petak, 8. ožujka 2019.

HISTORIJA - Nastanak bloka zemalja "trećeg svijeta" i njihova politika



PISMENA PRIPREMA ZA REALIZACIJU NASTAVNOG SATA

JU OŠ                                                
školska godina: 2012/2013.                                                                                                                                            
predmet:  Historija                            
razred: 9.
redni broj časa:
nastavna cjelina – tema: Savremeno doba (1945 – 2000)
nastavna jedinica: Nastanak bloka zemalja "trećeg svijeta" i njihova politika

ZADACI NASTAVNE JEDINICE

OBRAZOVNI­
stjecanje znanja o oslobodilačkim pokretima i procesu dekolonizacije nakon Drugog svjetskog rata, stjecanje znanja o problemima u državama nastalim procesom dekolonizacije (siromaštvo, glad), upoznavanje učenica/učenika sa Pokretom nesvrstanih kao vodećom organizacijom zemalja "trećeg svijeta"
ODGOJNI
razvijanje stava o nužnosti uspostavljanja ravnopravnosti među narodima, razvijanje stava o pravu svakog naroda na samoodređenje, razvijanje negativnog stava prema rasizmu i apartheidu, razvijanje pozitivnog stava prema politici svjetskog mira i saradnje, razvijanje aktivnog stava o nužnosti okončanja siromaštva i gladi u svijetu
FUNKCIONALNI
analiza slikovnog materijala, razvijanje sposobnosti logičkog razmišljanja i donošenja vlastitih zaključaka na temelju postojećih informacija, rad na historijskim izvorima, snalaženje u prostoru i vremenu
                        

TIP ČASA
obrada
OBLICI RADA
frontalni, individualni                                                                                  
NASTAVNE METODE
metoda razgovora, izlaganja i demonstracije
NASTAVNA SREDSTVA I POMAGALA
udžbenik, dodatna literatura, karta

PRIJEDLOG ARTIKULACIJE NASTAVNOG ČASA


UVOD

      Uvodni dio ćemo realizirati podsjetivši se na gradivo sa prethodnih časova, a koje je povezano sa današnjom nastavnom jedinicom. Neka od mogućih pitanja su: Šta je kolonijalizam? Koje zemlje su predstavljale najveće kolonijalne sile do Drugog svjetskog rata? Koji kontinenti su bili najviše zahvaćeni procesom kolonizacije? Zašto su velike sile nastojale potčiniti nerazvijene zemlje u Africi i Aziji?
        Potom ćemo najaviti da danas govorimo o procesu dekolonizacije u svijetu i nastanku bloka zemalja „trećeg svijeta“. Zamolit ćemo učenicu/ učenika da pročita uvod U/108, nakon čega ćemo zapisati naslov na tablu.


GLAVNI DIO

       Obradu nove nastavne jedinice započet ćemo predstavljanjem procesa dekolonizacije – osamostaljivanjem kolonija. Pojasnit ćemo promjene u ekonomskim i političkim odnosima u svijetu i posljedice koje su one izazvale na razvoj antikolonijalnih pokreta u Aziji i Africi. Svoje izlaganje ćemo pratiti predstavljanjem centara antikolonijalne borbe na geografskoj karti. Učenice/učenike ćemo upoznati sa novim pojmovima: dekolonizacija, neokolonijalizam, aparthejd. Uputićemo ih da proanaliziraju pripadajuću karikaturu U/109 i odgovore na postavljeno pitanje. Potom ćemo ih uputiti na kartu U/109 sa zadatkom da uoče koje je godine najveći broj afričkih zemalja stekao nezavisnost, a zatim da pronađu odgovor u tekstu zašto je to tako.
       U drugom dijelu časa pojasnit ćemo nastanak Pokreta nesvrstanosti, njegove temeljne ideje i ciljeve, zatim osnivače i ulogu u blokovskoj podjeli svijeta. Zamolit ćemo učenicu/učenika da glasno pročita tekst iz rubrike historijska čitanka U/111 nakon čega ćemo metodom razgovora zajednički odgovoriti na postavljena pitanja.


ZAVRŠNI DIO

       U završnom dijelu još jednom ponoviti najvažnije činjenice iz nastavne jedinice koju smo obradili kako bi provjerili stepen usvojenog znanja kod učenica/učenika. Ukoliko je potrebno, otkloniti odnosno pojasniti eventualne nejasnoće nakon čega ćemo nekoliko učenica/učenika ocijeniti.
       Za domaću zadaću učenice/učenici će uraditi zadatak po uputama U/111. Učenice/učenici koji žele proširiti znanje mogu pogledati film Zbogom Bafana režisera Billea Augusta. Također možemo odrediti 2-3 učenice/učenika da urade referat o Nelsonu Mendeli.


PLAN TABLE | GRAFOFOLIJE

NASTANAK BLOKA ZEMALJA "TREĆEG SVIJETA" I NJIHOVA POLITIKA

-        dekolonizacija – proces oslobađanja zemalja od kolonijalne vlasti
-        u provođenju dekolonizacije posebnu ulogu odigrala je: Deklaracija UN-a o davanju nezavisnosti narodima pod kolonijalnom upravom, usvojena 1960. godine
-        različiti pristupi dekolonizaciji: Velika Britanija formirala Komonvelt (Commonwealth) – zajednicu država koje su nekada bile britanske kolonije; Francuska i Portugal silom željele zadržati kolonije
-        u razdoblju od 1945-1975 nezavisnost je dobilo više od 70 novih zemalja Azije i Afrike, čime je nastala skupina država nazvana „treći svijet“glavni problem: glad, siromaštvo, nerazvijenost i nepismenost to koriste bogate zemlje namećući im svoj utjecaj – neokolonijalizam
-        apartheid – rasna politika odvajanja stanovništva Južnoafričke Republike na crnce, bijelce, indijce i sl. najpoznatiji borac protiv apartheida bio je Nelson Mandela

-        Pokret nesvrstanih nastao u vrijeme hladnog rata s ciljem suprotstavljanja blokovskoj podjeli svijeta i neokolonijalizmuosnivači: Jugoslavija (Tito), Egipat (Naser) i Indija (Nehru)pristupile uglavnom države „trećeg svijeta“ koje se nisu željele opredijeliti ni za jedan od dva tada postojeća bloka - savezaglavni principi: borba protiv kolonijalizma, diskriminacije i blokova, nemiješanje u unutrašnje stvari drugih zemalja, rješavanje sporova na miran način i politika saradnje među državama



Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.