Upute moraju biti kratke i jasne. Da bi uspješno realizivali nastavnu jedinicu neophodno je da učenici savladaju gradivo o općim karakteristikama Amerike kako bi mogli pratiti nove sadržaje.
RESURSI I UPRAVLJANJE VREMENOM:
Učenicima dati jasne upute za rad.
evokacija: 7 minuta – kratka diskusija o Latinskoj Americi
razumijevanje značenja: ekspertne grupe 30 minuta (10 minuta za rad na tekstu,10 minuta za razgovor o pročitanom, 10 minuta za prezentaciju)
refleksija: 8 minuta – vruća olovka
MATERIJALI: izlazne kartice za podjelu u grupe, udžbenik, karta, atlas, globus, papir A4 i A3, flomasteri ili olovke u boji
GRUPISANJE:  grupisat ćemo učenike u pet grupa na osnovu poljoprivrednih kultura koje su karakteristične za ovaj dio Amerike (šećerna trska, kakaova, kafa, banana, kaučukovac).

OBRADA NASTAVNE JEDINICE:

Dati jasne upute za rad kako ne bi bilo nesporazuma i gubljenja dragocjenog vremena.Naglasiti učenicima da paze na disciplinu i poštuju vrijeme određeno za pojedine aktivnosti.


Evokacija: 7 minuta

- U ovoj fazi časa interaktivnom diskusijom uputiti učenike na obnavljanje znanja o Latinskoj Americi.
1. Šta nazivamo Latinskom Amerikom?
2. Koje su civilizacije postojale na ovom prostoru?
3. Kako se dijeli Latinska Amerika? i sl.

Razumijevanje značenja: 30 minuta

- Tehnika rada: Ekspertne grupe
- U ovoj fazi časa učenici se grupišu u 5 grupa koje će biti zadužene za konkretne zadatke.
- Grupisanje izvršiti na osnovu poljoprivrednih kultura koje su karakteristične za ovaj dio Amerike (šećerna trska, kakaova, kafa, banana, kaučukovac).
- Zadaci koji su pripremljeni na nastavnim listićima.

Ekspertna grupa broj 1 – Geografski položaj Srednje Amerike
Ekspertna grupa broj 2 – Reljef Srednje Amerike
Ekspertna grupa broj 3 – Klima i vegetacija Srednje Amerike
Ekspertna grupa broj 4 – Stanovništvo srednje Amerike
Ekspertna grupa broj 5 – Privredna obilježja Srednje Amerike

-       Za rad učenika u ekspertnim grupama predviđeno je 20 minuta. Takođe učenici trebaju izabrati i prezentatore grupe. Prezentaciju ćemo vršiti prema brojevima ekspertnih grupa i na taj način dobit ćemo cjelovtu sliku o Srednjoj Americi.
-       Kada učenici završe svoje plakate zamolit ćemo prezentatore da prezentiraju rad svoje grupe. Ostale učenike zamoliti da pažljivo prate prezentaciju kako bismo mogli utvrditi konačne zaključke u fazi refleksije.

Refleksija: 8 minuta

U ovoj fazi korisit ćemo tehniku „vruća olovka“. Ova je tehnika pisanja za sebe i sastoji se u tome da učenici pišu bez prekida određeni vremenski period (3-4 minute). Kada istekne predviđeno vrijeme za pisanje zamolit ćemo učenike da nam pročitaju neke od svojih radova.

Ocijeniti najaktivnije učenike


Samostalan rad:
-       Zašto se ovaj prostor naziva Latinskom Amerikom?
-       pronaći na geografskoj karti lučki grad na ulazu u Panamski kanal iz Atlanskog okeana i lučki grad na ulazu u kanal iz Tihog okeana. Koji su to gradovi?




VIII

Pismena priprema iz geografije

Razred: VIII
Nastavna tema: Latinska Amerika
Nastavna jedinica: Geografski položaj i reljef Južne Amerike
Tip časa: Obrada novog gradiva
Nastavne metode/tehnike: metoda rada se tekstom, pročitaj i ramijeni misli u paru
Cilj čas: usvajanje znanja o geografskom položaju i reljefnim karakteristikama Južne Amerike; razvijati sposobnost snalaženja na geografskoj karti;  razvijanje navike istraživanja; poticati sposobnost kreativnog učenja
Oblici rada: frontalni i individualni oblik rada, rad u paru
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Južne Amerike, udžbenik geografije za VIII razred, atlas svijeta, tabla, čart papir, kartice za grupisanje učenika, olovke u boji ili flomasteri

Struktura nastavnog časa:

Evokacija: 5 minuta

Najava ciljeva i pojašnjenje načina rada i tehnika.
Učenike ćemo grupisati u četveročlane ili šestočlane grupe ili se prilagoditi broju učenika u odjeljenju.
Interaktivnom diskusijom uputiti učenike na obnavljanje znanja o Latinskoj Americi.



Razumijevanje značenja: 25 minuta

Prije nego što počenemo sa ovom fazom učenja zamolit ćemo učenike da se razbroje unutar grupe u parove, jer je sljedeća aktivnost planirana za rad u paru.

Čitanje u paru i pisanje sažetka u paru: Podjela radnog materijala i upućivanje učenika na dijelove u tekstu. Svaki partner će odigrati dvije uloge:

IZVJEŠTAČ: pročita svoj dio, sažme i prepriča partneru
PRIMALAC: pročita svoj dio teksta, sasluša partnera, postavi mu nekoliko pitanja, a zatim zamijene uloge.

Jedan partner će dobiti geografski položaj Južne Amerike, a drugi reljefne karakteristike Južne Amerike.

Nakon učenja i međusobnog preslišavanja, poslije ove aktivnosti parovi će napraviti sažetak grafičkim prikazom na čart papiru, bez mnogo teksta koji će poslužiti za prezentaciju naučenog cijelom razredu da bi i ostali naučili/provjerili svoj rad ili čulo druge dijelove teksta.




Grafički prikaz - treba da sadrži osnovne informacije iz oba radna materijala, u ovom slučaju i o geografskom položaju i o reljefnim karakteristikama Južne Amerike.


primjer:
Geografski položajJužne Amerike
-       18 miliona km2
-       ima oblik trougla
-       udaljenost sjever-jug 7600 km, istok-zapad 5150 km
-       izoliran kontinent

Reljefne karakteristike Južne Amerike
-       tri reljefne cjeline
-       Brazilsko i Gvajansko visočje
-       Andi
-       Središnje nizije



Refleksija: 15 minuta

U ovom dijelu časa zamolit ćemo dobrovoljce da nam u paru prezentiraju svoj grafički prikaz. Pitat ćemo ih jesu li u stanju prezentovati i onaj dio koji su čuli od partnera. Dozvolit ćemo i razredu da dopuni i postavlja pitanja, kako bi smo dobili što bolju prezentaciju i obradu nastavne jedinice.

Na kraju časa ocijenit ćemo prezentatore, kao i najaktivnije učenike, te uputiti učenike na dalja istraživanja kako bi proširili svoje znanje iz ove nastavne jedinice.

Samostalan rad: istražiti osnovne geografske odlije Amazonije.




IX

Pismena priprema iz geografije

Razred: VIII
Nastavna tema: Latinska Amerika
Nastavna jedinica: Klima, vegetacija i vode Južne Amerike
Tip časa: Obrada novog gradiva
Nastavne metode: dijaloška metoda, demonstrativna metoda
Cilj čas: usvajanje osnovnih znanja o prirodnogeografskim karakteristikama Južne Amerike; razvijati sposobnost snalaženja na geografskoj karti;  razvijanje navike istraživanja;
Oblici rada: frontalni i individualni oblik rada
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Južne Amerike, udžbenik geografije za VIII razred, atlas svijeta, tabla



Struktura nastavnog časa:


Uvodni dio: 10 minuta

U uvodnom dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte, kroz pitanja ponoviti sledeće:
1. Uz upotrebu geografske karte opiši granice Južne Amerike?
2. Zašto je Južna Amerika izoliran kontinent?
3. Koje se reljefne cjeline izdvajaju u Južnoj Americi?
4. Koja su osnovna obilježja Brazilskog i Gvajanskog visočja?
5. Koja su obilježja Anda?
6. Šta ste zapamtili o Središnjoj niziji?

Glavni dio: 20 minuta

Najava cilja.
-       Južna Amerika većim dijelom se nalazi u žarkom toplotnom pojasu, a južnim dijelom u južnom umjerenom pojasu.
-       Najveći uticaj na klimu imaju nadmorska visina u zapadnom dijelu i geografska širina u istošnom dijelu. (zašto?- tražiti objašnjenje od učenika)
-       Na prostoru Amazonske nizije klima je vlažna tropska. (odlike klime) Tu rastu bujne tropske prašume koje se u Južnoj Americi nazivaju selvasi. Sjeverno i južno od Amazonske nizije klima je suptropska. (odlike) prirodnu vegetaciju čine savane koje se oko rijeke orinoko zovu ljanosi, a u Brazilu kamposi. Uz obale Tihog okeana zbog uticaja hladne humboltove struje preovladava pustinjska klima (pustinja Atakama). Južni dijelovi kontinenta leže u umjerenom pojasu te imaju niže temperature i manju količinu padavina od sjevernih. Uz pacifičku obalu klima je sredozemna i okeanska, a u unutrašnjosti suha i vlažna kontinantalna. Vegetacija je predstavljena stepama koje se zovu pampasi. Visoki predjeli Anda imaju hladnu planinsku klimmu.
-       Riječna mreža je razvijena. Najveća rijeka je Amazon čiji sliv zahvata više od 1/3 površine Južne Amerike. Sjeverno od Amazona nalazi se slivno područje rijeke Orinoko. Ova rijeka se ulijeva u Atlanski okean širokom deltom, a plovna je do srednjeg toka. Južno od sliva Amazona je sliv La Plate koju čine tokovi rijeka Parane, paragvaja i Urugvaja, koji se ulijeva u prostrani estuar Rio de la Plate ili „Srebrne rijeke“ koja predstavlja glavna prometna vrata Južne Amerike.
-       Kroz prostrane pampase, južno od La Plate, protiču rijeke Kolorado i Rio Negro. One izviru sa južnih Anda, bogate su vodom i koriste se za navodnjavanje pampasa.
-       Najveća jezera su Marakajbo i Titikaka.
-       Jezero Marakajbo se nalazi na krajnjem sjeveru Venecuele. preko Venecuelskog zaliva je ppovezano sa Karipskim morem, pa ga neki smatraju dijelom ovog zaliva, odnosno mora.
-       Jezero Titikaka se nalazi u dresišnjim Andim, na nadmorskoj visini od 3812 metara. ono je najviše plovno jezero na Zemlji.

Završni dio: 15 minuta

Provjera usvojenih znanja o:
-       klimatskim faktorima koji utiču na klimu Južne Amerike
-       klimatskim tipovima Južne Amerike
-       vegetaciji Južne Amerike
-       riječnoj mreži i slivovima Južne Amerike
-       najvećim jezerima Južne Amerike


Plan table

Klima, vegetacija i vode Južne Amerike

-       klimatski faktori: nadmorska visina i geografska širina
-       klimatski tipovi:
·       vlažna tropska
·       suptropsk
·       pustinjska
·        sredozemna
·        okeanska
·       suha i vlažna kontinentalna
·        planinska
-       vegetacija:
·       tropske prašume(selvasi)
·        savane (ljanosi i kamposi)
·         stepe (pampasi)
-       vode: riječna mreže razvijena; najveće rijeke Amazon, Orinoko i La Plata
-       jezera: Titikaka i Marakajbo


Samostalan rad: Krenite na zamišljeno putovanje duž 70-og meridijana od Karipskog mora na sjeveru do juga kkontinenta. Slijedite na karti pravac tog meridijana i utvrdite:
-       koje reljefne cjeline uočavamo na tom pravcu
-       koje biljne oblasti uočavamo na tom pravcu.
Opišite što detaljnije reljefne cjeline i biljne oblasti iznad kojih prolazi ovaj meridijan.

X

Pismena priprema iz geografije

Razred: VIII
Nastavna tema: Latinska Amerika
Nastavna jedinica: Društveno-geografska obilježja Južne Amerike
Tip časa: Obrada novog gradiva
Nastavne metode: dijaloška metoda, demonstrativna metoda
Cilj čas: usvajanje osnovnih znanja o društveno-geografskim karakteristikama Južne Amerike; razvijati pravilan stav o načinu života i rada u zemljama Latinske Amerike – bez euforičnog prikazivanja; razvijati sposobnost snalaženja na geografskoj karti;  razvijanje navike istraživanja;
Oblici rada: frontalni i individualni oblik rada, rad u paru
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Južne Amerike, udžbenik geografije za VIII razred, atlas svijeta, tabla, čart papir, kartice za grupisanje učenika, olovke u boji ili flomasteri




Struktura nastavnog časa:


Uvodni dio: 5  minuta

U uvodnom dijelu časa sa učenicima uz upotrebu geografske karte, kroz pitanja ponoviti sledeće:
1. koje su komponente prirodnog kretanja osnanovništva?
2. Gdje broj stanovika brže raste u razvijenim ili nerazvijenim zemljama? Zašto?
3. Koje je osnovno zanimanje stanovništva nerazvijenih zemalja?


Razumijevanje značenja: 25 minuta

Prije nego što počenemo sa ovom fazom učenja zamolit ćemo učenike da se razbroje unutar grupe u parove, jer je sljedeća aktivnost planirana za rad u paru.

Čitanje u paru i pisanje sažetka u paru: Podjela radnog materijala i upućivanje učenika na dijelove u tekstu. Svaki partner će odigrati dvije uloge:

IZVJEŠTAČ: pročita svoj dio, sažme i prepriča partneru
PRIMALAC: pročita svoj dio teksta, sasluša partnera, postavi mu nekoliko pitanja, a zatim zamijene uloge.

Jedan partner će dobiti stanovništvo Južne Amerike, a drugi privredne karakteristike Južne Amerike.

Nakon učenja i međusobnog preslišavanja, poslije ove aktivnosti parovi će napraviti sažetak grafičkim prikazom na čart papiru, bez mnogo teksta koji će poslužiti za prezentaciju naučenog cijelom razredu da bi i ostali naučili/provjerili svoj rad ili čulo druge dijelove teksta.




Grafički prikaz - treba da sadrži osnovne informacije iz oba radna materijala, u ovom slučaju i o geografskom položaju i o reljefnim karakteristikama Južne Amerike.


primjer:
Stanovništvo Južne Amerike
-       demografska eksplozija
-       rijetko naseljen kontinent
-       brz rast broja stanovnika doživljavaju gradovi
-       rasni i etnički sastav stanovništva složen

Privredne karakteristike Južne Amerike
      - glavno zanimanje stanovništva: poljoprivreda i rudarstvo
      - poljoprivreda: plantažna i monokulturna proizvodnja
      - privredno zaostaje za Angloamerikom


Refleksija: 15 minuta

U ovom dijelu časa zamolit ćemo dobrovoljce da nam u paru prezentiraju svoj grafički prikaz. Pitat ćemo ih jesu li u stanju prezentovati i onaj dio koji su čuli od partnera. Dozvolit ćemo i razredu da dopuni i postavlja pitanja, kako bi smo dobili što bolju prezentaciju i obradu nastavne jedinice.

Na kraju časa ocijenit ćemo prezentatore, kao i najaktivnije učenike, te uputiti učenike na dalja istraživanja kako bi proširili svoje znanje iz ove nastavne jedinice.

Samostalan rad: uz pomoć geografske karte utvrđiti koje države Južne Amerike nemaju direktan izlaz na okean-more..



XI

Pismena priprema iz geografije

Razred: VIII
Nastavna tema: Latinska Amerika
Nastavna jedinica: Osnovni geografski podaci o Brazilu, Argentini i Čileu
Tip časa: Obrada novog gradiva
Nastavne metode/tehnike: metoda rada se tekstom, tabela pojmova
Cilj čas: usvajanje općih geografskih znanja o zemljama Južne Amerike; razvijati sposobnost snalaženja na geografskoj karti;  razvijanje navike istraživanja; poticati sposobnost kreativnog učenja
Oblici rada: frontalni i individualni oblik rada, rad u grupi
Nastavna sredstva i pomagala: geografska karta Južne Amerike, udžbenik geografije za VIII razred, atlas svijeta, tabla, čart papir, kartice za grupisanje učenika, olovke u boji ili flomasteri
Preduvjeti: Prije obrade nastavne jedinice potrebno je učenike upoznati sa novim tehnikama učenja/tabela pojmova. Da bi uspješno realizivali nastavnu jedinicu neophodno je da učenici savladaju gradivo o općim karakteristikama Južne Amerike kako bi mogli pratiti nove sadržaje.
Resursi i upravljanje vremenom:
Učenicima dati jasne upute za rad.
evokacija: 5 minuta – kratka diskusija o političkoj podjeli Južne Amerike
razumijevanje značenja: 25 minuta rad u grupama  (čitanje teksta i popunjavanje tabele)
refleksija: 15 minuta – prezentacija zaključaka


Struktura nastavnog časa:

Evokacija: 5 minuta

Najava ciljeva i pojašnjenje načina rada i tehnika.
Učenike ćemo grupisati u petočlane grupe ili se prilagoditi broju učenika u odjeljenju.
Interaktivnom diskusijom uputiti učenike na obnavljanje znanja o političkoj podjeli Južne  Amerike.
-       koliko država postoji na južnoameričkom kopnu?
-       Koje države imaju direktan izlaz na okean – more?
-       Koja je država najveća/najmanja? i sl.


Razumijevanje značenja: 25 minuta
U ovom dijelu časa učenicima dati jasne upute za dalje aktivnosti/objasniti tehniku „tabela pojmova“. Učenike zamoliti da unutar grupe individualno pročitaju tekst o Osnovnim geografskim podacima  Brazila, Argentine i Čilea, a zatim pristupe popunjavanju tabele.
 „tabela pojmova“ – je tehnika koja se može koristiti za poređenje više stavki. Tabela se načini tako da se vodoravno upišu stavke koje se porede, a uspravno neko obilježje na osnovu kojeg se vrši poređenje.





Primjer „tabele pojmova“

Tabela pojmova
Geografski položaj
Prirodne odlike
Društvene odlike
Brazi
-najveća država Latinske Amerike, peta država po veličini,
-unutrašnji dio Južne Amerike i njenu istočnu obalu
-Amazonska nizija
- Brazilsko visočje
- dio Gvajanskog visočja
- rijetko naseljena zemlja; složen etnički i rasni sastav stanov., službeni jezik portugalski,
- srednje razvijena zemlja,
-najvažnije grane privrede: poljoprivreda, rudarstvo i industrija
Argentina
-jug južnoameričkog kontinenta
-Andi
-Gran čako
-Mešurječje
-Pampe
-patagonija
- stanovnici bijelci evropskog porijekla, mestici i Indijanci,
- neravnomjeran razmještaj stanovništva,
- najvažnije grane privrede: poljoprivreda, industrija i turizam
Čile
- pacifička obala južnog dijela Južne Amerike
-Andi
-uska primorska nizija
-stanovnici: mješanci Indijanaca i bjelaca
- privreda: industrija i rudarstvo

Refleksija: 15 minuta

U ovoj fazi časa slijedi prezentacija zaključaka- samo jedna grupa izlaže a ostali po potrebi dopunjuju.

Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.